Ekonomitråden

Hur tänker du angående Swedbankfonderna? Varför vill du inte spara mer där men heller inte flytta det som redan finns?

Jag gillar avanza bättre. Tycker översikten där är mycket bättre och det är lättare att hålla på där :)

Swedbank fonderna får ligga kvar pga skatten :angel: har en fond som ökat med över 100% som jag håller på att flytta över mig det får bli stegvis över ett par år. De andra ligger på ett ISK så det känns dumt att ta ut dem för att sätta in på ett annat ISK och skatta dubbelt iom schablonbeskattningen

Var på banken förra veckan och fick placerat mitt pensionssparande och den mellanlånga sparandet i fonder och aktier. Kändes skönt att ha det gjort. Bytte bank i höstas och har bara fört över alla pengar inte tagit tag i att placera dom. Jag är dåligt insatt och har inte tid att själv ha koll så kör rätt enkelt nu med det banken rekommenderar så kanske jag tar mig tid om något år att investera någon annanstans. Vi ska även placera ungarnas sparande men maken behövde vara med så det tar vi när vi ska fixa med lånet för de 6 ha mark vi ska köpa, bara väntar på det sista som Lantmäteriet ska göra.

För övrigt verkar mars bli en relativt billig månad gällande löpande utgifter så vi kommer gå plus istället för jämt upp trots extra sparande :)

Är ganska nöjd med min ekonomi senaste månaderna. Sparat 5000 kr varje månad senaste 3 månaderna. Vilket är nästan 1/3 av min netto inkomst. Köper inte kläder ofta men köper ofta mer kvalite när jag väll köper istället. Äter ute nån gång i månaden med vänner är typ allt nöje jag har. Det jag skulle behöva höra är att lägga ut mindre pengar på läsk, chips, godis och liknande skit, om inte annat så för min egen skull. Men sockerberoende är som vilket annat beroende som helst och inte så jäkla enkelt.

Tjänar inte särskilt bra jämfört med många. Men har inga monsterutgifter. Är ganska duktig på att spara utan att vara snål.
Vad gör ni med skattepengarna när ni får dom?

Jag försöker bli bättre på att spara. Det borde jag klara av. Men att öka inkomsterna vet jag inte hur det skulle gå till i och med att jag nog inte orkar ha något extrajobb utöver mitt heltidsjobb.

Jag gillar avanza bättre. Tycker översikten där är mycket bättre och det är lättare att hålla på där :)

Swedbank fonderna får ligga kvar pga skatten :angel: har en fond som ökat med över 100% som jag håller på att flytta över mig det får bli stegvis över ett par år. De andra ligger på ett ISK så det känns dumt att ta ut dem för att sätta in på ett annat ISK och skatta dubbelt iom schablonbeskattningen
Ja, jag gillar också Avanza! :)

Jag förstår inte riktigt. Fonden som ökat över 100% (och inte ligger på ISK?), om du tror att den kommer att fortsätta öka så är det väl bättre att äga den via ISK på Avanza istället för att betala skatt på vinsten även framöver? Förstår att det tar emot att realisera vinsten och därmed få göra skatteinbetalningen men det blir väl bara värre om den hinner öka ännu mer i värde?

För de som redan finns på ISK hade jag passat på att sälja och plocka ut pengarna nu precis före kvartalsskiftet och sätta in dem på Avanza i början av april så jämnar det ut sig.

Jag försöker bli bättre på att spara. Det borde jag klara av. Men att öka inkomsterna vet jag inte hur det skulle gå till i och med att jag nog inte orkar ha något extrajobb utöver mitt heltidsjobb.
Öka lönen eller öka avkastningen på sparandet är nog de två alternativ som ligger närmast till hands om man vill jobba även med inflödet.

Ja, jag gillar också Avanza! :)

Jag förstår inte riktigt. Fonden som ökat över 100% (och inte ligger på ISK?), om du tror att den kommer att fortsätta öka så är det väl bättre att äga den via ISK på Avanza istället för att betala skatt på vinsten även framöver? Förstår att det tar emot att realisera vinsten och därmed få göra skatteinbetalningen men det blir väl bara värre om den hinner öka ännu mer i värde?

För de som redan finns på ISK hade jag passat på att sälja och plocka ut pengarna nu precis före kvartalsskiftet och sätta in dem på Avanza i början av april så jämnar det ut sig.

Fonden som ökat ska avvecklas helt och hållet den är för dyr. Men jag har ingen panik med det iom att den går stadigt uppåt utan har valt att ta det stegvis.
De andra fonderna på isk kontot spelar helt enkelt ingen roll om de ligger hos Swedbank eller avanza. Det gör varken till eller från förutom att jag har två olika platser att kolla vilket inte är något problem då det är ett passivt sparande.

Kanske var otydlig. Den fonden som ökat ska alltså på sikt investeras i annat sparande i avanza inte i samma fond

Fonden som ökat ska avvecklas helt och hållet den är för dyr. Men jag har ingen panik med det iom att den går stadigt uppåt utan har valt att ta det stegvis.
Nej panik verkar ju onödigt att blanda in i beslutsfattandet. :D Men ändå, medan du nu har den så verkar det ändå bättre att äga den via ett ISK under tiden du gör avvecklandet om du inte tror att den ska sluta öka. Eller ja, beroende på vad som ska göras med pengarna sen. Ska de inte in i andra fonder så kanske det är bättre att inte sätta in dem på något ISK alls. :)

Edit: Såg ditt tillägg nu men ovanstående gäller nog ändå.

Senast ändrad:
Jag har fått lättare för den mentala delen av sparande sedan jag började sälja gamla skivor på Tradera. :D De flesta går för utgångspriset 20 kr och därmed har jag börjat mäta onödiga småutgifter i CD-enheter. "Fika för 3 skivor? :eek: Då väntar jag med att äta tills jag kommer hem och spar 2."

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 356
Senast: Squie
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Går det att klara sig på så lite pengar? Hur gör man då? Jag får väl anta att både husdjur och bil går bort då. Och inga glasögon. Men... 34 35 36
Svar
708
· Visningar
36 457
Senast: Mineur
·
Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är... 2 3
Svar
49
· Visningar
2 934
Senast: Viva
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
588

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka