Men du skrev ju något om att han föreslagit att du skulle jobba mer?Visst är det så! Men jag har ju heltidarbete, SGI, tjänstepension, eget pensionssparande mm. så att jag diskar oftare påverkar ju inte det. Däremot påverkar det ju om vi skulle ha en ojämn uppdelning gällande föräldraledighet och VAB, och det anser jag inte att vi ska ha.
Av två anledningar. Det ena är att jag är ganska rastlös som person och plockar och pysslar gärna. Jag vill ha det rent hemma, så jag ser till att det är det. Jag har lite svårt att slappna av hemma om det ser ut som skit. Dessutom är jag hungrig efter jobbet och skulle jag invänta att han slutar och att vi handlar, städar och lagar då så skulle middagen vara klar vid 20 Den andra anledningen är att jag gärna vill att vi får lite tid att umgås på vardagskvällarna, oavsett om vi kollar på en film eller går och tränar. Blir vi klara med allt senare så blir det ingen tid över sen.
Och något om att han jobbar mer och drar in mer pengar men att du istället sköter mer hemma?
Personligen så tycker jag att det blir konstigt. Hushållsarbete är ju något alla vuxna människor behöver hantera oavsett hur mycket man jobbar. Jobbar man mycket och vill frigöra sig från hushållsarbete så kan man ju köpa in en sådan tjänst, det är något helt annat än att ens partner oavlönat sköter saker.
Men ni gör ju som ni själva vill. Du skriver att du inte vill gå in i den klassiska kvinnofällan men det verkar som att du redan är där?