Jag sätter in 3500 på huskontot, sambon sätter in 5500, ungefär. Han tjänar mycket mer än mig då jag pluggar.Vi har varsitt ISK-konto i dagsläget. Nu när vi köpt lägenhet exempelvis så plockar vi såklart ut från båda, så funderar lite på om vi bara ska fortsätta ha separata eller om vi ska gå ihop... (såg nu ditt svar ovan, och bra poäng med att sprida ut riskerna!)
En annan sak jag funderar på är om vi ska dela lika på kostnaderna som vi gör nu, eller om vi ska betala % på vår lön. Jag gör exempelvis mer hemma (Gud, vågar jag ens starta den här diskussionen eller kommer det spåra? ). Men såhär är det, M arbetar en timme längre än mig varje dag och dessutom har han pendling. Det innebär att han kommer hem 1,5 h senare än mig på vardagarna. Under den tiden har jag hunnit handla, diska, städa upp hemma och laga mat. Jag behöver inte det, och det är ingenting han förväntar sig. Men alternativet är att jag går hem från jobbet och väntar in honom, för att sedan göra detta ihop. Då har jag redan hunnit bli båda rastlös och hungrat ihjäl, så jag pysslar gärna så att det är klart och vi har tid att umgås med varandra på kvällen. Men, då kan jag ju också tycka att det är rimligt att han får betala lite mer hemma eftersom jag gör mer hemarbete. Samtidigt är det också självvalt, M hade gärna kommit hem samtidigt och gjort allting ihop men nu kan han ju inte rå för att hans dagar är längre och han dessutom har pendling. Hade jag velat satsa på arbete mer så finns den möjligheten för mig med, jag kan också jobba längre dagar om jag vill och prioritera jobbet mer. Men det är jag inte intresserad av. Hur hade ni tänkt i detta fall? Rimligt att ändå betala 50/50 eller % på lönen (han har, föga förvånande, högre).
Jag tror inte att det viktigaste är att det blir "exakt rättvist", utan att man hittar en plan som fungerar för er. Vi har huskontot och siktar på att det ska finnas 50k över när räkningarna är betalda, så vi kan använda dom pengarna vid eventuella problem med hus och liknande. Räcker inte det, då tar vi från våra privata. Sambon har sålt en fastighet och har säkert fem gånger så mycket sparpengar som mig. Det är hans pengar och jag bryr mig inte vad han gör med dom. Det är hans bil, hans båt, hans traktor osv. Fast vi bor och lever ihop, jag skulle vara av samma åsikt även om vi var gifta. Men det är vårt hus, våra möbler osv. Men blommorna är fan mina. det jag vill komma till är att vi har en ganska avslappnad relation med pengar och det här fungerar för oss!