Ej beviljad ansvarsfrihet

Wilfa

Trådstartare
Någon av er som varit med om att styrelsen inte blivit beviljad ansvarsfrihet vid årsmötet? Berätta för mig, vill veta hur det blivit i olika situationer!
 
Ja det har hänt för länge sedan i vår samfällighet, men det handlade om en person. Avsikten var i detta fall något personen trodde kunnna använda sig av senare. Styrelsen hade inte begått något fel, men personen var missnöjd med ett beslut som medlemmar röstat fram och som styrelsen gendrivit. Så inget hände.
 
Har aldrig varit med om det. Händer det ska hela styrelsen bytas ut. Inget man gör i en handvändning i en ideell förening.
 
Ja, det är ett stort och svårt beslut och troligen är vi tvingade att ta det i vår klubb, så illa är det .
 
Jag tycker det är viktigt att man inte bara röstar igenom punkten "ansvarsfrihet för styrelsen" hur som helst.
ALLA styrelseledamöter har ett ansvar, som de även ska kunna stå till svars för.
 
Vad händer om man inte röstar för ansvarsfrihet? Hur blir förfarandet eefter det? Ska det förklaras varför, röstar man på styrelsen som helhet eller hur funkar det?
 
Vad händer om man inte röstar för ansvarsfrihet? Hur blir förfarandet eefter det? Ska det förklaras varför, röstar man på styrelsen som helhet eller hur funkar det?

Övergripande säger wikipedia såhär om ansvarsfrihet i ideella föreningar:
---
Att inte bevilja ansvarfrihet kan ses som en markering att man inte är nöjd med styrelsens arbete, att man misstänker att allt inte har skötts korrekt/lagligt, att man vill underlätta skadeståndsansvar eller att man har några resterande uppgifter man vill att styrelsen skall ha löst innan de kan beviljas ansvarsfrihet. Vid det sista alternativet kan olika kontrollfunktioner tillämpas; vanligast är antingen att beslut tas av nästa föreningsstämma eller att revisorerna får i uppgift att bedöma när uppgifterna lösts.

Praxis är att ledamöter som ej beviljats ansvarsfrihet inte får nytt förtroende.
---
 
Frågan är ju vad man vill att det hela ska mynna ut i. Ska man gå till tingsrätten? Vill man markera missnöje med styrelsens arbete?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Funderar på att börja spara i fonder, men vilka fonder ska man ha? Hur vet man vilka som är bra och vilka som är dåliga?
Svar
6
· Visningar
553
Senast: Ponylove
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 949
Senast: Bubbla
·
Juridik & Ekonomi Jag har drivor av läkemedelsförpackningar som jag vill bli av med. Men på kartongerna står mitt namn och födelsedatum. Därför är jag...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
6 446
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 382
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp