Eftervalssnack

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du ser inte att media kan skapa saker som inte har bäring i verkligheten?

Generellt - om vi tänker oss bort från den här aktuella situationen och diskussionen - så kan media skapa mode, debattvågor, kritikstormar eller missnöje bara genom att välja vad man rapporterar.

Media speglar inte verkligheten på ett objektivt sätt. Media nyhetsvärderar. Det ger skjuts åt vissa ämnen och vissa ståndpunkter och undertrycker annat.
Ta senaste årets offentliga debatt som exempel. Vi har diskuterat invandring och integration samt bristen på densamma. Andra frågor har helt enkelt inte fått plats.

Ska vi återgå till trådämnet så tycker jag att många kokar soppa på en spik.
Naturligtvis.

Men hur tycker du att vi, i egenskap av medborgare i ett demokratiskt land, ska förhålla oss till det pågående spelet om regeringen?

Och varifrån tycker du att vi ska hämta vår information om inte från media? Min bild, tex, av Kristersson härrör sig främst från de två, tre största dagstidningarna i landet samt från public service. Tycker du att jag bör bortse från dessa kanaler när jag försöker hålla mig à jour med händelseutvecklingen?

Sorry, men ett partis storlek har ingen bäring över huvud taget i en riksdag.
Det är antal mandat som man inte har mot sig som gäller.

Om storleken skulle ha bäring måste du också ge alla sverigedemokrater rätt, som gnyr över att de minsann är det tredje största partiet och därför ska de ha ett proportionerligt inflytande. Tycker du det?
Jo, såklart. Men när det rödgröna blocket är pyttelite större, och dessutom har det största partiet så blir det lite fel, tycker jag. Det är vad jag menar.

Naturligtvis.

Men hur tycker du att vi, i egenskap av medborgare i ett demokratiskt land, ska förhålla oss till det pågående spelet om regeringen?

Och varifrån tycker du att vi ska hämta vår information om inte från media? Min bild, tex, av Kristersson härrör sig främst från de två, tre största dagstidningarna i landet samt från public service. Tycker du att jag bör bortse från dessa kanaler när jag försöker hålla mig à jour med händelseutvecklingen?
Förhålla sig? Tja. Det är ju inte så mycket vi kan göra. Typ som med vädret. :D

Det jag blir lite lack på är alla huvudlösa spekulationer om vad som egentligen pågår. I och med att läckorna är så få så vet knappt någon mer än de inblandade något. Ändå spekuleras det. Ibland rätt frikopplat från de få fakta som finns.

Självklart spekuleras det. Det gör jag med. :)
Men att dra slutsatser tror jag få kan göra. Och jag kan irriteras av att man framställer partiledarna - från vänster till höger - som om de vore grälsjuka småbarn.
Har folk inte större tilltro till dem som vill styra landet?

Det jag blir lite lack på är alla huvudlösa spekulationer om vad som egentligen pågår. I och med att läckorna är så få så vet knappt någon mer än de inblandade något. Ändå spekuleras det. Ibland rätt frikopplat från de få fakta som finns.

Men att dra slutsatser tror jag få kan göra. Och jag kan irriteras av att man framställer partiledarna - från vänster till höger - som om de vore grälsjuka småbarn.
Nej inte som små barn, utan förmer som lättstötta småpåvar med ett alltför stort ego. Mellan skål och vägg kommer de väl överens men när man ska ut och ta ansvar då kämpas det för varje millimeter

Nej inte som små barn, utan förmer som lättstötta småpåvar med ett alltför stort ego. Mellan skål och vägg kommer de väl överens men när man ska ut och ta ansvar då kämpas det för varje millimeter

De måste ta ansvar för det väljare som valt dem har givit och utifrån den basen göra bästa möjliga för landet. Det är vad mandatet går ut på. Då ingår inte att sälja ut den svenska folksjälen till främlingsfientliga krafter bara för att få tillgång till makt över andra områden - för många av partierna. Millimetrar är olika mycket värda i olika dimensioner.

Nej. Jag har INGEN tilltro till sd:s representanter. Ingen. Från den politiska nivån till att uppenbarligen flera av dem skulle kunna vara farliga för min personliga säkerhet.

När det gäller Kristersson, handlar det väl mer om att han har så hög svansföring att jag inte KAN känna någon direkt tillit. Så lite av folkrörelsepolitiker en ens kan tänka sig. Där är det för mycket jagjagjag för min smak.

Överlag gör svenska politiker det de säger att de ska göra, om de får majoritet för det. De gånger det känns lite jobbigt är ju dels när de säger saker jag ogillar (sd, Kristersson, se ovan), dels när de slirar på målet. Tex när en oroar sig för att l och c släpper fram en m+kd (+sd)-regering genom att lägga ner sina röster.

Men jag, personligen, lider absolut inte av politikerförakt.

Alltså - allt det här blir tröttsamt. Både medias vilda spekulationer, och påståenden här om att X inte har en plan, Y är genuint dum i huvudet osv osv.

Allt som utomstående ser är små bråkdelar av det som pågår. Att göra kvalificerande avståndstolkningar baserat på fragment av information är rätt lönlöst?

Jag har inte en susning om vad som pågår och kan bara hoppas att resultatet kommer att bli en bred regeringssammansättning.
Framförallt för att det skulle sätta SD utanför all möjlighet till inflytande.

Det är säkerligen inte något större fel på dem som röstat på SD (må gud förlåta dem frö de begrep inte bättre.... ;) ).... men SD som parti skrämmer skiten ur mig.
Fast till och med höga partitoppar inom M twittrar ju om de är osäkra om det finns en plan....! Jag tycker det låter synnerligen oroväckande.

Nej. Jag har INGEN tilltro till sd:s representanter. Ingen. Från den politiska nivån till att uppenbarligen flera av dem skulle kunna vara farliga för min personliga säkerhet.

När det gäller Kristersson, handlar det väl mer om att han har så hög svansföring att jag inte KAN känna någon direkt tillit. Så lite av folkrörelsepolitiker en ens kan tänka sig. Där är det för mycket jagjagjag för min smak.

Överlag gör svenska politiker det de säger att de ska göra, om de får majoritet för det. De gånger det känns lite jobbigt är ju dels när de säger saker jag ogillar (sd, Kristersson, se ovan), dels när de slirar på målet. Tex när en oroar sig för att l och c släpper fram en m+kd (+sd)-regering genom att lägga ner sina röster.

Men jag, personligen, lider absolut inte av politikerförakt.
Jag tycker Kristersson beter sig som en VD från näringslivet, som t ex den där galningen som tycker att fattiga har sämre gener än rika och liknande dravel. Han verkar ju inte ha alla hästar hemma, jag förstår inte vad han försöker åstadkomma politiskt. Är han den bästa de kunde plocka fram från M så undrar man ju verkligen.

Jag tror att en känslomässig anledning till att man ville få bort Lövfen också handlar om klassförakt. En barnhemsfödd svetsare från norrlands djupa skogar som inte ens kunde engelska ordentligt. Överklassen i Sverige förfasade sig. Trots att jag inte är sosse alls, utan tycker att Löfven klivit alldeles för långt åt höger, anser jag att han ändå lyckats hålla huvudet högt under både valet och efter valet. Vilket då inte kan sägas om Kristersson, han framstår ju verkligen inte som en statsministerkandidat direkt med sitt berömda kakel mm.

Precis. När det stod mellan V och SD la de ner sina röster. Jag litar inte alls på C och L, tror mycket väl de kan släppa fram M + KD som samarbetar med SD, för då kan de säga att de själva inte samarbetar med SD :meh:.

Ja, har de redan gjort det en gång liksom... jag hoppas inte de gör det men jag vågar absolut inte ha full tilltro till det.

Uppenbarligen inte då så många röstade på SD.

Fast det är något de inte varit tydliga om. L kör budskapet att de aldrig kommer att sätta sig i en regering med, eller med stöd av, ytterkantspartier. Det är förståeligt, men lämnar ganska stora ytor.

Jag försöker driva en debatt om att det är diametralt olika ytterkantspartier vi pratar om. Med ett en djup politisk spricka gällande många frågor och värderingar. Med det andra en avgrundsdjup politisk spricka och en mänsklighetsspricka djupare än vi någonsin kommer att acceptera. Att ett passivt stöd till visst begränsat inflytande för V inte alls är samma sak som ett passivt stöd med visst begränsat inflytande för SD.

Det ”normala” samarbetet för L är med C och S. Titta i regioner och kommuner. Inte med KD och halva M som är konservativa krafter.

Skillnaden har varit under 2000-talet när M och KD varit hyfsat liberala och drivit en politik närmare mitten. Nu när de svängt höger är det dags för C och L att säga adjö.
Jo jag tycker också att S är mycket mer liberala än KD och M och SD. Men, när jag hör borgerliga krönikörer och tyckare av olika slag, så inser jag att det loppet är kört. De trycker extremt mkt på att L och C tillhör alliansen och borgerligheten, punkt.

Jag tycker Kristersson beter sig som en VD från näringslivet, som t ex den där galningen som tycker att fattiga har sämre gener än rika och liknande dravel. Han verkar ju inte ha alla hästar hemma, jag förstår inte vad han försöker åstadkomma politiskt. Är han den bästa de kunde plocka fram från M så undrar man ju verkligen.

Jag tror att en känslomässig anledning till att man ville få bort Lövfen också handlar om klassförakt. En barnhemsfödd svetsare från norrlands djupa skogar som inte ens kunde engelska ordentligt. Överklassen i Sverige förfasade sig. Trots att jag inte är sosse alls, utan tycker att Löfven klivit alldeles för långt åt höger, anser jag att han ändå lyckats hålla huvudet högt under både valet och efter valet. Vilket då inte kan sägas om Kristersson, han framstår ju verkligen inte som en statsministerkandidat direkt med sitt berömda kakel mm.
Jag tror inte att man ville ha bort Löfven på grund av klassförakt, utan för att man själva ville ha makten och för S driver en politik man suttit i opposition till. Hade socialdemokraternas partiledare varit en annan, med en "finare" bakgrund så hade man säkert gjort samma sak.

Jag tror inte att man ville ha bort Löfven på grund av klassförakt, utan för att man själva ville ha makten och för S driver en politik man suttit i opposition till. Hade socialdemokraternas partiledare varit en annan, med en "finare" bakgrund så hade man säkert gjort samma sak.
Jag skrev att det var en känslomässig anledning, det finns säkert 100 anledningar till.

De måste ta ansvar för det väljare som valt dem har givit och utifrån den basen göra bästa möjliga för landet. Det är vad mandatet går ut på. Då ingår inte att sälja ut den svenska folksjälen till främlingsfientliga krafter bara för att få tillgång till makt över andra områden - för många av partierna. Millimetrar är olika mycket värda i olika dimensioner.
De väljer att gå den väg de själva anser för bäst..inte för landet inte för deras väljare utan för deras parti. Om man till exempel ser på var ledningen i C och L står, i förhållande till en minoritetsregering med stöd av SD, samtidigt som man högljutt deklarerar sitt stöd till alliansen i förhoppning att denna då hamnar i en omöjlig situation och ministerposter till samman med S ska kunna erbjudas eftersom " M och KD spräckte alliansen".
Löfven har agerat skickligt och från lockat dem uttalanden som målat in dem i ett hörn. Undrar hur många C väljare det är som vill dela säng med kommunisterna eller L väljare som ställer sig bakom S/MP:s erkännande av Palestina?

Jo jag tycker också att S är mycket mer liberala än KD och M och SD. Men, när jag hör borgerliga krönikörer och tyckare av olika slag, så inser jag att det loppet är kört. De trycker extremt mkt på att L och C tillhör alliansen och borgerligheten, punkt.

Det är inte så svart eller vitt. Om L och C sitter i en alliansregering så är de en klart signifikant del och kan stoppa idiotiska konservativa förslag. Sitter de i en regering med S så är de också en klart signifikant del och kan stoppa idiotiska vänsterförslag. Så länge de är en del av regeringen så har de möjlighet att balansera politiken på ett liberalt sätt.

En regering som förhandlar med SD skulle bli svår att stödja så fort ett enda förslag luktar i SD:s anda. Får SD ett lillfinger blir stödet omöjligt. Och får de inte det, så slutar SD stödja.

Det är inte så svart eller vitt. Om L och C sitter i en alliansregering så är de en klart signifikant del och kan stoppa idiotiska konservativa förslag. Sitter de i en regering med S så är de också en klart signifikant del och kan stoppa idiotiska vänsterförslag. Så länge de är en del av regeringen så har de möjlighet att balansera politiken på ett liberalt sätt.

En regering som förhandlar med SD skulle bli svår att stödja så fort ett enda förslag luktar i SD:s anda. Får SD ett lillfinger blir stödet omöjligt. Och får de inte det, så slutar SD stödja.
"stoppa idiotiska konservativa förslag." säger en hel del om din förmåga att se helheten. Tror du på fullt allvar att de andra partierna i en Regeringskonstellation inte skulle stoppa idiotiska liberala eller center gröna förslag? Ställ dig istället frågan, skulle en konstellation S/L/C/MP och svansen V inte vara tvungna att till del följa svansens önskemål och skiljer det5 mer eller mindre mellan V önskemål och SD;s om man jämför med den politik alliansen gick till val på? Migrationspolitiken, tja där ligger väl nuvarande regler rätt nära SD:s gamla, vad det gäller straffpåföljder så är det väl samma sak, de flesta vill se hårdare påföljder. Och kraven på en aktiv sida hos migranten vad det gäller integration , ja där instämmer väl de flesta. Å andra sidan så har jag svårt att se C o L acceptera V:s inställning vad det gäller ägande o avkastning...

Det förstnämnda fattar jag med så det behöver du inte docera om. Det kommer ju ändå inte bli en alliansregering så det är.cäl ganska ointressant.

Det förstnämnda fattar jag med så det behöver du inte docera om. Det kommer ju ändå inte bli en alliansregering så det är.cäl ganska ointressant.
En alliansregering utan stöd av sd kan det ju inte bli. Det finns ju ingen i världens anledning för det rödgröna blocket att stödrösta för alliansen som regering.

Det där tycker jag för övrigt också är exempel på den där sortens retorik som vi tidigare har diskuterat, och som du har bett att få utpekat för dig. Det fetade alltså.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Om du siar fram till en 10 september, hur tror du det har gått i valet? Alltså inte hur du vill att det ska gå... Kommer SD få över 20%...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 650
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar