Eftervalssnack

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är ju poängen - i en parlamentarisk situation som denna så är det svårt att acceptera extrema förslag varifrån de än kommer. Men då finns det oftare en möjlighet att samla sig i den mittfåra som mycket av C och L står för. Den mittfåran betraktas oftast inte som särskilt extrem från något håll.
Idiotiska och "idiotiska" förslag kan komma från alla håll, även mitten, och om de är idiotiska eller inte beror ofta på personliga preferenser och inte att det är allmängiltigt idiotiska. Använder man ett sådant språkbruk brukar det handla om brist på respekt för andras åsikter och ideologi. Det är bättre att prata om förslag som går emot ens eget synsätt/ideologi om man vill föra en konstruktiv diskussion.

Fast poängen var just att de de facto skulle hindra de tokigheter som oftast uppstår på extremerna, så det vore en omskrivning som devalverar budskapet.
Det är tokigt ur ditt perspektiv, men troligen inte ur de som lägger förslagens. Vad säger att du har rätt och andra inte bara fel utan håller på med tokigheter? Det handlar trots allt om ideologier inte universella sanningar.

Läste att Ulf K måste lämna besked till talmannen på tisdag. Tills dess vet vi ju väldigt lite egentligen..
Men det är svårt att se att talmannen skulle låta honom gå vidare, om nu inte C eller L ändrar sig i SD-frågan. Eller det är väl främst C det hänger på om msn räknar mandat?

Läste att Ulf K måste lämna besked till talmannen på tisdag. Tills dess vet vi ju väldigt lite egentligen..
Men det är svårt att se att talmannen skulle låta honom gå vidare, om nu inte C eller L ändrar sig i SD-frågan. Eller det är väl främst C det hänger på om msn räknar mandat?
Vad jag förstår har han två veckor på sig, och deadline är på tisdag. Har han inget förslag på regeringsbildning att komma med då, så går uppdraget vidare till någon annan. Så har jag fattat det.

Så vitt jag kan förstå, så är också just Ulf Kristersson den enskilda individ som bär störst del av skulden till den rådande situationen. Hade han inte gått ut så hårt med att s-regeringen skulle avgå och med att Löfven skulle röstas ner, så antar jag att förhandlingsutrymmet nu åtminstone inte hade varit mindre.

Så det var väl rimligt att uppdraget att bilda regering gick först till honom. Men om/när han misslyckas, är ju läget ännu sämre än det var innan. (Och hur läget blir om han lyckas, beror ju mycket på vad han lyckas med. Särskilt lovande ser det ju inte ut.)

Vad jag förstår har han två veckor på sig, och deadline är på tisdag. Har han inget förslag på regeringsbildning att komma med då, så går uppdraget vidare till någon annan. Så har jag fattat det.
Ja, eller om han har ett förslag som talmannen inte anser håller.
Känns troligt att sonderingsuppdraget går vidare..

Till SD då som tredje största parti? Nu har vi testat sittande statsminister, sen företrädare för den största (?) koalitionen, nästa grepp är...?

(jag har ingen aning)
Nej, det finns ju rätt få alternativ. Men jag vill verkligen tro att Löfven blir näste man ut. Sen borde väl ändå Lööf eller Björklund få en chans innan svarte petter går till Svarte Petter, så att säga? (Har heller ingen aning.)

Så vitt jag kan förstå, så är också just Ulf Kristersson den enskilda individ som bär störst del av skulden till den rådande situationen. Hade han inte gått ut så hårt med att s-regeringen skulle avgå och med att Löfven skulle röstas ner, så antar jag att förhandlingsutrymmet nu åtminstone inte hade varit mindre.

Så det var väl rimligt att uppdraget att bilda regering gick först till honom. Men om/när han misslyckas, är ju läget ännu sämre än det var innan. (Och hur läget blir om han lyckas, beror ju mycket på vad han lyckas med. Särskilt lovande ser det ju inte ut.)
Det är just det som är så himla märkligt!Jag var helt övertygad om att deras välbetalda spinndoktorer hade förberett massor med olika scenarier och planer hur de skulle agera, både gemensamma för alliansen och partiegna. Det är därför som jag är så fundersam till Kristersson, han verkar agera väldigt impulsivt och otåligt och därigenom försvåra för sitt parti åtminstone på lång sikt.

Nej, det finns ju rätt få alternativ. Men jag vill verkligen tro att Löfven blir näste man ut. Sen borde väl ändå Lööf eller Björklund få en chans innan svarte petter går till Svarte Petter, så att säga? (Har heller ingen aning.)

Men rent demokratiskt vore det märkligt om frågan gick till de två betydligt mindre partierna. Jag vill inte se SD i regering men kan förstå den dryga miljon som röstade på dem, ska man se det rent objektivt så är det ändå ett ologiskt förfarande. Å andra sidan har de väl ingen chans att få en riksdagsmajoritet så det är såklart meningslöst - men om man bara tänker principiellt.

Men rent demokratiskt vore det märkligt om frågan gick till de två betydligt mindre partierna. Jag vill inte se SD i regering men kan förstå den dryga miljon som röstade på dem, ska man se det rent objektivt så är det ändå ett ologiskt förfarande. Å andra sidan har de väl ingen chans att få en riksdagsmajoritet så det är såklart meningslöst - men om man bara tänker principiellt.
Jag tänker - utan att veta om det finns regler och praxis på området - att uppdraget går till den som talmannen bedömer har störst chans att lyckas sy ihop en regering. Och det kan ju mycket väl vara en ledare för ett mindre parti. Det beror ju under alla omständigheter på vilka politiska kompisar de olika partierna och deras ledare har lyckats skaffa sig i riksdagen, så att säga. Ett litet parti kan ju ha fler kompisar än ett större. (Ja, uppenbarligen så. Sd har få kompisar, både c och l har väl betydligt fler.)

Jag tycker inte att det finns något odemokratiskt eller märkligt i det. Om det nu är så det funkar.

Uppdraget kommer gå till Jimmy Åkesson den dag han har lyckats presentera ett regeringsförslag för talmannen i deras samtal, som denne anser vara rimligare än vad övriga partiledare presenterat i sina samtal.

Jag inbillar mig att det inte är talmannen som konstaterar att förslaget håller, utan en omröstning i riksdagen som prövar om nu Kristersson presenterar något.
Jag har funderat på det där. Jag har ett diffust minne av att talmannen avvisade ett förslag på regeringsbildning någon gång när jag var barn/tonåring. Alltså utan att det röstades i riksdagen. Men jag är oklar där.

Uppdraget kommer gå till Jimmy Åkesson den dag han har lyckats presentera ett regeringsförslag för talmannen i deras samtal, som denne anser vara rimligare än vad övriga partiledare presenterat i sina samtal.

Hm ok. De gör nån slags anställningsintervju med andra ord :). Lärorikt är det iaf :D.

Jag håller inte alls med om att Ulf Kristersson skulle stå med störst skuld för den sits vi är i, jag är väldigt skeptisk till att det öht skulle gå att peka ut en enskild person som ska stå ansvarig. Jag tror att S skulle avvisat att vara stödparti till Alliansen oavsett vad UK sagt eller inte sagt innan, jag tror inte det spelar någon som helst roll. Att det förslaget skulle gått igenom ser jag som helt osannolikt och var mest ett förväntat steg som ska tas, typ.

Jag tror faktiskt att vem som än hade fått första chansen att försöka bilda regering hade fått nobben på sitt första förslag, eftersom det helt enkelt inte finns något förstahandsalternativ som har tillräckligt med stöd.

Mest avgörande (utöver SD förstås, men de är ju en ensam spelare som vanligt) har C och L som jag ser det, och det oavsett vad både Ulf Kristersson och Stefan Löfvén sagt eller inte sagt. (Sen blir jag inte direkt ledsen personligen för att UK gör saker som riskerar att irritera C och L, såsom att publicera debattartiklar utan att meddela dem, eftersom jag som flera andra är lite oroad över att de ska lägga ner sina röster inför ett regeringsförslag M+KD.)

OM det skulle bli så att tillräckligt många inom C och L (kan tänka mig att en sådan omröstning kan ge splittrat resultat) lägger ner sina röster så att det blir en M+KD-regering med stöd från C, L och SD, så skulle det kunna vara det som raserar C och L inifrån. Det har ju länge varit en kamp mellan den socialliberala falangen och den liberala falangen inom båda partierna, och kanske blir ett stöd tillsammans med SD det som får de socialliberalt sinnade att till slut lämna partiet och börja bygga upp ett nytt...?

Jag tänker - utan att veta om det finns regler och praxis på området - att uppdraget går till den som talmannen bedömer har störst chans att lyckas sy ihop en regering. Och det kan ju mycket väl vara en ledare för ett mindre parti. Det beror ju under alla omständigheter på vilka politiska kompisar de olika partierna och deras ledare har lyckats skaffa sig i riksdagen, så att säga. Ett litet parti kan ju ha fler kompisar än ett större. (Ja, uppenbarligen så. Sd har få kompisar, både c och l har väl betydligt fler.)

Jag tycker inte att det finns något odemokratiskt eller märkligt i det. Om det nu är så det funkar.
Regler och praxis...
Talmannen har ett uppdrag.
Det är att efter samtal med alla partier ge uppdrag till den som bedöms finna det troligaste alternativet för en regering. När tiden för uppdraget går ut presenterar denne resultatet av samtalen och förhandlingarna för talmannen. Om det finns en rimlig chans att förslaget accepteras så lägger talmannen fram det för riksdagen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Om du siar fram till en 10 september, hur tror du det har gått i valet? Alltså inte hur du vill att det ska gå... Kommer SD få över 20%...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 650
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar