Eftervalssnack

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilket jag tycker är skrämmande, med tanke på hurdant parti sd är. Jag vill att alla andra ska se det!

EDIT: Läste det lite annorlunda nu och du menar kanske "alla andra" dvs även de som är i M och KD-gänget. Och ja, det är sorgligt att de inte ser vad det är för parti de nu föredrar att samarbet med.

Fast det finns ju ett starkt stöd för ett samarbete med S framför någon form av stöd till SD. Jag ser det precis som de flesta andra. I många regioner och kommuner är samarbete med S mycket naturligare och nära till handa än ett M som vill ha med KD. På många håll i landet existerar inte "Alliansen".

Med lite insyn i L-kretsarna vågar jag påstå att den åsikten är stark och helt dominerande - även om det förekommer andra åsikter (som att vissa politiker föredrar makt framför förnuft - ingen nämnd.)

SD utgör verkligen L:s anti-parti i alla dimensioner en politisk analytiker kan framkalla.

Senast ändrad:
Men du måste ändå medge att det finns de som gärna sitter med S och de som aldrig skulle tänka sig att göra det? Annars är du mer än lovligt naiv.
Medge?
(vilka är "de"?)

En organisation med så många tusen medlemmar innehåller väl fullständigt självklart en massa olika ståndpunkter i det breda spektra som en politik utgör?
Ingen organisation (med undantag av sossarna... ;) ) har total samstämmighet i alla frågor.

Vi i det äldre gardet minns när vi senast samarbetade med S - det gav definitivt ingen mersmak. Samtidigt så är vi många som tycker att vårt parti ligger närmare S än M. Både S och C är partier som är sprungna ur mindre bemedlade människors engagemang. Bägge är folkrörelser.

S som största parti kör alltid över det mindre partiet i viktiga frågor.
Populistiska partier vinner röster i opposition..se bara hur många ggr man lovar saker, som i praktiken inte går att genomgöra..SD hör till den här gruppen med, man har många anhängare som skulle bli dessilusionerade om SD skulle ingå i en regering och tvingas kompromissa...så som sker vid allt sammarbete

Medge?
(vilka är "de"?)

En organisation med så många tusen medlemmar innehåller väl fullständigt självklart en massa olika ståndpunkter i det breda spektra som en politik utgör?
Ingen organisation (med undantag av sossarna... ;) ) har total samstämmighet i alla frågor.

Vi i det äldre gardet minns när vi senast samarbetade med S - det gav definitivt ingen mersmak. Samtidigt så är vi många som tycker att vårt parti ligger närmare S än M. Både S och C är partier som är sprungna ur mindre bemedlade människors engagemang. Bägge är folkrörelser.

Det förvånar mig lite att du går i så stark försvarsposition? Enligt mig har alla våra riksdagspartier olika falanger, något annat vore snarare konstigt. Falang är kanske ett starkt ord, men särskilt homogena är de iaf inte.

Jag bor för övrigt i ett valdistrikt där C fick 25% och var största parti. 92% röstade.

Medge?
(vilka är "de"?)

Centern eller bondeförbundet var väl småbrukarnas o arrendatorernas parti . När rationalisering tvingade bort de små så återstod arrendatorerna, som var nöjda då S o C lyckades fixa till en form av prisstopp på jord/skogsbruksfastigheter och att man genom diverse nämnder hade stenkoll på vilka som skulle få köpa. Detta fungerade bra tills de nyblivna ägarna ville sälja och då började centern tappa röster bland bönderna. När man nu pratar om att stödja småföretagandet så minns de som var då, och som naturligtvis berättade för sina barn

Nja, däremot är det ju fullt möjligt att du är i en annan del av partiet än de jag känner. Men när Alliansen bildades, och när Annie skulle väljas, när Anna-Karin Hatt var aktuell, när partiet beskylldes som mest för att ha blivit ett "stureplansparti" o.s.v. så fanns det - vågar jag påstå utifrån mina källor, även om jag aldrig varit meldem själv - olika uppfattningar om åt vilket håll partiet skulle dra. Ganska starka olika uppfattningar. Självklart älskar media att berätta om sådana "falangstrider", men det var inte bara något som hittades på av medierna.

Nuförtiden verkar det lugnare, det håller jag med dig om (men det tycker jag även speglas i media, utom nu i valet mellan SD och S). Om det beror på att de som inte ville liberalisera partiet så mycket som ledningen ville lämnade partiet, eller om de tystnat och inte väljer att ta strid innan de känner att de har en chans, det kan jag inte säga. Men att alla inom partiet nu skulle tycka samma sak, det tror jag helt enkelt inte på. Möjligen inom den "falang" som vann ;)
olika man hahaha. Så olika man kan se på det

Jag har inte sett det som "falanger".
Självklart tycker vi olika. Men det är inte så att de som tycker si har någon sorts grupptillhörighet med likasinnade. Snarare Så vet man att X är inriktad åt det ena hållet, någon annan mer åt det andra. Men alla står på samma grundplattform. Under samma paraply.

Jag känner inte till att någon lämnat partiet pga några stridigheter? Jag upplever att vi pratar oss fram till en gemensam politik.
C är ett väldigt "gräsrotsstyrt" parti. Det finns väldigt lite av partipiska. Beslut tas fram gemensamt. Jag som enskild liten medlem har lika stor möjlighet att prata med partiledning och framträdande medlemmar som vem som helst.

Vill bara påminna om att när partiprogrammet skulle tas fram så skapades en öppen wiki som vem som helst kunde gå in i - medlem eller inte.

Om vi bara skulle ta och stryka de båda extrempartierna V och SD ur underlaget så blir det solklart?
Man kan ju inte räkna in ett extremparti och inte ett annat?

Tar nog en månad till med regeringsbildandet?

Det kanske blir som GW förutspådde i sin bok 2015?
Efter terrorangrepp i Stockholm går M och S ihop och leder landet.
Idag kanske det blir med hjälp av KD?

Jag fattar inte UKs förslag. Inget stöd av SD och inget samarbete med S. Hur ska det då gå till?

Passivt stöd av SD. Som SD sagt att man aldrig kommer att ge. Tidernas kortaste regeringsperiod om de ens får tillträda?

Det UK säger är att de inte ska förhandla med SD. Och att S inte vill samarbeta.

Jag fattar inte UKs förslag. Inget stöd av SD och inget samarbete med S. Hur ska det då gå till?
Jag förstår inte heller.
Han vill alltså testa att lägga fram en alliansregering och hoppas på tur i omröstningen?

Eller är det här ett sätt att göra sig av med de partier (C och L) som inte vill ha med SD att göra?
Både M och KD har ju uttryckt att de inte ser problem i ”passivt stöd” från SD.
SD å andra sidan är ju fortsatt tydliga med att de kommer rösta ner om de inte får vara med och bestämma.

En hypotes är ju att M och KD kommer vända sig till SD så fort de blir av med C och L. De lär inte gå in i ngt öppet samarbete men kanske lova SD att vissa frågor kommer drivas?

Nja. Snarare att det är många som kan tänka sig att samarbeta med M under specifika förutsättningar.

På frågan ”Vem vill du som statsminister av UK och SL”? Svarar en tydlig majoritet i riksdagen UK. Så det är inte så märkligt eller konstigt som ni vill låtsas om. Tycker jag.

Sen att det heller inte kommer att funka är en annan sak.

En hypotes är ju att M och KD kommer vända sig till SD så fort de blir av med C och L. De lär inte gå in i ngt öppet samarbete men kanske lova SD att vissa frågor kommer drivas?
Det tror ju jag (fast tror t.o.m mer eller mindre öppet), men det ger ju ändå inte majoritet. Är ju rädd att C och L kommer samarbeta ändå, men varför egentligen? Om M gör sig av med dem för att kunna gå till SD liksom...

Det tror ju jag (fast tror t.o.m mer eller mindre öppet), men det ger ju ändå inte majoritet. Är ju rädd att C och L kommer samarbeta ändå, men varför egentligen? Om M gör sig av med dem för att kunna gå till SD liksom...
Jag håller med, väldigt ologiskt och rörigt. Om L och C lämnar alliansen och inte sitter i regeringen så lär det ju även gälla deras stöd?

På frågan ”Vem vill du som statsminister av UK och SL”? Svarar en tydlig majoritet i riksdagen UK. Så det är inte så märkligt eller konstigt som ni vill låtsas om. Tycker jag.

Sen att det heller inte kommer att funka är en annan sak.
Jag hade missat den omröstningen.

läget.webp

Själv förstår jag faktiskt inte hur Annie tänker.
Alliansen består av fyra partier. Centerpartiet vill hålla ihop alliansen och bilda en alliansregering med stöd över blockgränsen. Det utgår vi från att även andra partier vill.”

Stöd över blockgränsen = S, MP eller V.
Samtliga har tackat nej (och jag har svårt att se Jan sätta sig i en regering med V + alliansen)
Det stod ju fullständigt klart första veckan att det var NEJ. Stefan Löven ska ha statsministerposten i vilken konstellation som helst, annars vill han inte leka i sandlådan.
Men hon fortsätter som en skiva som hakat upp sig med samma meddelande...
Alliansen består av fyra partier. Centerpartiet vill hålla ihop alliansen och bilda en alliansregering med stöd över blockgränsen. Det utgår vi från att även andra partier vill.”

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Om du siar fram till en 10 september, hur tror du det har gått i valet? Alltså inte hur du vill att det ska gå... Kommer SD få över 20%...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 650
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar