Eftervalssnack

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag inbillar mig att det inte är talmannen som konstaterar att förslaget håller, utan en omröstning i riksdagen som prövar om nu Kristersson presenterar något.
Talmannen bestämmer om det ska bli omröstning eller inte. Om han inte tycker att förslaget håller så blir det ingen omröstning.
Kristersson har bara fått i uppdrag att sondera, dvs han är inte garanterad att ”gå vidare” till omröstning i riksdagen.

OM det skulle bli så att tillräckligt många inom C och L (kan tänka mig att en sådan omröstning kan ge splittrat resultat) lägger ner sina röster så att det blir en M+KD-regering med stöd från C, L och SD, så skulle det kunna vara det som raserar C och L inifrån. Det har ju länge varit en kamp mellan den socialliberala falangen och den liberala falangen inom båda partierna, och kanske blir ett stöd tillsammans med SD det som får de socialliberalt sinnade att till slut lämna partiet och börja bygga upp ett nytt...?
De scenariot tror jag inte ett dugg på.
Jag har ingen insyn i L men däremot i C.

Den oenighet som du hänvisar till fanns framförallt i medierna. Inom partiet är vi oerhört överens. Vi är många som är rätt trötta på den bild som målas upp. När vi möts, har stämmor, seminarier, konferenser, medlemsmöten och på interna webben - där finns inget av det som medierna målat upp.

Visst är det en tråkigare version än den om att C har interna strider mellan olika "falanger" :D Det medges.

När vi möts, har stämmor, seminarier, konferenser, medlemsmöten och på interna webben - där finns inget av det som medierna målat upp.

Visst är det en tråkigare version än den om att C har interna strider mellan olika "falanger" :D Det medges.

Fast det säger ingenting om vad väljarna egentligen tycker.

Regler och praxis...
Talmannen har ett uppdrag.
Det är att efter samtal med alla partier ge uppdrag till den som bedöms finna det troligaste alternativet för en regering. När tiden för uppdraget går ut presenterar denne resultatet av samtalen och förhandlingarna för talmannen. Om det finns en rimlig chans att förslaget accepteras så lägger talmannen fram det för riksdagen.
Ja. Det var väl ungefär vad jag skrev.

Den oenighet som du hänvisar till fanns framförallt i medierna. Inom partiet är vi oerhört överens. Vi är många som är rätt trötta på den bild som målas upp. När vi möts, har stämmor, seminarier, konferenser, medlemsmöten och på interna webben - där finns inget av det som medierna målat upp.

Falanger kanske inte är rätt ord, Men rätt många av centerns medlemmar är egna företagare eller i hushåll som lever på eget företagande. Man kan ju undra på hur de skulle reagera inför framtiden att sitta i en regeringskonstellation beroende av V(pk) ?

Fast det säger ingenting om vad väljarna egentligen tycker.
I den rådande situationen är det ju de centerpartister som är riksdagsledamöter som har att förhålla sig till frågan om sd. Inte c-väljare i allmänhet. Men någon koppling mellan väljare och valda, vill man ju tro att det finns.

Jag har inte sett någon undersökning där c-väljare har tillfrågats om hur de ser på samarbete med sd.

Någon studie visade däremot att m-väljare är splittrade, och jag tror att jag såg något liknande om l-väljare.

I den rådande situationen är det ju de centerpartister som är riksdagsledamöter som har att förhålla sig till frågan om sd. Inte c-väljare i allmänhet. Men någon koppling mellan väljare och valda, vill man ju tro att det finns.

Jag har inte sett någon undersökning där c-väljare har tillfrågats om hur de ser på samarbete med sd.

Någon studie visade däremot att m-väljare är splittrade, och jag tror att jag såg något liknande om l-väljare.

Frågan var huruvida det fanns en socialliberal falang och en liberal falang.

Frågan var huruvida det fanns en socialliberal falang och en liberal falang.
Ah, då missförstod jag.

Det såg ju lite kritiskt ut när Lööf hade sin nyliberala Ayn Rand-period för ett antal år sedan. Gamla beprövade centerpartister verkade måttligt imponerade. I övrigt har jag ingen koll på detta.

Det såg ju lite kritiskt ut när Lööf hade sin nyliberala Ayn Rand-period för ett antal år sedan. Gamla beprövade centerpartister verkade måttligt imponerade. I övrigt har jag ingen koll på detta.
Sant.
Samtidigt upplever jag att jag är med i en organisation om har ett öppet och glatt debattklimat. Taket är högt men konsensus nås i sort sett alltid. Men vi är i grunden kritiska...

Vet en högt uppsatt partist som på skämt suckade att hen hade velat vara sosse för då hade man kunnat säga åt partiet att tycka/göra si eller så. Men nej. En Centerpartist lägger armarna i kors och frågar varfördå :D
Med goda argument går det hem. Men inte med kommandon.

Lägger till, @lbb förklarar det ju bra. Jag har själv röstat på C i år, skulle de sätta sig i regering nu med V så lär det bli ett annat val 2022. Just sayin'.
Inofficiellt är det ca 60% av både C & L som stöder en gränsövergång.....men vad skulle en en förlust av 40 % betyda för L

Sant.
Samtidigt upplever jag att jag är med i en organisation om har ett öppet och glatt debattklimat. Taket är högt men konsensus nås i sort sett alltid. Men vi är i grunden kritiska...

Vet en högt uppsatt partist som på skämt suckade att hen hade velat vara sosse för då hade man kunnat säga åt partiet att tycka/göra si eller så. Men nej. En Centerpartist lägger armarna i kors och frågar varfördå :D
Med goda argument går det hem. Men inte med kommandon.

Men du måste ändå medge att det finns de som gärna sitter med S och de som aldrig skulle tänka sig att göra det? Annars är du mer än lovligt naiv.

Som av en händelse (?) kom Marcus Oscarssons inlägg upp i mitt flöde på FB nu:

"
Ny mätning från Inizio:
CENTERNS OCH LIBERALERNAS VÄLJARE FÖREDRAR SOCIALDEMOKRATERNA FRAMFÖR SD I MYCKET STOR SKALA
92% av Centerns väljare vill hämta stöd från Socialdemokraterna mot bara 6% som vill hämta stöd från SD. Även inom Liberalerna står S klart högre i kurs då 79% av L-väljarna vill hämta stöd från Socialdemokraterna och bara 21% vill hämta stöd från SD.
Det framgår av en ny mätning från Inizio som samtidigt visar på ombytta roller hos Moderaternas och KD:s väljare. 61% respektive 75% av Moderaternas och KD:s väljare vill hämta stöd från SD samtidigt som andelen M- och KD-väljare som vill hämta stöd från Socialdemokraterna bara är 29 respektive 16%."

Fast personligen tänker jag nog att det lär finnas några som varken vill ha S eller SD ;).

Men vad är ni överens om då? Och det är klart att media målar upp en bild av större konflikter inom partiet än vad det är, faktum är dock att det höjs röster från partiet som är lite motsägelsefulla. Vilket vore det större sveket, ett samarbete med S eller att sätta sig i en position där man är beroende av SD? Mätningen från Inizio verkar ju ganska hoppfull, men jag själv har ingen insyn i partiet och är hemskt nyfiken!

"
Ny mätning från Inizio:
CENTERNS OCH LIBERALERNAS VÄLJARE FÖREDRAR SOCIALDEMOKRATERNA FRAMFÖR SD I MYCKET STOR SKALA
92% av Centerns väljare vill hämta stöd från Socialdemokraterna mot bara 6% som vill hämta stöd från SD. Även inom Liberalerna står S klart högre i kurs då 79% av L-väljarna vill hämta stöd från Socialdemokraterna och bara 21% vill hämta stöd från SD.
Det framgår av en ny mätning från Inizio som samtidigt visar på ombytta roller hos Moderaternas och KD:s väljare. 61% respektive 75% av Moderaternas och KD:s väljare vill hämta stöd från SD samtidigt som andelen M- och KD-väljare som vill hämta stöd från Socialdemokraterna bara är 29 respektive 16%."

Fast personligen tänker jag nog att det lär finnas några som varken vill ha S eller SD ;).
Det är väl ett val under galgen för flera av dem, när det nu är som det är.

Nja, däremot är det ju fullt möjligt att du är i en annan del av partiet än de jag känner. Men när Alliansen bildades, och när Annie skulle väljas, när Anna-Karin Hatt var aktuell, när partiet beskylldes som mest för att ha blivit ett "stureplansparti" o.s.v. så fanns det - vågar jag påstå utifrån mina källor, även om jag aldrig varit meldem själv - olika uppfattningar om åt vilket håll partiet skulle dra. Ganska starka olika uppfattningar. Självklart älskar media att berätta om sådana "falangstrider", men det var inte bara något som hittades på av medierna.

Nuförtiden verkar det lugnare, det håller jag med dig om (men det tycker jag även speglas i media, utom nu i valet mellan SD och S). Om det beror på att de som inte ville liberalisera partiet så mycket som ledningen ville lämnade partiet, eller om de tystnat och inte väljer att ta strid innan de känner att de har en chans, det kan jag inte säga. Men att alla inom partiet nu skulle tycka samma sak, det tror jag helt enkelt inte på. Möjligen inom den "falang" som vann ;)

"
Ny mätning från Inizio:

Kolla hur Mp mår efter 4 år i S:s säng...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Om du siar fram till en 10 september, hur tror du det har gått i valet? Alltså inte hur du vill att det ska gå... Kommer SD få över 20%...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 650
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar