Eftervalssnack

Status
Stängd för vidare inlägg.
Detta är vad jag hoppas på också! I det här läget kommer det vara supersvårt att styra landet och de som bildar regering kommer troligtvis förlora rätt mycket på det, förhoppningsvis kan därför de rödgröna öka om de är i opposition i fyra år. (Vill ju dock ej ha fyra år med SDs inflytande även om det kan leda till något gott om fyra år...)
Sedan tror jag definitivt att många väljare som annars röstar på C eller L kommer rösta annorlunda i nästa val vid ett sådant scenario.

Sedan tror jag definitivt att många väljare som annars röstar på C eller L kommer rösta annorlunda i nästa val vid ett sådant scenario.
Ja, man kan hoppas. Men risken är rätt stor om SD får inflytande men inte sitter i en regering kan de dels nyttja det genom att på ett sätt i sitta i oppostion och på ett annat sätt få igenom sina frågor och dels att samtidigt vrids kartan ännu mera åt höger. Det kommer på sikt att inte gynna de rödgröna alls, utan tvärtom göra S ännu mera blå än vad de redan är.

Hela socialdemokratin i Europa verkar ju ramla ihop med några undantag. S får 28 % i ett val och man verkar nöjda med det. Obegripligt. Hade jag varit sosse hade jag fått panik. S verkar bara dona på som en blekare blå variant än M och är så nöjda så. Himla märkligt.

• Gilla
Reactions: fio
Ja, man kan hoppas. Men risken är rätt stor om SD får inflytande men inte sitter i en regering kan de dels nyttja det genom att på ett sätt i sitta i oppostion och på ett annat sätt få igenom sina frågor och dels att samtidigt vrids kartan ännu mera åt höger. Det kommer på sikt att inte gynna de rödgröna alls, utan tvärtom göra S ännu mera blå än vad de redan är.
Jo, ser också risken med att SD kan växa av att inte få inflytande, och att det är möjligt att S blir mer blå. Det senare ser jag inte själv som hela världen (men förstår att många andra ser det som ett enormt problem). Är säkert så att kartan kanske vrids lite åt höger även i nästa val, men sedan lär det säkert skifta åt vänster igen.

Jo, ser också risken med att SD kan växa av att inte få inflytande, och att det är möjligt att S blir mer blå. Det senare ser jag inte själv som hela världen (men förstår att många andra ser det som ett enormt problem). Är säkert så att kartan kanske vrids lite åt höger även i nästa val, men sedan lär det säkert skifta åt vänster igen.
Oftast brukar ju ytterpartier likt SD och V eller MP minska om de få del av regeringsansvar....

Det vette katten. Jag tror nog att vänsterns tid är förbi. Konsumtion, kapitalism och nyliberalismen vinner nog detta slag. Och sen är det nog dags att hitta ett nytt jordklot, skulle jag tro.

Det är jag också rädd för, att resultatet i stort sett vilken regeringsbildning det nu blir kommer bli än värre polarisering (mot alla tre kanter) i nästa val. Ännu sämre läge och självgenererande negativ spiral. :nailbiting:

När lösningen kunde ha varit ett fokus hos C/L som kunde ha hämtat stöd från flera håll. Men nu är de lite för små för att vara en sådan huvudaktör och dessutom skulle de troligen förlora farligt mycket i nästa val av det. :(

Jag hade nog räknat med att det skulle göras såhär inledningsvis, att möjligheten att få en alliansregering måste prövas innan nästa steg kan presenteras. Men det här gav lite sämre smak i munnen än jag räknat med.
Har också tänkt just ett steg som behöver passeras.
Men ställ saker på sin spets genom att göra skarpa statsministeromröstningar!
Det är det som gör att passera och gå vidare tvingas fram inom hyfsad tid. Och det behöver inte vara så mycket offentligt strategispel som inte tillför något för att nå lösningar

Sådärja, nu har Kristersson uttlalat sig...det enda roliga med det är ju Bildts twitter om att man behöver läkare om man tror att S skulle stödja en alliansregering!
Jag tror mer och mer, att de faktiskt inte har en plan, alliansen alltså. Eller Kristersson. Jag tror man räknade med S vilket är galet historielöst och okunnigt. Men nu känns det som Kristersson har tagit på sig en alldeles för stor kostym, finns liksom inga planer alls framåt, lite som att nu röstade vi äntligen bort Löfven och nu tittar de yrvaket upp oj då....
Idag tror jag risken för en M och KD-ledd regering ökade rejält med stöd av SD då. Tyvärr. Blir Island snart.
Inget tyder ju på att Kristersson haft någon plan. Hela idén att rösta bort sittande statsminister och sen tänka sig att själv bilda regering med Alliansen som faktiskt är mindre än de rödgröna OCH att vänta sig stöd för detta från de bortröstade fd regeringspartierna! Är han dum i huvet eller låtsas han bara?

Har också tänkt just ett steg som behöver passeras.
Men ställ saker på sin spets genom att göra skarpa statsministeromröstningar!
Det är det som gör att passera och gå vidare tvingas fram inom hyfsad tid. Och det behöver inte vara så mycket offentligt strategispel som inte tillför något för att nå lösningar
Hade tänkt som så att Kristersson säkert skulle misslyckas med sitt försök och när bollen gick över till Löfven så skulle han också misslyckas, och att det sedan skulle kunna öppna för blocköverskridande samarbeten. Men det verkar inte riktigt som att det är på gång att ske på det viset, åtminstone inte speciellt snabbt ;)

Inget tyder ju på att Kristersson haft någon plan. Hela idén att rösta bort sittande statsminister och sen tänka sig att själv bilda regering med Alliansen som faktiskt är mindre än de rödgröna OCH att vänta sig stöd för detta från de bortröstade fd regeringspartierna! Är han dum i huvet eller låtsas han bara?
Jag har hela tiden funderat på hur han tänker. Det enda jag kan komma fram till är att han fått storhetsvansinne eller fått någon knäpp så han tror att allting ska fungera exakt som han vill. Hela tanken har från början varit helt befängd. Varför i hela friden skulle S finna något attraktivt i att sätta sig som en nickedocka till M? Om jag tolkat Kriserssons plan rätt så tror han dessutom att S ska sitta som den där nickedockan helt utan att få något tillbaka.
Jag tycker att hans uttalanden efter valet ofta legat på ett småbarns nivå. Mitt förtroende för den mannen har snabbt dalat till noll.

Hade tänkt som så att Kristersson säkert skulle misslyckas med sitt försök och när bollen gick över till Löfven så skulle han också misslyckas, och att det sedan skulle kunna öppna för blocköverskridande samarbeten. Men det verkar inte riktigt som att det är på gång att ske på det viset, åtminstone inte speciellt snabbt ;)
Precis så jag såg det också.
Därför det ska vara talmannens ansvar att driva fram de möjliga förslagen till röstning så fort de utkristaliserar sig. Så det blir "antingen nyval eller...-läge" och frågan om att ta ansvar för att få regerbarhet öht ställs på sin spets. Ingen kommer att rubba sina princippossitioner i några "överläggningar" så länge vi inte närmar oss den punkten.
Nu sysslar de ju bara med att försämra möjligheterna att kunna komma fram till gemensamma saker när väl är där. :mad:

Känns ju nu som att det antingen blir en S regering med stöd av L och C och MP.
Alternativt en M, KD och SD regering.
Frågan är vad som är troligast.

Känns ju nu som att det antingen blir en S regering med stöd av L och C och MP.
Alternativt en M, KD och SD regering.
Frågan är vad som är troligast.
Tror tyvärr att det föreligger en stor risk att det kan bli en regering bestående av M och KD där C och L lägger ner rösterna. Hoppas såklart på en mittenregering, det har jag gjort redan innan valet, fast inte riktigt under de här omständigheterna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Om du siar fram till en 10 september, hur tror du det har gått i valet? Alltså inte hur du vill att det ska gå... Kommer SD få över 20%...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 650
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30