Eftervalssnack

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det står väl iaf för en förändring i hur partierna agerar. Som tidigare nämnts brukade den ”förlorande” konstellationen lägga ner sina röster, nu ska de avsätta. De verkar också driva hårt om att försöka bilda regering i ett ologiskt läge.

Men vi vet ju å andra sidan inte vad talmannen kommer föreslå. Talmannen ska ju göra ett ansvarsfullt val och det är inte säkert att talmannen lägger fram ett visst förslag bara för att partiledarna skriker om det i media..

Nä så är det ju, men hur ska talmannen kunna veta vad som är det som kommer att gå igenom om det är vad som förväntas av hen? Om alla tre blocken bestämt sig för att rösta emot de andra i första rundan så finns det ju inget alternativ som kan gå igenom.

Jag är ganska tacksam för det jobb jag har idag...:nailbiting:

Uh, den här diskussionen om vad som är vänster eller inte, och allt som inte är vänster är tydligen extremhögernazifachirasistiskt, har ju ett ganska tydligt begreppsnamn: "identitetspolitik" . Och fy för den lede vad buke generellt lider av det och så tröttsamt det är att det är så. Den här diskussionen har delar som är jätteintressanta och många har mycket kloka funderingar och tankar, sen finns det ett så infernaliskt tråkigt drev i just den här identitetspolitiska linjen som gör att diskussionen inte ens är diskussion, bara - grälande. Suck.

Det vore inte alls bra om S samarbetar med M. Det behövs alltid en stark opposition och om inte S och M kan vara varandras oppositioner kommer någon annan ta den rollen och det vill inte S och M. Därför kommer inte S och M släppa fram varandra till regeringsställning tror jag.
Intressant tanke om vad som ligger bakom deras envishet om att inte samarbeta. Det hade jag inte tänkt på förut.

Mardröm och mycket svårt att tänka mig att L kommer att stödja. Minsta lilla eftergift åt SD och det blir tack och hej, leverpastej. Dessutom är två väldigt konservativa partier i ensam regering något som L eller C alls vill ha.

En annan variant, tack.

S+L+C med stöd av M och MP, med annan statsminister än Löfven - kanske skulle funka.

Men då måste M och S bestämma sig för om statsministerposten eller SD's inflytande är viktigaste frågan.
Jag hoppas att du har rätt i det där första du skrev om L. Jag känner inte till deras tankar så väl då det inte är "mitt" parti, så jag hoppas att du har rätt.

Jag föredrar S+C+L(+MP gärna) långt mera. MP känns som att de skulle vara ett bra tillägg.

Jag skulle inte ha något emot en kvinnlig statsminister at last!

Gud bevare mig för att det skulle vara en avgörande faktor för vem som skulle vara statsminister. Kompetens och förtroende måste väl andå vara vad som är viktigt punkt slut liksom.
Det är klart! :D Jag räknar med att alla partiledare har en kompetens för att leda landet, annars skulle de inte ha blivit valda till det. Och de som röstat på partiet bör ju ha ett förtroende även om jag inte håller med några av dem.

Nä så är det ju, men hur ska talmannen kunna veta vad som är det som kommer att gå igenom om det är vad som förväntas av hen? Om alla tre blocken bestämt sig för att rösta emot de andra i första rundan så finns det ju inget alternativ som kan gå igenom.

Jag är ganska tacksam för det jobb jag har idag...:nailbiting:
Talmannen ska föra samtal med alla partier och försöka reda ut vem som har chans att bilda regering med stöd i riksdagen. Men ja, nu kommer det nog vara jättesvårt.

Uh, den här diskussionen om vad som är vänster eller inte, och allt som inte är vänster är tydligen extremhögernazifachirasistiskt, har ju ett ganska tydligt begreppsnamn: "identitetspolitik" . Och fy för den lede vad buke generellt lider av det och så tröttsamt det är att det är så. Den här diskussionen har delar som är jätteintressanta och många har mycket kloka funderingar och tankar, sen finns det ett så infernaliskt tråkigt drev i just den här identitetspolitiska linjen som gör att diskussionen inte ens är diskussion, bara - grälande. Suck.

Det är lätt att falla in i den när någon startar, senast @Zoya

Det är väldigt icke-konstruktivt att positionsbestämma andra,särskilt individer, på en vänster-höger skala utifrån deras åsikter istället för att diskutera åsikterna i sig.

Ska försöka hålla tillbaka, det leder ändå ingenvart , blir bara - icke konstruktivt gräl.

Det där vore ju inte ett slut för blockpolitik utan en DÖ 2.0
Fast det är väl lika logiskt att det blir en S+MP-regering som får stöd av Alliansen? Eller känner du till något ingen annan vet?

I vilket fall lär det bli en svag, reformlös period. Inga skattehöjningar, inga skattesänkningar. S lär ju inte acceptera Kristersson ihop med en M-fokuserad-budget, utan det lär snarare då bli en väldigt mycket mitten av vänster-höger budget om den ska gå igenom. Vilket inte inriktningsmässigt är mig emot, MEN vi behöver egentligen omfattande reformer och skatteväxlingar så det blir en period av väldigt lite utveckling.

En DÖ kommer det inte att bli. Det har iaf alla tagit avstånd ifrån.
S är tydlig med att inte bli stödparti åt Alliansen. Bra.
Det Kan bli S+MP men frågan är dåvilka fler och hur kommer samarbetet se ut? Och hur får en sådan regering majoriteten. Känns som mycket även ligger på de sista rösterna om det blir ett annat mandatfördelning. Inte helt osannolikt med tanke på att många i utlandet iaf tidigare oftare röstar mer höger. Men hur det i slutänden blir vet ingen. Jag tänker mer vilka alternativ finns, vilka är mest sannolika och vilka inte.
Jag tror att det kommer att bli reformer även denna mandatperiod med att allt kommer att ta ännu längre tid att få igenom än i vanliga fall.
Det kommer bli oerhört intressant att se vems bugdet som i slutändan går igenom. Jag hoppas att det inte tar alltför lång tid och att SD inte får gehör.

Om man positionera ut andra på ett sätt som strider mot en gängse uppfattning så positionerar man samtidigt ut sig själv. Ibland uttrycker människor oförståelse kring att de blir placerade i ett visst fack, men diskuterar man mot gängse uppfattning måste man samtidigt förhålla sig till det fack man kommer placeras in i. Gör man inte det hamnar man i det facket oavsett man vill det eller inte. Kategorisering är en väldigt grundläggande egenskap hos hjärnan. Nu har jag utvecklat det och vi kan enas om att det är okonstruktivt att positionera ut andra, det blir bara gräl.

En DÖ kommer det inte att bli. Det har iaf alla tagit avstånd ifrån.
S är tydlig med att inte bli stödparti åt Alliansen. Bra.
Det Kan bli S+MP men frågan är dåvilka fler och hur kommer samarbetet se ut? Och hur får en sådan regering majoriteten. Känns som mycket även ligger på de sista rösterna om det blir ett annat mandatfördelning. Inte helt osannolikt med tanke på att många i utlandet iaf tidigare oftare röstar mer höger. Men hur det i slutänden blir vet ingen. Jag tänker mer vilka alternativ finns, vilka är mest sannolika och vilka inte.
Jag tror att det kommer att bli reformer även denna mandatperiod med att allt kommer att ta ännu längre tid att få igenom än i vanliga fall.
Det kommer bli oerhört intressant att se vems bugdet som i slutändan går igenom. Jag hoppas att det inte tar alltför lång tid och att SD inte får gehör.

Nej en DÖ kommer det inte bli. Men det du skrev om att S skulle stödja en alliansregering och släppa fram en alliansbudget, det hade varit en DÖ.

Det vore inte alls bra om S samarbetar med M. Det behövs alltid en stark opposition och om inte S och M kan vara varandras oppositioner kommer någon annan ta den rollen och det vill inte S och M. Därför kommer inte S och M släppa fram varandra till regeringsställning tror jag.
Tvärtom! Inte alls ovanligt att Moderater och Socialdemokrater samarbetar med varandra redan från förra valet -en förutsättning med fokus på landets bästa. Många kommuner har länge levt i en sådan vardag. Och även på regeringsnivå krävs detta OM man vill utesluta det oanständiga partiet (som Löfven kallar de ;))

Nej en DÖ kommer det inte bli. Men det du skrev om att S skulle stödja en alliansregering och släppa fram en alliansbudget, det hade varit en DÖ.
inte stödja i den bemärkelsen med budgeten. Däremot är det ännu osäkert eftersom ingen vill ge ett alltför tydligt besked innan imorgon. Kompromisser kommer att behöva göras.

inte stödja i den bemärkelsen med budgeten. Däremot är det ännu osäkert eftersom ingen vill ge ett alltför tydligt besked innan imorgon. Kompromisser kommer att behöva göras.

Jag referade till de du skrev i första inlägget om en budget som överensstämmer med alliansen. Ja eftersom DÖ är uteslutet så är kompromisser ett måste. Vi kommer inte få något svar imorgon, detta kommer ta tid.

Det mest logiska som det ser ut är att det blir en alliansregering. Blockpolitiken är föråldrad och funkar inte när det blivit ett sånt här läge.
Det enda vettiga är att socialdemokraterna börjar sammarbeta med Alliansen. Hur de ska göra rent konkret återstår att se men troligen blir det en politik där budgeten överrensstämmer med Alliansens och att Kristersson blir den nya statsministern.
Vi får se men jag hoppas att det blir så att i slutändan att extrempartier som SD och V inte får igenom för mycket av sin politik.
Jag referade till de du skrev i första inlägget om en budget som överensstämmer med alliansen. Ja eftersom DÖ är uteslutet så är kompromisser ett måste. Vi kommer inte få något svar imorgon, detta kommer ta tid.
Så här skrev jag i första inlägget

Tvärtom! Inte alls ovanligt att Moderater och Socialdemokrater samarbetar med varandra redan från förra valet -en förutsättning med fokus på landets bästa. Många kommuner har länge levt i en sådan vardag. Och även på regeringsnivå krävs detta OM man vill utesluta det oanständiga partiet (som Löfven kallar de ;))

Det som riskerar att hända då är att SD blir oppositionparti och vinner ännu mer mark. Det är dessutom en stor skillad att samarbeta i en kommun och på riksnivå.

Jag kan riktigt höra Jimmie Åkesson säga att de är det enda riktiga oppositionspartiet! Att det bara är de som är ett alternativ till de som styr landet (och gör det dåligt enligt JÅ).

Det som riskerar att hända då är att SD blir oppositionparti och vinner ännu mer mark. Det är dessutom en stor skillad att samarbeta i en kommun och på riksnivå.

Jag kan riktigt höra Jimmie Åkesson säga att de är det enda riktiga oppositionspartiet! Att det bara är de som är ett alternativ till de som styr landet (och gör det dåligt enligt JÅ).
Men vad menar du är poängen, att de ska släppa in SD så att SD inte få fler röster?

Men vad menar du är poängen, att de ska släppa in SD så att SD inte få fler röster?

Ja. Det är exakt det jag menar. Behandla dem som vilket parti som helst (d.v.s. inte göra 100% som de säger men lyssna, diskutera och kompromissa med dem som de hade gjort med vilket annat parti som helst av den storleken). Då kommer SD behöva prata politik på riktigt. De kommer få kompromissa som alla andra. Om man fortsätter att utesluta dem kommer de bara vinna på det i längden. Det kommer alltid finnas en opposition. Det är så det fungerar. Om M och S inte kan vara varandras oppositioner så kommer någon annan gladeligen ta den rollen och SD står närmst på tur med tanke på att de är Sveriges tredje största parti. Det är alltid lättare att kritisera det någon annan gjort än att komma på egna konstruktiva lösningar som funkar i praktiken.

Alla frågor rör dessutom inte migration. Det finns skatter, infrastruktur och en massa andra också.

Jag tycker att det känns mycket mindre farligt om de andra vettiga partierna diskuterar och kompromissar med SD än att ge dem fria tyglar att kritisera riksdag och regering utan att något annat parti av någorlunda storlek kan vara oppositionsparti och säga något annat.

Tänk dig ett scenario där S och M styr tillsammans (i någon form) och där SD är det enda parti som är i opposition (av någorlunda storlek). De enda som verkligen kritiserar. Tänk så mycket mer röster de kommer få då... obehaglig tanke. Nä, då är det bättre att de andra partierna släpper in dem, kompromissar och diskuterar. Svårare att kritisera något man själv varit med att ta fram. Framför allt svårare att vara trovärdig i sin kritik då. De kommer inte få igenom allt de vill likväl som inget annat parti som saknar egen majoritet kommer får det.

Dessutom skulle M och S inte vinna så mycket röster på att samarbeta. De kommer förlora på det tror jag. Och vad händer då i nästa val? Då kan SD bli Sveriges största parti.

Ja. Det är exakt det jag menar. Behandla dem som vilket parti som helst (d.v.s. inte göra 100% som de säger men lyssna, diskutera och kompromissa med dem som de hade gjort med vilket annat parti som helst av den storleken). .

Det har inte fungerat i andra länder i Europa. Det enda som hänt då är att debatten normaliserats och man får säga hur rasistiska saker som helst utan att någon reagerar och politiken har vänt kraftigt i dessa otäcka partiers riktning.

Det är inte rätt väg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Om du siar fram till en 10 september, hur tror du det har gått i valet? Alltså inte hur du vill att det ska gå... Kommer SD få över 20%...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 650
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar