Eftervalssnack

Status
Stängd för vidare inlägg.
Självklart är de inte rasister. Sen gillar jag iofs inte ordet antirasist. Det indikerar på att man måste poängtera att man är mot rasism för annars är man liksom för, eller nåt?. Borde räcka med att de som är rasister är just det och resten är inte det. Att behöva säga att man är antirasist känns för mig fel.
Ok så då kanske en partiledare för ett Liberalt parti känner att han vill ge pengar för att upplysa allmänheten om rasism och främlingsfientlighet.

(på förekommen anledning, det verkar ju behövas minst sagt)

”Stiftelsens ändamål är att upplysa allmänheten om rasism och främlingsfientlighet genom tidningsproduktion och tidningsutgivning.”

Det spelar ju ingen roll om du inte gillar ordet, det som spelar någon roll är ju om ägaren till kavajen gillar ordet.

Oh, och om man faktiskt vill hitta info om deras vänstervridning så hamnar man på en sida med Ann Heberlein...

Nej. Det var du som skrev. "Den utgår mestadels från att vi vill genomföra olika förslag som kostar pengar som vi inte budgeterat för. Men det är inte så konstigt. Vi vill inte genomföra de förslagen. "

S vill har också förslag man inte vill driva och inte ingår i budget. Ska det ena gälla så ska det andra.
Fö tycker jag du borde ta en liten andningspaus nu, valet är över.

Men kommentaren handlade ju just om den budget som SD presenterat som saknade finansiering. Har du svårt att hänga med?

Fast då får du nog gå med på att kalla SD för nazister nu också, för inte heller någon ur Expos grundarskara var med i någon extremvänster när Expo grundades, även om enstaka personer haft såna kopplingar långt tidigare.

Expo är inte tydligt vänster, utan tydligt antirasistiskt.
Så nu är Expo inte vänster heller? Konstigt att Jimmie Åkesson gick med i SD redan som 10 åring.

Ok så då kanske en partiledare för ett Liberalt parti känner att han vill ge pengar för att upplysa allmänheten om rasism och främlingsfientlighet.

(på förekommen anledning, det verkar ju behövas minst sagt)

Det spelar ju ingen roll om du inte gillar ordet, det som spelar någon roll är ju om ägaren till kavajen gillar ordet.

Han får väl ge pengar till precis vad han vill. Det var inte det som var poängen.

Vad menar du med det i mitten?

Det sistnämnda var heller inge poäng, mer en petitess i sammanhanget.

L har sagt att de inte tänker bidra till att varken V eller SD får inflytande. De är emot extremism oavsett höger/vänster. Så om du inkluderar V i de rödgröna så är det lika främmande för L att samarbeta med som med SD. Men om du bara menar S+Mp är saken en annan.

S+MP såklart. Verkar jag så okunnig att du måste korrigera mig så fort jag inte är överdrivet supertydlig?

"Dags för nya lösningar
S-ledaren har sedan han tillträdde för fem år sedan varit tydlig med hur han ser på blockpolitiken. Den ska brytas upp – för väljarnas skull. Om varken de rödgröna eller de blå får en majoritet måste man hitta andra lösningar.
Svenska folket kanske tycker att den här diskussionen känns tjafsig, men det handlar faktiskt i grund och botten om människosyn och ideologi.

Alliansens politiska agenda står för ett systemskifte. De vill lagstifta om sänkta löner, införa marknadshyror, göra det lättare att säga upp människor och återinföra den bortre tidsgränsen i sjukförsäkringen.

De som har det bäst ställt ska få ett sjätte jobbskatteavdrag och tredubblat rut-avdrag, medan det ska ställas ännu hårdare krav på samhällets sjuka, fattiga och arbetslösa.
Vi vet vad som hände med den politiken sist. Hundratusentals utförsäkrades, arbetslösheten ökade och klyftorna i Sverige växte snabbast i hela OECD.

Forskare om ”arbetslinjens” effekter
Nyligen skrev tre forskare på DN Debatt om en studie som visar att Alliansens så kallade arbetslinje är själva grundorsaken till Sverigedemokraternas tillväxt. Arbetslinjen fick skillnaderna mellan de som har och de som halkat efter att öka i rekordfart.
Inget talar för att det skulle förändras om Alliansen får bilda regering med Ulf Kristersson som statsminister. En ny "arbetslinje" och effekten kanske blir att vi får ett SD på 25-30 procent vid nästa val.
Finns det någon som tror att Stefan Löfven skulle vilja bidra till det?

Tydligen gör åtminstone fyra partiledare det. De får nog gå tillbaka till ritbordet och fundera ut en annan plan. Det är dags att börja tänka på landets bästa och inte bara på den egna prestigen."
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/A2wpd3/alliansens-utspel-en-politisk-satir

Har inte hunnit läsa DN.se ännu, där många uppgifter kommer ifrån.

S+MP såklart. Verkar jag så okunnig att du måste korrigera mig så fort jag inte är överdrivet supertydlig?

Fast de rödgröna kan ju inkludera V också eftersom de är stödparti. Det är inte helt tydligt. När Alliansen säger att de är större än de rödgröna så protesterar folk och undrar om de glömt räkna med V.

Fast de rödgröna kan ju inkludera V också eftersom de är stödparti. Det är inte helt tydligt. När Alliansen säger att de är större än de rödgröna så protesterar folk och undrar om de glömt räkna med V.

Jag tycker det är så självklart att L inte kan tänka sig att samarbeta med V att det borde ha varit underförstått vad jag menade. I synnerhet när jag i samma inlägg skrev att Björklund uppenbarligen inte tar expo som vänstervridet för då hade han inte stöttar dem.

Men kommentaren handlade ju just om den budget som SD presenterat som saknade finansiering. Har du svårt att hänga med?
Jag tror att alla som röstar på de tror att alla pengar som stryps från invandring kommer gå till annat. En undersökning som gjordes är det de som röstar på SD går i oerhört mycket större utsträckning på sjukpenning och bidrag än andra partiers väljare, så de är väl rädda att förlora sina bidrag till invandare. Så de tror väl att budgeten ska gå ihop när partiet ”rensar” i Sverige.

Och annars måste S blidka SD.
Fast S har ju gjort en hel del för att hantera situationen som uppstått sedan SD blev stora vid valet 2014. Först decemberöverenskommelsen som ju var mycket på S initiativ vad jag förstår. Men som kritiserades av väljare på högerkanten och som jag minns det även internt inom högerblocket. Sedan bröt ju Kd decemberöverenskommelsen och resterande allianspartier var ju inte sena med att följa efter med motiveringen att den var ju redan bruten. De hade kunnat stå fast vid den även om Kd övergett den. Med DÖ så hade ju största blocket släppts fram att regera och man hade sluppit allt samarbete med SD.

Utan DÖ är ju blocköverskridande överenskommelser enda vägen och där tycker jag också att S är de som tydligt och tidigt öppnat för detta.

Så är det några som tagit ansvar för att hitta lösningar för att slippa samröre med SD så är det S. Så de behöver inte blidka SD.

Fast S har ju gjort en hel del för att hantera situationen som uppstått sedan SD blev stora vid valet 2014. Först decemberöverenskommelsen som ju var mycket på S initiativ vad jag förstår. Men som kritiserades av väljare på högerkanten och som jag minns det även internt inom högerblocket. Sedan bröt ju Kd decemberöverenskommelsen och resterande allianspartier var ju inte sena med att följa efter med motiveringen att den var ju redan bruten. De hade kunnat stå fast vid den även om Kd övergett den. Med DÖ så hade ju största blocket släppts fram att regera och man hade sluppit allt samarbete med SD.

Utan DÖ är ju blocköverskridande överenskommelser enda vägen och där tycker jag också att S är de som tydligt och tidigt öppnat för detta.

Så är det några som tagit ansvar för att hitta lösningar för att slippa samröre med SD så är det S. Så de behöver inte blidka SD.
Flera överenskommelser gjordes mellan S o alliansens olika partier under förra mandatperioden, 26 stycken om jag minns rätt.

Jag läste på inför valet och tydligen har det aldrig hänt att talmannens statsministerförslag röstats ner.

Ojdå, då skulle det verkligen vara något nytt. Jag tänker mig annars att det inte skulle vara så farligt, att det skulle vara som någon annan var inne på att vi testar vårt önskeförslag och om det röstas ner så går vi vidare med det näst bästa. Behöver inte vara så allvarligt, utan en förhållning till dagens situation.

Ojdå, då skulle det verkligen vara något nytt. Jag tänker mig annars att det inte skulle vara så farligt, att det skulle vara som någon annan var inne på att vi testar vårt önskeförslag och om det röstas ner så går vi vidare med det näst bästa. Behöver inte vara så allvarligt, utan en förhållning till dagens situation.
Det står väl iaf för en förändring i hur partierna agerar. Som tidigare nämnts brukade den ”förlorande” konstellationen lägga ner sina röster, nu ska de avsätta. De verkar också driva hårt om att försöka bilda regering i ett ologiskt läge.

Men vi vet ju å andra sidan inte vad talmannen kommer föreslå. Talmannen ska ju göra ett ansvarsfullt val och det är inte säkert att talmannen lägger fram ett visst förslag bara för att partiledarna skriker om det i media..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Om du siar fram till en 10 september, hur tror du det har gått i valet? Alltså inte hur du vill att det ska gå... Kommer SD få över 20%...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 650
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar