Eftervalssnack

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast då får du nog gå med på att kalla SD för nazister nu också, för inte heller någon ur Expos grundarskara var med i någon extremvänster när Expo grundades, även om enstaka personer haft såna kopplingar långt tidigare.

Expo är inte tydligt vänster, utan tydligt antirasistiskt.

Men varför tas SD upp i den här diskussionen? På riktigt? Jag anser Expo vara vänster. För det är dom. Sen är dom antirasistiska också. Där finns det inga motsättningar där. Just nu halmgubbar du ganska rejält.

Men varför tas SD upp i den här diskussionen? På riktigt? Jag anser Expo vara vänster. För det är dom. Sen är dom antirasistiska också. Där finns det inga motsättningar där. Just nu halmgubbar du ganska rejält.
Du tycker att dom är vänster, det betyder inte att de är det, du ger uttryck för din uppfattning, det betyder inte att det är sanning.

Nej, det är de inte, om man inte ställer sig på högerkanten och tippar in i sophögen i extremhögern. Då är ju allt vänster som inte gör nazisthälsningar.

Att en person som var med, långt tidigare haft kopplingar till extremvänstern är INTE ett belägg för att Expo är vänstre . Lika lite som att personer som var nazister grundade SD men inte längre vill kännas vid det är ett belägg för att SD är ett nazistiskt parti.

Men på riktigt. Du menar att den här personen är en typisk vänsteraktivist?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Cecilia_Stegö_Chilò
Chilò har även varit styrelseledamot i stiftelsen Expo.[3]

Hon är ju så höger att kulturetablissemanget fick panik när hon blev kulturminister (och iofs inte heller betalade TV avgift som tur var för dem).

Chef för Timbro! Denna välkända vänsterorganisation!

VD för detta som -"föreningen för upplysningen av kommunismen" har donerat pengar till.

Stiftelsen Fritt Näringsliv
är en svensk marknadsliberal opinionsbildande stiftelse som 2003 ersatte föreningen Näringslivets fond som ägare av tankesmedjan Timbro. Stiftelsen stödjer också tidskriften Neo, forskningsinstitutet Ratio och Föreningen för upplysning om kommunismen. Vid stiftelsebildandet sköt Svenskt Näringsliv till cirka 300 miljoner kronor för att trygga verksamhetens långsiktiga finansiering.

Vet inte ens om du är vänster eller höger men oavsett verkar folk anse att Expo är partipolitiskt obundet.

Nej, det är de inte, om man inte ställer sig på högerkanten och tippar in i sophögen i extremhögern. Då är ju allt vänster som inte gör nazisthälsningar.

Att en person som var med, långt tidigare haft kopplingar till extremvänstern är INTE ett belägg för att Expo är vänstre . Lika lite som att personer som var nazister grundade SD men inte längre vill kännas vid det är ett belägg för att SD är ett nazistiskt parti.

Vi får väl helt enkelt enas om att vara oense i frågan om Expo.

Men på riktigt. Du menar att den här personen är en typisk vänsteraktivist?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Cecilia_Stegö_Chilò
Chilò har även varit styrelseledamot i stiftelsen Expo.[3]

Hon är ju så höger att kulturetablissemanget fick panik när hon blev kulturminister (och iofs inte heller betalade TV avgift som tur var för dem).

Chef för Timbro! Denna välkända vänsterorganisation!

Vet inte ens om du är vänster eller höger men oavsett verkar folk anse att Expo är partipolitiskt obundet.

Halmgubbe much? En organisation kan vara partipolitiskt obunden men ändå ha dragningar åt ett visst håll.
Grundaren var AFA-aktivist och då Expo jobbar vidare i hans anda så kan väl inte organisationen ens med god vilja kallas för neutral. Men det känns rätt lönlöst att diskutera detta faktiskt. Min poäng var att jag blev förvånad över att L skänkte pengar till just Expo och därmed torde inte steget till att samarbeta med rödgrönt heller vara så stort.

Halmgubbe much? En organisation kan vara partipolitiskt obunden men ändå ha dragningar åt ett visst håll.
Grundaren var AFA-aktivist och då Expo jobbar vidare i hans anda så kan väl inte organisationen ens med god vilja kallas för neutral. Men det känns rätt lönlöst att diskutera detta faktiskt.
Ja för när chefen för Timbro sitter i styrelsen då nedrans är det vänstervridet. Svenskt näringsliv denna tokvänsterorganisation stödjer hennes övriga verksamhet.

De verkar ha tydliga dragningar åt, mitten.
Aschberg har sagt detta om vänstern och han har varit engagerad i Expo. Jag vet ju inte hur han står politiskt, från vänster till moderat? ingen aning. Men han låter inte vänstervriden.

Mitt avståndstagande från kommunismen började när Jörgen Widsell och jag var i Tjeckoslovakien och spelade in skivor med oppositionella musiker för Oktobers räkning. Det var ju ett revisionistland, men jag såg samma mönster i vår egen organisation. I Kina var det samma sak, istället för mjölk och honung var det massvält, och det fanns alltid några som skodde sig. Efter en lång tids funderande sade jag: Jag tror inte på det här. Jag springer gärna med flygblad i en sakfråga, men om jag inte är kommunist ska jag inte vara med. Det var någon gång mot slutet av sjuttiotalet.[4]

Grundaren var AFA-aktivist och då Expo jobbar vidare i hans anda så kan väl inte organisationen ens med god vilja kallas för neutral. Men det känns rätt lönlöst att diskutera detta faktiskt. Min poäng var att jag blev förvånad över att L skänkte pengar till just Expo och därmed torde inte steget till att samarbeta med rödgrönt heller vara så stort.
Det låter som att du inte gillar Expo. Eller är det så att du inte gillar Liberalerna?

Din åsikt om Expo borde oavsett inte smälla högre än alla andras, inklusive deras egen och ungdomsförbunden.

Menar du att du tror att regeringsfrågan egentligen är klar, och att det vi ännu så länge ser i stort sett bara är krumbukter?

Nä, men alla har en egen strategi och än så länge har de bara bockat av punkter på en checklista:

-S och Alliansen har bjudit in varandra till samtal. Inte för att någon av dem trodde att det skulle funka utan för att de var tvungna att få det avklarat för att kunna säga till väljarna att de minsann försökt men att motståndarsidan inte ville prata. Det är inte tjafs utan rent strategi som alla partier är fullständigt medvetna om. Så ja, den biten är krumbukter. Men helt enligt det politiska spelet och inget tjafsande.

-Alliansen kommer prova att få bilda regering men de kommer röstas ner. Då kan de säga till sina väljare att de försökt. De kan stå fast vid att de helst ville bilda en Alliansregering. Efter det kan de försöka presentera ett förslag som har en chans. T.ex. M+KD regering med C+L+SD som stödpartier. Eller nån annan variant.

T.ex. M+KD regering med C+L+SD som stödpartier. Eller nån annan variant.

Mardröm och mycket svårt att tänka mig att L kommer att stödja. Minsta lilla eftergift åt SD och det blir tack och hej, leverpastej. Dessutom är två väldigt konservativa partier i ensam regering något som L eller C alls vill ha.

En annan variant, tack.

S+L+C med stöd av M och MP, med annan statsminister än Löfven - kanske skulle funka.

Men då måste M och S bestämma sig för om statsministerposten eller SD's inflytande är viktigaste frågan.

Så du menar ärligt att du inte kan tänka dig att Liberalerna är antirasistiska?

Det vore ju väldigt synd om frågor som miljö, feminism, antirasism osv per default måste anses vara vänster och bara vänsterblocket är tillåtna att stödja dem.

Självklart är de inte rasister. Sen gillar jag iofs inte ordet antirasist. Det indikerar på att man måste poängtera att man är mot rasism för annars är man liksom för, eller nåt?. Borde räcka med att de som är rasister är just det och resten är inte det. Att behöva säga att man är antirasist känns för mig fel.

Nej, Expo är inte "neutralt". Expo är antirasistiskt.

Steget till samarbete torde i alla fall vara mindre till rödgröna än till SD, det är en rimlig slutsats att dra.

I övrigt är diskussionen rätt ointressant. Björklund uppfattar garanterat inte Expo som vänstervridet, oavsett vad du och extremhögern har för uppfattning.

Steget till samarbete torde i alla fall vara mindre till rödgröna än till SD, det är en rimlig slutsats att dra.

I övrigt är diskussionen rätt ointressant. Björklund uppfattar garanterat inte Expo som vänstervridet, oavsett vad du och extremhögern har för uppfattning.

Jämför du mig med extremhögern? På riktigt?

Fast det var just budget som diskuterades och inget annat. Det var du som halmgubbade alternativt tillförde ett 100% irrelevant inlägg.
Nej. Det var du som skrev. "Den utgår mestadels från att vi vill genomföra olika förslag som kostar pengar som vi inte budgeterat för. Men det är inte så konstigt. Vi vill inte genomföra de förslagen. "

S vill har också förslag man inte vill driva och inte ingår i budget. Ska det ena gälla så ska det andra.
Fö tycker jag du borde ta en liten andningspaus nu, valet är över.

L har sagt att de inte tänker bidra till att varken V eller SD får inflytande. De är emot extremism oavsett höger/vänster. Så om du inkluderar V i de rödgröna så är det lika främmande för L att samarbeta med som med SD. Men om du bara menar S+Mp är saken en annan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Om du siar fram till en 10 september, hur tror du det har gått i valet? Alltså inte hur du vill att det ska gå... Kommer SD få över 20%...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 650
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"