Jag låg vaken till midnatt och följde resultatet. Somnade sen med en stor klump i magen och sov jättedåligt. Vaknade kl 3 och tittade på resultatet.
Usch, jag är jättedeppig. SD ökade som förväntat. Det är nästan 20% av den vuxna svenska befolkningen som röstat på skiten.
Jag är glad att V gjorde ett bra val, men inser ju att vi kommer få ett regeringsskifte och det gör mig ledsen.
Det finns partier i alliansen som jag är rätt ok med i många frågor, men M och KD är partier jag har svårt att hitta positiva saker hos.
Irriterar mig på alliansens krav om att statsministern ska avgå på stört. Har de liksom inte ens koll på hur det här fungerar?
Vad fyller det för syfte att skrika om att han ska avgå NU när de ju måste veta att det blir omröstningen i riksdagen som avgör.
Eller är de oroliga att han skulle få vara kvar efter en omröstning? Ser inte annars varför de hetsar om att han omedelbart ska avgå.
Det KAN ju bli så att statsministern får vara kvar, men det känns inte troligt.
Som jag förstått handlar det om hur många i riksdagen som röstar nej till honom. Om tex SD skulle lägga ner sina röster (inte troligt) eller om alliansens egna skulle lägga ner röster, då kan han bli kvar.
Han behöver alltså inte röstas fram av en majoritet, det räcker att han inte röstas bort av en majoritet.
Röstas han bort är det sen upp till talmannen att lämna ett nytt förslag baserat på vem som talmannen tror har bäst chans att bilda regering.