Effektivast mot styngflugan?

Sv: Effektivast mot styngflugan?

Låter ypperligt !

I min värld kommer du träffa både extremt uppdaterade veterinärer , och veterinärer som inte öht följt med i utvecklingen och tar lätta vägen och skriver ut avmaskning så fort ngn ber om det . Så är det . Tyvärr . Fortfarande trots direktiven alla veterinärer fått som är otroligt tydliga och motiverade . Oavsett om man är veterinär eller läkare eller jobbar på posten - om vi nu ska hård dra det . Så bilda din egen uppfattning och kolla med din vet som du litar på . utöver det kan du som sagt få bra info från många källor på nätet men se till att det då är medicinska. inte bloggar eller wiki eller google ...Är du inte nöjd så kollar du mer . Precis som vanligt gällande allt tyvärr ;)

Senast ändrad:

Jo tyvärr så är det ju inte alla som tar till sig ny kunskap men som tur är så gör min hästveterinär det. Hon går diverse vidareutbildningar och så för att vara uppdaterad. Bara att ha en veterinär som är vidareutbildad på tänder så att man slipper åka så långt är riktigt skönt faktiskt för det är ju verkligen inte alla veterinärer som är det.
Det här med avmaskning är stort och det är mycket att komma ihåg och sjukdomen jag dras med gör att jag tyvärr glömmer lätt så det var ypperligt att få en liten uppfräschning av kunskaperna. Det tackar jag för :bow:

Skulle det funka att raka benen? Så är pälsstråna minimala för flugan att lägga äggen på tänker jag... Men det kanske inte hjälper. Vi har inte haft styngflugor på flera år, men det har kommit ganska många nya hästar i grannskapet så det kanske är därför vi har fått igen?

Det handlade inte om att vet inte trodde på det, utan att vet ansåg att det inte var ett tillräckligt skäl för att avmaska (!).
Har alltid haft svårt för denna vet, men tog ut denne för vacc. och tänkte få medlet utskrivet. Men jag fick ringa annan vet ändå.

Flugan sprutar ju ut äggen på håll, men de kanske ändå har svårare att fastna?

Mackan: En fluga lägger bara 10-20 ägg/gång? Då har vi väldigt konstiga flugor? Har aldrig sett mer än en i taget (samma dag) och hästarna har haft MÄNGDER. Det tar lätt över en timme att sanera den långsammaste hästen (som tur är inte min som har svårare färg).

kl

Men får man väck så gott som alla ägg minst varannan dag så ska det vara hyfsat säkert att slippa skador "på vägen ner" och att behöva avmaska. Avmaskar gör man för att det inte ska blir nya flugor nästa år vad jag lärt mig, den skadan det blir i hästen är skedd långt innan det går att avmaska. Tror det är rätt uppdaterad info?

Mao finns det INGA alternativ att inte skrapa bort äggen. Men jag undrar hur de med många hästar/unghästar på bete gör?

Edit: Det syns alltså väldigt tydligt när styngflugan varit framme. Antingen har hästarna varit väldigt svettiga (vi har inga övriga insekter som orsakar någon som helst spring), antingen så har jag eller sambon sett dem springa (och i bästa fall fått ihjäl en fluga :D). De springer inte fort men de stannar heller inte och hästen längst bak får betydligt mycket mer ägg.

Det handlade inte om att vet inte trodde på det, utan att vet ansåg att det inte var ett tillräckligt skäl för att avmaska (!).
Har alltid haft svårt för denna vet, men tog ut denne för vacc. och tänkte få medlet utskrivet. Men jag fick ringa annan vet ändå.

Tråkig det ska bli så.
Svensk vård i nöttskal :meh:

Skulle det funka att raka benen? Så är pälsstråna minimala för flugan att lägga äggen på tänker jag... Men det kanske inte hjälper. Vi har inte haft styngflugor på flera år, men det har kommit ganska många nya hästar i grannskapet så det kanske är därför vi har fått igen?

Har inte sett styngflugeägg på många år på hästarna ,men i år har det kommit rejält på alla sista veckan, även min, som jag lagt en timme på att sanera för att verkligen få bort allt. Kom från en dag till en annan. Jag tar en kniv och håller längst ut vid spetsen och plockar med tumnageln mot kniven sas. Enda sättet. Har sprutat extra us på benen nu.

Jag måste ha snälla flugor i min hage, men jag har inga som helst problem att få bort dem med naglarna:o Har aldrig upplevt att de sitter speciellt hårt... men jag har å andra sidan inga mängder heller. Bara nåt enstaka per dag.

Det är lite olika på pälsen tycker jag, men brukar också lyckas bra med naglarna (även en jag alltid har superkortklippta) svårast är att få tag i dem ibland men har knep för det med :-P

Kl

Min har ju redan vinterpäls på benen så jag får liksom leta efter äggen, typ "bläddra" fram.

"Bläddrar" oxå på ponnyn. Nu först fattar jag varför folk klipper sina ponnyer året om. Tyckt min haft tunn o fin sommarpäls tills halvblodet kom. Nu ser ponnyns päls ut som vinterpäls i jämförelse :cool: Och han har inte börjat sätta vinterpäls ännu!

Förra året hade dom(!) gjort gångar i tungan och bon i tandköttet!!!!!
Jag märket det då han saliverade mycket då jag hade bett i munnen. Åkte till tandläkaren som konstaterade att ÄVEN min häst hade larver i munnen.
Inte lätt att se äggen då min häst är en fjording.

Men åh, det måste vara därför vår ponny som vi bara haft 1,5 vecka dreglar så när hon har bettet :( . Hur får man bort dom från munnen egentligen?

*KL

Gud. Jag har gått här en vecka och trott att Ninya har gräsfrön på benen. Efter googling så är det ju inget annat än ägg från denna vidriga fluga (höll på att spy när jag läste om larver i munnen). Började fundera då jag tycker hon haft lite mer/annorlunda saliv än vanligt. Och vid sökning på buke hittade jag bland annat att just att de kunde få mer saliv av larverna.

Förutom att omedelbart börja skrapa rent benen ordentligt varje gång jag är i stallet - går det att göra något alls, i synnerhet gällande de som antagligen redan finns i munnen? :eek: :yuck:

Och om vi utgår från att jag får bort alla ägg som finns/dyker upp från och med nu, hur lång tid tar det innan munnen bör vara helt larvfri, ungefär?

Senast ändrad:

Jag tillbringade en timme i går att nypa bort ägg-jävlar. Värsta bombarderingen hittills.

Finns delade meningar om det hjälper med flugspray. Flugtäcke funkar ju på kroppen men benen är fortfarande fria. Skulle vara höga benskydd, då.

Sen är det ju de andra hästarna i hagen man får tänka på. Är de täckta med ägg runt halsen/manken och hästarna börjar klia varandra så får hästen i sig likt förb***at.

Några större mängder verkar ingen ha som tur är. Ninya hade en del på frambenen och några få på ett bakben, detsamma hos kompisens hyrhäst. Tur att hon inte hör till de mest kärvänliga klihästarna i hagen heller.

Bara att fortsätta rensa benen noga. Hon har inget emot min något hårdhänta ryktstens-behandling i alla fall.

*kl

Pratade med min veterinär förra veckan när min vaccinerades. Jag sa att jag tar bort runt 5 ägg per dag, ibland inga alls och väldigt enstaka ggr runt 10 st. Hon tyckte ändå att man skulle avmaska om man sett dom... jag blir skeptisk pga resistensrisken. Men kankse ska man göra det ändå när hon sa så?

*kl

Pratade med min veterinär förra veckan när min vaccinerades. Jag sa att jag tar bort runt 5 ägg per dag, ibland inga alls och väldigt enstaka ggr runt 10 st. Hon tyckte ändå att man skulle avmaska om man sett dom... jag blir skeptisk pga resistensrisken. Men kankse ska man göra det ändå när hon sa så?

Passa du inte på att få receptet medan veterinären var där????
:banghead:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 236
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 151
Senast: cassiopeja
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 342
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 551

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka