Effektivast mot styngflugan?

Sv: Effektivast mot styngflugan?

Under min ungdom var det 2 hästar som dog pga maskangrepp.
En ena kastade sig o bröt nacken- ett 14-årigt statspremiesto.

En vik. DV från Ultuna maskade av till noll iom hon såg så mkt under bukop. För endast ett par år sedan.

Jag såg också det tipset. Ska kolla om jag har bikarbonat hemma och kolla om hästen har nåt ägg idag, igår glömde jag kolla :(. Men jag borde ju ha sett när jag kratsade hovarna.

Kanske det blir lättare få bort äggen från manen då?? Ska prova!!! tar fram bikarbonat med en gång så jag inet glömmer det sen i em.

Tyvärr är det allt för många som inte skrapar över huvud taget. Problemet ligger snarare där.

Väntar fortfarande på några exempel där hästar dött en plågsam död för att de inte blivit avmaskade.

Problem ligger "vart man ska bryta dess liv cykel".
Du kan skrapa allt du öka hästen kommer att få skiten i sig alla fall för dom lägga ägg runt munnen, och när hästar klia varandra.
Cykel måste brytes in i hästen.
Du prata så mycket om kundskap men du och en del andra vill inte ens läsa siterna ja lägga fram!! Ni vill bara plocka fram det som passa er! Såna kundskap hjälper inte hästen.

Jag har själv sett hur en mask angrepp häst se ut inuti efter slakten. Såna bilder har jag också lagt fram, men dom verka du och dom andra har struntet i.

Problem ligger "vart man ska bryta dess liv cykel".
Du kan skrapa allt du öka hästen kommer att få skiten i sig alla fall för dom lägga ägg runt munnen, och när hästar klia varandra.
Cykel måste brytes in i hästen.
Du prata så mycket om kundskap men du och en del andra vill inte ens läsa siterna ja lägga fram!! Ni vill bara plocka fram det som passa er! Såna kundskap hjälper inte hästen.

Jag har själv sett hur en mask angrepp häst se ut inuti efter slakten. Såna bilder har jag också lagt fram, men dom verka du och dom andra har struntet i.

Tänker du på bandmask?

Jo, jag läser på mycket men eftersom jag vet att det cirkulerar massor med kvasisanningar på nätet så försöker jag sålla.

Det fetate; Precis så kommer det att bli för många hästar när parasiterna är resistenta. Förhoppningsvis dröjer det länge än.

Och förresten, svarar på ett tidigare inlägg från dig. Hur vet du att jag inte avmaskar min häst?

Det finns på apoteket luskammar av stål, som fungerar utmärkt! Vi använder dem på katten också, så får man med eventuella fästingar som ännu inte satt sig fast. De flesta flugäggen följer med och resten tar jag med naglarna ;)

Tänker du på bandmask?

Jo, jag läser på mycket men eftersom jag vet att det cirkulerar massor med kvasisanningar på nätet så försöker jag sålla.

Det fetate; Precis så kommer det att bli för många hästar när parasiterna är resistenta. Förhoppningsvis dröjer det länge än.

Och förresten, svarar på ett tidigare inlägg från dig. Hur vet du att jag inte avmaskar min häst?

Bandmask? just nu prata vi om stynflug.

Vet inte hur du få ihop resistens från mitt studia av slakt hästar?
Har inte ens hört om resistens stynfluglarv.

Har sakt det tidigar, folk vill såla bort det som inte passa in i deras förabild.
Folk som flagga RESISTENS bruka vara lite klen i sina avmasknings program.

Vet inte om det är non mening for din del men för dom andra:
www.youtube.com/watch?v=5q-pvhOvz6c

Bandmask? just nu prata vi om stynflug.

Vet inte hur du få ihop resistens från mitt studia av slakt hästar?
Har inte ens hört om resistens stynfluglarv.

Har sakt det tidigar, folk vill såla bort det som inte passa in i deras förabild.
Folk som flagga RESISTENS bruka vara lite klen i sina avmasknings program.

Vet inte om det är non mening for din del men för dom andra:
www.youtube.com/watch?v=5q-pvhOvz6c

Här snackar vi förutfattade meningar.

Knappast torvärdig källa. Innehåller dessutom faktafel.

KL
Var finns dokumentation om faktisk resistens?

I min ungdom var maskmedel farligare än mask som Rintal comp.

För mig är det självklart att man inte ska slentrianavmaska, men VAD är det som säger att dagens forskning gällande lilla blodmasken där avmaskning ska ske vid 200 EPG????
Innehåller all avföring exakt lika mkt ägg? Varje dag?

Om 10 år säger man garanterat annat...igen.

Jag har förmodligen varit otydlig. Jag vet ej om resistensproblemet gäller just styngflugelarven. Här hittade jag info hos SVA.

http://www.sva.se/sv/Diagnostik-och-produkter1/Aktuella-analyser/Hast1/Trackprov/Resistens-mot-avmasknigsmedel---laget-pa-overvakningsgardar/

Det är väl inget som säger att man ska avmaska vid ett provsvar på 200 EPG. Det beror helt och hållet på hästens historik, nyflyttat häst, betessanering osv.
Man förespråkar regelbunden träckprovskontroll för att få ett så sant resultat som möjligt. Tex. har hästen nollat vår och höst 4 år i rad och inga nya hästar kommit till stallet så kan man vara säker på att hästen inte har mask.

Jag lägger till lite.
Problemet är inte, som jag förstått det, att styngflugelarverna blir resistenta utan att man använder medel som kan skapa resistens hos andra parasiter som är mycket farligare än styngflugans larver.

Därför är det bättre att jobba förebyggande och skrapa bort så mycket man bara kan (= inga/mycket få ägg kläckt på hästen -> minskad risk att hästen får i sig larver -> mindre larver ut med träcken på våren -> Färre adulta flugor -> mindre ägg på hästen).

Resistens är inget påhitt. Varför skulle det vara det?
Om man har lite förståelse för hur parasiternas livscykler ser ut, hur maskmedel verkar, hur evolution funkar och sedan lägger ihop ett och ett inser man ganska snabbt hur det fungerar.

Rekommenderad läsning om hästars parasiter
Jordbruksverkets broschyr
Faktagranskad av veterinärer och experter som forskat in vivo på parasiter och hästar. På ren svenska, inget fikonspråk. Jag förutsätter att ni som sitter och skriver här är läskunniga?

Jag har förmodligen varit otydlig. Jag vet ej om resistensproblemet gäller just styngflugelarven. Här hittade jag info hos SVA.

http://www.sva.se/sv/Diagnostik-och-produkter1/Aktuella-analyser/Hast1/Trackprov/Resistens-mot-avmasknigsmedel---laget-pa-overvakningsgardar/

Det är väl inget som säger att man ska avmaska vid ett provsvar på 200 EPG. Det beror helt och hållet på hästens historik, nyflyttat häst, betessanering osv.
Man förespråkar regelbunden träckprovskontroll för att få ett så sant resultat som möjligt. Tex. har hästen nollat vår och höst 4 år i rad och inga nya hästar kommit till stallet så kan man vara säker på att hästen inte har mask.

Varifrån har du fått 4 år?

Det har jag hittat på själv. Har nåt svagt minne att Madick skrivit nåt liknande i masktråden.

Välskrivet tack för det . Jag förstår inte heller hysterin gällande styngflugan precis som jag skrivit tidigare i tråden . Jmfört med andra parasiter är den högst hanterbar precis som källorna konstaterar och man bör vid rätt skötsel genom att ta bort äggen klara sig långt . Vid massiva angrepp man inte klarar att hantera så avmaskar man .

Word på det!!! Det är ju inte så att man inte avmaskar hästar som är angripna av parasiter, kvittar ju om det är styngflugan eller annat:)

Jag kommer inte maska Misty och shettisen som jag skrapar ägg på innan de hinner kläckas. Beteshästarna är rätt så angripna och vi har ingen rimlig möjlighet att hålla efter så de avmaskas såklart!

Jag började läsa informationsfoldern men jag stör mig mkt på att de måste ha insprängda bilder i texten. Jag tål mkt men inte parasiter och liknande äckel, så jag kunde inte läsa klart. Jag är så larvig (ha-ha) att jag drömmer mardrömmar om sånt där så jag vågar inte... :o Är därför jag sällan läser sån där info, jag tål inte att se alla äckliga bilder...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 232
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 151
Senast: cassiopeja
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 342
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 551

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka