Effektivast mot styngflugan?

Sv: Effektivast mot styngflugan?

Lite så känns det. Vi har en annan veterinär som rätt ofta kommer ut och hon har även hand om avmaskningsskyddet i vårt stall. det är via henne vi gör Kolla masken och får recept. Ska höra med henne nästa gång jag hör att hon är på väg, alltid bra med en second opinion...

kl

ja nu har min kuse haft dessa jobbiga saker i flera veckor (och många av dem). Nu verkar det som att han fått dom i munnen i alla fall då han "skrapar" tungan mot tänderna och fipplar lite allmänt med munnen samt dreglar litegrann. Då tänderna är kollade för inte så jättelängesen så antar jag att det är styngflugan som orsakat detta obehag, så himla tråkigt. Ska ringa vet imorgon och fråga om råd. Någon som vet vad man kan göra om man med ganska stor säkerhet kan säga att de tagit sig in?

Jag har ett sto som har ett massivt angrepp av dessa eländes styngflugelarver... Skrapar så jag blir blå varje dag men det är 100 tals om inte tusentals varje dag!! Över hela kroppen och manen!!
När avmaskar man? De andra (6 st) är av lindrigare art, så man knappt behöver skrapa benen varje dag ens...

Man ska vänta tills styngflugorna försvunnit för säsongen. Efter första frosten sa man förr. Annars oktober, tror jag.

*kl*

Vad händer med alla de ägg som kläcks på hästen i hagen och som inte blir uppslickade utan ramlar ner i gräset?

Hur länge lever de? Och kan hästen tugga i sig dem om de sitter på grässtråna?

Man ska vänta tills styngflugorna försvunnit för säsongen. Efter första frosten sa man förr. Annars oktober, tror jag.

*kl*

Vad händer med alla de ägg som kläcks på hästen i hagen och som inte blir uppslickade utan ramlar ner i gräset?

Hur länge lever de? Och kan hästen tugga i sig dem om de sitter på grässtråna?

Jo, det var för att slippa ny ägg.
Lägga ut det en gång till:
www.equimaxhorse.com/parasites/bots
Bots life cycle.
3 weeks in the mouth
comes out 10 months later.
the larv stay in the ground 3-10 weeks before matureing.

Dom kan flyga flera km. efter päls djur för att lägga sina ägg.

Bäst att avmaska är i Nov./Dec.

Lite så känns det. Vi har en annan veterinär som rätt ofta kommer ut och hon har även hand om avmaskningsskyddet i vårt stall. det är via henne vi gör Kolla masken och får recept. Ska höra med henne nästa gång jag hör att hon är på väg, alltid bra med en second opinion...

Du måste avmaska ALLA hästar (din med!!), annars komma dom att smitta ner sig själv och alla andra hästar runt om kring nästa år.

Vi har mängder med stygnflygor och med över 40 hästar på gården (dessutom mest unghästar på betet) går det inte skrapa alla. De sitter inte heller bara på benen. Hela manen (islandshästar) och massor på halsen och magen.

Föra året hade vi 3 hästar bara hos oss (fler rund om kring) som blev behandlat för magsår på grund av stygnflygan (ha de var kollade att det var den som gjorde det).
Så här är det avmaskning som gäller och det två gånger om de är i gång lika länge som föra året. Då hade vi dem kvar ända in i Oktober för det var så varmt.

Vi upplever att det är fler Stygnflygor nu än för några år sedan, fler som upplever samma sak. Dessutom är de i gång längre, här kom de redan i början av Juli (skåne/sjöbo).

Och vi har hästarna anslutna till SLUs övervakningsprogram, men det verka blir uppmärksam på det ökade stygnflyge problemet, det var inga problem med avmaskning dock ska man vara uppmärksam på vilka preparat man använder.

Vi har mängder med stygnflygor och med över 40 hästar på gården (dessutom mest unghästar på betet) går det inte skrapa alla. De sitter inte heller bara på benen. Hela manen (islandshästar) och massor på halsen och magen.

Föra året hade vi 3 hästar bara hos oss (fler rund om kring) som blev behandlat för magsår på grund av stygnflygan (ha de var kollade att det var den som gjorde det).
Så här är det avmaskning som gäller och det två gånger om de är i gång lika länge som föra året. Då hade vi dem kvar ända in i Oktober för det var så varmt.

Vi upplever att det är fler Stygnflygor nu än för några år sedan, fler som upplever samma sak. Dessutom är de i gång längre, här kom de redan i början av Juli (skåne/sjöbo).

Och vi har hästarna anslutna till SLUs övervakningsprogram, men det verka blir uppmärksam på det ökade stygnflyge problemet, det var inga problem med avmaskning dock ska man vara uppmärksam på vilka preparat man använder.

Hänger inte riktig med har, avmaska 2 gånger för stygnis?

Vet inte om det är en ökning av dom, internet har gjört oss mer upplyst om vad som hander i landet.
Det förvåna mig inte med den avmasknings politik som finns.

Med klimat change är allt försjuttet nästan 4 veckor, dessa lilla ägg plan är fortfarenta överallt, så med tänken att dom sista kan vara kvar fram till Sept. och 3 månad inkubation i munnen, då är det ingen ide att avmaska foran i Dec.

Stygflygans ägg kläcks efter en ca vecka och är sedan i hästens mun 21 till 28 dagar innan de vandra vidare till magsäcken.
Vi har ägg på hästarna redan i början av Juli och föra året ända till slutet av oktober. Vår veterinär tycker vi ska ta en omgång med avmaskning i oktober och sedan en i Januari om det var många stygflygor även sent på året.
Men det då vi har haft problem med magsår och kolik på grund av stygnflygan

*KL

När jag plockar bort äggen befinner jag mig alltid i stallgången för att de inte ska hamna i boxen och åka med in i munnen när ponnyn dammsuger bädden i jakt på ätbara rester men fick höra att jag var för nojjig. Är jag det?

Stygflygans ägg kläcks efter en ca vecka och är sedan i hästens mun 21 till 28 dagar innan de vandra vidare till magsäcken.
Vi har ägg på hästarna redan i början av Juli och föra året ända till slutet av oktober. Vår veterinär tycker vi ska ta en omgång med avmaskning i oktober och sedan en i Januari om det var många stygflygor även sent på året.
Men det då vi har haft problem med magsår och kolik på grund av stygnflygan

OK,
Två gånger låter vettig för din del.

Visit hos kompis på Tjörn i helgen, har aldrig sett så stor infestation.

Det mindre dom få i sig det mindre skada bli det i häst, och med en Dec. avmaskning mot dom, mindre risk för infektion nästa år.

Jag har en häst som varje år får mycket stora problem i munnen av styngflugelarven. Det är nu tredje sommaren som hon har dessa problem. De veterinärer som behandlar är helt överens att hennes symptom och de tecken som syns i munnen beror på dessa larver. Ingen av dem vill slentrianmässigt utfärda maskmedel. Jag har ytterligare 5 hästar, 2 som går i samma hage som denna och de har inte alls i närheten liknande besvär. Så inte nog med att hästarna verkar angripas olika mycket, de är olika besvärade av en eventuell invasion. Märren är så irriterad juli, augusti o ev september att hon är svår att rida:-( Behandlas med Mycostatin och cortison och ev lite Metacam när det är som värst. Jordbruksverket rekommenderar inte heller speciell avmaskning mot just styngflugan ännu i vart fall. Lagom som jag tänker att det är lika bra att låta henne somna in så försvinner besvären..

Men varför gör du inte något åt äggen när hon får dem? Typ täcke på och plocka resten, klippa en gång i veckan och plocka resten av dagarna osv?

Största problemet här är att jag inte gillar att hästarna springer så förbannat när flugan jagar dem, det är ju tyvärr inte mycket att göra åt när man inte är hemma och kan ha ihjäl den. Det springer iaf lugnt o långsamt men de hade ju kunnat slippa även det.

Täcke och skrapning, ja. Faktiskt inte provat att klippa varje vecka. Kanske kan vara något. Kruxet är väl att hästarna får i sig en masa ägg ändå för det lär ju hamna mellan skrapningarna så att säga. Sommarbete.

Vad har hon för symptom i munnen?
Mitt sto har varit märklig i munnen senaste veckorna Tuggar luft, dregglar mycket, vill inte ta bettet. Håller på med tungan så som man själv gör när man är i behov av en tandpetare typ. Hade veterinär ute i förra veckan för att kolla om det var något vajsing med tänderna. Om hon hade haft problem av styngisar (hon har haft massor med ägg på kroppen som jag försökt få bort i den mån det gått i munnen hade väl veterinären sett det? Kan hon ha missat det?

Det är ganska exakt vad jag sett hos Ninya, dreglar mer/annorlunda (blir liksom salivsträngar av det) när hon äter eller bara står, står ibland och tuggar i luften. Inget av det brukar hon göra normalt sett. Och eftersom hon haft ägg på benen lär det ju vara just det problemen kommer ifrån. Som tur är i ganska små mängder (att döma av antal ägg) och nu har jag stenkoll på benen så det inte ska bli fler.

*Kl*

Såg precis ett tips på Facebook att bikarbonat löst i vatten som man svampar hästen med gör så att äggen lossnar. Bikarbonaten ska efterlikna hästens saliv. Är tveksam om det fungerar då äggen ju kläcks först och därefter börjar hästen slicka. Men det kan knappast vara skadligt så jag ska minsann testa i dag.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 236
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 151
Senast: cassiopeja
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 342
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 551

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka