Effektivast mot styngflugan?

Sv: Effektivast mot styngflugan?

*Kl*

Såg precis ett tips på Facebook att bikarbonat löst i vatten som man svampar hästen med gör så att äggen lossnar. Bikarbonaten ska efterlikna hästens saliv. Är tveksam om det fungerar då äggen ju kläcks först och därefter börjar hästen slicka. Men det kan knappast vara skadligt så jag ska minsann testa i dag.

Jag såg också det tipset. Ska kolla om jag har bikarbonat hemma och kolla om hästen har nåt ägg idag, igår glömde jag kolla :(. Men jag borde ju ha sett när jag kratsade hovarna.

*kl

Min häst har inga symptom som dräggel, ovanligt irriterad kring munnen osv. Som mest har jag plockat ägg i 10 min och det var i tisdags. Fick bort alla. Hon har även flugtäcke på. Kollar givetvis varje dag så jag vet att jag missar inte, isf inte många.

Tandläkaren var ute 16e och gick igenom hela munnen så jag kan omöjligt ha missat ett angrepp eller?

Vi har ju så lite ägg pga täcke så det tar max 30 sek att ta bort äggen. Men man vill ju ta bort även de få som sitter där.

Det läskiga är att en gammal häst hos oss med kanske lite sämre motståndskraft (trodde vet) hade fullt av dem i munnens slemhinnor trots att vi hade hållit efter och tagit bort från benen direkt på varenda häst. Hade inte saliv eller annat utan det upptäcktes vis tandkoll :( superäckligt. Vidrigt att dessa styngflugor åter plötsligt är så utbredda, beror på att folk inte avmaskar som förr utan litar på kolla masken, enligt veterinären. Totalt idiotiskt, och de sprider sej ju även till andra stall i o m att de flyger över stora ytor, vilket inte övriga parasiter gör.

Jag har inte sett styngflugeägg på mer än 30 år tills året efter som jag fick nya grannar med inackorderingar- större omsättningar samt att man har alla hästar i samma hagar året om o aldrig mockar.

Har heller aldrig sett hästar som på vintern äter upp ALL skit- grouse:wtf:

Flugan är väldigt lokalt förekommande, men flyttar med hästar.

Det läskiga är att en gammal häst hos oss med kanske lite sämre motståndskraft (trodde vet) hade fullt av dem i munnens slemhinnor trots att vi hade hållit efter och tagit bort från benen direkt på varenda häst. Hade inte saliv eller annat utan det upptäcktes vis tandkoll :( superäckligt. Vidrigt att dessa styngflugor åter plötsligt är så utbredda, beror på att folk inte avmaskar som förr utan litar på kolla masken, enligt veterinären. Totalt idiotiskt, och de sprider sej ju även till andra stall i o m att de flyger över stora ytor, vilket inte övriga parasiter gör.

Var försiktig Tracey så du inte bli anklagad för att sprida "RESISTANS" av de buka experts :cautious:

Kolla masken har ingenting med styngflugan att göra. Det går inte att se styngflugeangrepp på träckprov eftersom det inte finns några ägg i träcken. Äggen är det som sitter på benen och/eller över hela hästen. Det som sitter i magsäcken på hästen är larver.

Äggen syns ju , om du inte har nedsatt synförmåga. Skyll inte på Kolla masken! Men det är klart att styngflugan åkte ju med i samma svep om man avmaskade med ivermektin på hösten. Annars inte

Kolla masken har ingenting med styngflugan att göra. Det går inte att se styngflugeangrepp på träckprov eftersom det inte finns några ägg i träcken. Äggen är det som sitter på benen och/eller över hela hästen. Det som sitter i magsäcken på hästen är larver.

Det är inte så Tracy mena och det vet du!
Hade folk skjört höst avmaskning! då skulle månge har slappt så mycket Stynfluger i år.

Twista inte runt vad folk säjer.

Jag twistar ingenting. Har inte hästen mask så ska man inte avmaska!

Sen att folk av olika anledningar inte rensar sina hästar från ägg är en helt annan sak. Att få bort äggen är den absolut bästa metoden för att bli av med styngflugan. Den överlägest bästa metoden för att minska parasitbördorna är att förebygga och angripa roten till det onda, inte att bara behandla symtomen.

Vi måste vara rädda om våra avmaskningsmedel och använda dem med sunt förnuft. Ska resistensutvecklingen fortsätta i samma takt som nu kommer våra hästar inom en inte allt för avlägsen framtid dö plågsamma dödar efter massiva maskangrepp.

Wake up to reallity........det göra dom redan.
Är du mer rädd om främtid resistans än om hästens nuvarenda hälsa är det din sak, lägg inte ditt paranoga på oss andra.

Wake up to reallity........det göra dom redan.
Är du mer rädd om främtid resistans än om hästens nuvarenda hälsa är det din sak, lägg inte ditt paranoga på oss andra.

Det var mer än jag visste. Nämn några?

Nåt jä*la ansvar får man väl ta till fromma för framtida hästar. Om folk bara kunde lära sig att betessanera ordentligt så hade vi inga problem.

Du borde verkligen se till dig själv och det du påstår ang maskar och avmaskning och träckprov i var och varannan tråd ... Förstår öht inte hur du kan uttala dig när det är så gruvsamt tydligt att du inte har koll öht ...

Det var mer än jag visste. Nämn några?

Nåt jä*la ansvar får man väl ta till fromma för framtida hästar. Om folk bara kunde lära sig att betessanera ordentligt så hade vi inga problem.

Bara att läsa tråderna, månge skrapa förtvylet men hästen få i sig lärv lik förbanat.

Tyvar är det inte så, häst tätheten på vissa ställen, behövs bara en gård för flugar att sprida sig fler km.
Du har inte tänkt att det kan vara dina mark och hästar som smitta grangårder för att du har inte avmaskat?

Vilka hästar dör enligt din kommentar tidigare pga angrepp ?

Seriöst så sluta . Du har noll koll och huserar som om du har det ang råd till höger och vänster oavsett .

Din kommentar att hästar kommer dö pga parasiter : ja de kommer de enligt dina maskråd på sikt .

Läs på innan du svarar i din enfald på det starka sätt du gör oavsett alla mask trådar du engagerar dig i .

Dina råd ang just styngfugan blir absurda . Anledningarna har redovisats mycket tålmodigt sen länge . Kontakta etablerade om det finns tvivel trots all info /källor som finns de kommer ge dig insikt .

Blir förvånad ang hets hysterin ang just styngflugan 2013 som verkar existera ? Förstår inte riktigt hysterin ? Finns mycket tydliga och högst normala direktiv överallt sen längre och mkt Lugna förhållanden rent allmänt . Varför total panik typ helt plötsligt ang den väldigt i sammanhanget parasiter just denna rätt generellt okomplicerade ?

Senast ändrad:

Äggen syns ju , om du inte har nedsatt synförmåga. Skyll inte på Kolla masken! Men det är klart att styngflugan åkte ju med i samma svep om man avmaskade med ivermektin på hösten. Annars inte

Självklart syns den. Men jag ( och alltfler veterinärer)anser att eftersom folk litar på maskproverna ( där styngflugan inte syns nej ) så har man slutat med höstavmaskningen som tog styngflugan and here we are kan man säga.. Den var så gott som utrotad, jg hade tex inte sett äggen sen jag var barn...men plötsligt finns den överallt. Beroende på att man litar blint på kolla masken och därmed fått tillbaka styngflugan på köpet.

Och nej att skrapa av dm räcker inte, alltid tyvärr även om man självklart ska göra det.

Läs mitt inlägg ovan. Nej självklart syns de inte. Det var inte det jag menade heller.

Hi Tracey:
Du kommer längre att prata med hästen än att prata med en del folk :banghead:
Du vet det gamle tala satt "olika kommer inte ensam", är det mycket stynflug kan du räkna med att andra parasiter har fått fot fästet oxå. Jag hoppas du har en bra häst veterinär som kan hjälpa dig få lite kontrol på dom "nasties" :yuck:

En lite tips:
Jag har klarat mig bra dom sista åren trotts att hästar omkring har drabbits hårt. Det enda anledning jag kan tanke mig är att dom har fått stå inne under dagen och gått ut på natten när det har lunga ner sig med flyg fan.

Som du har märkt har vi inte mycket kontrol över hur andra sköter sina hästar, vi kan bara göra så gått vi kan med vår egen.

Självklart syns den. Men jag ( och alltfler veterinärer)anser att eftersom folk litar på maskproverna ( där styngflugan inte syns nej ) så har man slutat med höstavmaskningen som tog styngflugan and here we are kan man säga.. Den var så gott som utrotad, jg hade tex inte sett äggen sen jag var barn...men plötsligt finns den överallt. Beroende på att man litar blint på kolla masken och därmed fått tillbaka styngflugan på köpet.

Och nej att skrapa av dm räcker inte, alltid tyvärr även om man självklart ska göra det.

Att lita på kolla masken har ingenting med styngflugan att göra. Problemet är snarare hästägares okunskap.

Bara att läsa tråderna, månge skrapa förtvylet men hästen få i sig lärv lik förbanat.

Tyvar är det inte så, häst tätheten på vissa ställen, behövs bara en gård för flugar att sprida sig fler km.
Du har inte tänkt att det kan vara dina mark och hästar som smitta grangårder för att du har inte avmaskat?

Tyvärr är det allt för många som inte skrapar över huvud taget. Problemet ligger snarare där.

Väntar fortfarande på några exempel där hästar dött en plågsam död för att de inte blivit avmaskade.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 232
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 151
Senast: cassiopeja
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 342
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 551

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka