Sv: Effektivast mot styngflugan?
Jag har definitivt inte upplevt att du är hysterisk. Jag upplever dock väldigt många inlägg i tråden allmänt som att ganska otippat, det finns en hysteri runt styngflugan som är helt obefogad om man ser till både fakta och information i kombination, samt ypperligare källor som svarar på de frågor /oklarheter/missuppfattningar som finns tydliggjorda i tråden.om man tex missat att läsa på om olika preparat gällande avmaskningsmedel, och inte förstått eller läser vad de tar, i vilka stadier, som att tex ivermektin tar stadier både i mun och i mage, så känns det obefogat i fråga om paniken och jag förstår varför hysteri sprider sig.
ivermektin, som exempel, verkar även om du har mask i ett öga. som exempel
bra och rätt primär information att läsa på om, om man känner sig orolig och känner att man brister lite i förståelsen för både olika parasiter, och hur maskmedel fungerar/inte fungerar beroende på medel osv.
KL
rent allmänt så är det ju som tidigare diskuterat: träckprovs kraven pga det högst påtagliga hotet som redan är vedertaget, ang. resistens, är inte en klockren lösning i sig, pga att träckprov inte visar på alla typer av parasit angrepp.
likaså är inte rutinmässig avmaskning ett alternativ, enligt ovan.
om alla greppar komplexiteten i den ekvationen och tar det på allvar, så finns det ingen, vare sig privat person eller veterinär, som säger ngt om att avmaska där behovet är legitimt och skäligt. Inte alls.
Men i flera masktrådar sista åren så har ju det blivit helt snedvridet pga bristande kunskap hos de som går igång, i det att de tror att alla förespråkar träckprov och inget annat och aldrig avmaskning punkt slut. Det är ju just där man missat hela poängen och komplexiteten i ekvationen, och det är där det blir riktigt galet i fråga om poster och påståenden.