Effektivast mot styngflugan?

Sv: Effektivast mot styngflugan?

Ja, det är skitlöjligt... borde kanske kopiera texten in i ett worddokument. borde ju slippa bilderna då kanske...:angel:

Jag tror du är intellektuell nog att kunna bortse från det och läsa ;) faktiskt ;) det finns ju inte direkt en enda länk /etablerad källa som tar bort paniken som verkar råda i denna tråd och allmänt otippat Om det är äckel magade bilder som stör ...Är du tveksam så ring sva som exempel .

Är man oroad av parasiter och än mer äckelmagad av bilder förstår jag än mindre hysterin i denna tråd om en så oerhört blygsam parasit som just styngflugan i sammanhanget .

Senast ändrad:

Inte vet jag om jag känner mig hysterisk över styngflugan, men jag är alltid intresserad av att lära mig mer om det mesta som kan leda till att jag inte missar onödiga saker som kan leda till lidande för min häst.
Var en väldigt intressant föreläsning här i måndags ang parasiter, ledd av veterinärer, men givetvis jobbade jag till kl 23 :mad:

Jag var på en föreläsning om detta och då säger föreläsaren från SVA att jag hoppas att ni inte nyss har ätit middag. Eller nåt i den stilen. Härliga bilder han visade :yuck::wtf:

Inte vet jag om jag känner mig hysterisk över styngflugan, men jag är alltid intresserad av att lära mig mer om det mesta som kan leda till att jag inte missar onödiga saker som kan leda till lidande för min häst.
Var en väldigt intressant föreläsning här i måndags ang parasiter, ledd av veterinärer, men givetvis jobbade jag till kl 23 :mad:

Go tillbaka till #148, finns ett youtube link om Bots (stynflug) ett DVD series om 14 styck.

Jag har alltid manuellt tagit bort styngflugans ägg med hjälp av naglarna och har sällan haft någon häst som haft så många ägg att det varit omöjligt - om än lite tidskrävande. Kanske beror det på att jag även alltid sprayat och preparerat mina hästar med diverse insekts preparat.

Men jag insåg igår efter att ha rensat mina två hästar att det inte hjälper fullt ut då deras hagkompis matte inte "rensat" sin häst och jag såg att min stog och kliade densamma
:yuck:

Visst är det kul nästan jämt :meh: :banghead:

Finns nog inget som hindrar de där odjuren från att lägga sina ägg. Själv rakar jag bort äggen med engångshyvlar på mina hästar.

Jag har definitivt inte upplevt att du är hysterisk. Jag upplever dock väldigt många inlägg i tråden allmänt som att ganska otippat, det finns en hysteri runt styngflugan som är helt obefogad om man ser till både fakta och information i kombination, samt ypperligare källor som svarar på de frågor /oklarheter/missuppfattningar som finns tydliggjorda i tråden.om man tex missat att läsa på om olika preparat gällande avmaskningsmedel, och inte förstått eller läser vad de tar, i vilka stadier, som att tex ivermektin tar stadier både i mun och i mage, så känns det obefogat i fråga om paniken och jag förstår varför hysteri sprider sig.

ivermektin, som exempel, verkar även om du har mask i ett öga. som exempel ;)

bra och rätt primär information att läsa på om, om man känner sig orolig och känner att man brister lite i förståelsen för både olika parasiter, och hur maskmedel fungerar/inte fungerar beroende på medel osv.

KL

rent allmänt så är det ju som tidigare diskuterat: träckprovs kraven pga det högst påtagliga hotet som redan är vedertaget, ang. resistens, är inte en klockren lösning i sig, pga att träckprov inte visar på alla typer av parasit angrepp.

likaså är inte rutinmässig avmaskning ett alternativ, enligt ovan.

om alla greppar komplexiteten i den ekvationen och tar det på allvar, så finns det ingen, vare sig privat person eller veterinär, som säger ngt om att avmaska där behovet är legitimt och skäligt. Inte alls.

Men i flera masktrådar sista åren så har ju det blivit helt snedvridet pga bristande kunskap hos de som går igång, i det att de tror att alla förespråkar träckprov och inget annat och aldrig avmaskning punkt slut. Det är ju just där man missat hela poängen och komplexiteten i ekvationen, och det är där det blir riktigt galet i fråga om poster och påståenden.

Senast ändrad:

*kl*

Jag testade med min luskam i morse. Den funkar på en del ägg men inte på de flesta.

Nån som vet om äggen ändrar form, blir större, när de är på väg att kläckas?

Bikarbonat blandat med vatten! :)

Går verkligen äggen loss då, eller är det bara att larverna kläcks? Hästens saliv triggar kläckningen så larverna kan ta sig in i hästens mun, det får inte bort själva äggskalen vad jag märkt.

Amen vad skriver du nu???

Det har jag aldrig tänkt på.... Äggskalen sitter kvar när larverna kläckts och försvunnit. Går det att se med förstoringsglas?

Verkar ju onödigt att slita för att få bort tomma äggskal.

Hästarna kan väl få i sig genast när äggen planteras?
Igår hade båda mina en del på framdel o ben, så idag blir det flugtäcke o benflugskydd på. Pronto!
Om inte annat så kliar de varandra även runt sadelgjordsstaden. Usch.

Hästarna kan väl få i sig genast när äggen planteras?
Igår hade båda mina en del på framdel o ben, så idag blir det flugtäcke o benflugskydd på. Pronto!
Om inte annat så kliar de varandra även runt sadelgjordsstaden. Usch.

Det tar ungefär två dygn innan larverna börjar röra sig och klia, så tar du bort varje dag är det lugnt.

Här kommer en - säkert puckad - fundering :) Mina hade styngflugelarver i somras som jag, så snart jag fattade vad det var, pillade bort. Är dock övertygad om att åtminstone ena hästen hann få i sig, för ett tag därefter (minns inte exakt) var hon precis sådär konstig i munnen som en del beskriver - vilket hon inte varit vare sig före eller efter. Alltså tror jag nu att det ligger larver i henne. MEN - då hon inte har någon mask i övrigt (testad med kollamasken) vill jag ju helst slippa avmaska. Läste tidigare i tråden att om tio månader kommer sattygen ut och lever sen 3-10 veckor på marken innan de mognar. Jag mockar deras hagar regelbundet - om jag är noga som satan med att mocka hagen i vår - går det att få bort dem då? Vad ska jag i så fall göra med dyngan - för flugorna lär väl hitta tillbaka till hagen från dyngstacken? :S

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 232
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 151
Senast: cassiopeja
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 342
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 551

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka