Effektivast mot styngflugan?

Sv: Effektivast mot styngflugan?

Delvis knapplån

Men hur mycket är mycket egentligen? De ägg som spelar roll måste väl vara de som sitter så att de får i sig dem? Jag tänker som med mina som går med insektstäcke med magplatta och hals, där kan väl knappast hästarna få i sig så mycket ägg ifrån kompisens kropp? Eller sprutar stygnflugan även på täcken tror ni och fastnar äggen på täcket isåfall? Och kan isåfall de ätas upp av kompisen? Jag har bara sett lite på benen på mina än så länge och det som syns tas ju givetvis bort men jag funderar på hur mycket man egentligen missar som hästarna får i sig?
Jag tycker att detta är en lika svår balansgång varenda år.

Kanske ska tillägga att jag inte har haft behov av att avmaska mina hästar på många år. Den ena är inte avmaskad på sex år, sedan jag köpte henne. Den andre vet jag tyvärr inte när han blev avmaskad senast (nyinköpt i våras och tyvärr finns det ingen historik om honom) men han var nollad på träckprovet i våras han också.

Det är just så vi har avmaskat slentrianmässigt och börjat få resistens. Tycker du man ska ge penicillin till friska människor också?

Men du har ju inte förstått någonting ? Varför i hela friden ska du avmaska en häst som på träckprov visar att den inte behöver det ?

Det är ju självklart att om träckprov visar att hästen är maskangripen så avmaskas den .
Men styngfluga som inte syns på träckprov är det andra direktiv som diskuterat här , pga hur den flugan fungerar och påverkar/inte påverkar hästarna .

Tycker det är synd att du inte kan ta in och lyssna vad folk egentligen säger utan bara kasta skit och idiotförklara dem . Säger mer om dig än nåt annat .

Jag komma inte ihåg när det var lönt att prata med dig sist?
Alltid samma sak med dig, personliga påhopp och otrevlighet :meh:

Det är just så vi har avmaskat slentrianmässigt och börjat få resistens. Tycker du man ska ge penicillin till friska människor också?

Hur ser man dessa "resistens"??

Tycka du din häst är Mask Fri kan du skit i att avmaska!
Det är bara synd om grännens hästar som bli styngflug smitted av dina :meh:

Jag är inte ett dugg otrevlig mot dig faktiskt , däremot gillar du inte när jag påpekar brister i din kunskap utifrån påståenden du gör . Det är du som står för påhoppen och otrevligheterna .
Du har hemskt mkt felaktigheter i dina påståenden om olika parasiter på häst och du fortsätter illustrera dem , nu senast i ditt inlägg till Mistral .

Undrar också hur mkt som är mycket...?

Jag plockar några ägg varje dag från framben, bog och bål. Det rör sig kanske om max 10 per dag. Tycker det är lättast att pilla med naglarna, annars har jag gnuggat med ryktsten men jag tycker det är svårare.

Jag ska tala med min hästtandläkare som kommer hit nästa vecka ang angrepp i munnen, hur vanligt det är och om hon kan se nåt :o

Fast vi har ju redan resistens på vissa medel mot spolmasken, men det har du kanske missat? Jag avmaskar mot styngflugan de år jag har massor med ägg och tycker jag har svårt att hinna med att få bort dem. De senaste åren har jag kanske haft 10-20 ägg på Misty per dag, dem tar jag bort och då anser jag inte att det finns någon grund till avmaskning.

Det som är intressant med dig är att du tycker tvärtemot ALLA i ALLA inlägg om ALLT, ändå anser du att det är du som har rätt. Här på Buke finns massor med amatörer inom olika kategorier men faktiskt en hel del proffs också. Det blir t.ex. komiskt när du på fullaste allvar tror att vi ska köpa det du säger ist för det som Madick säger i vissa trådar:D

Jag läser mest dina inlägg för att jag tycker det är så komiskt att du tror du kan något men i verkligheten inte vet ett skit om något om hästar. Inte om ska utgå från dina inlägg iaf.

Dessutom blir du väldigt ofta otrevlig när folk bemöter dig med fakta som du inte riktigt förstår.

Till dig och halvt knapplån :

Styngflugan lägger ca 10-20 ägg åt gången . Det är massamgrepp med svärmar i extrem mängd som orsakar de extrema angreppen och är mindre vanliga , även om de som sagt sker, eftersom flugan är så unikt lokal och inte flyttar långa sträckor .

Jag tycker verkligen ni ska prata med renommerade ni litar på utifrån frågorna flera ställer här osv . Ring tex vidilabs veterinärer , eller SVA s . De är oerhört insatta och tillmötesgående !

Det finns mycket fakta kopplade till exempel som ovan att även hämta på nätet . Räknar inte wiki som källa utan ta de veterinära sidorna är mitt tips .

Tiny winy : men inte står dina hästar och slickar varandra vanligtvis ?
Äggen på den individuella hästen kliar när de kläcks och larverna rör på sig . Det är då hästen kliar/slickar i sig och får in dem i munnen . Ägg lagda nära munnen kan larverna själva försöka migrera till munnen .

Senast ändrad:

Fast vi har ju redan resistens på vissa medel mot spolmasken, men det har du kanske missat? Jag avmaskar mot styngflugan de år jag har massor med ägg och tycker jag har svårt att hinna med att få bort dem. De senaste åren har jag kanske haft 10-20 ägg på Misty per dag, dem tar jag bort och då anser jag inte att det finns någon grund till avmaskning.

Det som är intressant med dig är att du tycker tvärtemot ALLA i ALLA inlägg om ALLT, ändå anser du att det är du som har rätt. Här på Buke finns massor med amatörer inom olika kategorier men faktiskt en hel del proffs också. Det blir t.ex. komiskt när du på fullaste allvar tror att vi ska köpa det du säger ist för det som Madick säger i vissa trådar:D

Jag läser mest dina inlägg för att jag tycker det är så komiskt att du tror du kan något men i verkligheten inte vet ett skit om något om hästar. Inte om ska utgå från dina inlägg iaf.

Dessutom blir du väldigt ofta otrevlig när folk bemöter dig med fakta som du inte riktigt förstår.

Jag har hört mycket påståenda men inget konkret bevis. Känner du non som har resistent mask på sina gård?

Du kan köpa eller inte köpa vad du vill, blanda inte in Madick eller non annan, du ska svara på dig själv.

Stynfluga kan lägga upp till 1000 ägg.
Du och din kompis för läsa till sig lite innan du hacka på folk.

Vet inte vad du mena med ALLA OCH ALLT?

Till dig och halvt knapplån :

Styngflugan lägger ca 10-20 ägg åt gången . Det är massamgrepp med svärmar i extrem mängd som orsakar de extrema angreppen och är mindre vanliga , även om de som sagt sker, eftersom flugan är så unikt lokal och inte flyttar långa sträckor .

Jag tycker verkligen ni ska prata med renommerade ni litar på utifrån frågorna flera ställer här osv . Ring tex vidilabs veterinärer , eller SVA s . De är oerhört insatta och tillmötesgående !

Det finns mycket fakta kopplade till exempel som ovan att även hämta på nätet . Räknar inte wiki som källa utan ta de veterinära sidorna är mitt tips .

Tiny winy : men inte står dina hästar och slickar varandra vanligtvis ?
Äggen på den individuella hästen kliar när de kläcks och larverna rör på sig . Det är då hästen kliar/slickar i sig och får in dem i munnen . Ägg lagda nära munnen kan larverna själva försöka migrera till munnen .

Nej slickar på varandra gör de väl inte men de kliar ofta och gärna på varandra och jag tänker att de får i sig äggen då.

Det räcker att du läser på som sagt . Såklart folk bedömer hur du ger råd i trådar och ifrågasätter allt . Hur kan du vara förvånad ?

Du behöver ju inte ens lyssna på de du inte gillar här öht . Det är ju det som är poängen. Men däremot bör du läsa på gravt , innan du börjat posta allsanningar enligt dig själv eftersom du är galet ute och cyklar . Vill du att ngn tar dina råd ? Då har du som sagt lite att göra innan du postar . Det är det du blir emotsagd om . Av mig, av Madick, av hundra andra . Alla lägger ner vesäntlig tid på att försöka ha en dialog med dig där du kan ta till dig ngt av det du inte fullt greppat . Du svarar med att vara noll mottaglig och gå till angrepp med otrevligheter .

Är hästarna täckta med styngfluge ägg på manke, bog, man, osv så är det ett mkt stort angrepp generellt och då tycker jag det är läge att konsultera veterinär och avmaska.

Leafhillranch :

Jag gör ett sista försök även om det inte lär leda till annat än ytterligare spott och oförskämdheter från dig i försvar .

Du har öht inte förstått vad resistens är . Det kommer inte drabba en viss häst , eller en viss gård . Det är ett globalt annalkande problem att maskar visar tendens till resistens mot maskmedel öht , och inga alternativ finns forskningsmässigt eller på gång öht . Detta har påvisats länge och därmed har veterinär och läkemedels i stanserna reagerat , precis som skett med antibiotika på människa .

Senast ändrad:

Är hästarna täckta med styngfluge ägg på manke, bog, man, osv så är det ett mkt stort angrepp generellt och då tycker jag det är läge att konsultera veterinär .

Nej, nu missförstod du mig. Jag menar att de är täckta av insektstäcke, inte av flugägg. Jag menar om äggen överhuvudtaget fastnar sig på täckena? De kanske till och med dör av ultra shield som hästarna är sprayade med? Jag har inte sett några ägg på täckena utan bara några ägg på kotorna men jag är bara på betet tre gånger/dag så jag ser ju inte allt utan de kan ju lika gärna ha kliat bort det som ev. har varit på täckena.

Ha ha nu editerar vi om varandra ;)

Men då förstår jag bättre .

Tekniskt sett om det är mass angrepp kan de nog försöka lägga på täcket . Aldrig sett det men allt är möjligt vid ett extremt angrepp som som sagt inte är standard . Skulle det ske har du ju många dagar på dig då du ser detta och kan ta ställning till huruvida du kan ta bort äggen eller om de är omöjliga i mängd och då fråga veterinär . Som sagt så äggen sitter många dagar utan att betyda ngt , hästen slickar inte i sig sekunden de landat utan det är när de kläcks och kliar Isåfall som det kan ske . Ju mindre ägg desto obetydligare - återigen - det är inte doomsday att en häst har ett femtiotal om ens det , styngflugor i munnen temporärt . Uppmanar som sagt att ni sätter er in själva , ni kommer må bättre jag lovar ;)

Jag vet inte om Ultrashield hjälper , dock gissar jag att det hjälper till viss del precis som mot andra flugor och broms . Och i min egen Erf .

Senast ändrad:

Mackan har redan förklarat för dig att det inte handlar om en specifik gård eller ställe. Detta bevisar att du inte vet vad resistens är. Det handlar om att ett visst medel inte längre tar vissa typer av mask. Jo det finns bevis, det är bara att ta del av allehanda rapporter, men ett tips, använd inte Wikipedia som säker källa som du brukar göra.

Jag förstår inte vad du menar med "min kompis"? Menar du Mackan så kan du söka i historiken så ser du att vi verkligen inte alltid stryker varandra medhårs;) Men vi är inte dumma i huvudet någon av oss och när faktan slår en huvudet som en käftsmäll är det läge att börja tro att det faktiskt är så.

Jag står för det jag säger, tog bara Madick som ex för hon är verkligen riktigt bra på parasitologi och t.o.m. henne försöker du köra över, då blir det fånigt, det var det jag ville ha fram när jag tog henne som ex.

Med allt och alla menar jag att du i alla trådar går emot strömmen med idiotiska åsikter som har sitt stöd i gammal forskning. När folk försöker förklara att det är 2013 och ny forskning kommit fram så vill/kan du inte förstå. Jag menar inte att man ska köpa allt rakt av men du måste förstå att vi vet andra saker nu än på t.ex. 70-talet och man kanske ska börja fundera när ALLA andra säger andra saker än det du påstår.

Tack mackan för all information du gett, det verkar stämma med runt 10-20 ägg, för ibland när man kommer till hagen är där bara några ägg, medans en annan dag kan det vara desto mer (fler flugor då såklart)

Idag fanns inga nya ägg i alla fall :)

Gud nu är jag riktigt förkrossad i min värld var ju du och jag bästisar och hade konspirerat upp hela parasit argumentet ;)

Skämt åsido ;)

Sassiball : som sagt , det som skrivs här är ju inget att tacka för i sig , tycker det viktiga är att ngn kanske får ett hum och som sagt , alla som är skeptiska eller känner oro , ta och vänd er till de etablerade instanserna för att få trygghet i era undringar !

Senast ändrad:

Ha ha nu editerar vi om varandra ;)

Men då förstår jag bättre .

Tekniskt sett om det är mass angrepp kan de nog försöka lägga på täcket . Aldrig sett det men allt är möjligt vid ett extremt angrepp som som sagt inte är standard . Skulle det ske har du ju många dagar på dig då du ser detta och kan ta ställning till huruvida du kan ta bort äggen eller om de är omöjliga i mängd och då fråga veterinär . Som sagt så äggen sitter många dagar utan att betyda ngt , hästen slickar inte i sig sekunden de landat utan det är när de kläcks och kliar Isåfall som det kan ske . Ju mindre ägg desto obetydligare - återigen - det är inte doomsday att en häst har ett femtiotal om ens det , styngflugor i munnen temporärt . Uppmanar som sagt att ni sätter er in själva , ni kommer må bättre jag lovar ;)

Jag vet inte om Ultrashield hjälper , dock gissar jag att det hjälper till viss del precis som mot andra flugor och broms . Och i min egen Erf .

Haha ja det blev lite konstigt där :)
Min veterinär kommer för den årliga tandkollen och vaccinationen på hästarna på fredag så då kan jag ta diskussionen med henne med men nu vet jag iallafall lite mer. Tack :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 236
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 151
Senast: cassiopeja
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 342
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 551

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka