Effektivast mot styngflugan?

Sv: Effektivast mot styngflugan?

Ultra shield funkar, det blir iaf betydligt färre ägg om man är noga med att spraya benen. Läskigt det där med larver i munnen, det blir koll ikväll!

Jag körde stenhårt med saltvatten. Sprayade morgon och kväll. Det förstörde äggen och flugorna undvek att lägga ägg där det var salt. Är så tacksam över att dessa jädra odjur inte finns här...:cautious:

Kl

Jag skulle vilja lägga lite perspektiv på denna styngfluga ...

Det ska till extremt stora angrepp för att skador i munhålan ska ske . Det är ytterst ovanligt med så stora angrepp även om det förekommer . Är det ett stort angrepp ser man det väldigt tydligt just för att äggen är synliga och läggs där de läggs .
Att helt enkelt skrapa av äggen när man ser dem gör att man behandlat problemet direkt . En enkel ryktsten fixar detta .

Lite ytterligare kuriosa om denna fluga är att den lever mkt lokalt , dvs den flyttar sig inte långa sträckor mellan gårdar osv . Har man inte haft mycket styngfluga lokalt tidigare kan man därmed vara rätt lugn att inte helt Plötsligt drabbas av invasion .

Senast ändrad:

Men räcker det säkert om man tar bort äggen en gång per dygn? Låg o kröp runt benen på honom i hagen i morse med rakhyvel i högsta hugg. Tänk om någon förbipasserande tagit mig för en hästskärare :crazy:

De två andra hästarna i hagen har massor med ägg över hela kropparna men förhoppningsvis får inte min i sig några av deras då min går med betesbegränsare. Ska väl mycket till om de tar sig igenom den, eller?

Ja det räcker .
Och de kryper inte in i munnen av sig själva utan hästen slickar i sig äggen när de börjar klia vilket det gör när äggen kläcks . Tar man därmed bort dem direkt man ser dem är de väck .

Konsultation av vet /Avmaskning bör ske när hästen är så täckt med ägg att det öht inte går att manuellt få bort de lagda äggen . Inte i övriga fall vilket är det vanliga .

Några kilometer är inte att färdas långväga ... Det intressanta med styngflugan är som sagt just att den är så lokal ...

Här verkar den vara så lokal att den endast finns i en enda hage.

Har faktisk hört att den saknar luktsinne, därför fungerar inte flugspray. Någon som vet om det stämmer?

Här verkar den vara så lokal att den endast finns i en enda hage.

Har faktisk hört att den saknar luktsinne, därför fungerar inte flugspray. Någon som vet om det stämmer?

lokalt ja, vi hade i en hage men inte den bredvid. Skumt

Ja den är unik som sagt ang att den just är så lokal i sig .

Luktsinne vet jag inget om . Vare sig hos den eller övriga flugor . Det jag vet är att de snarare dras termografiskt i fråga om lokalisering av "värdar " .

Jaså, då ska jag prova att byta hage och se om det hjälper. Har ca 500 meter mellan två sommarhagar, är ju värt ett försök :)

Jag får inte bort med ryktstenen och unghästen är besvärlig att rensa bort på.

Prova det, här finns den i en hage men inte hagen som ligger bredvid. Hagen där den håller till har högt gräs och den andra kort, vet inte om det kan ha med det att göra.

Tycker inte heller att ryktsten funkar, sliter bort mer päls än flugägg, min bot knife är mkt effektivare. Krävs dock en lugn och tålmodig häst om man skall våga använda kniv eller rakblad så förstår att det kan vara svårt på en unghäst.

Knapp

Alltså jag har provat med sax och en kniv och får knappt bort några ägg alls! Imorgon ska jag prova ryktstenen men kan jag bara borsta som vanligt eller ska jag mer gnugga med stenen? Hästen har inte extremt med ägg men tillräckligt och jag vill få bort dem :wtf:

Det här är helt nytt för mig och vi har ändå bott här i 6 år, 7e sommaren.

*kl*

På vissa ställen på hästen tycker jag faktiskt det allra enklaste är att använda sig av naglarna för att få bort dem. I övrigt använder jag rakhyvel men som någon skrev tidigare krävs det ju att man har en häst som står relativt stilla.

Tycker också naglarna funkar bäst, det tycker nog även hästen då hon äntligen lärt sig stå helt stilla när jag sitter och pillar. Gnugga med ryktstenen funkade inte, tror hon är för känslig för det, var jag alltför försiktig med den så lossnade inte ett enda ägg.

Beror nog på var äggen sitter, här hamnar de mest på insida skenben och nederdelen av kotan, insidan. Några enstaka ägg på själva kroppen och de kunde man ta bort med ryktsten.

*kl*

Visar sig stungflygelarver i en vanlig maskanalys egentligen? Eller hur får man annars ut maskmedel till dem?
Brukar plocka äggen men har inte kunnat göra det iår så funderar på att ta till kemikalier istället

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 236
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 151
Senast: cassiopeja
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 342
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 551

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka