Effektivast mot styngflugan?

Sv: Effektivast mot styngflugan?

Nej, styngflugelarver syns inte på träckprovsanalys. Där räknar man bara ägg. Som jag fattat det så avmaskar man bara mot styngflugan om hästen har haft oerhörda mängder ägg.

Fick du inte!? ska man dokumentera med ett foto kanske på hästbenen innan man plockar bort äggen? jag vill ju absolut avmaska mot den här läskiga flugan.

Ja fota . Du Lär behöva betydligt större angrepp än bara lite på benen är min Erf . Just för att skrapa bort ägg i rimliga mängder är mycket mer effektivt än att avmaska .

Annars är det bara att beställa från tex England där det är receptfritt.

Tycker du det tipset bidrar till det externa problemet som finns ang resistens hos parasiterna vi har problem med i Sverige och som är extremt relevant ? Det finns anledning å det grövsta ang direktiven som råder bland veterinärer som är med i matchen och direktiven som ges .

Blir förvånad över ditt svar . Du som är så noga och påläst i övrigt ang hästars väl och ve på gränsen till minutiös detalj ?

Senast ändrad:

Är det alltså mest effektiva att verkligen plocka äggen för hand? men om man missar någon dag, säg att man plockar bort äggen kanske 4-5 dagar i veckan?

egentligen borde man ju klara det manuellt.

Återigen : svar ja .

Jag och ngn annan har ju postat länkar till styngflugans cykel redan där det framgår kläcknings cykel och andra fakta så läs gärna eller ring tex vidilabs veterinärer eller strömsholms parasit expert veterinärer om tvivel och frågor finns osv !

Utifrån denna tråd så är det panik helt utan grunder i väldigt mkt .

Ja, jag är noggrann, därför hade jag inte struntat i avmaskning om min häst hade haft massa ägg på sig. Har aldrig stött på en veterinär som kräver bevismaterial för att skriva ut avmaskningsmedel, men om jag satt i den sitsen hade jag inte tvekat att antigen fråga en annan veterinär eller beställt från ett djurapotek i UK.

Behöver hästen avmaskas så är det sak samma om man köper det i UK eller Sverige. Det man vill undvika är den rutinmässiga avmaskningen. Är hästen full av ägg så finns det et reellt behov.

Att det skall krävas bildbevis för att få maskmedel utskrivet är milt sagt bakåtsträvande, då har man dragit resistensrädslan till det extrema och gör så på bekostnad av individens hälsa. :crazy:

jag har tolkat ditt inlägg som att skriver inte svensk veterinär ut så beställer du maskmedel från utlandet?

har jag missuppfattat det ?

om jag inte gjort det betyder det som jag skrev, att du tar saken i egna händer och struntar i direktiven från jordbruksverket och veterinärerna som ser till problemet att vi snart har resistens mot avmaskningsmedel rent generellt, och att då slentrian eller hysteri avmaska mot en parasit så som styngflugan som dessutom inte ens finns behov av annat än som sagt extrema angrepp, blir otroligt märkligt i sammanhanget. än mer ditt råd .

Senast ändrad:

Nej, jag har som sagt aldrig upplevt att en veterinär nekat att skriva ut när jag berättat att det behövs.

Fick du inte!? ska man dokumentera med ett foto kanske på hästbenen innan man plockar bort äggen? jag vill ju absolut avmaska mot den här läskiga flugan.

SVA och dess miljö nissa se inte styngflugan eller maskar överhuvudtaget som ett problem, därför "avmaskning bara vid behov" när man kan bevisa skriftlig från non parasit labb ett viss antal ägg mängd i avferning, (trotts att du kan med ögen räkna styngflug ägg själv på hästen).
Styngflugs larv räknas inte som mask!

Lite motstridig information.....vad och vem ska man tro?
www.sva.se/djurhalsa1/parasiter-hos-hast/avmaskning-av-hast
I magsäck och tarm orsaker larven knappast non skada.

www.equimaxhorse.com/parasites/bots
More Than a pest:
Without treatment kan bots cause sever damage to the stomach and intestins of the horse. (samma fakta finns från flera skäller)

Det är så lätt för dessa miljö nissa att vifta sitt "anti-avmasknings flagg" så länge dom tro att det inte drabba deras hästar.
Att vi andra se alvarlig på mask problem och våra hästarnas hälsa som enligt djurskyddslagen säjer är vi skylldig att vara men sätter krokben på hästens behandling är rena hypokrisi :meh:

Senast ändrad:

Du har verkligen inte förstått att vi står inför ett resistensproblem? Vad har du tänkt att man ska göra den dagen det inte finns några medel som tar mask på de hästar där det verkligen behövs? Vad är det med ordet RESISTENS som du inte förstår?????

Och du är så extremt galet ute i din "förståelse" av parasiter samt bekämpning över lag , så att försöka förklara blir helt omöjligt för du varken vill eller kan förstå .

Centaur : så om vetten inte skriver ut tipsar du folk att köpa över nätet från utlandet ?

För det första lilla paranoja, det kan inte bli non resistant mask om du aldrig avmaska....daaaaa.

För det ändra, så lite som vi avmaska 1-2 gånger om året (for oss som är mån om våra hästar) i samarbete med våra veterinär skapar ingen resistans typ.
Det vill mycket till för att komma så långt ditt, vi prata om ett par avmaskning......inte dagliga behandling i ett parasit infekterad syd state.

Vet du hur natural selection och evolution fungerar? Genetik? Parasiters, insekters, bakteriers livscykler? Finns dessutom något som kallas bioackumulering (där gifter/kemikalier "förädlas" och blir mer koncentrerade ju högre upp i "näringskedjan" de kommer)

Lägg därefter ihop 1 och 1, så är det plötsligt inte så svårt att förstå att resistens är ett problem. Man resonerade som du gör under stora delar av 1900-talet, och se var vi är idag! Multiresistenta bakterier, svårstoppade parasitepidemier, massdöd bland fiskar och andra djur.. Det funkar inte att fortsätta så!
Bättre att jobba förebyggande, utan mediciner, så sparar vi både på ekonomin och planeten.

Men vad vet jag, jag är ju bara en sån där miljönisse ;)

Och du har helt rätt; om man aldrig behöver avmaska blir det ingen resistens! Perfekt, då har vi något som fungerar när vi väl står inför en faktiskt sjuk individ, vars liv hänger på att vi kan behandla ordentligt! Det är just precis därför vi ska vara försiktiga.

Och du är så extremt galet ute i din "förståelse" av parasiter samt bekämpning över lag , så att försöka förklara blir helt omöjligt för du varken vill eller kan förstå .

Centaur : så om vetten inte skriver ut tipsar du folk att köpa över nätet från utlandet ?

Tänk inte argumentera med dig om parasit eller häst kundskap Mack.
You need to worry about your own horse if you have one? and stop worring about what others do or don´t do with theirs ;)

För Alla:
Finns vissa frakt restriktions mellan EU lander om recept belagt medel.

Vet du hur natural selection och evolution fungerar? Genetik? Parasiters, insekters, bakteriers livscykler? Finns dessutom något som kallas bioackumulering (där gifter/kemikalier "förädlas" och blir mer koncentrerade ju högre upp i "näringskedjan" de kommer)

Lägg därefter ihop 1 och 1, så är det plötsligt inte så svårt att förstå att resistens är ett problem. Man resonerade som du gör under stora delar av 1900-talet, och se var vi är idag! Multiresistenta bakterier, svårstoppade parasitepidemier, massdöd bland fiskar och andra djur.. Det funkar inte att fortsätta så!
Bättre att jobba förebyggande, utan mediciner, så sparar vi både på ekonomin och planeten.

Men vad vet jag, jag är ju bara en sån där miljönisse ;)

Och du har helt rätt; om man aldrig behöver avmaska blir det ingen resistens! Perfekt, då har vi något som fungerar när vi väl står inför en faktiskt sjuk individ, vars liv hänger på att vi kan behandla ordentligt! Det är just precis därför vi ska vara försiktiga.

Har varit medvetet om det många många år innan du var föd ;)

Jag har läs reporterna och det rör sig om 2-3 häst gårdar där det vissa sig till en tendens av mask resistans, dock var det "inkonklusive".

Vill du och andra inte ta parasiter på allvar föran det har går för långt är det din sak.
Ditt "icke behandling ska inte gå ut över andra"!

Jag köper maskmedel av olika sorter och benzylbensoat till en exemhäst från England, inte för att min veterinär INTE skulle skriva ut dom recepten utan pga att priset är mkt mkt billigare där.
Tror inte risken för resistens är så stor i Sverige, jämför det med dom engelska fullblodsstuterierna där man rutinmässigt avmaskar alla hästar var 8:e vecka!

Men du har ju inte förstått någonting ? Varför i hela friden ska du avmaska en häst som på träckprov visar att den inte behöver det ?

Det är ju självklart att om träckprov visar att hästen är maskangripen så avmaskas den .
Men styngfluga som inte syns på träckprov är det andra direktiv som diskuterat här , pga hur den flugan fungerar och påverkar/inte påverkar hästarna .

Tycker det är synd att du inte kan ta in och lyssna vad folk egentligen säger utan bara kasta skit och idiotförklara dem . Säger mer om dig än nåt annat .

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 236
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 151
Senast: cassiopeja
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 342
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 551

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka