Dyra "gatukorsningar"

Sv: Dyra "gatukorsningar"

olgaklara skrev:
varför tror du att man korsar hästar??? Speciellt halvblod med fullblod??

Man brukar korsa in fullblod i halvblodsavlen. Men knappats för att undvika sjukdomar, utan för att få en lättare typ och ett "högre" temperament. En lättare och uthålligare häst för t.ex. hoppning, fälttävlan etc.

******Om jag hade mera tid o ork så skulle jag ta tag i o debattera offentligt om vissa rasers rastypiskhet..... ******

Det där har jag själv funderat på. Och hade jag ork och all kunnighet som behövdes, då skulle jag försöka. Jag började skriva en insändare till hundsport för ett tag sedan, men sen tyckte jag att jag inte hade så mycket under fötterna så jag la ner det.
Men visst finns tanken kvar. Sen är jag urdålig på att debattera.

Vi kanske ska slå oss ihop då...två lika etterblåsor kan dom väl aldrig stå emot :angel:

Tippan skrev:
Man brukar korsa in fullblod i halvblodsavlen. Men knappats för att undvika sjukdomar, utan för att få en lättare typ och ett "högre" temperament. En lättare och uthålligare häst för t.ex. hoppning, fälttävlan etc.

Just det uthålligare vilket är samma sak som att den klarar mer ansträgning :smirk:

Och det är ju inte bara i hoppning/ft utan i allra högsta grad dressyr med!

Högre temperament vill man kanske inte avla fram för det finns ju redan rejält mkt hos rena halvblod :angel:

Sjukdommar på hästar brukar vara "förslitningar" (både skelett och senor) och sådana brukar för det mesta finnas på tungre, grövre hästar.

Geezer skrev:
Detta säger väl allt. Jack Russellterriern ÄR och skall förbli en grythund.

Hur testar du och dina kollegor jaktinstinkten på era hundar?

Förövrigt finns det behövde du inte klippa in den versionen om JRs historia då jag redan här läst den och flera andra liknande. Du vet att rasstandarden för JR bygger på den typ av hund som Mr Russell själv hade i syfte att avla fram?

Att Russell hänger ihop med hästar är inget fel eller problem. Problemet ligger i att hästfolk avlar på vilken skit som helst när det gäller Russlar. Jag har själv varit aktiv ryttare lika länge som du och bott i England så jag har faktiskt haft chansen att följa rasen under ett antal år.

Jaktinstinkten är inget man behöver testa, den finns hela tiden med tanke på alla non existerande råttor och möss som blixtsnabbt dödas.
:devil:

Geezer skrev:
Återigen så är inte problemet att russelln är i ett stall utan AVELN följer när man inte har några speciella kriterier. Man avlar på lite vad som helst och under kriterier som hunden vi har den är så bra på att fånga råttor så den skall vi ha valpar på.

Grytjakt har man inte så ofta i ett stall...Gryt är ett sådant hål där grävling och räv bor i om du inte visste det.

Fast russeln är en råtthund om du inte visste det!!

Och om russeln är trevlig att ha att göra med så är väl det också ett avelskrav! Eller man skall endast avla på gryt och färg då :angel:

roslagen skrev:
Ännu en som inte kan läsa :devil: jag skrev inget om JR avel!!!!!

Utan jag skrev att jag inte tycker om dem ( och OlgaKlara kanske kan räkna ut vilken j-a fälttävlansryttarägd JR jag blivit avskräckt av :angel: ) samt att om de är gryt och råttjägare borde få utlopp för sina naturliga instinkter i stallar där även råttor bor. Jag skrev inte uttryckligen att råttor bor i gryt....

Men ska vi nu vara besserwissriga så kan du ju slå upp ordet gryt i SAOL och därmed kanske få reda på vad ett gryt egentligen är :devil: :devil: :devil:

Gryt = lya, stenig mark, stenröse
Lya = underjordiskt bo för vilda djur
Vad jag kan se står det ingenstans att endast rävar och grävlingar bor i gryt och lyor..... men du kanske har en annan upplaga av SAOL :angel:

Vad jag vet så lever väl möss och råttor under jord eller längst under halm etc :angel:

Och även om det står i rasbeskrivningen att de är katt OCH rått/möss jägare så måste alla alla russlar tydligen vara bäst på allt.

Jag vet exakt vad jag vill ha i en russel och det är inte en som biter innan den varnar vilket väldigt väldigt många "fin" uppfödda gör idag!

Tacka vet jag mina "häst" russlar som både jagar katter sticker ner i kaninhål och dödar mössen hemma på gården OCH kan träffa andra hundar och människor utan att för den delen bita av fingrarna.

Visst självklart kan jag lista ut vilken du menar ;)

Jag förstår inte varför en del blir så j***a arga när man säger att man inte är villig att betala mer än 2000 kr för en blandis? Har aldrig sagt att det är dåliga hundar, eftersom jag faktiskt har en själv. Köpte henne för 1500 kr då hon var 3 år. (Det var tre år sedan) Köpte en renrasig hund före jul helt enkelt för att jag ville ha en hund som passade för mina intressen. Där tycker jag att det största problemet med blandisarna ligger eftersom att det kan vara svårt att veta hur stor hunden blir och vilket temperament den har. Sedan kan jag tycka att folk som lägger ner en massa tid på att hitta bra föräldradjur för att få fram så bra avkommer som möjligt ska ha bättre betalt än folk som parar, ursäkta, i princip vad som helst bara för att tjäna pengar!

tio små tecken skulle gå en gång.....

Senast ändrad av en moderator:

Grytjakt har man inte så ofta i ett stall...Gryt är ett sådant hål där grävling och räv bor i om du inte visste det.
Som denna mening är formulerad tolkar jag det som att du anser att grävling och räv är de som bor i gryt.....
Råttor bor oxå i gryt även om man nu inte använder just termen råttgryt i dagligt tal.

Självklart inte. Det du säger det är ungefär som att säga att man inte behöver rida en häst innan man tävlar. Eller att en häst inte behöver hoppas innan den går fälttävlan. För har den hoppat en gång i hagen så vet man ju att den kan hoppa, det är ju bara att titta. SUCK...

Ja ja, och Tomten finns....Olga du är väl en bra bit över trettio och beter dig verkligen barnsligt. Råtthund...den avlades fram för att följa hästar vid jakt skrev du i ditt förra inlägg. Är det råttor man jagar då från hästen alltså? Jag som trodde det var räv....

Jamen vad bra. Från och med nu så har vi en helt ny benämning på grytjakt, det är att jaga råttor. Har hunden dödat en råtta så är den en grytjägare av rang. Det innebär visserligen att var och varannan hund, bland annat min vallhund även han blir en grythund.

*lånar knapp*
Fråga min morsa som var aktiv i hästsporten i england för 20-35 år sedan vad hon gillar jackrussels.... :smirk:
Det brukade finnas ett gäng på varje gård, de användes som grythundar, tog råttor och möss och bet sönder smalbenen på besökare och brevbärare.

Själv gillar jag dem - men blir mer och mer bekymmrad över antalet jr med rädslor osv. :crazy: en

Du läser ju inte, förstår inte(?) :devil: , vad folk skriver så dig är det ju inte ens lönt att diskutera med :crazy:

martha skrev:
Hmmm, vart har du fått det ifrån??? jag har mina travare BÅDE liv vet försäkrade och har aldrig ens hört talas om det du påstår....
Och om du tittar på starlistorna över en månad så kommer du att finna att de flesta hästar inte ÄR stjärnor...kanske 2%...men trots allt och trots det så finns det mycket hästar som tävlar....Nu är du allt inne på djupt vatten.....en travare är en travare , och har den inte förutsättningar så kan man ju inte tvinga den till saker den inte klarar av...eller hur skulle du göra...vi har många olika klasser och det finns hästar för varje klass....en del utvecklas , andra inte...att det sen försvinner hästar under vägen i en prestationssport är ju inte konstigt, beroende på olika omständigheter....jag vill nog påstå att det är samma med hundavel om det går på prestationer och inte utsende...för vem vill jaga med en talanglös hund??

ditt inlägg bevisar ju bara att du inte har en susning om vad du talar om......
Jag har tittat på försäkringsvillkoren för de 3 vanligaste bolagen som man försäkrar häst i (Agria, If och Folksam). Jag vet att det finns fler bolag, men man kan ju undra varför dessa 3 inte försäkrar travare och galoppörer som är i träning/tävling. De flesta försäkringsbolag är ju ANGELÄGNA om att få så många kunder som möjligt!

Jag har också under flera år haft nära kontakt med ett större travstuteri, och åtskilliga hästar är det som gått till slakt under dessa år. Detta pga att de gått sönder eller helt enkelt inte varit något för banan. Inga större försök har gjorts med att sälja/omplacera de individer som varit friska men inte passat för banan, pga. att det är så svårt att få tag på bra nya ägare. Så om detta travstuteri avviker så mycket från alla andra, är det bara att beklaga. Men jag talar utifrån den erfarenheten JAG har fått under många år!

Tippan skrev:
:bow: Tack! Precis det jag försökt säga!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 245
Senast: lizzie
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 849
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 776
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Nu börjar jag bli desperat här.... Det är så att jag och hunden, whippet på 11mån, flyttade in hos min mamma och mina 2 småsyskon för...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 413
Senast: pumah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar