Sv: Dyra "gatukorsningar"
ouups jovisst!!
BLANDRASERNA har varit de friskaste
martha skrev:skrev du inte lite fel där
ouups jovisst!!
BLANDRASERNA har varit de friskaste
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
martha skrev:skrev du inte lite fel där
Ang. en felfärgad hund: fortfarande vet du vad du kan förvänta dig i temperament och storlek. Du vet vad hunden kommer att ha för egenskaper. Du har ett försäkringsskydd om någon rasbunden sjukdom skulle drabba hunden.martha skrev:fel färg t ex....helt värdelös hund om man tänker efter rasstandard...blandraser är ju inte så mycket billigare att tillverka...dom äter o skiter lika mycket som en renras...dom maskas, vaccineras, besiktigas o märks lika som renras....det krävs lika mycket jobb med dom som om dom vore renraser...en "defekt" renras borde ju klassas som oreggad.....
olgaklara skrev:Så du menar att det land som hunden har sitt ursprung INTE skall stämma överens med Sverigen påhittade regler??
Huamig!!!
Vitsippan skrev:Ang. en felfärgad hund: fortfarande vet du vad du kan förvänta dig i temperament och storlek. Du vet vad hunden kommer att ha för egenskaper. Du har ett försäkringsskydd om någon rasbunden sjukdom skulle drabba hunden.
Och en blandras kull ÄR mkt billigare att "tillverka"...
Har man inte råd att betala ett par tusen till dvs kanske 4000kr för en blandras så aknske man inte skall ha en hund
Har varit på en hudutställning på senaste året och det var helt ofattbart hur löjliga vissa observera vissa var. Sprang omkring utanför ringen och gjorde grimarser och pluppade fram konstiga ljud och hoppade runt endast för att få hunden att se lite mer intresserad ut. Dessutom alla intriger och avundsjuka.
det avskräckte mig!!
Vitsippan skrev:Diskussioner "renras vs. blandras" finns det ett otal av här på Bukefalos. Känner inte att det finns någon anledning att fortsätta denna diskussion. Var och en är ju salig i sin tro. Dessutom var det inte det som tråden handlade om ursprungligen. Jag har i alla fall gett mina synpunkter på den ursprungliga frågan.
Men visst blandar man väl halvblod (för hoppförmågan och "bra" rörelser) med fullblod (för ork och snabbhet) för att få fram bra fälttävlanshästar? Eller är alla dessa hästar jag sett på tv och på tävlingar bara en fantasi?
Jag tycker definitivt inte att det är ok med defekter i aveln, har ALDRIG påstått detta - men det finns och kommer alltid att finnas (även om det inte är något försvar). Det finns också en del hundraser som jag tycker är så pass osunda, och med så många olika fysiska defekter, att jag ifrågasätter deras existensberättigande. Tex. hundraser där kejsarsnitt snarare är regel än undantag. En hundras som inte kan reproducera sig själv är ju, utan hjälp, dömd till undergång. Om alla uppfödare tar sitt ansvar och inte avlar på individer med fel så kommer antalet defekter att minska, men inom hunduppfödning, precis som överallt, finns det mindre seriösa personer. Helt bra kommer det nog aldrig att bli.martha skrev:de hästar du ser på tv är en liten liten procent av de korsningar som finns....men jag skulle vilja höra vad du har för åsikter om den defekta avelns som FINNS i renrasproduktionen, och om detta med att det finns reservationer på en del raser i försäkringar....tycker du att det är schysst och helt ok??