Dyra "gatukorsningar"

Sv: Dyra "gatukorsningar"

martha skrev:
fel färg t ex....helt värdelös hund om man tänker efter rasstandard...blandraser är ju inte så mycket billigare att tillverka...dom äter o skiter lika mycket som en renras...dom maskas, vaccineras, besiktigas o märks lika som renras....det krävs lika mycket jobb med dom som om dom vore renraser...en "defekt" renras borde ju klassas som oreggad.....
Ang. en felfärgad hund: fortfarande vet du vad du kan förvänta dig i temperament och storlek. Du vet vad hunden kommer att ha för egenskaper. Du har ett försäkringsskydd om någon rasbunden sjukdom skulle drabba hunden.

Och en blandras kull ÄR mkt billigare att "tillverka"...

Just för att lätta upp blodet, vilket ger friskare hästar med mindre skelettdefekter!!

Och det görs inte för att få fram en ft häst utan just för det ändamålet att det skall bli hållbarare hästar

*knapplån*

Har inte läst hela tråden..
Men själv tycker jag det är BRA att alla djur blir dyrare, man måste tänka efter mer innan man skaffar djur.
Och jag skulle gärna tänka mig att betala ett par tusen extra för en frisk gatukorsning - det ger mig en kännsla av att uppfödaren bryr sig om vart hunden hamnar.

Sen kan man ju ha turen att komma över en katt/hund/häst billigt eller t.o.m gratis - men jag tror ofta dom affärerna dyker upp bland människor som känner varandra eller har en viss tillit till varandra.

Kanske låter som dubbel-moral. Men jag ger hellre bort ett djur till någon som kan ge det ett bra hem eller framtid - men är samtidigt glad att priserna höjs, för DJURENS skull - allt för många djur kommer i kläm pga okunniga ägare som kom över dem billigt.

men är det inte såatt vissa raser får man inte försäkra för vissa sjukdomar??? vad säger då det om uppfödningen??

olgaklara skrev:
Så du menar att det land som hunden har sitt ursprung INTE skall stämma överens med Sverigen påhittade regler??

Huamig!!!

Det är inte Sverige som bestämmer det. Sverige bestämmer rasstandarden för Svenska raser.

Vitsippan skrev:
Ang. en felfärgad hund: fortfarande vet du vad du kan förvänta dig i temperament och storlek. Du vet vad hunden kommer att ha för egenskaper. Du har ett försäkringsskydd om någon rasbunden sjukdom skulle drabba hunden.

Och en blandras kull ÄR mkt billigare att "tillverka"...

Om jag tar min russeltik och parar henne med en russelhane som är utmärkt i temperament för att få fram en SUND hund i PSYKET så blir de ändå blandrashundar eftersom de båda INTE är reggade.

Och jag tänker ALDRIG regga henne just pga deras oerhört otrevliga sätt mot mig när det gäller den andra tiken (den gula)

Hon har dessutom stående öron (viket är mest vanligt på Irland) och kuperad svans. För övrigt är hon hur fin som helst i kroppen och har godkänd teckning :angel: och kan träffa ndra hundar utan att döda dem

Just det, bra skrivet!

Har man inte råd att betala ett par tusen till dvs kanske 4000kr för en blandras så aknske man inte skall ha en hund

Har man inte råd att betala ett par tusen till dvs kanske 4000kr för en blandras så aknske man inte skall ha en hund

Där håller jag inte med.
Det finns inget som säger att man inte ska/får ha hund om man inte har råd med priset hunden kostar i HEMköp. - Man kan fortfarande vara en duktig hundägare och ha råd att hålla hunden med mat, försäkring och vård.

Det jag tänkte mest på är att mindre seriösa hundägare kanske tvänker två gånger innan man köper en hund. De som varken har tid eller lust att lära sig om hundar - som köper hund "bara för att"
Det är OKUNNIGHETEN som är farlig - inte hurvida man har råd att betala inköpet eller ej.

Diskussioner "renras vs. blandras" finns det ett otal av här på Bukefalos. Känner inte att det finns någon anledning att fortsätta denna diskussion. Var och en är ju salig i sin tro. Dessutom var det inte det som tråden handlade om ursprungligen. Jag har i alla fall gett mina synpunkter på den ursprungliga frågan.

Men visst blandar man väl halvblod (för hoppförmågan och "bra" rörelser) med fullblod (för ork och snabbhet) för att få fram bra fälttävlanshästar? Eller är alla dessa hästar jag sett på tv och på tävlingar bara en fantasi?

Men det kostar betydligt mer än 4000kr att ha en hund och när vi sålde sist så kom det familjer med blanka däck på bilen under vintertid och ville pruta på priset (vi begärde 3000kr för äkta importerade russlar)

Kan säga att vi INTE sålde till dem!

Jag menar att har man inte råd med att betala den summan så har man oftast ingen buffert och det kan bli ett stort problem i framtiden. Oki om den hade kostar 15 000kr det är kanske en helt annan sak.

Har varit på en hudutställning på senaste året och det var helt ofattbart hur löjliga vissa observera vissa var. Sprang omkring utanför ringen och gjorde grimarser och pluppade fram konstiga ljud och hoppade runt endast för att få hunden att se lite mer intresserad ut. Dessutom alla intriger och avundsjuka.

det avskräckte mig!!
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Jag håller med...
Inget fel i blandisar... men att betala åtskilliga tusen för en hund utan papper.... ja, jag hade inte gjort det.

Vitsippan skrev:
Diskussioner "renras vs. blandras" finns det ett otal av här på Bukefalos. Känner inte att det finns någon anledning att fortsätta denna diskussion. Var och en är ju salig i sin tro. Dessutom var det inte det som tråden handlade om ursprungligen. Jag har i alla fall gett mina synpunkter på den ursprungliga frågan.

Men visst blandar man väl halvblod (för hoppförmågan och "bra" rörelser) med fullblod (för ork och snabbhet) för att få fram bra fälttävlanshästar? Eller är alla dessa hästar jag sett på tv och på tävlingar bara en fantasi?

de hästar du ser på tv är en liten liten procent av de korsningar som finns....men jag skulle vilja höra vad du har för åsikter om den defekta avelns som FINNS i renrasproduktionen, och om detta med att det finns reservationer på en del raser i försäkringar....tycker du att det är schysst och helt ok??

Jag har aldrig köpt en hund. Har fått mina hundar och katter, och dom står försäkrade, får mat, veterinärvård om det behövs - och jag har alltid fått beröm för att jag har så friska och välmående djur - och nej, jag skulle inte ha råd att lägga 4000 på en hund i dagsläget.

Att du sålde till dem som ville pruta är ju självklart - där ligger andra förutsäätningar för att hunden inte får den vård den behöver. - men det är verkligen inte sant att man inte kan ha hund om man inte har råd.

Fast det är heller inte det diskussionen handlar om.. - som jag sa innan gillar jag att priserna höjs, ´just för sånna fall där det kommer köpare som inte HAR råd eller vett att ha hund!

Ja med tanke på att man använder fullblodet till att förädla rasen inte endast för att ta fram en ft häst eller en som kan springa fort och andas.

Det har man gjort redan från början i bland halvbloden och de flesta hästar har fullblod i vart fall tredje led.

I ft är fortfarande de rena fullbloden överrepresenterade i stora tävlingar dvs där det fortfarande behövs en större lungkapacitet och uthållighet. Eller de Irländka hästarna som är korsade hej vilt med både det ena och det andra och är oftast helt utan papper. Kan ju berätta att den Irländska hästen ligger ljusår före nästa representat i poäng i just ft!!

I "vanlig" ft CIC klasserna så behövs det inte idag utan där är de rena halvbloden gångbara än.

Självklart skall man inte dra alla över en kam, det finns hur många personer som helst som är hur kapabla som helst att ta hand om sina djur. Men tyvärr så är pengar en viktig sak i dagens samhälle och djur kostar. Har man ingen buffert eller klarar av att spara till en sådan så är det nog ett problem även om man inte vill inse det.

Jag har heller ingen buffert, eller inte en stor sådan. Men jag har iaf allt fullförsäkrat och försöker att lägga undan till oförutseende saker

Precis.. man ser till att det finns utifall att olyckan är framme och man behöver pengarna. Det är ju det sunda förnuftet hos människan som säger det. Och även om ekonomin är tajt så lyckas man ordna det om man verkligen bryr sig om sina djur. :)

martha skrev:
de hästar du ser på tv är en liten liten procent av de korsningar som finns....men jag skulle vilja höra vad du har för åsikter om den defekta avelns som FINNS i renrasproduktionen, och om detta med att det finns reservationer på en del raser i försäkringar....tycker du att det är schysst och helt ok??
Jag tycker definitivt inte att det är ok med defekter i aveln, har ALDRIG påstått detta - men det finns och kommer alltid att finnas (även om det inte är något försvar). Det finns också en del hundraser som jag tycker är så pass osunda, och med så många olika fysiska defekter, att jag ifrågasätter deras existensberättigande. Tex. hundraser där kejsarsnitt snarare är regel än undantag. En hundras som inte kan reproducera sig själv är ju, utan hjälp, dömd till undergång. Om alla uppfödare tar sitt ansvar och inte avlar på individer med fel så kommer antalet defekter att minska, men inom hunduppfödning, precis som överallt, finns det mindre seriösa personer. Helt bra kommer det nog aldrig att bli.

Är inte 100% insatt i alla defekter, men de jag känner till som tex. höftledssjukdomar och armbågsledssjukdomar - där täcker försäkringen, om hunden är registrerad hos SKK och införsäkrad före 4 månaders ålder. I en del raser med "bekämpningsprogram" krävs även att föräldradjuren är "fria". Men ingen seriös uppfödare avlar på en individ med en defekt. Vi människor är inte "defektfria", men ändå förökar vi oss, med visshet om att våra barn kan ärva samma defekt.

En motfråga: (sedan lägger jag ned hela denna diskussion) Tycker du det är ok med travhästträningen/tävlingen (och galopphästträningen/tävlingen) där en stor del av individerna slutar som smörgåspålägg? För något fel måste det ju vara med träningen/tävlingen, eftersom försäkringsbolagen (kanske med något undantag?) bedömer riskerna med dessa hästar (hästar i träning/tävling alltså) vara så stor att dessa inte går varken att liv eller veterinärvårdsförsäkra? En travhäst som inte presterar på banan har dessutom mkt lite, ibland inget, värde. Och en del blir vandringspokaler hos div. mer eller mindre duktiga ryttare. Tycker du att det är försvarbart att det föds tusentals travarföl varje år, bara för att en knapp handfull ska bli stjärnor, och resten är mer eller mindre "värdelösa"?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 245
Senast: lizzie
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 849
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 776
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Nu börjar jag bli desperat här.... Det är så att jag och hunden, whippet på 11mån, flyttade in hos min mamma och mina 2 småsyskon för...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 414
Senast: pumah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar