Sv: Dyra "gatukorsningar"
Jag kan bara hålla med cillamuffins; avarter finns på både ren- och blandrassidan inom avel så väl som valpköp. Vad som går att säga generellt är att möjligheten att veta vad man får mentalt, extrört och hälsomässigt ökar om föräldradjuren har dokumenterade meriter och hälsostatus. Ju längre tillbaka du kan följa linjerna, desto bättre förutsättning har du att få det du vill.
Den seriösa valpköparen kan inom rasaveln själv skaffa sig en uppfattning om vad valpen kan tänkas bära på, och är inte hänvisad till att bara se en söt valp och snäll mamma. En lika seriös valpköpare av blandras har ofta inte den möjligheten, de kan bara väga in de ingående raserna. Om blandrasavel stannade vid korsning mellan två raser med likartad extriör och mentalitet men med olika rasbundna sjukdomar, blir avkomman sannolikt frisk och sund - förutsatt då att föräldradjuren är sunda, bra representanter för sina respektive raser. Vid flera inblandade raser som inte matchar varandra mentalt och/eller extriört, eller har samma sjukdomsanlag blir det som en rondell - rena snurren. Har man tur kommer man ur det hela med ett glatt leende efter en kul karuselltur, men många kommer också ur det hela illamånde och frågar sig varför i h-vete man hoppade på den turen.
Det är dessutom ingen tillfällighet att det är mest blandraser som omplaceras genom förmedlingar som t.ex hundstallet.
1. Blandraser har ingen rasklubb som hjälper till varken med omplacering eller akriviteter.
2. Alldeles för många har inte har en aning om vad de ingående raserna har för psyke, och blir därför synnerligen förvånade och ofta även förskräckta när det visar sig.
3. Många blandraser köps av förstagångs ägare - gärna till något av barnen - som inte har kunskap nog, och sedan inte stöd från vare sig uppfödare eller klubbar.
Jag har sett alldeles för många renrasiga kombinationer för att säga att allt renrasigt är bra, och alldeles för många bra blandisar för att säga att alla korsningar är skit. Faktum kvarstår dock att med renrasiga hundar har man så mycket större chans att göra ett gott val - helt enkelt för att man kan följa hundens meriter och hälsostatus bakåt. Som seriös valpköpare kan man sätta sig in i kombinationes för- och nackdelar, en möjlighet som man inte har inom blandrasaveln.
Jag tycker inte att det är något problem att blandraserna ökar i pris, bara något förvånande. Varför man missar alla fördelar för att tjäna ett par-tre tusen är för mig en gåta. För mig är det som att köpa en lott på en bil för 130.000 och hoppas att man vinner en som passar ens behov, fast i potten ligger det allt från skrotbilar till Ferrari. Om man drar högsta vinsten, dvs. Ferrarin, har man kanske ändå inte vunnit - om behovet var en rejäl kombi med lastutrymme och markfrigång. För 150.000 hade man fått precis det man ville ha och behövde....
Mvh,
Duvan