Sv: Hunden biter sönder barnens leksaker!!
Jag har inte sagt att barnen hänger och klänger på hunden inomhus, det jag sa var att dom älskar hunden, och gärna vill "skydda" honom när någon blir arg på honom. Vilket INTE är 24/7, utan bara om vi "tar honom på bar gärning", och inte ens då är det något hemskt som händer, som vissa här gärna beskrev det att det blir massa tjafs och bråk hemma vilket stressar upp hunden mer
, utan det är ett vanligt bestämt "NEJ!" vi säger och ger honom något annat i utbyte! Visst kan man skrika till det högt någon gång..men det ser jag inte vad som är så illa med, det är precis som om hunden gör något annat väldigt dumt och oacceptabelt som att sno mat från diskbänken eller liknande och då vill man ju hellre markera en gång hårt och bestämt istället för att vara otydlig och behöva säga det många gånger...
Detta är heller ingen stressad barnfamilj med massa skrik och ståhej.... Inte för att jag tycker att ni behöver veta sånna här personliga saker, men känner pga det ni skrev att jag behöver få fram att jag och mamma höjer faktiskt aldrig rösten åt varann, pratar alltid lugnt och med respekt, inte minst för barnens skull då dom haft en jobbig början när deras far bodde hemma....så vem säger att vi skriker och bråkar här?? Tro mig, hunden lever inte i en stressad och bråkig miljö
Sen har jag väl dessutom aldrig sagt att hunden inte har en egen hörna att gå iväg och lägga sig i?! Faktiskt så låter barnen hunden vara mesta delen av dygnet, dom är inte särskilt intresserade av honom på det viset, och bara när jag tar initiativ till att leka med honom så blir dom också intresserade. Hunden är väldigt cool och lugn inomhus, han vandrar runt i hemmet som han vill, men ibland vill han bara sova ifred och då får han vara i vilket rum han vill och lägga sig utan att bli störd..
JAG själv, som också har erfarenhet av hundar tidigare, tolkar inte alls hans beteende som ett stressbeteende då han som sagt inte är stressad i övrigt och biter inte på annat...utan tror på något helt annat, kanske något i stil med det
Blandrastik skrev tidigare i tråden...