Sv: Dyra "gatukorsningar"
Nej, jag förespråkar INTE att man ska ge bort hundarna nästan gratis. Det tror jag verkligen inte gynnar hunden. Ju mindre en "vara" kostar, desto större risk att det blir en "slit och släng vara". Att ta betalt motsvarande 1/3 del av vad en rasren hund kostar, svider inte. Det motsvarar 2500-3000:-, och det tycker jag är mkt rimligt. Men att oseriösa blandrasuppfödare tar upp emot 6000:- DET tycker jag är orimligt. Men om det går så är det väl bara att gratulera säljaren...martha skrev:ja allt är ju relativt...det finns raser som ger en eller 2 valpar, det finns raser som ger 12 valpar....det finns folk som går och tränar på brukshundsklubben med sina blandraser vilket innefattar medlavgifter resor...
att få en defekt valp/föl händer även blandisar och de flesta avlar inte med flit....och att ta betalt en tredjedel av vad en renrasig hund kostar borde väl inte svida så...eller???
Du kanske förspråkar att ge bort hundarna nästan gratis...så ALLA som villl kan ha möjlighet att skaffa hund?? Jag tycker det är tragiskt...varför skulle en blandis inte kunna vara värd något?? Jag tror att majoriteten av hundägare INTE är utställnings/tävlings människor, utan många har hunden som sällskap och intresse....
Senast ändrad: