Nej, jag pratar om att det enligt kommentarerna är flera som inte tänker jobba kvar, men som det är i dag finns det ingen som kan hoppa in på de tjänsterna och det går ju inte att utbilda någon till februari nästa år (jag har nämnt februari i tidigare inlägg). Att ändra schemat för de som jobbar på det viset som nämns löser ju inget, bara blir patientosäkert eftersom ingen kan täcka upp, det finns ingen att hämta in till februari.

Vi har en hel del undersköterskor och sjuksköterskor som jobbar utanför vården som kanske kommer tillbaka med nytt schema och det är förstås bra, vi har även läkare som jobbar med annat, men har vi verkligen tillräckligt många för att täcka upp bristerna det orsakar, för det är inte bara transplantationsläkare som har långa skift och jour och beredskap. Jag vågar dessutom gissa på att det inte är schemat som tog kål på dem utan arbetsbelastningen... vilket inte lär förändras.

Att ändra arbetsmiljön för läkare är prio 1, att ändra arbetsschema så här för läkare är att skjuta sig själv i foten. Arbetsmiljön blir inte bättre, det blir inte automatiskt fler att få tag i till februari och problemen är trots allt kvar. Att börja i fel ände rättar inte till allt automatiskt. Att ändra tiderna är säkert en god idé, men som första och garanterat ända åtgärd? knappast.
Vården har ju haft flera år på sig att ordna att inte vara undantag från dygns och veckovila. Är ju inget nytt som kommit nu utan det nya är att EU har väl tröttnat på att inget händer och satt ett slutdatum.

Kan man inte få 2 dagars ledigt i rad om man jobbar pass med 11 timmars vila mellan? Man måste ju få jättemånga jobbimmar på en månad då, om man inte kan få 2 dagars ledigt..?
Absolut att man kan. Tex 3 av fem helger. Det tradiga är ju att jobba 6-dagarsvecka vilket man är tvungen till om man jobbar heltid tex i vården.
Det gör man redan idag MEN skillnaden är att om du tex jobbar CAC-helg eller C-A-helg och sen är ledig måndag så kan du i nuläget gå på C på tisdagen och således får du två morgnar när du kan sova ut, och åtminstone 1 kväll när du kan vara uppe/göra nåt.

Med dom nya reglerna blir det tex CCC-helg, ledig måndag och sen gå på tisdag A-tur kl 06:45. Dvs du får INGEN hel kväll där du har sovmorgon dagen efter.
Fördelen är att du inte behöver ha nätter när du bara hinner sova max 5 timmar mellan arbetspassen.
JAG menar ju att detta gör att AG måste ingå avtal om arbetstidsförkortning med bibehållen för att folk som jobbar heltid skift ska få till vettiga ledigheter.

Jag förväntar mig inte att du eller någon annan inte ska protestera mot det ni tycker blir en försämring för er (även om jag skulle önska att fler skulle tänka "hur utformas systemet på bästa sätt, snarare än hur maximerar jag min egen nytta" i politiska frågor), men vid en intressekonflikt där andra behöver jobba mer än de orkar så väger argumenten att man inte vill ta ut semester eller att man vill maximera sin inkomst via sin sidoverksamhet, ganska lätt hos mig. Men självklart har ni rätt till er åsikt att ni vill ha det så bra som möjligt, det säger jag inget om. Men jag behöver se tyngre argument för att inte tycka att 11h vila är rimligt (ser dock gärna möjlighet till undantag vid särskilda skäl, de flesta regler behöver ha möjlighet till undantag).
Jag har ju förklarat ett flertal gånger i tråden redan att det handlar om att för vissa av oss blir återhämtningen sämre med det här med de schemaändringar som krävs.

Vården har ju haft flera år på sig att ordna att inte vara undantag från dygns och veckovila. Är ju inget nytt som kommit nu utan det nya är att EU har väl tröttnat på att inget händer och satt ett slutdatum.
Det var nån ambulans-ssk som anmälde Sverige till EU för att Sverige inte följde reglerna om 11 h dygnsvila.

Jag har ju förklarat ett flertal gånger i tråden redan att det handlar om att för vissa av oss blir återhämtningen sämre med det här med de schemaändringar som krävs.
Inte nödvndigtvis om AG tar sitt ansvar och ser till att avtala om arbetstidsförkortning....

Jag som funderar på att byta till ett kontorstidsjobb undrar också hur man löser saker som ska ske på kontorstider. Fattar inte hur folk lyckas om de inte har flex. För mig handlar det om att AG inte ska ha rätten att ta bort dygnsvilan. Jag har faktiskt uppfattningen att det är mer gynnsamt med dygnsvila för gemene man och det är vad jag tycker arbetstidslagstiftning ska utgår ifrån.
Min uppfattning stämmer inte överrens med din. För mång av oss är det mycket viktigare med längre sammanhängande vila än med dygnsvila.
De flesta kontorsjobb brukar ju ha flex/komp i min erfarenhet.

Har heller aldrig hört talas om det, jag jobbar skift inom industrin och jobbar 7 dagar, ledig 5. Tiderna är 06.00-14.00, 14.00-22.00, 22.00-06.00. Älskar att jobba på det här schemat och får rysningar av tanken dagtidsjobb. Vi kommer ju inte påverkas av de nya reglerna öht och verksamheten går dygnet runt.
Jag hade aldrig, verkligen aldrig, jobbat 28 dagar för endast sju dagars ledigt.

Hur många av varje skift har ni då? Alltid samma skiftvecka? Vad är er veckoarbetstid?

Argumenten handlar ju om att de inte får återhämtning mellan passen, men återhämtningen kanske blir lättare om det blir kortare pass? Att ha dubbla jobb gör ju knappast något gott för återhämtningen.

Jobba 2 ledig 5 skulle nog de flesta yrkeskårerna tacka ja till, särskilt om man får sova bland på jobbet. Jo visst, det finns folk inom vården som också får ha sovande jour, men deras arbetstimmar räknas sällan som hela arbetstimmar, utan typ 2/3 av tiden räknas som arbetstid.

Citat
Direktivet försvårar vår möjlighet till återhämtning. Räddningstjänstens förutsättningar är unika. Under jourpassen nattetid ges möjlighet till vila och sömn när vi befinner oss på stationen och väntar på larm. Vi arbetar av den anledningen längre nattpass än dagpass och förlägger dygnspass på helgerna. I en del räddningstjänster är, som i många andra länder, alla arbetspass dygnspass.

Dagens arbetstider ger brandmän och brandbefäl möjlighet till ordentlig vila och återhämtning mellan arbetspassen. Samtidigt skapar det förutsättningar att kunna kombinera skiftarbete med vardag och familjeliv, trots att brandstationerna bemannas dygnet runt, årets alla dagar, av endast fyra skift.

Med EU-direktivet kommer möjligheten till riktig vila och återhämtning att bli betydligt sämre då dagpassen måste förlängas och dygnspassen omöjliggörs. Möjligheten att kombinera yrkesliv medfamiljeliv försämras därmed drastiskt. Förväntat nytt schema ger avsevärt mindre tid hemma då barnen är vakna och möjlighet till lämning och hämtning i förskola och skola.
Problemet är ju att det inte är EU-direktivet som är problemet, läser man det, finns det möjligheter till undantag. Det är Sverige som nation som vägrar utnyttja undantagen korrekt.

Bara det att min 3dagars helg kommer försvinna är ju en rejäl försämring.
Det är inte som att det inte redan diskuterats på min arbetsplats om hur schemat måste ändras..
Jag tror faktiskt man måste prova för att veta. Jobbade oregelbundet och mycket natt i många år och var nöjd, en läkare tjatade på mig om att jag borde jobba dag, såg inte alls poängen. Tvingades jobba dag tre veckor en sommar pga att det saknades folk - bytte bransch så fort det gick och är sen tio år byråkrat och jobbar måndag-fredag…

Fast anledningen till den höga arbetsbelastningen är ju för få kollegor som kan dela på jour-passen....
Detta är EU-regler som vi är skyldiga att följa och Sverige har haft typ 17 år på sig att få styr på det här, det är verkligen inget nytt... men många AG har skitit i det och istället tvingat personal att jobba till kl 22 (ofta kommer man ju inte hem förrän 22:30-23...) för att sen vara på jobb igen 06.45... (För att ta ett ex) .
Hade man tagit personalens återhämtning på allvar hade man varit mkt längre på väg, man har som sagt haft minst 17 år på sig.

17 år 😳

Jag tror faktiskt man måste prova för att veta. Jobbade oregelbundet och mycket natt i många år och var nöjd, en läkare tjatade på mig om att jag borde jobba dag, såg inte alls poängen. Tvingades jobba dag tre veckor en sommar pga att det saknades folk - bytte bransch så fort det gick och är sen tio år byråkrat och jobbar måndag-fredag…
Kul att du tror att jag inte redan arbetat olika tider och vet vad som funkar bäst för mig.
Allra bäst mår jag när jag arbetar natt - sämst när jag arbetar kontorstider.

Kul att du tror att jag inte redan arbetat olika tider och vet vad som funkar bäst för mig.
Allra bäst mår jag när jag arbetar natt - sämst när jag arbetar kontorstider.
Men med 11-timmars dygnsvila har du antagligen inte jobbat, så prova innan du dömer ut det.

Absolut att man kan. Tex 3 av fem helger. Det tradiga är ju att jobba 6-dagarsvecka vilket man är tvungen till om man jobbar heltid tex i vården.
Det gör man redan idag MEN skillnaden är att om du tex jobbar CAC-helg eller C-A-helg och sen är ledig måndag så kan du i nuläget gå på C på tisdagen och således får du två morgnar när du kan sova ut, och åtminstone 1 kväll när du kan vara uppe/göra nåt.

Med dom nya reglerna blir det tex CCC-helg, ledig måndag och sen gå på tisdag A-tur kl 06:45. Dvs du får INGEN hel kväll där du har sovmorgon dagen efter.
Fördelen är att du inte behöver ha nätter när du bara hinner sova max 5 timmar mellan arbetspassen.
JAG menar ju att detta gör att AG måste ingå avtal om arbetstidsförkortning med bibehållen för att folk som jobbar heltid skift ska få till vettiga ledigheter.

Jag förstår inte dina förkortningar. Men oavsett, så känner jag ändå att jag fattar att det känns aptrist att behöva byta till något som känns sämre - men det absolut sämsta i det du skriver måste väl ändå vara om arbetstagare schemaläggs så att de inte ens får 5h sömn?? Jag vill inte se det som en fördel, jag vill se det som ett absolut krav att få sova om man förväntas arbeta sedan.

Liknande trådar

Mat Jag kommer jobba mycket delade pass framöver och inte åka hem på uppehållet. Men jag vet inte hur jag ska lägga upp maten... Imorgon...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
7 051
Senast: MissFideli
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 300
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 202
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från...
2
Svar
34
· Visningar
1 458
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?