Njae, föräldrarna är inte alltid det man tror de är, om de inte också gentestats!Så svårt är det ju sällan att lista ut, om man har koll på föräldrarna.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Njae, föräldrarna är inte alltid det man tror de är, om de inte också gentestats!Så svårt är det ju sällan att lista ut, om man har koll på föräldrarna.
Det är ju precis så, att färgen går ut över hälsan. Solkänslighet är jobbigt för hästen. Illa nog att bränna mulen, och jag kan inte föreställa mig smärtan i ögonen...Såklart ska ju inte färgen gå ut över hälsan. Har de andra hudproblem också utöver den ganska självklara solkänsligheten?
Mitt intresse är också mycket just att lära sig om hur olika färger blir till. Jag tycker att det är häftigt att ta reda på hur olika gener påverkar och skapar olika kombinationer.
Jag har haft en dubbelguling och just den individen hade inte solkänsliga ögon - vilket känns rimligt (och tror det gäller flera individer, men kan bara svära för min egen). Blåögda personer är ju inte mer solkänsliga i ögonen än brunögda.Det är ju precis så, att färgen går ut över hälsan. Solkänslighet är jobbigt för hästen. Illa nog att bränna mulen, och jag kan inte föreställa mig smärtan i ögonen...![]()
De cremellos jag träffat har inte haft mer problem än andra hästar.Det är ju precis så, att färgen går ut över hälsan. Solkänslighet är jobbigt för hästen. Illa nog att bränna mulen, och jag kan inte föreställa mig smärtan i ögonen...![]()
Ja och det är väl bra eller? Man måste ju precis som på skimmel kunna skriva "blåögd gräddvit, grundfärg brun" om man nu testat det. Det måste ju vara tusen gånger bättre än att man gissar grundfärg och så har man noll koll i slutändan när man trodde man hade koll
Hur menar du smärta i ögonen?Det är ju precis så, att färgen går ut över hälsan. Solkänslighet är jobbigt för hästen. Illa nog att bränna mulen, och jag kan inte föreställa mig smärtan i ögonen...![]()
Tycka är en sak. Att sprida felaktigheter en annan.KL
Jag förstår att jag provocerade när jag uttryckte min ståndpunkt kring avel av en speciell färg.
Åsikter är fria, och om det känns bättre för vissa att motivera denna färg med att andra färger också kan ha problem, så fine.
Jag tycker dock att det är ärligare att erkänna att man tänker mer på känslan av att ha en häst med en särskild färg, än på hur hästen eventuellt mår.
Det gör väl inget om man säger det?
Personligen har jag haft erfarenhet av en häst med en rosa mule och en hel del ledsam eksem. Det har varit ett styvt jobb varje sommar att skydda henne.
Tecken i ansiktet är inte lika stor träffsäkerhet på som en hel färg, så denna risk är iaf jag beredd att ta. Annars blir det nog ingen bredd på avelsbasen.
De färger som förordas här, har en annan dimension, tycker jag.
Men vi tycker olika. En del uppskattar nakenhundar och ser det inte som ett problem att människan tar över ansvaret för skydd mot väder och vind.
Nu lämnar jag diskussionen, så inget mer försvar behövs för mig.
Problemet är ju inte dina åsikter utan att du presenterar dem som fakta (dessutom utan källa). Vi är ju flera som har erfarenhet av cremellos som inte delar din uppfattning..KL
Jag förstår att jag provocerade när jag uttryckte min ståndpunkt kring avel av en speciell färg.
Åsikter är fria, och om det känns bättre för vissa att motivera denna färg med att andra färger också kan ha problem, så fine.
Jag tycker dock att det är ärligare att erkänna att man tänker mer på känslan av att ha en häst med en särskild färg, än på hur hästen eventuellt mår.
Det gör väl inget om man säger det?
Personligen har jag haft erfarenhet av en häst med en rosa mule och en hel del ledsam eksem. Det har varit ett styvt jobb varje sommar att skydda henne.
Tecken i ansiktet är inte lika stor träffsäkerhet på som en hel färg, så denna risk är iaf jag beredd att ta. Annars blir det nog ingen bredd på avelsbasen.
De färger som förordas här, har en annan dimension, tycker jag.
Men vi tycker olika. En del uppskattar nakenhundar och ser det inte som ett problem att människan tar över ansvaret för skydd mot väder och vind.
Nu lämnar jag diskussionen, så inget mer försvar behövs för mig.
Ja, det är ju generellt den rosa huden som gör risken för solkänslighet hög, så det gäller ju alla hästar med rosa hud.Den häst jag vet som har störst problem med solen är en skimmelskäck, hon svullnar på sina rosa områden på hela kroppen av solen. Men flugtäcke hjälper, dock lite synd om henne att hon alltid måste ha täcke av den anledningen även när insektstrycket är lägre..
Grejen är att de dubbelgula inte är helt pigmentlösa. Huden är inte rosa på samma sätt som där pälsen är vit. Därför är känsligheten inte lika hög.Ja, det är ju generellt den rosa huden som gör risken för solkänslighet hög, så det gäller ju alla hästar med rosa hud.
Det är ju bra om det är så!Grejen är att de dubbelgula inte är helt pigmentlösa. Huden är inte rosa på samma sätt som där pälsen är vit. Därför är känsligheten inte lika hög.
Det är så det ärDet är ju bra om det är så!
![]()
Jag har stått i samma stall som en dubbelgul. Hon var känslig runt mulen och blev insmord där med Helosan sol på sommaren, men i övrigt var hon inte solkänslig. Det borde, tycker jag, vara ett större problem med skäckar som har mycket vitt på sig eftersom deras vita fält är helt pigmentlösa, vilket ju en cremello inte är.Jag tycker de är jättefina. Dock opraktiskt om de lätt bränner sig i solen...
Många klarar sig bra med huva och/eller lite smörj med solskyddsfaktorJag tycker de är jättefina. Dock opraktiskt om de lätt bränner sig i solen...
Beror ju på hur skäcken är tecknad. Där päls skyddar är de ju inte värst utsatta, utan det är ju framför allt mulen (och eventuellt runt ögonen) som problemen uppstår, så rosa hud är ju det som ställer till det. En skäck behöver ju inte ha tecken i ansiktet alls.Jag har stått i samma stall som en dubbelgul. Hon var känslig runt mulen och blev insmord där med Helosan sol på sommaren, men i övrigt var hon inte solkänslig. Det borde, tycker jag, vara ett större problem med skäckar som har mycket vitt på sig eftersom deras vita fält är helt pigmentlösa, vilket ju en cremello inte är.