Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Såklart är det så! Min drömhäst tidigare i livet var en stor svartvit Irish cob med massor med hår. Sedan kom min riktiga drömhäst in i mitt liv i form av ett smäckert brunt halvblod med stjärn och han är såklart vackrast av dem allaAlla hästar är vackra på sitt sätt oavsett färg, men med det sagt tycker jag nog de ser ganska obehagliga ut Såg en Akhal Teke på insta för rätt länge sen som jag tror var cremello. Kan fortfarande inte bestämma mig om jag tyckte den var snygg eller bara konstig.
Min första favorithäst på ridskolan var en gulbrun welshponny med vit bläs och rosa mule, hon var söt som socker. De "enkelgula" hästarna får så fina rödbruna ögon också!Jag älskar gula hästar överlag - tycker att de är underbart vackra .
Som ID-kontrollant och "språkpolis" kan jag inte låta bli att nämna att den korrekta svenska benämningen på de dubbelgula hästarna är "blåögd gräddvit", som används oavsett vilken grundfärg hästen har.Cremello, Perlino, Smokey cream.
Cremello tycker jag kan vara riktigt häftiga, men mer som om de vore statyer. Tycker de gör sig bäst när de har satinpäls som skimmrar.Cremello, Perlino, Smokey cream. Jag har utvecklat någon sorts besatthet av dessa skönheter. Min mamma tycker att de ser obehagliga ut. Vad tycker ni? Finns där kanske rentav någon här som har en alldeles egen guldhäst?
Hur ser man skillnad på de tre? Jag tycker alla ser likadana ut, har iofs bara sett en på riktigt.Som ID-kontrollant och "språkpolis" kan jag inte låta bli att nämna att den korrekta svenska benämningen på de dubbelgula hästarna är "blåögd gräddvit", som används oavsett vilken grundfärg hästen har.
(innan den benämningen fastställdes användes gulvit, pärlvit eller sotvit)
Ibland kan man se skillnad, men inte alltid. Det är väl delvis därför, antar jag, som man har ett gemensamt namn för dem.Hur ser man skillnad på de tre? Jag tycker alla ser likadana ut, har iofs bara sett en på riktigt.
Värdelös indelning tycker jag som är intresserad av grundfärgen. Använder aldrig den svenska benämningen.Som ID-kontrollant och "språkpolis" kan jag inte låta bli att nämna att den korrekta svenska benämningen på de dubbelgula hästarna är "blåögd gräddvit", som används oavsett vilken grundfärg hästen har.
Efter att ha arbetat hos en (och blivit vän med) så älskar jag både gula och dubbelgula hästar.Cremello, Perlino, Smokey cream. Jag har utvecklat någon sorts besatthet av dessa skönheter. Min mamma tycker att de ser obehagliga ut. Vad tycker ni? Finns där kanske rentav någon här som har en alldeles egen guldhäst?
Eftersom det de facto ofta är svårt att veta vilken grundfärgen är, enbart genom att titta på den, så är det lämpligt att använda samlingsbenämningen. Möjligen med tillägg för grundfärgen i de fall då man känner till den.Värdelös indelning tycker jag som är intresserad av grundfärgen. Använder aldrig den svenska benämningen.
Jo lite spökvarning är det men enligt mig på ett coolt sätt. Tänk att döpa ett dubbelgult föl till LabanJag tycker att de ser läskiga ut!
Vanliga isabeller är det vackraste jag vet, men de där ljusa ögonen får mig att rysa lite.
Tack för info. Det har jag inte stött på alls i mina googlingar, kanske för att avel specifikt på färg är vanligare utomlands?Som ID-kontrollant och "språkpolis" kan jag inte låta bli att nämna att den korrekta svenska benämningen på de dubbelgula hästarna är "blåögd gräddvit", som används oavsett vilken grundfärg hästen har.
Jag har gillat blå ögon sedan jag var liten, på ridskolan fanns en svart häst med ett blått öga som alla tyckte var läskig men jag tyckte han var tuff, med det sagt så förstår jag vad det är som folk reagerar på. Ett vanligt hästöga får ju inte kontraster mellan de olika delarna på samma sätt.Jag tycker färgen kan vara rätt läcker men ögonen förstör allt. Jag fixar verkligen inte de där isblå ögonen på en häst.
Söt! Vad är det för ras?Jag har en cremello, en B-ponny. Gillar färgen men himla opraktiskt och han bränner sig otroligt lätt, även i höstsol och runt ögon.
Visa bifogad fil 77125