Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
....
Det går fortare än många tror att hamna hos fogden ni som säger anat vet faktiskt inte vad ni pratar om.
Det behöver inte alls innebära tiotals år. Tre år gamla skulder är inte nya skulder."Att närmare ange hur gammal skuldsättningen ska vara är svårt. Den får dock inte vara helt färsk. Grovt sett innebär det att större delen av den totala skulden måste ha uppkommit åtminstone ett antal år före ansökningen om skuldsanering. Normalt måste det dessutom ha förflutit ett antal år från det att problemen med överskuldsättning först visade sig."
Då är det helt fantastiskt konstigt att jag, som kollar jobbannonser åtminstone en eller ett par gånger per vecka, ytterst sällan ser formuleringen. Jag kollar dessutom rätt många jobb, främst i Staffanstorp, Lund, Malmö och Köpenhamnsområdet.
Så du har varit arbetslös i tre år och du påstår att det beror på skulderna? Det har jag väldigt svårt att tro. Och förresten, hur länge har du haft skulderna och vilka summor handlar det om? Givetvis beviljas inte skuldsanering hur som helst, det är trots allt en förlust för borgenärerna. Har du sökt skuldsanering?
Det går inte att sätta en tidsgräns för hur gammal skulden ska vara men om jag citerar Obeståndsrätten, Mikael Mellqvist:
Det behöver inte alls innebära tiotals år. Tre år gamla skulder är inte nya skulder.
Du förstår inte riktigt grejen, varje onödigt utgift ska i mitt tycke bort tills skulden är borta. Du utnyttjar ju annars pengar som någon annan faktiskt har rätt till. En häst är en onödig utgift, så enkelt är det. Det finns gratislösningar men se då passar inte galoscherna.
Vad är de drastiska åtgärdena som "systemet" tvingar dig att ta till? Att du ska betala allt utöver förbehållsbeloppet till dina borgenärer? Att du inte får ha tillgångar utöver de som krävs för ditt leverne?
Jag vet mycket hur det är att leva i skuld även om jag själv aldrig gjort det.
Brottsoffer? Hur skulle det spela in menar du?
Det är du själv som har satt dig i skuld. Det är ingen annans fel. Du är själv skyldig att hålla koll på dina utgifter.
Ditt sista stycke får du skriva om för det finns mig veterligen inget sammanhang alls i det. Hänvisa gärna till aktuellt lagrum också.
Men vänta här nu. Du har polisanmält din sambo och stämt honom på pengarna du anser att han förskringrat antar jag? Och rätten gav sambon rätt, d v s skulderna är dina?
Det är ju inte helt ovanligt att det här händer, och jag har på nära håll sett fall där den som faktiskt varit skydlig pengar fått iklä sig skulden, oavsett vem de skrivit skulden på. Alltså att du i det här fallet går skuldfri ur affären, och exsambon får ta på sig det som är hans.