Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

;) Nu såg det mer rätt ut :D

*Kl*

Klart det ska vara lätt att kolla upp om någon har skulder ? Tycker det var en ansvarsfull ägare till hästen .

Mia

Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Ja, och det handlar ju inte om hästar - det handlar om hyresgäster, stallplatser - alla som man har anledning att vara så säker det går vad gäller ekonomi.

Personligen har jag inte råd att skänka bort en massa pengar för att någon slutar betala eftersom de har tagit sig vatten över huvudet. Tittar man på program som t ex Lyxfällan och ser rapporterna från KFM vilka skulder som ökar mest (konsumtionsskuler) så är huvuddelen av skulderna inte annat än att man helt enkelt dragit på sig större kostnader än man kan betala.

....

Det går fortare än många tror att hamna hos fogden ni som säger anat vet faktiskt inte vad ni pratar om.

Jag vet precis vad jag pratar om, stöter nästintill dagligen på exempel på det...

Och, om man oturligt hamnat hos kronofogden så ser man väl FÖRST till att göra sig skuldfri där, INNAN man drar på sig ännu mera utgifter?

Jag har full förståelse för kompisen som blir ledsen, faktiskt.

Men jag hade gjort samma sak. Hur ska jag kunna lita på att en främling har ordnad ekonomi bara för att hon säger det? Jag vill vara säker på att hästen jag säljer får sina hovar kollade regelbundet, får rätt mat, har tak över huvudet och får komma till veterinären vid behov. Det kan jag tyvärr inte vara om köparen har skulder hos KFM.
Jag tycker att den här säljaren verkar seriös och ordentlig och för henne är hästen viktigare än köparens känslor vilket är helt riktigt.

Svar både till dig och andra.

Om jag hade skaffat häst innan jag betalt mina skulder om jag inte haft någon? Är en svår fråga att svara på. Eftersom jag nu sitter i sitsen som jag gör och känner att jag har "råd" att ha häst det handlar bara om att prioritera rätt. ( jag går hellre till stallet än åker buss, köper inget jobbar olagligt mm)

men sen gör jag saker för att bli skuldfri som ingen av er antagligen hade gjort jobbar med olagliga saker osv.

Om vi säger så här hade jag inte haft min häst att gå och krama på så hade jag antagligen tagit livet av mig. Hästen är just nu min räddning och vara utan häst är en tanke som faller längre och längre bort. Om jag säljer eller ger bort A för att jag inte klarar av honom så kommer det ganska fort stå en annan häst i stallet. Det har både jag, min familj och psykolog insätt.

Tyvärr så är fördomar mot skuldsatta väldigt vanliga. Skuldsatta stjäl, skuldsatta är lata, skuldsatta är oärliga, skuldsatta kan och vill inte jobba.
Jag har 8 års erfarenhet av en arbetsbransch , jag har varit arbetsledare och chef.Jag har mycket goda vitsord och referenser Men jag får inga sådan jobb pga av mina skulder jag får oftast inte komma på intervju ens och då man frågar varför. Så är det ofta skälet som ges att jag har skulder och kan man inte hantera sin privata ekonomi kan man inte hantera pengar tydligen inte ens i kassa form.

Det måste finas ett system för att folk ska kunna få igen pengar jag utnyttjar ju själv det systemet för att få igen pengar så jag kan betala mina skulder. MEN det är för lätt att kola upp skulder, alldeles för lätt. Då systemet kan användas på fel sätt. jag har haft granar som tittat upp mitt levene via systemen och sedan haft åsikter om hur jag lever.
Ja jag har stora skulder ja jag lever snålt har de senaste åren handlat kläder för 300kr det är det ända jag unnat mig förutom hästarna på fyra år. Och jag betalar mina skulder försivner just nu i rasande takt. två veckor sen var det en stor inbetalning på 15k till fogden på måndag kommer en till och det är förutom den månatliga betalningen.

Jag tycker systemet är fel och rattsite borde förbjudas. För hade hade det inte varit så jäkla lätt hade jag kunnat få ett vanligt jobb och sluppit förnedra mig genom att jobba med det jag gör idag vilket skulle ge mig fängelse.
Och nej den småsumman min häst kostar i månaden gör varken till eller ifrån just nu.

Vi vet inget om TS kompis ekonomi eller hur hög betalnings moral hon har. Men hon kan vara i min sits hon kan göra allt hon kan för att betala sina skulder hon kan som jag jobba olagligt och ha en jäkla massa svarta pengar att röra sig med vi vet inte för systemet tvingar oss skuldsatta att ta lösningar och hamna utanför samhället just för att systemet ser ut som det gör.

Senast ändrad:

...och vad händer med häst och skulder om du åker fast? Är det värt risken? Jag kan inte uttala mig om hur det ser ut kring dig men av egen erfarenhet vet jag att det går att ta sig ur det utan olagligheter. Det tar lite tid men det går och man får värdera sin situation mot möjligheten att skaffa sig saker och djur när ekonomin är mer ordnad.

Ja precis. För att inte tala om alla skattepengar som inte kommer in pga att nån jobbar svart/olagligt.

@ Lejonstjarna
Och de summor en häst kostar i månaden gör visst skillnad. Varje krona gör skillnad. Det finns folk som har medryttare helt gratis. Det är kanske en vettigare lösning.:idea: Synd att du hamnat i den situationen, men hänt är hänt. Den respekt du saknar, får du inte av mig heller, pga dina val av "jobb".

Ditt svar är fullt av så mycket dumheter att jag inte riktigt vet var jag ska börja.
För det första har jag aldrig varit med om att det skulle vara så väldigt vanligt att nekas jobb pga KFM-skulder. Jag vet ett antal personer med skulder och/eller bet.anm. som jobbar med både det ena och det andra. Kollar jag på jobbannonser så är det ett fåtal jobb som skriver i annonsen att de kräver ordnad privatekonomi, t.ex. väktare.
För det andra så går det att ta sig ur skuldfällan genom att jobba vitt. Det tar förvisso lite längre tid men det är faktiskt bättre, särskilt moraliskt. Har man brutala skulder så är det givetvis svårare men då finns möjligheten att söka om skuldsanering.
För det tredje, hur tvingar "systemet" dig att jobba svart? Jag kan på sitt sätt förstå människor som jobbar svart men att det skulle vara någon sorts tvång köper jag inte alls.
För det fjärde, om du "behöver" en häst så hade du isf kunnat skaffa dig en medryttarhäst, en sköthäst eller dylikt. Man måste inte äga en häst. Och tro mig, hästar kostar.

Ja för att det fins ingen annan lösning på det om jag inte får ett vanligt jobb. Tyvärr säger jobbcoacher, arbetsförmedlingar och anat folk som rör sig runt arbetsmarknaden samma sak skuldsatta får inga jobb för att ingen vill anställa skuldsatta.
När du hamnar hos fogden ska du ta dig därifrån så fort du kan för du är pestsmittad så länge du är där. Jag har inte tiden på att vänta jag vill ha ett vanligt liv utan skulder. Vägen till ett vanligt liv är att betala det du är skyldig. Jag handlar INGET jag unnar mig en häst för det jag skulle kunnat handla kläder för.

Jag kommer sluta med det jag gör samma sek som jag får ett vanligt jobb. drömmen ett vanligt jobb det är lyx i livet.

Har inte upplevt, inte heller de jag känner som är skuldsatta hos KFM idag, att det skulle vara svårt att få jobb vitt. Det beror ju på vad jobbet i sig handlar om. Pestsmittad? Nja möjligen för att få nyteckna telefonabonnemang, hyra bostad och låna pengar...och arbeten som hanterar pengar, andras pengar samt säkerhet.

Då är du inte i verkligheten jag skulle kunna plocka fram 4-5 arbeten på en halvtimme jag skulle söka där det står i annonsen utan att söka på väktare jobb vilket jag inte söker.

Jag har en jobbcotch som många andra, under första träffen kom kommentaren anledningen till att du inte får jobb är för att du har KF skulder vist har jag rätt?
Jag har varit arbetslös i snart tre år. om man inte räknar de senaste månaden då sen jag hittade mitt svart jobb.
Men jag räknar inte det här jobbet som ett jobb jag ser det som den absoluta allra sista desperata lösningen på att få tillbaks mitt liv.
Hästar kostar det gör de men då får man även prioritera vart och hur man har häst. Jag hade ju aldrig ställt min häst på ful skötsel i ett ridhusstall.

Några andra alternativ än att äga häst finns inte för mig och det tänker jag inte gå in på.
Att få skuldsanering som så många pratar om är inte så jäkla lätt som folk tror dels måste det vara gamla skulder och väldigt höga belopp. När man som jag har "nya" skulder men höga belopp men inte tillräckligt höga belopp för skuldsanering så är det omöjligt att få det.

Jag vill diskutera systemet som tvingar en att ta drastiska åtgärder för att komma ur sina skulder.
Ge er en vinklig av att vara i skuld, det kan handla om överkonsumtion eller som jag är ett faktiskt brottsoffer utsatt för ett brått som förstört mitt liv antagligen för resten av det.

Det är så mycket fel på det system vi har som gör att folk blir satta i skuld. Systemet gjorde att jag hamnade där för att det genom lag är möjligt. Hade bara jag blivit upplyst om mina skulder hade ju jag kunnat bromsa tidigare. Men enligt lag är det lagligt att delgiva min exsambo för mina skulder. Det kallas surrogatdelgivning. Sen om min sambo döljer denna delgivning skiter systemet i jag har ändå blivit delgiven trots att jag inte blivit det.

då tycker jag du ska ta en en ordentligt titt på arbetsmarknads olika sidor och sätta dig in och söka arbeten och läsa annonser. men det handlar inte bara om annonserna vad som står där det handlar ju om att arbetsgivarna så klart kollar upp sina arbetstagare och kan gör det jätte lätt ex via rattsite. Det är jätte vanligt att arbetsgivare kolar upp presentiva arbetare redan innan de tar in på interljuv och då sållar bort dem som har skulder.

Jag ringer alltid upp arbetsgivare och hör att de fått min ansökan och frågar hur det går för att vissa intresse för att få det jobbet. Jag får det svaret ofta att tyvärr vi har valt en annan kandidat. och skälet de oftast anger är mina skulder.

Då är det helt fantastiskt konstigt att jag, som kollar jobbannonser åtminstone en eller ett par gånger per vecka, ytterst sällan ser formuleringen. Jag kollar dessutom rätt många jobb, främst i Staffanstorp, Lund, Malmö och Köpenhamnsområdet.

Så du har varit arbetslös i tre år och du påstår att det beror på skulderna? Det har jag väldigt svårt att tro. Och förresten, hur länge har du haft skulderna och vilka summor handlar det om? Givetvis beviljas inte skuldsanering hur som helst, det är trots allt en förlust för borgenärerna. Har du sökt skuldsanering?
Det går inte att sätta en tidsgräns för hur gammal skulden ska vara men om jag citerar Obeståndsrätten, Mikael Mellqvist:
"Att närmare ange hur gammal skuldsättningen ska vara är svårt. Den får dock inte vara helt färsk. Grovt sett innebär det att större delen av den totala skulden måste ha uppkommit åtminstone ett antal år före ansökningen om skuldsanering. Normalt måste det dessutom ha förflutit ett antal år från det att problemen med överskuldsättning först visade sig."
Det behöver inte alls innebära tiotals år. Tre år gamla skulder är inte nya skulder.

Du förstår inte riktigt grejen, varje onödigt utgift ska i mitt tycke bort tills skulden är borta. Du utnyttjar ju annars pengar som någon annan faktiskt har rätt till. En häst är en onödig utgift, så enkelt är det. Det finns gratislösningar men se då passar inte galoscherna.

Vad är de drastiska åtgärdena som "systemet" tvingar dig att ta till? Att du ska betala allt utöver förbehållsbeloppet till dina borgenärer? Att du inte får ha tillgångar utöver de som krävs för ditt leverne?
Jag vet mycket hur det är att leva i skuld även om jag själv aldrig gjort det.
Brottsoffer? Hur skulle det spela in menar du?

Det är du själv som har satt dig i skuld. Det är ingen annans fel. Du är själv skyldig att hålla koll på dina utgifter.
Ditt sista stycke får du skriva om för det finns mig veterligen inget sammanhang alls i det. Hänvisa gärna till aktuellt lagrum också.

Då är det helt fantastiskt konstigt att jag, som kollar jobbannonser åtminstone en eller ett par gånger per vecka, ytterst sällan ser formuleringen. Jag kollar dessutom rätt många jobb, främst i Staffanstorp, Lund, Malmö och Köpenhamnsområdet.

Så du har varit arbetslös i tre år och du påstår att det beror på skulderna? Det har jag väldigt svårt att tro. Och förresten, hur länge har du haft skulderna och vilka summor handlar det om? Givetvis beviljas inte skuldsanering hur som helst, det är trots allt en förlust för borgenärerna. Har du sökt skuldsanering?
Det går inte att sätta en tidsgräns för hur gammal skulden ska vara men om jag citerar Obeståndsrätten, Mikael Mellqvist:

Det behöver inte alls innebära tiotals år. Tre år gamla skulder är inte nya skulder.

Du förstår inte riktigt grejen, varje onödigt utgift ska i mitt tycke bort tills skulden är borta. Du utnyttjar ju annars pengar som någon annan faktiskt har rätt till. En häst är en onödig utgift, så enkelt är det. Det finns gratislösningar men se då passar inte galoscherna.

Vad är de drastiska åtgärdena som "systemet" tvingar dig att ta till? Att du ska betala allt utöver förbehållsbeloppet till dina borgenärer? Att du inte får ha tillgångar utöver de som krävs för ditt leverne?
Jag vet mycket hur det är att leva i skuld även om jag själv aldrig gjort det.
Brottsoffer? Hur skulle det spela in menar du?

Det är du själv som har satt dig i skuld. Det är ingen annans fel. Du är själv skyldig att hålla koll på dina utgifter.
Ditt sista stycke får du skriva om för det finns mig veterligen inget sammanhang alls i det. Hänvisa gärna till aktuellt lagrum också.

Nej det är inte jag som satt mig i skuld jag är utsatt av förskingring av mitt ex. Han har i år sagt att han betalade räkningar och inte gjort det han har använt mina pengar och tillgångar och döljt brev skulder med medmera genom att slänga elda upp det. Han har tagit lån och köpt saker i mitt namn. På det viset är jag utsatt för ett brått.

Jag de äldsta är sen 2002 den sista 2009. jag tänker inte nämna exsagt belopp men det är mer än 300 000 och mindre än 600 000. Ja jag har sätt över möjligheten att få skuldsanering men har som du ser för liten skuld för att få det. då jag kan göra mig skuldfri under fem år OM jag får ett jobb.

Jag söker arbete i Stockholms området och här är det jätte vanligt att arbetsgivarna sollar bort de som har skulder. Systemet som gör att det är lätt att kolla upp skulder. gör att jag inte kan få jobb. Kan jag inte få jobb kan jag inte ta mig ur situationen vilket jag mer än gärna vill. Efter som jag skäms och mer än gärna inte vill sitta i den situation och mer än gärna vill lösa problemet så att människor får tillbaks sina pengar och det fort så är jag ju tvungen att få in pengar pengar får man in om man jobbar men kan man inte få vita normala pengar som andra måste man ta till desperata åtgärder för att gör sig skuldfri.

ang surrogatdelgivning
http://www.kronofogden.se/download/18.128652f311129ceee2680001197/92803.pdf
http://ec.europa.eu/civiljustice/serv_doc/serv_doc_swe_sv.htm

Eftersom surrogatdelgivning är lagligt kunde mitt ex fortsätta med sitt bedrägeri och förskingring mot mig i många år för när jag vart delgiven så skrev han på och förde inte vidare breven.

Senast ändrad:

Men vänta här nu. Du har polisanmält din sambo och stämt honom på pengarna du anser att han förskringrat antar jag? Och rätten gav sambon rätt, d v s skulderna är dina?

Det är ju inte helt ovanligt att det här händer, och jag har på nära håll sett fall där den som faktiskt varit skydlig pengar fått iklä sig skulden, oavsett vem de skrivit skulden på. Alltså att du i det här fallet går skuldfri ur affären, och exsambon får ta på sig det som är hans.

Men vänta här nu. Du har polisanmält din sambo och stämt honom på pengarna du anser att han förskringrat antar jag? Och rätten gav sambon rätt, d v s skulderna är dina?

Det är ju inte helt ovanligt att det här händer, och jag har på nära håll sett fall där den som faktiskt varit skydlig pengar fått iklä sig skulden, oavsett vem de skrivit skulden på. Alltså att du i det här fallet går skuldfri ur affären, och exsambon får ta på sig det som är hans.

Den prosesen är pågående fortfarande så ingen vet utgången av den och innan någon vet utgången av den räkans skulderna som mina och är mitt ansvar.
Vi har alltså inte kommit till rättegång än.

En nära vän till mig utsattes för ung. samma sak. Hon har jobbat vitt i över tio år utan fast anställning. Dubbla jobb, nattarbete, skit lön. Har dessutom 2 barn. Hon kom sig ur skiten. Utan olagligheter och utan häst.

Som nån sa, du använder hela tiden pengar som inte är dina! Du tvingas inte göra det du gör, du gör det för att du vill rida. eh?

Jag har lite svårt att se hur du kan försvara alla dina olagligheter med ett enda argument. Du VILL ha häst. Jag tror att de flesta som lever på marginalerna vill mycket mer än de kan. Är det då försvarbart att begå brott (vilket du ju gör med försvaret att du blivit utsatt för ett brott?) (det är OK när du gör det men inte någon annan?) för att man VILL HA något tillräckligt mycket?

Nej, jag tycker faktiskt att ditt inlägg om något stärker den tes du försöker undanröja: att skuldsatta skulle ha lägre moral och vara mer benägna att begå brott. Hur ser du själv på ditt handlande? Är det inte låg moral och brottsligt det du sysslar med?

Nej, jag tycker inte att det går att säga att alla skuldsatta har låg moral och är mer benägna att begå brott. Det är en fördom.

:bow:

Jag får som så ofta buga och bocka ;)

Vilken jobbig situration du ær i.
Oavsett vad folk sæger så stå på dig det ær ditt liv det handlar om.
Skulle du avstå hæst pga något du inte ær orsak till ær det tid av ditt liv dær du inte tillåts "leva", stulen tid av ditt liv med andra ord.
Tid som din ex tagit från dig!
Det finns folk som væntar på sina pengar men en persons liv ær væl viktigare æn pengar?

Ær man sjælv orsaken till sina skulder får man stå sitt kast men i din situration borde folk visa mer medmænsklighet.

Håller tummarna før att du vinner tillbaka rætten att leva fullt ut så att den skyldiga kan ta øver belastningen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 288
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar