Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Oavsett vad folk sæger så stå på dig det ær ditt liv det handlar om.
Skulle du avstå hæst pga något du inte ær orsak till ær det tid av ditt liv dær du inte tillåts "leva", stulen tid av ditt liv med andra ord.
Tid som din ex tagit från dig!
Det finns folk som væntar på sina pengar men en persons liv ær væl viktigare æn pengar?
Jag uppfattar detta som : Stå på dig, gör som du gör för det har du rätt till. Men kanske jag fattar fel.
Tyvärr så är fördomar mot skuldsatta väldigt vanliga. Skuldsatta stjäl, skuldsatta är lata, skuldsatta är oärliga, skuldsatta kan och vill inte jobba.
Jag har 8 års erfarenhet av en arbetsbransch , jag har varit arbetsledare och chef.Jag har mycket goda vitsord och referenser Men jag får inga sådan jobb pga av mina skulder jag får oftast inte komma på intervju ens och då man frågar varför. Så är det ofta skälet som ges att jag har skulder och kan man inte hantera sin privata ekonomi kan man inte hantera pengar tydligen inte ens i kassa form.
Den prosesen är pågående fortfarande så ingen vet utgången av den och innan någon vet utgången av den räkans skulderna som mina och är mitt ansvar.
Vi har alltså inte kommit till rättegång än.
Jag har också jobbat med rekrytering, åt små och stora företag och har aldrig ens hört talas om förfarandet. Never. Då har jag också vänner som jobbar och jobbat med rekrytering. De ställer sig lika frågande.
Har varit med och rekryterat människor till bra poster, som haft trubbel med kreditvärdigheten (vilket visar sig när de per automatik får ansöka om t ex EC för utlägg i tjänsten). Har aldrig varit några problem, man får lösa just det problemet - med EC etc - på annat sätt.
Jag tror orsaken står att finna på annat håll.
då tycker jag du ska ta en en ordentligt titt på arbetsmarknads olika sidor och sätta dig in och söka arbeten och läsa annonser. men det handlar inte bara om annonserna vad som står där det handlar ju om att arbetsgivarna så klart kollar upp sina arbetstagare och kan gör det jätte lätt ex via rattsite. Det är jätte vanligt att arbetsgivare kolar upp presentiva arbetare redan innan de tar in på interljuv och då sållar bort dem som har skulder.
Jag ringer alltid upp arbetsgivare och hör att de fått min ansökan och frågar hur det går för att vissa intresse för att få det jobbet. Jag får det svaret ofta att tyvärr vi har valt en annan kandidat. och skälet de oftast anger är mina skulder.
Vill bara tillägga att jag inte tvivlar på att det finns människor som hamnat hos KFM genom olyckliga tillfälligheter men majoriteten är där pga överkonsumtion.
Jag har också jobbat med rekrytering, åt små och stora företag och har aldrig ens hört talas om förfarandet. Never. Då har jag också vänner som jobbar och jobbat med rekrytering. De ställer sig lika frågande.
Har varit med och rekryterat människor till bra poster, som haft trubbel med kreditvärdigheten (vilket visar sig när de per automatik får ansöka om t ex EC för utlägg i tjänsten). Har aldrig varit några problem, man får lösa just det problemet - med EC etc - på annat sätt.
Jag tror orsaken står att finna på annat håll.
Och jag, som är en hård och fördomsfull hagga, undrar om inte förklaringen kan finnas i själva ansökningshandlingen. Den skrivna svenskan har tyvärr en del övrigt att önska. Är det någon som har hjälpt till med ansökan, korrigerat stavfel och lyft fram de goda egenskaperna? Att ha skulder tror jag knappast hindrar någon från att komma på intervju men det gör definitivt en dåligt skriven ansökan.
/K
En nära vän till mig utsattes för ung. samma sak. Hon har jobbat vitt i över tio år utan fast anställning. Dubbla jobb, nattarbete, skit lön. Har dessutom 2 barn. Hon kom sig ur skiten. Utan olagligheter och utan häst.
Som nån sa, du använder hela tiden pengar som inte är dina! Du tvingas inte göra det du gör, du gör det för att du vill rida. eh?
Jag ser det "jobbet" som ända räddningen och en chans att fort få tillbaks mitt liv och kunna leva som alla andra. Jag är gammal jag drömmer som andra människor om barn, familj och att få ha ett liv. Jag ser tiden och livet rinna iväg och vet att jag ska få ett jobb sen ska det ta 4,5 år innan jag är skuldfri Jag kan få det jag drömmer om istället om 2,5 kanske mindre om jag jobbar ofta. Jag vill bara ha tillbaks något som är stulet av mig fort sen får jag betala hårt för det.Jag har lite svårt att se hur du kan försvara alla dina olagligheter med ett enda argument. Du VILL ha häst. Jag tror att de flesta som lever på marginalerna vill mycket mer än de kan. Är det då försvarbart att begå brott (vilket du ju gör med försvaret att du blivit utsatt för ett brott?) (det är OK när du gör det men inte någon annan?) för att man VILL HA något tillräckligt mycket?
Nej, jag tycker faktiskt att ditt inlägg om något stärker den tes du försöker undanröja: att skuldsatta skulle ha lägre moral och vara mer benägna att begå brott. Hur ser du själv på ditt handlande? Är det inte låg moral och brottsligt det du sysslar med?
Nej, jag tycker inte att det går att säga att alla skuldsatta har låg moral och är mer benägna att begå brott. Det är en fördom.
Tack tyvärr är det så att den som står på skulderna är skyldig att betala det vill säga jag. Det jag kan göra och gjort är att polisanmäla och kräva pengarna själv via fogden som i sin tur då kräver pengarna av mitt Ex som om jag har tur kanske om 10-15 år betalar mig via kf. Mitt ex kommer aldrig drömmas att ta över skulderna även fast han anses vara skyldig till dem utan betsnings ansvaret har alltid jag tydligen. Så jag får betala och sen får jag mina pengar av honom.Vilken jobbig situration du ær i.
Oavsett vad folk sæger så stå på dig det ær ditt liv det handlar om.
Skulle du avstå hæst pga något du inte ær orsak till ær det tid av ditt liv dær du inte tillåts "leva", stulen tid av ditt liv med andra ord.
Tid som din ex tagit från dig!
Det finns folk som væntar på sina pengar men en persons liv ær væl viktigare æn pengar?
Ær man sjælv orsaken till sina skulder får man stå sitt kast men i din situration borde folk visa mer medmænsklighet.
Håller tummarna før att du vinner tillbaka rætten att leva fullt ut så att den skyldiga kan ta øver belastningen.
Nej jag fick ingen utmätning på lönen varför vet jag inte kan vara för att jag hade många korta olika arbeten och för att man måste anmäla att man fått arbete till KF. KF har aldrig kontaktat någon av mina arbetsgivare. jag har aldrig haft någon utmätning hitintills då jag anses leva under existensminimum med de pengar jag får vitt.Jo, så långt som i första stycket är jag med på att du är oskyldig. Det du skriver väcker dock några frågor.
Om den äldsta skulden är från 2002 så borde du ha fått utmätning på din lön då. Märkte du inte det heller?
Dessutom undrar jag när du anmälde honom?
väldigt mycket text så jag kortar ner. .)
Där har du väldigt fel! De kräver vist mig på skulder som står i mitt namn på mig. Jag är alltid betalnings skyldig!!!!Blir nyfiken på vad för skulder du har...
Det förfarande jag känner till är nämligen att sålänge polisutredning pågår så är det ingen som krävs på betalning.
Vi är troligen inte i samma bransch nej. Men jag söker mig gärna till din bransch om jag kan få jobb där.Jag jobbar i arbetsledande ställning hos en av de största arbetsgivarna i Stockholm och har aldrig kollat upp om en arbetssökande har skulder.
Kan ärligt säga att jag aldrig någonsin sett en annons där de kräver att sökanden ska vara skuldfri men vi kanske inte är inom samma bransch?
Vill bara tillägga att jag inte tvivlar på att det finns människor som hamnat hos KFM genom olyckliga tillfälligheter men majoriteten är där pga överkonsumtion.
Då kan jag ärligt svara dig att ja jag får hjälp med mina ansökningshandlingar att de är korrekta så nej det beror inte på att jag har svår desluxi det märkas inte av mina ansökningar nämligen. Sen skiter jag ärligt hur jag skriver på ett forum.Och jag, som är en hård och fördomsfull hagga, undrar om inte förklaringen kan finnas i själva ansökningshandlingen. Den skrivna svenskan har tyvärr en del övrigt att önska. Är det någon som har hjälpt till med ansökan, korrigerat stavfel och lyft fram de goda egenskaperna? Att ha skulder tror jag knappast hindrar någon från att komma på intervju men det gör definitivt en dåligt skriven ansökan.
/K