Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Skojar du, eller tycker du att det är okej att begå brott för att man vill ha häst? (oavsett orsak till pengabristen?) Det finns möjlighet till medryttarhäst!

Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Jag førsvarar inte att hon begår brott, har inte næmnt det øverhuvudtaget.

Oavsett vad folk sæger så stå på dig det ær ditt liv det handlar om.
Skulle du avstå hæst pga något du inte ær orsak till ær det tid av ditt liv dær du inte tillåts "leva", stulen tid av ditt liv med andra ord.
Tid som din ex tagit från dig!
Det finns folk som væntar på sina pengar men en persons liv ær væl viktigare æn pengar?

Jag uppfattar detta som : Stå på dig, gör som du gör för det har du rätt till. Men kanske jag fattar fel.

Jo, så långt som i första stycket är jag med på att du är oskyldig. Det du skriver väcker dock några frågor.
Om den äldsta skulden är från 2002 så borde du ha fått utmätning på din lön då. Märkte du inte det heller?
Dessutom undrar jag när du anmälde honom?

Tyvärr så är fördomar mot skuldsatta väldigt vanliga. Skuldsatta stjäl, skuldsatta är lata, skuldsatta är oärliga, skuldsatta kan och vill inte jobba.
Jag har 8 års erfarenhet av en arbetsbransch , jag har varit arbetsledare och chef.Jag har mycket goda vitsord och referenser Men jag får inga sådan jobb pga av mina skulder jag får oftast inte komma på intervju ens och då man frågar varför. Så är det ofta skälet som ges att jag har skulder och kan man inte hantera sin privata ekonomi kan man inte hantera pengar tydligen inte ens i kassa form.

Jag har jobbat med rekrytering av personal på olika sätt i flera år och jag har bara kollat upp en enda person hos KFM och då på grund av en känsla att det var saker som inte var som de skulle och personen har väldigt konstiga förklaringar på en hel del saker men inget jag kunde sätta fingret på att det inte skulle kunna vara sant även om det mesta lät väldigt osannorlikt, och visst det var svaret jag fick av KFM som gjorde att jag valde att inte anställa personen, men som sagt hade det inte varit för det märkliga saker som kommit pp så hade jag inte kontaktat KFM.

Att du inte ens får komma på intervju pga av dina skulder tror jag inte ett skit på, kan inte tänka mig ett företag lägger ner tid och kollar upp de sökandes i förhand om de har skulder eller liknade.

Jag har dessutom anställt folk med både betalningsanmärkningar och skulder så det är inte ett nej bara för att någon är ärlig i en intervju och berättar om detta. (Vi brukar däremot ta in ett utdrag frän belastningsregistret och står det däremot med massa saker som inte personen sagt på intervjun så blir det inget jobb, tex har den sagt ja jag finns med pga av en fortkörning och när registeret kommer in så är den dömd för så mycket mer så blir det ett nej, som kunde blivit ett ja om personen varit ärlig från början.)

Jag har också jobbat med rekrytering, åt små och stora företag och har aldrig ens hört talas om förfarandet. Never. Då har jag också vänner som jobbar och jobbat med rekrytering. De ställer sig lika frågande.

Har varit med och rekryterat människor till bra poster, som haft trubbel med kreditvärdigheten (vilket visar sig när de per automatik får ansöka om t ex EC för utlägg i tjänsten). Har aldrig varit några problem, man får lösa just det problemet - med EC etc - på annat sätt.

Jag tror orsaken står att finna på annat håll.

Jag har också jobbat med rekrytering, åt små och stora företag och har aldrig ens hört talas om förfarandet. Never. Då har jag också vänner som jobbar och jobbat med rekrytering. De ställer sig lika frågande.

Har varit med och rekryterat människor till bra poster, som haft trubbel med kreditvärdigheten (vilket visar sig när de per automatik får ansöka om t ex EC för utlägg i tjänsten). Har aldrig varit några problem, man får lösa just det problemet - med EC etc - på annat sätt.

Den prosesen är pågående fortfarande så ingen vet utgången av den och innan någon vet utgången av den räkans skulderna som mina och är mitt ansvar.
Vi har alltså inte kommit till rättegång än.

Blir nyfiken på vad för skulder du har...

Det förfarande jag känner till är nämligen att sålänge polisutredning pågår så är det ingen som krävs på betalning.

Där jag jobbar tas det en UC på den som är aktuell för en anställning, innan personen blir erbjuden jobbet.

då tycker jag du ska ta en en ordentligt titt på arbetsmarknads olika sidor och sätta dig in och söka arbeten och läsa annonser. men det handlar inte bara om annonserna vad som står där det handlar ju om att arbetsgivarna så klart kollar upp sina arbetstagare och kan gör det jätte lätt ex via rattsite. Det är jätte vanligt att arbetsgivare kolar upp presentiva arbetare redan innan de tar in på interljuv och då sållar bort dem som har skulder.

Jag ringer alltid upp arbetsgivare och hör att de fått min ansökan och frågar hur det går för att vissa intresse för att få det jobbet. Jag får det svaret ofta att tyvärr vi har valt en annan kandidat. och skälet de oftast anger är mina skulder.

Jag är väldigt medveten om hur arbetsmarknaden ser ut. Har ju några år på nacken i arbete liksom korta perioder av arbetslöshet och även sjukbidrag.

KL

Jag jobbar med rekrytering och har gjort senaste 8 åren. Ingen på det företag jag jobbar på, och har jobbat på (vi är många som rekryterar), kollar en sån sak som skulder/ekonomi anmärkning inför kandidater för intervju! Herregud, det skulle aldrig ske. Däremot kan man i slutskedet då man bestämt att man vill anställa en person, kräva att de delger företaget ett utdrag ur brottsregistret. Detta är ganska vanligt.

aldrig dock i samband med vem man väljer att ta in på intervju. Varför skulle man lägga ner tid på den detaljen när man inte ens är i närheten av att ha bestämt sig för att man vill ha kandidaten ö.h.t utan man vill bara träffas för en inledande intervju?

kanske har TS sökt mkt låg kvalificerade jobb där man inte är så noga med intervjuer, och därmed kollar sånt som ekonomi i det allra första skedet? Har fortfarande svårt att se detta dock.

Jag jobbar i arbetsledande ställning hos en av de största arbetsgivarna i Stockholm och har aldrig kollat upp om en arbetssökande har skulder.

Kan ärligt säga att jag aldrig någonsin sett en annons där de kräver att sökanden ska vara skuldfri men vi kanske inte är inom samma bransch?

Vill bara tillägga att jag inte tvivlar på att det finns människor som hamnat hos KFM genom olyckliga tillfälligheter men majoriteten är där pga överkonsumtion.

Har egentligen inte med tråden att göra, men kan bara beklaga din situation, hemskt att behöva stå och betala något man själv inte haft nån glädje av :(

Har en i min närhet som fick ett samtal från kronofogden när h*n reggade sin telefon i sitt namn efter att ha fyllt 18.. Skulder upp över öronen på allt möjligt, från serietidningar, tandläkarkostnader, läkare, bil (!), ja allt möjligt.. Bra sätt att börja sitt vuxna liv på. Inkassobolagen var helt vansinniga och kunde inte förstå hur föräldrar kan göra så mot sina barn.. Men det är tydligen inte helt ovanligt :(

Vill bara tillägga att jag inte tvivlar på att det finns människor som hamnat hos KFM genom olyckliga tillfälligheter men majoriteten är där pga överkonsumtion.

Nej, det är min erfarenhet också...

För att gå tillbaka till TS, hur ska man som säljare veta om köparen med skuld hos KFM är en ärlig typ som gör allt för att betala tillbaka, eller om man kommer att stå utan både häst och pengar i slutänden? Man kan inte tro på vad de säger, så mycket är helt klart. :devil:

Och jag, som är en hård och fördomsfull hagga, undrar om inte förklaringen kan finnas i själva ansökningshandlingen. Den skrivna svenskan har tyvärr en del övrigt att önska. Är det någon som har hjälpt till med ansökan, korrigerat stavfel och lyft fram de goda egenskaperna? Att ha skulder tror jag knappast hindrar någon från att komma på intervju men det gör definitivt en dåligt skriven ansökan.

/K

Jag, som också är en känslokall och hård hagga, känner väl ungefär samma sak.

Och jag, som är en hård och fördomsfull hagga, undrar om inte förklaringen kan finnas i själva ansökningshandlingen. Den skrivna svenskan har tyvärr en del övrigt att önska. Är det någon som har hjälpt till med ansökan, korrigerat stavfel och lyft fram de goda egenskaperna? Att ha skulder tror jag knappast hindrar någon från att komma på intervju men det gör definitivt en dåligt skriven ansökan.

/K

Det är precis vad jag suttit och tänkt sen hon kom in i tråden. Och för all del, jag använder inte perfekt svenska när jag skriver på internet men korrekta formuleringar och rättstavning tycker jag är rätt grundläggande.

kl

Det verkar lustigt att så många personalrekryterare aldrig hört talas om kreditupplysningar innan intervju, andra påpekar att utmätning inte sker så länge polisutredning pågår etc. Något stämmer ju uppenbarligen inte med situationen.

personligen tycker jag inte det är ett dugg konstigt att säljare tar kreditupplysning på köpare, får att återgå till trådens ursprungliga syfte. Oavsett om du hamnat där pga slarv, överkonsumtion eller sjukdom bör man aldrig skaffa sig nya utgifter så länge man är skyldig andra pengar! För till syvende och sist är det ju det allt handlar om - den skuldsattes pengar är inte hennes att göra av med, de tillhör någon annan.

En nära vän till mig utsattes för ung. samma sak. Hon har jobbat vitt i över tio år utan fast anställning. Dubbla jobb, nattarbete, skit lön. Har dessutom 2 barn. Hon kom sig ur skiten. Utan olagligheter och utan häst.

Som nån sa, du använder hela tiden pengar som inte är dina! Du tvingas inte göra det du gör, du gör det för att du vill rida. eh?

Det har gått två år sen jag fick reda på hur läget är. Hästarna hade jag innan jag fick skulder så de är inte nya. Nu har jag bara en kvar. Jag har en möjlighet med mitt "jobb" betala tillbaks skulderna och det fortare än annars. Varför ska jag då vänta på ett vitt jobb och låta det ta 4,5 år innan skulderna är betalade när jag kan göra det på 2,5?
Dubbel moral på något viss för ingen blir ju gladare än de jag har skulder till om jag betalar tillbaks fort. dessutom jag fortare jag betalar tillbaks ju mindre behöver jag betala då räntan tickar hela tiden. Ingen bryr sig om vart jag får pengar ifrån bara jag betalar. egentligen skulle jag inte betala ett jäkla korvöre enligt KFs uträkningar för jag lever enligt dem under existensminimum. MEN ändå får de nästan 4 tussen varje månad + nu ex pengar från mitt "jobb"

Jag behöver ha ett liv för att orka göra det jag gör jag behöver ha något som tvingar mig ur sängen och ger mig glädje. Utan hästen är jag ett totalt mentalt vrak som är suicidal. Sen har han ju varit osäljbar för att han har inte haft pass vilket nu är inskickat och jag väntar på att få det. Men jag har haft hästen till salu i två år så jag har försökt men det gick inte att sälja. NU vet jag inte om jag kommer sälja jag tror inte det för trots att han inte går att rida så mår jag jäkligt bra av att ha han.

Jag har lite svårt att se hur du kan försvara alla dina olagligheter med ett enda argument. Du VILL ha häst. Jag tror att de flesta som lever på marginalerna vill mycket mer än de kan. Är det då försvarbart att begå brott (vilket du ju gör med försvaret att du blivit utsatt för ett brott?) (det är OK när du gör det men inte någon annan?) för att man VILL HA något tillräckligt mycket?

Nej, jag tycker faktiskt att ditt inlägg om något stärker den tes du försöker undanröja: att skuldsatta skulle ha lägre moral och vara mer benägna att begå brott. Hur ser du själv på ditt handlande? Är det inte låg moral och brottsligt det du sysslar med?

Nej, jag tycker inte att det går att säga att alla skuldsatta har låg moral och är mer benägna att begå brott. Det är en fördom.
Jag ser det "jobbet" som ända räddningen och en chans att fort få tillbaks mitt liv och kunna leva som alla andra. Jag är gammal jag drömmer som andra människor om barn, familj och att få ha ett liv. Jag ser tiden och livet rinna iväg och vet att jag ska få ett jobb sen ska det ta 4,5 år innan jag är skuldfri Jag kan få det jag drömmer om istället om 2,5 kanske mindre om jag jobbar ofta. Jag vill bara ha tillbaks något som är stulet av mig fort sen får jag betala hårt för det.

Vilken jobbig situration du ær i.
Oavsett vad folk sæger så stå på dig det ær ditt liv det handlar om.
Skulle du avstå hæst pga något du inte ær orsak till ær det tid av ditt liv dær du inte tillåts "leva", stulen tid av ditt liv med andra ord.
Tid som din ex tagit från dig!
Det finns folk som væntar på sina pengar men en persons liv ær væl viktigare æn pengar?

Ær man sjælv orsaken till sina skulder får man stå sitt kast men i din situration borde folk visa mer medmænsklighet.

Håller tummarna før att du vinner tillbaka rætten att leva fullt ut så att den skyldiga kan ta øver belastningen.
Tack tyvärr är det så att den som står på skulderna är skyldig att betala det vill säga jag. Det jag kan göra och gjort är att polisanmäla och kräva pengarna själv via fogden som i sin tur då kräver pengarna av mitt Ex som om jag har tur kanske om 10-15 år betalar mig via kf. Mitt ex kommer aldrig drömmas att ta över skulderna även fast han anses vara skyldig till dem utan betsnings ansvaret har alltid jag tydligen. Så jag får betala och sen får jag mina pengar av honom.

Jo, så långt som i första stycket är jag med på att du är oskyldig. Det du skriver väcker dock några frågor.
Om den äldsta skulden är från 2002 så borde du ha fått utmätning på din lön då. Märkte du inte det heller?
Dessutom undrar jag när du anmälde honom?
Nej jag fick ingen utmätning på lönen varför vet jag inte kan vara för att jag hade många korta olika arbeten och för att man måste anmäla att man fått arbete till KF. KF har aldrig kontaktat någon av mina arbetsgivare. jag har aldrig haft någon utmätning hitintills då jag anses leva under existensminimum med de pengar jag får vitt.

Första polisanmälan lämnades in i somras den sista för några veckor sen.

Anledning var för vi har försökt att lösa det utan att dra in polisen först och via andra vägar + att jag inte orkat ta tag i det jag har varit ett riktigt mentalt vrak av det som hänt. Först att fly från det förhållandet inse att ditt ex gjort en annan brud på smällen medans ni varit tillsammans och sen till att fogden den 15 januari 2009 knackade på dörren och upplyste mig att jag hade en skuld på 5K som sen bara växte och växte och växte till flera 100 tusen. Tror att det knäcker de flesta.

väldigt mycket text så jag kortar ner. .)

Beror nog på vilka jobb du anställer till men inom den branschen jag söker oftast får man inga jobb. Jag söker nu väldigt brett med och är bered att ta vad som helst. Men jag har faktiskt inte ens fått svar på de jobb jag sökt hos macdonalds Jag har fått komma på många internjuver senaste månaden har jag varit på 4 tror jag det är men inte fått svar än från något. Ska iväg idag på en till.
Men ofta får jag nej du är jätte trevlig men vi anställer inte någon med skulder. Jag berättar inte om min privat ekonomi om jag inte får direkta frågor om det då svarar jag sanningsenligt. Så jag ljuger inte om det jag ljuger häller inte om att jag har en fortkörning sen 2007. vill arbetsgivare veta sådant kan de ju kolla det men det är ju inget jag sitter och pratar frivilligt om på en interljuv om jag inte måste.

Blir nyfiken på vad för skulder du har...

Det förfarande jag känner till är nämligen att sålänge polisutredning pågår så är det ingen som krävs på betalning.
Där har du väldigt fel! De kräver vist mig på skulder som står i mitt namn på mig. Jag är alltid betalnings skyldig!!!!
Däremot kan jag som jag gjort lägga in en fodran på mitt ex för dem och han kan drömmas att betala mig.
Så jag måste först betala det "jag är skyldig" för att sen om jag har tur får jag igen pengarna av honom via fogden.
Jag har lån som är tagna i mitt namn med förfalskade namntekningar, jag har trafikförsäkrningförennigen för en bil jag inte ägt som jag tydligen ägt. Det är tv avgifter, el,hyra , böcker som är beställda, bla listan kan göras jätte lång.
Så kommer frågan varför såg du inget?
Han hade mitt konto kort för att det var han som skötte ekonomin och betalade räkningar om jag fråga satte något vad det än var ekonomi, hästarnas foder, inköp eller om vi behövde en medryttare så kom näven och psykningarna. Han skötte posten han skötte allt det jag jobbade och skötte hushålet för annars.........

Jag jobbar i arbetsledande ställning hos en av de största arbetsgivarna i Stockholm och har aldrig kollat upp om en arbetssökande har skulder.

Kan ärligt säga att jag aldrig någonsin sett en annons där de kräver att sökanden ska vara skuldfri men vi kanske inte är inom samma bransch?

Vi är troligen inte i samma bransch nej. Men jag söker mig gärna till din bransch om jag kan få jobb där.
Sen är jag övertygad om att majoriteten inte alls är där av överkonsumtion utan av olyckliga omständigheter det är min erfarenhet.

/K
Då kan jag ärligt svara dig att ja jag får hjälp med mina ansökningshandlingar att de är korrekta så nej det beror inte på att jag har svår desluxi det märkas inte av mina ansökningar nämligen. Sen skiter jag ärligt hur jag skriver på ett forum.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 288
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar