Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Då är det helt fantastiskt konstigt att jag, som kollar jobbannonser åtminstone en eller ett par gånger per vecka, ytterst sällan ser formuleringen. Jag kollar dessutom rätt många jobb, främst i Staffanstorp, Lund, Malmö och Köpenhamnsområdet.

Så du har varit arbetslös i tre år och du påstår att det beror på skulderna? Det har jag väldigt svårt att tro. Och förresten, hur länge har du haft skulderna och vilka summor handlar det om? Givetvis beviljas inte skuldsanering hur som helst, det är trots allt en förlust för borgenärerna. Har du sökt skuldsanering?
Det går inte att sätta en tidsgräns för hur gammal skulden ska vara men om jag citerar Obeståndsrätten, Mikael Mellqvist:

Det behöver inte alls innebära tiotals år. Tre år gamla skulder är inte nya skulder.

Du förstår inte riktigt grejen, varje onödigt utgift ska i mitt tycke bort tills skulden är borta. Du utnyttjar ju annars pengar som någon annan faktiskt har rätt till. En häst är en onödig utgift, så enkelt är det. Det finns gratislösningar men se då passar inte galoscherna.

Vad är de drastiska åtgärdena som "systemet" tvingar dig att ta till? Att du ska betala allt utöver förbehållsbeloppet till dina borgenärer? Att du inte får ha tillgångar utöver de som krävs för ditt leverne?
Jag vet mycket hur det är att leva i skuld även om jag själv aldrig gjort det.
Brottsoffer? Hur skulle det spela in menar du?

Det är du själv som har satt dig i skuld. Det är ingen annans fel. Du är själv skyldig att hålla koll på dina utgifter.
Ditt sista stycke får du skriva om för det finns mig veterligen inget sammanhang alls i det. Hänvisa gärna till aktuellt lagrum också.[/QUOTE

Du ser verkligen saker i svart och vitt. Hoppas du får större empati när du blir färdig jurist. Lejonstjärna verkar ha haft ett veritabelt helvete med sin exsambo och hennes enda sak som håller henne uppe är hästen, annars tar hon livet av sig och då är ju frågan hur mycket pengar som kommer in...
Var är medmänskligheten, empatin och förståelsen? Men hästen ska säljas så varenda krona går till skulderna...usch vilken människosyn.

Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

I princip håller jag med om att alla resurser ska gå till att betala av skulderna, men frågan är ju till vilket pris. Ska man unna sig kläder eller ska man efter några år ha lappade trasor? Är det okej att köpa en chokladbit någon gång ibland? Är det skäligt att går till frisören, strängt taget så behöver man inte klippa sig alls. Och busskort? det går väl lika bra att gå, åtminstone tills skorna är sönderslitna. Ingen har dött av att inte ha tillgång till schampo, såpa duger gott, och lakan? Det räcker gott med en filt eller hur? Och kudde klarar man sig utan.

Just för att folk inte ska bli absurt fattiga så får kronofogden inte mäta ut hur mycket som helst, det borde stå en fritt vad man använder den begränsade mängden pengar man får till. Der ger inte utrymme till lyxliv direkt. Det borde också stå omvärlden fritt att sponsra någon som har problem om exv föräldrarna vill betala för häst (eller en annan hobby) så finns det ingen anledning att neka, dessa har ingen skyldighet att betala skulderna och kanske vill ge personen i fråga något som gör livet värt att leva.

Jag berättade för den som sålde häst till mig om min hästbuffert! Min plan var att ha mellan 25-30.000 på mitt buffertkonto, och den summan hade jag när skatten kom tillbaka. Jag tror att säljaren vart mycket trygg med detta, fastän det gjorde att vi sköt fram betalningen och övertagandet av hästen några månader. Den summan kommer jag att bygga på ytterligare...

Jag ser ingen som helst möjlighet att förena hästägande och skulder hos KFM. Jag tycker det är mycket provocerande mot de som inte fått betalt för sin varor. Att i huvudtaget överväga att köpa en häst, när man har skulder hos KFM får mig att fundera om hon har ett sjukt köpbeteende. Vad jag menar är: alla normala funtade människor borde förstå att man inte köper något nytt förrän skulderna är betalda. Så att komma på tanken att köpa häst för henne kanske i själva verket grundar sig i ett onormalt inköpsbeteende, såsom att döva sin ångest eller dyligt???? Tyvärr så är det så att mycket ångest dämpas av att handla, ett tag tills verligheten kommer ikapp, och då måste man döva ångesten och så är spiralen igång.

Jag tycker säljaren tog ansvar för sin häst!

Din tanke är alltså att man istället för TV-avgift och dagstidning, till exempel, kan få lägga sina pengar på valfri hobby? Alltså att förbehållsbeloppet får spenderas på vad som helst?

I mitt tycke är hårddragandet med lakan, kudde osv rätt överdrivet. Du har rätt till ett förbehållsbelopp, där ingår utgifter för ditt leverne. Att ha lakan i sängen måste anses rimligt.
Gällande frisören tycker jag personligen att det kanske inte är rimligt med riktig lyxbehandling för närmare 2 000 kronor. Hade jag haft en skuld hade jag valt att gå till en frisörskola istället. Den frisörskolan som hör till "min" frisersalong tar 99:- för en klippning.

Gällande sponsringen så är det ju inget som hindrar sådant tillvägagångssätt idag. Det går alldeles utmärkt att bjuda en skuldsatt på lyxsemestrar osv. Eller hur menar du?
(Även om det i det här fallet också skulle kunna vara en tanke att sponsorn isf betalade in på skulden=snabbare av med den=kunna få jobb=betala en häst själv. Bara som exempel.)

Jag håller fullkomligt med att det ju för varje fall som hamnar hos kronofogden och för varje konkurs så finns det leverantörer/människor som inte fått betalt. Och det retar mig så förbannat! :devil:

Nu tycker jag inte att man för resten av livet ska leva på ingenting om man gjort så dumt att man hamnat hos fogden, men jag tycker man ska göra sitt yttersta för att då göra rätt för sig! Och det är ju inte att göra rätt för sig att börja handla kapitalvaror när man är skyldig pengar...

Självklart så ska man ju få ha pengar så man kan leva, det som kallas existensminimum. Och vill släkt och vänner sponsra med pengar och saker utöver det, då är det ju helt ok!

Men jag skulle ändå som säljare backa om köparen hade skulder hos fogden, bättre att ta det säkra före det osäkra skulle jag känna...

Jag har en kompis som pga väldigt dumma saker i sin ungdom (nu 50+) som är i skuldsanering. Helt ok tycker jag, han har inte fått unna sig något på nästan hela sitt vuxna liv, visat att han inte tänker göra om dumheterna igen, och nu blir han skuldfri efter några år.
Han får helt enkelt göra så att ALLT står på hans sambo (en av mina bästa vänner), sedan är det bara att låta sambon avgöra hur mycket han ska "ha i veckopeng".

Senast ändrad:

Din tanke är alltså att man istället för TV-avgift och dagstidning, till exempel, kan få lägga sina pengar på valfri hobby? Alltså att förbehållsbeloppet får spenderas på vad som helst?

Ja, åtminstone inom lagens ram, lyckas man hålla en häst (visserligen ganska osannolikt om man inte får hjälp/svarta pengar) så är det okej med mig. Det är upp till var och en att avgöra vad som gör livet värt att leva för dem och inget att moralisera över.

Det är också en enorm skillnad att leva på existensminimum år efter år och göra det några månader. Det är liksom inte jämförbart, varken i psykisk press eller vad man har för behov.

Mina exempel var tagna ur luften, men avsikten vara att både hårddra och provocera. Mer realistiskt - En vill klippa sig och kunna fika ute då och då, en annan unnar sig att rida kvar på ridskolan, en tredje föredrar att ha TV och dagstidning, en fjärde har barn och sparar in på allt för att ha råd men en ordentlig julklapp.

Ja, åtminstone inom lagens ram, lyckas man hålla en häst (visserligen ganska osannolikt om man inte får hjälp/svarta pengar) så är det okej med mig. Det är upp till var och en att avgöra vad som gör livet värt att leva för dem och inget att moralisera över.

Det är också en enorm skillnad att leva på existensminimum år efter år och göra det några månader. Det är liksom inte jämförbart, varken i psykisk press eller vad man har för behov.

Mina exempel var tagna ur luften, men avsikten vara att både hårddra och provocera. Mer realistiskt - En vill klippa sig och kunna fika ute då och då, en annan unnar sig att rida kvar på ridskolan, en tredje föredrar att ha TV och dagstidning, en fjärde har barn och sparar in på allt för att ha råd men en ordentlig julklapp.
Jag kan på sitt sätt hålla med dig om att det borde ges utrymme att välja annat än TV och tidning. Men ngn häst blir svårt att hålla för de hundralapparna men går det så fine med mig.

Hur det är att leva med liten eller obefintlig inkomst vet jag. Även om jag har en backup i sparpengar som gör stressen ngt mindre så har jag sen juni levt med en snittinkomst klart under existensminimum men lik förbaskat utgifter för busskort, dyr studielitteratur, linser osv. Givetvis är det inte samma sak men ändå. (Det finns fler skäl men de kan jag inte utveckla här.)

Jag har inga problem med att var och en gör vad de vill med de pengar KFM inte utmäter (lön, besparing etc). Problemet är ju att många jobbar svart för att undvika att behöva betala tillbaka vad de är skyldiga, skriver sig på andra adresser än de bor (för att få behålla mer som singlar än som sambor), undanhåller utmätningsbara tillgångar - listan kan göras lång.

Inte helt sällan med försvaret "annars har jag inte råd att behålla bilen/ha hästarna/hundarna/dyra fritidssysslan". Nähä, men den som du står i skuld till ska vara utan pengarna?

Håller fullständigt med dig här lovisaleonora. Jag har en vänn som fick lägga ner sin svettsfirma och sälja av all utrustning med brakförlust p.g.a en sådan kund. Kunden klarade sig utmärkt. Skrev bara över hus och bil mm på sambon. Min vänn fick säga upp lägenheten, sälja bilen, bo på en tältsäng i ett garage med den utrustning han inte fick sålt i över 6 månader för att INTE dra på sig KFM. Man undrar ju vem som BORDE ha legat på den där tältsängen i garaget istället. Min vänn måde så dåligt av att kursa och sin levnadssituation att han fick gå till kurator och käka piller. Ett öde som drabbat fler än en småföretagare med familj och barn de sista åren. Om alla med skuld hos KFM resonerade att "jag har rätt att behålla min häst för att må bra" och liknande ursäkter skulle dessa människor aldrig komma på fötter igen.

Jag ser ärligt talat rött när jag ser den fruktansvärda egoism en del har när det gäller att betala till KFM. Det är ju inte KFM de är skyldiga pengar. Bakom KFM sitter någon oskylig stackare som kan vara ännu mer i skiten än den som har pengaskulden.

Fast de som tänker på det viset, att de jobbar svart för att ha råd till XX gör förmodligen det både med och utan skulder. Svartjobb är lika illa oavsett vilken ekonomisk situation man är i.

Ska jag vara ärlig så är svartjobb vanligast förekommande bland de jag vet har KFM-skulder. Just för att det har större inverkan på deras liv än på den som inte har någon löneutmätning.

Vet faktiskt en (som vi jagade via KFM) som sa upp sitt fasta jobb just för att bli av med löneutmätningen. Tog istället ett svartjobb och kände att han hade mer att röra sig med på så sätt. Nu sköt han bara upp problemen, skulderna försvinner ju inte...

Jag ska erkänna att jag gjort jobb svart även om jag är väldigt laglydig... Byta tjänster räknas visst också som svartjobb.. bytte nyligen en enkel bygglovsritning mot en klippning.. Har varken lust eller tid att göra det särskilt ofta. Sedan kan jag ju tycka att om man sätter system i det och det blir något som kan märkas av i budgeten elelr något man faktiskt livnär sig på så är det inte rätt.
"Lejon" verkar få lite pengar av staten (som skattebetalarna betalar), sedan jobbar hon svart med något kriminellt (som jag inte vet om många skattebetalare har nytta av?) och tycker det är ok så att hon kan ha kvar sin häst. Jag kan nog säga att klarar du har din häst för 1500 i månaden så har du lyckats bra, samtidigt så är 1500 kr/månad 18000/år, och då har hästen inte varit sjuk en gång eller ens tagit sönder en grimma (mina gör det förjämnan känns det som ;))

Vad du vet och vad som är objektiv sanning behöver inte överensstämma, vad har du för källa?

Sambandet, om det nu finns lär vara knepigt, det som är intressant i det här fallet torde vara de som börjar jobba svart pga sina skulder, inte de som jobbar svart oavsett. De undanhåller så att säga inte mer än vanligt.

Jo svartjobb är lite relativt, går jag ut med grannens hund och denne klipper min gräsmatta i gengäld så är det också svartjobb om man ska hårddra det.

Jag har ingen källa, jag tycker jag var väldigt tydlig med att det var en åsikt.

Själv tycker jag det är helt förkastligt att jobba svart för att komma undan lagens långa arm vad gäller t ex skulder som ska återbetalas.

Om man byter tjänster eller i någon mindre omfattning hamnar i gråzonen tror jag är acceptabelt i de flestas ögon. När man hänger hela sin tillvaro på inkomster av svartarbete känns det inte längre OK i min värld. När man är helt beroende av sina svarta inkomster.

Jag läser detta som om man anser sig vara tvungen att jobba svart så är det mer förkastligt i dina ögon än om man gör det i samma omfattning men egentligen inte behöver pengarna för att leva? Utan för att man vill ha en trevlig extraförtjänst att förgylla tillvaron med.

Det låter absurt att samma brott ska vara värre för att man är fattig.

Jag läser detta som om man anser sig vara tvungen att jobba svart så är det mer förkastligt i dina ögon än om man gör det i samma omfattning men egentligen inte behöver pengarna för att leva? Utan för att man vill ha en trevlig extraförtjänst att förgylla tillvaron med.

Det låter absurt att samma brott ska vara värre för att man är fattig.

Jag tolkar det snarare som att det är förkastligt att jobba svart om man är skyldig någon pengar via KFM (eller direkt) och därmed undanhålla den personen/firman pengarna och istället använda dem till en häst, bil, utlandsresor eller vad det nu kan vara. se bara på Voffs vän!
det skriver jag också under på.

Så om man undanhåller samma summa från skattebetalarna så är det det mer okej? Bara för man inte gör det mot någon namngiven utan "bara" mot samhället.

Och sedan använder pengarna som kunde gått till sjukvård, skolmat, handikaphjälpmedel, lärarlöner mm till semesterresor, häst eller bil.

Varför blir man mer bov av att ha skulder, än av att skaffa sig medel olagligt för att slippa skulder men ändå göra samma sak?

Senast ändrad:

Fy f-n rent ut sagt! :mad: :mad:

Hur gick det för din vän? Hoppas verkligen han kom på fötter och fick må bra igen!

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 288
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar