Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Och många småföretagare går i konkurs för att folk inte betalar det som de handlat.

Att det skulle vara så vanligt att folk blir dömda i domstol att betala fast de är oskyldiga vill jag nog faktiskt bestrida. Skatteskulder är också skulder, dessutom en skuld som är väldigt lätt att förutse.

Om man har skulder - oavsett vilka - bör man väl främst göra sig skuldfri innan man börjar (lyx-)konsumera?

Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Och många småföretagare går i konkurs för att folk inte betalar det som de handlat.

Att det skulle vara så vanligt att folk blir dömda i domstol att betala fast de är oskyldiga vill jag nog faktiskt bestrida. Skatteskulder är också skulder, dessutom en skuld som är väldigt lätt att förutse.

Om man har skulder - oavsett vilka - bör man väl främst göra sig skuldfri innan man börjar (lyx-)konsumera?

Har jag aldrig påstått heller utan påtalat att det KAN hända!

Beror ju på vilken skatteskuld vi pratar om.

Jag tycker bara att folk har en allmänt elak ton gentemot folk med anmärkningar. Ingen av er här kan ju veta på vilket sätt man hamnat in en sådan sitts.

Och javisst jag tycker också att man borde betala skuldens först, men att man sedan glömmer att de flesta faktiskt lever idag så att skulle det hända något oförutsett i livet tex dödsfall, arbetLöshet, sjukdom etc så skulle nog många människor hamna i samma sitts.

Det jag tycker är att folk inte ser vad som kan hända.

Har jag aldrig påstått heller utan påtalat att det KAN hända!

Beror ju på vilken skatteskuld vi pratar om.

Jag tycker bara att folk har en allmänt elak ton gentemot folk med anmärkningar. Ingen av er här kan ju veta på vilket sätt man hamnat in en sådan sitts.

Och javisst jag tycker också att man borde betala skuldens först, men att man sedan glömmer att de flesta faktiskt lever idag så att skulle det hända något oförutsett i livet tex dödsfall, arbetLöshet, sjukdom etc så skulle nog många människor hamna i samma sitts.

Det jag tycker är att folk inte ser vad som kan hända.

Jag tycker inte man ska de den skuldsatta som offer, utan fodringsägaren.

Att hålla sig från KFM kan man ju påverka innan det händer, i alla fall de fall du räknar upp (dödsfall, arbetslöshet, sjukdom). T ex genom försäkring. Sedan finns det en liten, liten del som bara är livet som drabbar med full förödande kraft, men jag tror knappast att vi pratar om dem när vi diskuterar huruvida man ska kosta på sig lyxen av djur (hästar, hundar) som både kostar i inköp och drift.

Det absolut vanligaste sättet att hamna hos KFM är konsumtionsskulder och skatteskulder, något som inte kan komma som en överraskning för den som konsumerat och/eller sålt/förtjänat så att skatten ligger efter.

*Kl*

Oavsett vem som är "offret" i en situation där någon hamnat hos KFM, och oavsett skälet till skulden, så anser jag att man reder upp den biten innan man medvetet drar på sig mer "onödiga" utgifter. Utgifter som man redan har är en sak, där får man planera om om så behövs och kapa där det går (har man djur/barn så innebär detta att man får kapa sina egna utgifter). Men att då dra på sig mer ekonomiskt ansvar, i detta fall i form av en häst som dessutom ofta är ett relativt tungt ekonomiskt ansvar, ser jag inte som helt ok.

Att hålla sig från KFM kan man ju påverka innan det händer, i alla fall de fall du räknar upp (dödsfall, arbetslöshet, sjukdom). T ex genom försäkring. Sedan finns det en liten, liten del som bara är livet som drabbar med full förödande kraft, men jag tror knappast att vi pratar om dem när vi diskuterar huruvida man ska kosta på sig lyxen av djur (hästar, hundar) som både kostar i inköp och drift.

Det absolut vanligaste sättet att hamna hos KFM är konsumtionsskulder och skatteskulder, något som inte kan komma som en överraskning för den som konsumerat och/eller sålt/förtjänat så att skatten ligger efter.

En skatteskuld kan komma som en överraskning. Det finns det många olika exempel på.

Visst det är lätt att vara efterklok, tror nog att det är många som i efterhand önskat att de haft en bättre försäkring!

Återigen så ville jag bara belysa att alla som hamnar på kant med sin ekonomi inte behöver vara sämre människor....

OK, jag erkänner. Jag blir nyfiken. Vilken skatteskuld kommer som en överraskning?

Det är väl ingen som har sagt att skuldsatta människor är sämre människor? Däremot tycker jag att det är djäkligt dålig stil att fortsätta konsumera över sina tillgångar när man inte har betalt sina skulder (och då pratar jag inte om lån som amorteras enligt överenskommelse och liknande).

Har man KFM-skulder så är det väl bäst att betala dem så snart som möjligt med tanke på räntan? Och inte minst för att den som sitter och har lånat ut pengarna kanske faktiskt behöver dem?

Senast ändrad:

Du har ju redan bestämda åsikter så jag förstår att du inte kan se det från mer än ett håll.

Klart jag kan se det från båda hållen, eftersom jag veckoligen måste förhålla mig till sakfrågan.
Jag har äåven tröstat människor som samma dag fått besked om att deras verksamhet gått i konkurs. Samtidigt som jag tröstar dem vet jag att mina pengar är puts veck! Jag har lärt känna människor som jag följt under många år, som har haft verksamhet som gått i konkurs. Både kunder, kollegor i branschen och leverantörer. Och jag tycker inte att de är de som är offer. Min upplevelse är att de inte heller ser som offer. De är oftas väldigt olyckliga över att inte betala sina skulder, att de försätter andra människor i oerhört trängd situation. Jag är uppväxt i en företagarfamilj och jag vet hur erormt plågsamt det är när man har kundförluster. Det är något man måste respektera när man handlar på kredit. En kredit är ett förtroende som man som kund måste förvalta.

Du använder uttryck som "lär dig läsa" att jag inte kan se det "från mer än ett håll".
Jag har börjat ett av mina inlägg med "må så vara", som är en bekräftelse på att det du skrivit är delvis rätt men jag tycker annorlunda om andra saker. Frågan är om du kan se det ur andra perspektiv än det du tidigare framhållit?

Men arbetslöshet och sjukdom måste man ju alltid kalkylera med tycker jag, och handlar man allt kontant så minskar man ju risken. Men det är klart, om man har otur så kan man stå där med en häst som kostar massor med pengar varje månad och man inte får sålt den. Sådant kan ju hända, men om man har en buffert för oförutsedda händelser så minskar man ju risken. Jag köpte en ny mobiltelefon för ett tag sedan, och det kändes som expediten nästan blev chockad för att jag ville betala den kontant och inte binda den till något abbonemang. Märkligt tyckte jag som inte vill ha några avbetalningar.

Om en person döms i ett tvistemål så hoppas jag att personen noterar detta. Då är det ju bara att betala så går det inte vidare.
Skatteskulder kontrolleras enkelt av den enskilda personen.

Att felaktiga anmärkningar inte plockas bort är givetvis ett stort problem men det är ju inte KFM:s fel utan kreditupplysningsbolagen, t.ex. UC.

I ett tvistemål är ju förfarandet lite annorlunda än vid ett brottmål. Jag utgår dock från att även i de målen så är inte risken för felaktigt utfall särskilt stor.

Senast ändrad:

Om en person döms i ett tvistemål så hoppas jag att personen noterar detta. Då är det ju bara att betala så går det inte vidare.
Skatteskulder kontrolleras enkelt av den enskilda personen.

Att felaktiga anmärkningar inte plockas bort är givetvis ett stort problem men det är ju inte KFM:s fel utan kreditupplysningsbolagen, t.ex. UC.

I ett tvistemål är ju förfarandet lite annorlunda än vid ett brottmål. Jag utgår dock från att även i de målen så är inte risken för felaktigt utfall särskilt stor.

Jag tycker nog att trenden blivit att fler fälls i tvistomål, det är ju bara att se på hur många säljare som stäms när de sålt hästar. Där brukar det dessutom röra sig om enorma summor som köparna ska ha av säljaren, i mitt tycker orealistiskt.

Har man sålt en häst för 25' kr så hamnar slutsumman på minst det dubbla som säljaren ska betala tillbaka och det är ju inte säkert att man har den bufferten. Man kanske säljer sin häst för att man behöver pengar.

Senast ändrad:

Forts. Vad jag menar att det är lätt att sitta här och tycka att det bara är att betala när man kanske inte har de pengarna över tex när det gäller tvist om häst.

Man anser sig vara oskyldig och vill överklaga.

Så ser det inte ut för det mesta och jag tycker inte att man kan klandra folk som inte lever efter den principen även om det hade varit det bästa.

Huslån tex har de flesta som bor i villa/gård där kan det gÅ fort om man blir sjuk och inte klarar av att betala. Går dessutom inte huset att säljas fort så blir det värre.

När man väl hamnat där så går det fort och samtidigt ska dessa personer kallas för oansvariga

För sista gången ville jag belysa ATT det kan finnas andra orsaker till att man fått anmärkning än just slarv och att man är både oansvarig och lat.

Det kan ni väl i vart fall hålla med om? Att sedan den stora majoriteten inte tillhör dessa är en annan sak.

OK, jag erkänner. Jag blir nyfiken. Vilken skatteskuld kommer som en överraskning?

Det är väl ingen som har sagt att skuldsatta människor är sämre människor? Däremot tycker jag att det är djäkligt dålig stil att fortsätta konsumera över sina tillgångar när man inte har betalt sina skulder (och då pratar jag inte om lån som amorteras enligt överenskommelse och liknande).

Har man KFM-skulder så är det väl bäst att betala dem så snart som möjligt med tanke på räntan? Och inte minst för att den som sitter och har lånat ut pengarna kanske faktiskt behöver dem?

Jadu, bilbyte där förre ägaren inte betalt tex och som jag själv som fick en restskatt trots att jag inte skulle. Fick ju betala in den direkt och har fortfarande inte fått tillbaka pengarna trots att de gjort fel.

Men alla kan kanske inte betala in stora summor sådär direkt och då är det ju rätt kört.

Men det kan du ju inte räkna? Det är ju du som köpare som brustit i din undersökningsplikt. Det tar mindre än två minuter att kolla Transportstyrelsen via nätet. Handlar en del bilar varje år och självklart är den lätta undersökningen obligatorisk.

Slarv och egenförvållade avgifter tycker jag faktiskt inte räknas till sånt som kan drabba "vem som helst". Det drabbar de som slarvar och drar på sig dylika.

Det kan ni väl i vart fall hålla med om? Att sedan den stora majoriteten inte tillhör dessa är en annan sak.

Det där håller jag fullständigt med om.

Men problemet är ju att den som säljer oftast inte känner personen som köper särskilt bra. Och får man då reda på att köparen har betalningsanmärkningar eller skulder till KFM så är det ju förståeligt ifall säljaren inte vill chansa på att köparen tillhör den lilla minoriteten av ekonomiskt skötsamma som fått problem p.g.a. otur och mycket väl kan klara av att hantera köpet.

Håller med om att det ju är skillnad på vilken typ av skuld (och varför) man hamnat hos Kronofogden! Men då kan man ju helt enkelt göra så att man frågar spekulanten i fråga! Frågar i all vänlighet! :)
Om jag haft oturen att hamna hos kronofogden och anser mig seriös, då skulle jag ju bara ge en godtagbar förklaring till varför jag hamnat där, och så vore ju saken ur världen!

Det är stor chans att jag kommer sälja häst nästa sommar, efter den här tråden är det "risk" att jag också kommer göra en kreditkoll på eventuell spekulant, för jag kommer sälja min häst "under tårar", och då vill jag ju att pållen ska hamna hos någon som har pengar att försörja honom med!

Det är ju jättenkelt att ringa till KFM och kolla till vem skulderna är. Är det ONoff, Siba och andra dylika ställen känns det kanske inte aktuellt att sälja häst till den personen.

Jag skulle nog också kolla upp personen i fråga. I ett fall som detta skulle jag också välja att inte sälja hästen, eftersom köparen har skulder.
En skuld skulle jag kanske kunna ha överseende med, lite beroende på storlek och till vilket företag, myndighet som skulden står till. Är det därimot flertalet skulder så skulle jag nog inte vilja att min häst hamnade där, även om personen i fråga har ett hjärta av guld. Jag skulle nog vilja att personen lag sina pengar till fodringsägarna i stället till en ny häst+ de löpande kostnaderna som kommer.

Angående att man måste sälja sitt hus/gård om man blir sjukskriven etc, då tror jag man är ute på väldigt svag is. Det måste ju finnas med i kalkylen när man tar lånet att man har svängrum för en tid av arbetslöshet/sjukskrivning.
Då kanske man har varit lite oansvarig och förköpt sig, på lånade pengar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 288
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar