Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Men menar du verkligen att folk lånar till möbler??? Jag har köpt en hel del på Myrorna och en del har jag fortfarande kvar, fullt funktionsdugligt. Det enda jag är petig med är en bra säng med bra madrass eftersom jag är lite bakterirädd där. Men är det så att två sjukdagar verkligen orsakar katastrof för vissa? Hu det är värre än jag trodde måste jag säga, de vi umgås med lever ungefär som vi och de flesta har kvalificerade jobb med mycket bra löner. Å andra sidan kan vi vara föräldralediga länge, men som sagt inte den senaste inredningen direkt, men va fan jag tar inte med mig möbler in i himlen (om det nu är dit man ska) men jag grundlägger förhoppningvis en stabil grund med min son då jag har mycket tid för honom.
Jag vet mkt väl att binda räntan egentligen bara är korkat men vi är lite neurotiska och betalar för den tryggheten helt enkelt, ett medvetet och noga övervägt val.

Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

fast måste man begära att den inte syns?? sen när då??
Jag ska iaf få en jätteavbetalning nu med hjälp av skatten, 14 000 papp går rakt in på KFM skonto.
Ska bli så skönt att se att det minskar.
jag har inga planer på att skaffa häst med KFM-skulder iaf:)
Behöver en massa saker innan nån häst blir aktuell.

Ah kan erkänna att jag hade en kredit på IKEA på hela 3000 kr. Detta för att få sängarna hemkörda, allt blir dyrare när man inte har körkort.
JAg ahr faktiskt försökt ha den krediten kvar för att ha om det uppstår en kris. Men det är den enda krediten jag har.

*KL*

För den som inte har läst på så finns numera rörliga lång med räntetak, dvs man kan få samma låga ränta som vid rörligt med en skillnad. Skulle räntan nå upp till räntetaket så kommer den inte längre.

Jag anser fortfarande att en för liten buffert är oansvarigt, om det är så att man haft möjlighet att skrapa ihop en (vilket många faktiskt har, det handlar om att prioritera i många fall. Jag säger inte alla, men många.). Precis som jag anser att det är oansvarigt att skaffa djur utan en tillräcklig buffert. Hellre ha ett bolån (vilket tagits för att köpa bostaden) och ha en vettig buffert, än att betala lånet något år snabbare och ha en på tok för liten buffert. Bolån ser jag som en sak, liksom t.ex. studielån. Men att ha "småskulder" för att man inte haft någon buffert öht...
Kalla mig naiv. Men ofta går faktiskt mer än man tror. Jag har en femsiffrig buffert, som mer än väl täcker eventuella utgifter för mina djur (vilket den är ämnad för - veterinärkostnader och liknande). Förvisso skuldfri, men likväl. Och jag är inte rik - jag försörjer mig själv, jobbar i snitt fem dagar/månad och får (inte nu längre, men fick under de två senaste terminerna) studiebidrag á 2500:-/månaden. Och ja, jag har försörjt mig själv + djur i flera år. Jag har ingen hyra att betala, men löpande utgifter (som inte består av läsk och tuggummi :D).

Det är så jag känner ja!

Just detta med att småföretagare går i konkurs när storföretag ställer in betalningarna, det är ju synd och skam, och hamnar någon stackare då hos kronofogden så känns det som en helt annan sak än om skulden är till typ Siba.

Men det kan du ju inte räkna? Det är ju du som köpare som brustit i din undersökningsplikt. Det tar mindre än två minuter att kolla Transportstyrelsen via nätet. Handlar en del bilar varje år och självklart är den lätta undersökningen obligatorisk.

Slarv och egenförvållade avgifter tycker jag faktiskt inte räknas till sånt som kan drabba "vem som helst". Det drabbar de som slarvar och drar på sig dylika.

Kanske första gången man köper bil..

Jag skulle nog också kolla upp personen i fråga. I ett fall som detta skulle jag också välja att inte sälja hästen, eftersom köparen har skulder.
En skuld skulle jag kanske kunna ha överseende med, lite beroende på storlek och till vilket företag, myndighet som skulden står till. Är det därimot flertalet skulder så skulle jag nog inte vilja att min häst hamnade där, även om personen i fråga har ett hjärta av guld. Jag skulle nog vilja att personen lag sina pengar till fodringsägarna i stället till en ny häst+ de löpande kostnaderna som kommer.

Angående att man måste sälja sitt hus/gård om man blir sjukskriven etc, då tror jag man är ute på väldigt svag is. Det måste ju finnas med i kalkylen när man tar lånet att man har svängrum för en tid av arbetslöshet/sjukskrivning.
Då kanske man har varit lite oansvarig
och förköpt sig, på lånade pengar.

Om man levt på två löner så finns det inte ofta att man har den förmågan. Lever man själv så är det ju annorlunda men de flesta anpassar ju livet efter om man är två eller inte. Som par har man kanske råd att köpa den där villan som man inte haft som ensam. Jag ser inget fel i det alls

Kanske första gången man köper bil..
Och det skulle förändra undersökningsplikten hur? Kan man inte kontrollera bilen/motorcykeln/huset/hästen själv så får man se till att ta hjälp. Så enkelt är det.

Och det skulle förändra undersökningsplikten hur? Kan man inte kontrollera bilen/motorcykeln/huset/hästen själv så får man se till att ta hjälp. Så enkelt är det.

Men det fungerar ju inte så. Vet man inte om detta så gör man det inte. Man kan missa, man har kanske ingen att fråga. Visst borde man kanske känna till det liksom väldigt mkt annat i livet som man kanske missat.

Jo, det fungerar faktiskt så. Och då får man skylla sig själv. Det är ju inte någon annans fel att man inte tagit reda på informationen.

Bland det värsta jag vet är människor som försöker använda "Jag visste inte bättre" som någon sorts ursäkt. Har man inte koll på hur man lämpligen genomför ett bilköp så är det inte särskilt svårt att ta reda på det. Nuförtiden är det dessutom ännu enklare än innan internet slog igenom. Det är bara att googla sig till informationen.

Hade du köpt bilen av en lokal bilåterförsäljaren hade du inte haft problemet.
Många tror att det gör ett klipp när de köper privat vilket du kan, men det kan också blir långt mycket dyrare om man inte kan reglerna. Handlar du av en näringsidkare har du hela tiden konsumentköplagen bakom dig, samt att du gynnar den lokala kommersen:).

Självklart funkar det så! Man har ett ansvar, att läsa på vad som gäller för den affär man ger sig in i. Det är mycket enkelt att hitta information via nätet, och tar inte många minuter. Struntar man i det, då får man ju också skylla sig själv.

Det finns ju en uppsjö att läsa om just bilköp, från seriösa sidor med långa checklistor. Vad är det som är så svårt att kolla upp dessa innan man ger sig in en affär som förmodligen kostar en del pengar och också kan få långsiktiga ekonomiska verkningar?

har inte läst hela tråden, bara första inlägget, men för mig känns det helt SJÄLVKLART!
det är väll upp till säljaren vem han/hon vill sälja till! Och SJÄLVKLART har man rätt att kolla upp sin köpare! Om hon inte tycker det känns bra att sälja, så SKA HON inte sälja! Hon tänker på sin häst, och jag hade gjort likadant. Ett undantag finns, OM KÖPEKONTRAKT är signerade. Men så verkar inte vara fallet här.

Tyvärr.

Hade du köpt bilen av en lokal bilåterförsäljaren hade du inte haft problemet.
Många tror att det gör ett klipp när de köper privat vilket du kan, men det kan också blir långt mycket dyrare om man inte kan reglerna. Handlar du av en näringsidkare har du hela tiden konsumentköplagen bakom dig, samt att du gynnar den lokala kommersen:).

En vän till mig gjorde just så, köpte av bilhandlare och där fanns det förfallen skatt och min vän blev skyldig till att betala...

Antar att du inte heller skulle köpa häst privat heller med ditt resonemang

Jo, det fungerar faktiskt så. Och då får man skylla sig själv. Det är ju inte någon annans fel att man inte tagit reda på informationen.

Bland det värsta jag vet är människor som försöker använda "Jag visste inte bättre" som någon sorts ursäkt. Har man inte koll på hur man lämpligen genomför ett bilköp så är det inte särskilt svårt att ta reda på det. Nuförtiden är det dessutom ännu enklare än innan internet slog igenom. Det är bara att googla sig till informationen.

Visst du är perfekt och vet allt om alla typer av köp och lagar. Grattis till dig hoppas verkligen att du aldrig blir lurad i framtiden..

Självklart funkar det så! Man har ett ansvar, att läsa på vad som gäller för den affär man ger sig in i. Det är mycket enkelt att hitta information via nätet, och tar inte många minuter. Struntar man i det, då får man ju också skylla sig själv.

Det finns ju en uppsjö att läsa om just bilköp, från seriösa sidor med långa checklistor. Vad är det som är så svårt att kolla upp dessa innan man ger sig in en affär som förmodligen kostar en del pengar och också kan få långsiktiga ekonomiska verkningar?

Jag har aldrig sagt att man inte kan kolla upp det men alla är kanske inte lika präktiga som ni och tänker på detta.

Det värsta jag vet är folk som slår sig för bröstet och tycker de är så duktiga som alltid gör rätt och samtidigt gärna vill tala om för andra att de gör fel.

Detta får mig att genast tänka på pedofil tråden där man formligen blev tokiga när man tyckte man skulle kolla upp folk som jobbade som ungdomsledare i ridklubbarna. Tycker eg inte att det är någon skillnad på att man här vill kolla upp en köpare genom en upplysning. Hoppas att folk här som tänker göra detta meddelar personen ifråga annars tror jag faktiskt Att man inte får göra det..

En sak till man bör känna till är att alla upplysningar sparas och har man för många sådana så kan man bli nekad lån om man skulle vilja ta ett sådant eller byta bank.

Och nej jag kan inte säga att jag inte heller skulle kolla upp folk men det enda jag tycker är tråkigt är att folk i denna tråden gärna sparkar på de som redan ligger ner. Och ja man är ensam skyldig till sin ekonomi MEN man kan ha hamnat där av olyckliga omständigheter och jag är inte den personen som dömer så som många här gör att de skulle vara sämre människor än andra.

Vadå präktig? Ska de som faktiskt tar sitt ansvar för sin situation skällas för präktiga? Vad är det för inställning?

Det är så himla lätt att få bra information med internet, varför skulle man inte kontrollera sina rättigheter och skyldigheter innan man går in i något som får betydelse för ens ekonomi och/eller liv? Jag avskyr det här synsättet många har, att göra sig till offer "det kunde inte jag veta". Nej, men du kunde enkelt ta reda på det, men sket i det.

Själv har jag inte råd att göra kostsamma misstag, och för att undvika det är jag om mig och kring mig. Kollar upp, dubbelkollar, ringer några samtal - om jag inte är villig att riskera pengar och tid. Är man på stor fot och kan strunta i sånt, har ekonomi och gambla med - fine. Chansa på. Själv har jag inte den möjligheten, utan ser till att ha fakta och fatta vettiga beslut så jag tar så liten risk som möjligt.

Men att göra sig till offer när man bredvilligt tagit en kalkylerad risk för att man inte orkat kolla upp fakta - nej, tänk igen.

För skojs skull googlade jag "köpa bil" och fick som en av de första träffarna http://www.konsumentverket.se/bilar/Kopa-av-privatperson/Infor-kopet/Var-noga-med-vem-du-koper-av/

Där står det bl a i råden (som är mycket utförliga): "Kontrollera även när skatten ska betalas och när bilen ska kontrollbesiktigas.". Det tog alltså totalt tre minuter att få mig till livs det mesta som kan vara värt att tänka på i just exemplet köpa bil.

Senast ändrad:

Visst du är perfekt och vet allt om alla typer av köp och lagar. Grattis till dig hoppas verkligen att du aldrig blir lurad i framtiden..

Nog för att jag studerar på Juristprogrammet men inte tusan kan jag alla lagar för det. Däremot har jag, liksom alla andra, möjligheten att ta reda på information innan man genomför ett köp. (Eller för den delen något annat som kan bli kostsamt.)
Man kan dessutom aldrig skylla på att man inte kände till en lag. Det förutsätts nämligen.

fast måste man begära att den inte syns?? sen när då??
Jag ska iaf få en jätteavbetalning nu med hjälp av skatten, 14 000 papp går rakt in på KFM skonto.
Ska bli så skönt att se att det minskar.
jag har inga planer på att skaffa häst med KFM-skulder iaf:)
Behöver en massa saker innan nån häst blir aktuell.
:bow:till din inställning!

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 288
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar