Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???
Angående att man måste sälja sitt hus/gård om man blir sjukskriven etc, då tror jag man är ute på väldigt svag is. Det måste ju finnas med i kalkylen när man tar lånet att man har svängrum för en tid av arbetslöshet/sjukskrivning.
Då kanske man har varit lite oansvarig och förköpt sig, på lånade pengar.
Tja - det finns fortfarande många som betalar på skulder som uppstod vid finanskrisen i mitten på 90-talet.
Lån med obunden ränta som topplån var inte ovanligt och det var faktiskt så att mäklarfirmorna fixade detta med banken och man såg som köpare det hela som en bra service. Gjorde man då felet att inte läsa det "finstilta" blev det en chock när man upptäckte detta.
Uppvaknandet kom i de flesta fall då räntan på lån över en natt höjdes till 500 procent. Samtidigt ändrades skatteregler och mycket annat som starkt påverkade privatekonomin.
Det behövdes inte lång tid förrän det endast fanns ett val - sälja villan. Vem ville då köpa - nej helt rätt det var få köpare och till sist var valet (efter ett antal förfallna amorteringar) exekutiv försäljning och då såldes ofta villan under det som den skuldsatte en gång gett.
Resultat: En köpare som gjort ett klipp och en säljare med skulder kvar - skulder som dessutom snabbt växte med ränta på ränta osv. Tog det sedan något år innan lönen kom i kapp eller en tvist slutligen avgjorts så att avbetalningar kunde påbörjas, ja då hade skulden åter växt med ränta på ränta.
Jag försvarar ingen med skulder men jag är inte så snabb som en del av er med att döma. Jag vet mer än en som drabbades, småföretagare där partners i det längsta försökte hålla skenet uppe och där firman kursade med skulder som följd för alla inblandade som tom borgat för företagens lån - ja, bankerna uppmanade till det då.
Jag skulle kunna dra många exempel där sjukdom, förändrade spelregler på finansmarknaden, skillsmässor, oärligt beteende, besvikna ex mm spelat in. Barn som skuldsatts av sina föräldrar t ex - vanligare än ni tror men svårare idag.
Ni vet vad någon berättar här på forumet - ni får givetvis ha er uppfattning MEN var inte så snabba med att se endast svart eller vitt. Ni kan hamna i sitsar ni aldrig väntat er snabbare än ni tror.