Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Jag har också jobbat svart. Och det i många år utan att fatta att jag gjorde det! Jag hade ridlektioner på en ideellt driven ridskola i många år. Fick ingen lön, däremot så kvittades min lön mot stallhyra, och om jag gick plus så fick jag handla på Lantmännen, ta hö osv.

Sedan så kan jag erkänna att på den tiden jag tränade ekipage och tjänade ett par hundralappar i månaden så tog jag inte upp det i deklarationen.

Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Självklart inte, jag vet inte vilka glasögon du har på dig för att tolka det så. Jag föreslår att du tar dem av dig.

Att tjäna 200 kr svart varje månad anser jag vara en gråzon, medan det i min värld är helt förkastligt att arbeta heltid och få ut 20 000 kr varje månad svart.

Jadu, du kanske ska vara lite mer noggrann när du formulerar dig, din text kan tolkas på många vis. Räkna med att alla inte är tankeläsare eller använder dina glasögon.

att jobba svart betyder inga pensionspoäng och ingen försäkring. Händer det något på jobbet finns det INGET att hämta för dig om arbetstagare. Din så kallade arbetsgivigare har inga som helst skyldigheter, och du har inget skydd alls om du förolyckas.
JAg vet en kille som tog sin lön hälften svart och hälften vitt. Han ramlade och skadade benen och få nu sjukpenning i resten av sitt liv, hamnade i rullstol, PÅ EN HALV LÖN!!! Fattar ni, sjukersättning på hälften av sin lön! Gissa om killen ångrar sig bittert!

Pensionen blir ett skämt och skyddet är noll!!! Det finns inget försvar för den typen av svartjobb, man har en skydlighet mot sig själv, och den sviker man varje gång man jobbar svart. Dessutom tycker jag nästan att de som jobbar svart kan ju undvara att nyttja våra sjukhus, vägar, komunala vatten, skolor, eftersom de inte är med och betalar kalaset.

Jo det gick bra. Han träffade en tjej ( min sambos syster :D ) men det tog väldigt lång tid innan han ens vågade berätta varför hon aldrig fick komma hem till honom. Inte så flachigt att visa upp tältsängen i garaget :( När han så småning om vågade skaffa lägenhet igen kunde de börja förhållandet på allvar men innan så vågade han faktiskt inte för han såg sig som en looser som tvingades leva som han gjorde. Idag har han ny firama i samma branch som går okej, de är förlovade och har villa och två barn. Men det har gått nästan sju år också. Men han fick betala ett väldigt högt pris under ett års tid. Han lär enligt hans sambo vara väldigt nojjig med pengar och rätt misstänksam mot folk ibland. Man kan ju säga att min vän har en högre moral som faktiskt förnedrade sig att leva som han gjorde för att kunna betala SINA räkningar än vad hans kund gjorde.

Kunden som blåste honom har aldrig betalat ett enda öre men lär tydligen ha kvar både villa och bilar.

Vad bra att det blev så bra för honom till slut i allafall! :laugh:

Jag beundrar verkligen människor som honom! Så genomreko och en så stor kämpe! Men det är ju fullt förståeligt att han är nojig med pengar och misstänksam mot folk!

Jo det gick bra. Han träffade en tjej ( min sambos syster :D ) men det tog väldigt lång tid innan han ens vågade berätta varför hon aldrig fick komma hem till honom. Inte så flachigt att visa upp tältsängen i garaget :( När han så småning om vågade skaffa lägenhet igen kunde de börja förhållandet på allvar men innan så vågade han faktiskt inte för han såg sig som en looser som tvingades leva som han gjorde. Idag har han ny firama i samma branch som går okej, de är förlovade och har villa och två barn. Men det har gått nästan sju år också. Men han fick betala ett väldigt högt pris under ett års tid. Han lär enligt hans sambo vara väldigt nojjig med pengar och rätt misstänksam mot folk ibland. Man kan ju säga att min vän har en högre moral som faktiskt förnedrade sig att leva som han gjorde för att kunna betala SINA räkningar än vad hans kund gjorde.

Kunden som blåste honom har aldrig betalat ett enda öre men lär tydligen ha kvar både villa och bilar.

Jaa, visst är det fantastiskt!!??
Har varit utsatt för samma sak, en person som friskt utnyttjade mina stalltjänster för att sedan skita i att betala. När vi möttes i rätten tyckte jag att det var så pinsamt att h*n tjafsade om dessa 3000 kronor och ville ha förlikning när det står hundratals våldbrottsoffer i kö för att få en tid till rättegång och få upprättelse att jag till slut gick med på att h*n betalade en tusenlapp av det h*n var skyldig. Trots mängder med skulder hos KFM så sitter h*n på en gård, som sambon står som ägare till naturligtvis för själv får h*n ju inga lån, jobbar toksvart inom hästbranschen och lever gott.
DET höll på att göra mig mycket negativt inställd mot samhället, lagar och regler under en tid och själv mådde jag väldigt dåligt över det hela.
Nu har jag dock lagt det bakom mig, men jag förstår verkligen de småföretagare som råkar illa ut och jag lider verkligen med dem som drabbas för det är för jävligt att sitta där och långsamt inse att man aldrig kommer få igen sina pengar och det värsta av allt att man blivit lurad av en person man litat på.
En tröst är väl att när personen ifråga går i pension så blir pensionen ett riktigt skämt, men då är väl denne först att sälla sig till kön av protesterande pensionärer. Egoismen kommer nog aldrig att lämna dessa personer någonsin.

Håller med till fullo! Man skaffar sig inte onödiga utgifter när man har skulder att betala till KFM.

*kl*
Min åsikt är också att det är ekonomiskt oansvariga personer som har skulder hos KFM. Det är ett ganska långt förfarande innan man hamnar hos KFM.. Dvs man brukar få ganska många chanser att betala skulden innan den hamnar hos KFM.

Eller så är det väldigt lätt att hamna där. Tex om man missar att betala in en skatt i tid. Den går omedelbart till kfm och genererar en anmärkning.

Eller du blir stämd av någon och förlorar i rätten trots att du kanske inte gjort fel eller har någon skuld.

Finns många öden där personer hamnat hos kfm utan att det behöver betyda att personerna är oansvariga.

Så det är stor skillnad på vilken typ av skuld man har!

Men en obetald räkning hamnar inte hos kronofogden direkt, först brukar skulder överlämnas till inkasso. Inkassobolagen brukar ha ungefär samma förfarande som en "vanlig" kreditgivare, dvs skickar ut påminnelser innan skulden lämnas över till kronofogden. Att du hamnat hos kronofogden pga ett par veckors semester och en bortglömd räkning har jag svårt att tro....

Kan säkert hända. Företagen behöver inte bevisa att de skickat påminnelse. Och många nätföretag skickar direkt Tim kfm. Jag tex i mitt företag skickar inte till inkassobolag först utan det går efter en påminnelse till Kfm.

Skatter går direkt till kfm, domar går direkt till kfm.

Finns mkt som går vidare innan du bereds att betala eller när du har missat att betala.

Men KFM sätter ju inte en anmärkning pang bom direkt utan kontaktar personen först. Det finns då chans att betala skulden och ingen anmärkning blir aktuell.

Tror du att det är väldigt vanligt att oskyldiga döms som skyldiga i landets domstolar?

Håller fullkommligt med säljaren har! Har man skulder hos KF så borde man ju för det första göra rätt för sig och betala dem innan man lägger pengar på annat. Jag hade inte heller sålt en häst till någon som uppenbarligen inte kan sköta ekonomin, var lämnar det min häst i slutändan kan man ju undra.

Kicki :laugh:

Men KFM sätter ju inte en anmärkning pang bom direkt utan kontaktar personen först. Det finns då chans att betala skulden och ingen anmärkning blir aktuell.

Tror du att det är väldigt vanligt att oskyldiga döms som skyldiga i landets domstolar?

Dom i rätten som verkställs ger anmärkning likso
m skatteskuld. Du får ingen möjlighet att betala skatteskuld om du missat ett datum dvs du får ingen påminnelse utan har du inte betalt in det beloppet. På rätt datum på första kravet så blir det automatiskt en anmärkning. Dessutom så får du anmärkningen innan du vet att du har skulden/missat att betala. Det är liksom kört då så även om du betalar omedelbart när du får från kfm så finns anmärkningen där. Du har heller ingen rätt att överklaga.

Själv har jag för många år sedan fått en anmärkning på ett belopp till CSN, detta belopp var fel och jag fick rättelse hos CSN dock fanns anmärkningen kvar även om de var felaktig för de tar inte tillbaka en sådan i efterhand. Surt tyckte jag men hur mkt jag än skickade in brev som styrkte att beloppet var fel till så gjordes det ingen rättelse i registret.

Ja jag tror att i enskilda mål så är det många som förlorar som inte är skyldiga. När privatpersoner tvistar så gäller det att ha någon som pratar för dig väldigt bra.

Senast ändrad:

fast skillnaden är att EN anmärkning inte syns, det är inte förrän man har en till man ser den första.
JAg har inga skulder till småföretagare som tur är, emn jag vill ju vara skuldfri snabbt, därför söker jag heltid som då kan göra mig helt skuldfri inom ett år förutom CSN som jag inte kan betala så länge jag har löneutmätning.

Eller så är det väldigt lätt att hamna där. Tex om man missar att betala in en skatt i tid. Den går omedelbart till kfm och genererar en anmärkning.

Eller du blir stämd av någon och förlorar i rätten trots att du kanske inte gjort fel eller har någon skuld.

Finns många öden där personer hamnat hos kfm utan att det behöver betyda att personerna är oansvariga.

EN SKULD ÄR EN SKULD!!!
Jag tycker människor är alldeles för naiva vad det gäller att inhandla utan pengar. Det handlar alltid om att inte handla över sina tillgångar, på nationell nivå, ner till familjenivå.
Visst kan det vara så som du skriver att någon enstaka person som är oskyldig, men hallo!!! Den största delen av skulder till företag/bank/stat gäller inte oskyldiga fall. LÄS tidningen Justitia, det gör jag varje vecka, måste det i mitt jobb, där kan enkelt se vilka till vilka företag människor är skyldiga pengar. Det är sällan förnödenheter såsom mat, el etc. Det är lyxkonsumtion och momsen naturligtvis. Med lyxkonsumtion menar jag att man köpt saker fastän man inte har haft pengar. Klart man inte ska köpa häst när man har skulder. Först rensar man ut sin ekonomi, sen kan man fräsa på med inköp.

Hallo själv...

Jag påpekade att det inte alltid behöver vara så att man har handlat över sina tillgångar eller skitigt i att betala räkningar för att man är lat.

Jag har inte skrivit något annat. Lär dig att läsa!!!!!

fast skillnaden är att EN anmärkning inte syns, det är inte förrän man har en till man ser den första.
JAg har inga skulder till småföretagare som tur är, emn jag vill ju vara skuldfri snabbt, därför söker jag heltid som då kan göra mig helt skuldfri inom ett år förutom CSN som jag inte kan betala så länge jag har löneutmätning.

Du måste begära att en anmärkning inte skall synas.

Och även om den inte syns så har du den där..

Hallo själv...

Jag påpekade att det inte alltid behöver vara så att man har handlat över sina tillgångar eller skitigt i att betala räkningar för att man är lat.

Jag har inte skrivit något annat. Lär dig att läsa!!!!!

ovan text skrev du ordagrant. Jag svarade på din första strof om som lyder; Eller du blir stämd av någon och förlorar i rätten trots att du kanske inte gjort fel eller har någon skuld

Visst kan det vara så, men större delen av de människor som har skulder har inte orättvist blivit med skulder.
Om du läser Justitia så ser du exakt till vilka svenska folket/svenska företag har sina skulder hos.
Det är knappast några "justitiemord", utan de som står med i Justitia har ofta flertalet skulder. Den typen av fall som du hänvisar till måste ju betyda en skuld hos ett företag. De personer som hamnar hos kronofogden som endast har ett stycke skuld, är nog lätträknade.

KL.

Jättebra av säljaren att banga ur då köparen hade skulder hos kronofogden. Jag fattar inte varför man väljer att köpa häst om man har skulder där.

Vad är problemet? Jag svarade på att folk dömmer alla som har anmärkningar som oansvariga, slarviga etc etc

Och det är faktiskt så att det är många som hamnat hos kfm som genomgått div livskriser!

Jag tycker det är farligt att sätta folk i olika fack som man gärna gör här.

Senast ändrad:

Vad är problemet? Jag svarade på att folk dömmer alla som har anmärkningar som oansvariga, slarviga etc etc

Och det är faktiskt så att det är många som hamnat hos kfm som genomgått div livskriser!

Jag tycker det är farligt att sätta folk i olika fack som man gärna gör här.

Må så vara, men man ska också tänka på att alla dessa skulder betyder att företag inte får betalt för den vara som kunden har i sin besittning. Det får du och jag betala för i höjda priser:-(

Jag tror väldigt få skulle vara ödmjuka inför andras skulder om de själva råkade ut för att sälja varor privat, som de inte får betalt för.
Att skicka i väg en sadel som kanske ska bekosta nästa nya sadel vill nog alla ha betalt för. En skuld betyder ju att du i praktiken ger bort sadeln, alt agerar bank och ligger ute med pengar. Då skulle nog även du gå i taket, oavsett livskris hos köparen.
I mitt jobb har jag fått mycket erfarenhet av skulder, att försöka få kunder betala. Jag är ganska luttrad vad det gäller bortförklaringar, som man ofta/alltid får höra.
Att sätta folk i fack är för mig inget större problem, då jag känner att jag vet vad jag pratar om i detta fall.
Åter igen; läser du tidningen Justitia så ser man att alla betalningsanmärkningar där inte har med livskriser att göra.
Dessutom har jag aldrig skrivit ALLA, som du nämnde.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 288
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar