Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Jag köper heller inte det du skriver och påstår. Jag har också varit hos KFM. Min anledning är densamma som din. Ett ex som lyckades havirera en fullt fungerande ekonomi medans jag var svårt sjuk p.g.a min epilepsimedicinering. Jag var i dvala i nästan ett år och mycket kan hända då. Mitt wake-up call blev en delgivning. Jag hade levt heeelt ovetandes eftersom han, som jobbade hemmifrån hade lyckats frisera om all post innan den nådde mig. Men bubblan sprack och jag tog tag i det på ett helt annat sätt än dig.

Nr ett var bort med ALLA kostnader. Ut åkte sambon och jag sa upp lägenhet och där igenom alla övriga kostnader som el, telefoni mm. Flyttade hem till mamma hur förnedrande det än var. Sa upp medryttarhästen och slutade konsumera allt öht. Inte en enda utekväll, nada. Sålde det jag hade som jag inte behövde och var av värde.

Skilnaderna mellan oss är att jag mådde verkligen pyton av att inte betala allt till KFM så fort pengarna kom i min hand. Jag kunde knappt unna mig mat för det gav mig dåligt samvete. Att fortsätta på medryttarhästen var otänkbart. Jag skulle fått dåligt samvete varje gång jag såg honom. Och han kostade mig bara 400 kr i mån. Jag gjorde mig skuldfri på 10 veckor. ( hade visserligen i nte skulder i din storlek men jag hade gjort det samma ändå) Det är 15 år sen och jag har aldrig haft problem igen. Då hann jag få ett fast jobb under dess veckor. Har sedan, under den tiden anmärkningarna synts bytt jobb två ggr för att jag flyttat eller för att jag ville ha bättre betalt. Jag har aldrig hört att någon kollat upp min ekonomi i jobbsituationer och min dåvarande jobbcoatch sa heller inget. Du kanske skulle prova att byta coatch? Jag undrar om inte ditt problem med ansökningarna finns i det personliga brevet istället. Din coatch ska ju vara din positiva pepping så din verkar inte göra något vidare jobb. En eloge ska du ha för att du stavar så bra trots svår dysexsi. Du stavar mycket bättre än mig som har lättare dysexi och dyskalkyri.

Dina skulder fortsätter ju att komma och är utspridda på olika år under en lång tid. Det gör att jag tycker din betalningsmoral inte verkar vara den bästa. I så fall hade du inte haft hästen kvar heller utan åtminstonde lånat ut den på foder el dyligt.

I mina öron använder du sambohistorian för att rättfärdiga dina handlingar. Finns sällan ett skäl som rättfärdigar olagligheter. Du skriver att det du gör är moraliskt riktigt mot fodringsägarna men är det moraliskt riktigt mot sammahället som helhet och dig och din familj då? Du vill ha familj och barn i framtiden säger du och vägen dit är att jobba med olagliga saker :confused: Låter i mina öron helt bisarrt. Om dina olagligheter kommer fram så kommer du få attans så mycket svårare att få jobb än pga betalningsanmärkningarna. Ska du då leva hela livet i kriminalitet? Visst, den lagliga vägen är längre om du inte blir påkommen men den medför också ett rent samvete och en ren bakgrund att ta med sin i framtiden om det nu spelar någon roll.

Skippar du hästen kommer du bli skuldfri fortare och snabbare få anställning och skapa detdär livet du värderar så högt. Jusst nu värderar du ditt hästägande högre än din framtid och barn.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Där har du väldigt fel! De kräver vist mig på skulder som står i mitt namn på mig. Jag är alltid betalnings skyldig!!!!
Däremot kan jag som jag gjort lägga in en fodran på mitt ex för dem och han kan drömmas att betala mig.
Så jag måste först betala det "jag är skyldig" för att sen om jag har tur får jag igen pengarna av honom via fogden.
Jag har lån som är tagna i mitt namn med förfalskade namntekningar, jag har trafikförsäkrningförennigen för en bil jag inte ägt som jag tydligen ägt. Det är tv avgifter, el,hyra , böcker som är beställda, bla listan kan göras jätte lång.

Nej, jag har inte väldigt fel.

På min arbetsplats (en stor kreditgivare både inom banklån och kreditkort) är förfarandet sådant att:

Kunden kontaktar oss ang att denne är utsatt för ett bedrägeri. Vi begär då in skriftliga handlingar tillsammans med en kopia på polisanmälan och även kopia på kundens id-handling. När dessa papper kommit in till oss görs en utredning, och under tiden denna utredning görs så spärras lånet/kreditkortsengagemanget, och inga avier/betalningspåminnelser/krav osv går ut till kund, och skulden går inte vidare till inkasso. Vi håller även kontakt med utredande polisenhet, och om ärendet går vidare till domstol så håller vi även kontakt med den. Sålänge ingen dom fallit eller polisutredningen lagts ner så ligger alltså kundens engagemang (lån/kreditkort) på is hos oss, och ingen betalning krävs in från någon part.

Om polisutredningen läggs ner alternativt dom faller i domstol tas sedan beslut om hur ärendet ska tas vidare hos oss (dvs, om och ifs vem som ska krävas på pengar). Vi har ärenden liggande som har legat i flera år pga att ärendet varit uppe i rätten, dom har fallit som sedan har överklagats osv.

Kanske agerar andra kreditgivare annorlunda, men detta är det förfarande som jag känner till, och som vi arbetar efter.

Jag köper heller inte det du skriver och påstår. Jag har också varit hos KFM. Min anledning är densamma som din. Ett ex som lyckades havirera en fullt fungerande ekonomi medans jag var svårt sjuk p.g.a min epilepsimedicinering. Jag var i dvala i nästan ett år och mycket kan hända då. Mitt wake-up call blev en delgivning. Jag hade levt heeelt ovetandes eftersom han, som jobbade hemmifrån hade lyckats frisera om all post innan den nådde mig. Men bubblan sprack och jag tog tag i det på ett helt annat sätt än dig.

Nr ett var bort med ALLA kostnader. Ut åkte sambon och jag sa upp lägenhet och där igenom alla övriga kostnader som el, telefoni mm. Flyttade hem till mamma hur förnedrande det än var. Sa upp medryttarhästen och slutade konsumera allt öht. Inte en enda utekväll, nada. Sålde det jag hade som jag inte behövde och var av värde.

Skilnaderna mellan oss är att jag mådde verkligen pyton av att inte betala allt till KFM så fort pengarna kom i min hand. Jag kunde knappt unna mig mat för det gav mig dåligt samvete. Att fortsätta på medryttarhästen var otänkbart. Jag skulle fått dåligt samvete varje gång jag såg honom. Och han kostade mig bara 400 kr i mån. Jag gjorde mig skuldfri på 10 veckor. ( hade visserligen i nte skulder i din storlek men jag hade gjort det samma ändå) Det är 15 år sen och jag har aldrig haft problem igen. Då hann jag få ett fast jobb under dess veckor. Har sedan, under den tiden anmärkningarna synts bytt jobb två ggr för att jag flyttat eller för att jag ville ha bättre betalt. Jag har aldrig hört att någon kollat upp min ekonomi i jobbsituationer och min dåvarande jobbcoatch sa heller inget. Du kanske skulle prova att byta coatch? Jag undrar om inte ditt problem med ansökningarna finns i det personliga brevet istället. Din coatch ska ju vara din positiva pepping så din verkar inte göra något vidare jobb. En eloge ska du ha för att du stavar så bra trots svår dysexsi. Du stavar mycket bättre än mig som har lättare dysexi och dyskalkyri.

Dina skulder fortsätter ju att komma och är utspridda på olika år under en lång tid. Det gör att jag tycker din betalningsmoral inte verkar vara den bästa. I så fall hade du inte haft hästen kvar heller utan åtminstonde lånat ut den på foder el dyligt.

I mina öron använder du sambohistorian för att rättfärdiga dina handlingar. Finns sällan ett skäl som rättfärdigar olagligheter. Du skriver att det du gör är moraliskt riktigt mot fodringsägarna men är det moraliskt riktigt mot sammahället som helhet och dig och din familj då? Du vill ha familj och barn i framtiden säger du och vägen dit är att jobba med olagliga saker :confused: Låter i mina öron helt bisarrt. Om dina olagligheter kommer fram så kommer du få attans så mycket svårare att få jobb än pga betalningsanmärkningarna. Ska du då leva hela livet i kriminalitet? Visst, den lagliga vägen är längre om du inte blir påkommen men den medför också ett rent samvete och en ren bakgrund att ta med sin i framtiden om det nu spelar någon roll.

Skippar du hästen kommer du bli skuldfri fortare och snabbare få anställning och skapa detdär livet du värderar så högt. Jusst nu värderar du ditt hästägande högre än din framtid och barn.

Vänta nu vad har jag inte gjort som du inte gjorde?
dumpata ex check
Jag har bott hos mina föräldrar men bor nu med min sambo som står för alla mina kostnader som boende, mat el vatten mm check
Inga ute kvällar check
inget shopande jag tar inte ens ut medicinerna min psykolog skriver ut till mig för jag har inte råd check

Jag har sålt mina sadlar och i stort allt jag ägde har lite kläder och några pocketböcker i mina ägor kvar check

Hur dåligt ska man må för att må tillräckligt dåligt räcker några besök på psykakuten för suisidal eller ska man genomföra det innan man mår tillräckligt dåligt?
Jag har haft min häst ute på foder till i december men fodervärden kunde inte ha kvar han på foder längre pga graviditet så han kom hem igen. check
Sen han kom hem igen har jag inte varit på pyk en enda gång och har kunat börja le igen min psykolog tyckte faktiskt att hästen gjorde mig väldigt gått och skulle inte idag klassa mig som susidal längre. min familj vet vad jag gör de hade mer än gärna sett att jag inte gör det jag gör. MEN de har även sätt hur bra jag mår av honom så de gör allt för att jag ska klara av att ha han ekonomiskt. Min bror står ex viss för hö kostnaden denna månad. Mina föräldrar ska hjälpa mig med de hundra lapar hovis kostar nästa vecka.

Jag har inte råd att ha ett samvete mot samhället individen ser till sig själv först jag får helt enkelt se till att inte åka fast. Fins inget någon kan skriva och säga som kommer ändra mig på den punkten. Jag ska bli skuldfri fort det handlar om överlevnad jag vet att jag kommer inte orka ha det så här i fem år till för jag vet att jag inte lever om fem år om inte min situation ändras fort kommer jag inte orka.

Nej, jag har inte väldigt fel.

På min arbetsplats (en stor kreditgivare både inom banklån och kreditkort) är förfarandet sådant att:

Kunden kontaktar oss ang att denne är utsatt för ett bedrägeri. Vi begär då in skriftliga handlingar tillsammans med en kopia på polisanmälan och även kopia på kundens id-handling. När dessa papper kommit in till oss görs en utredning, och under tiden denna utredning görs så spärras lånet/kreditkortsengagemanget, och inga avier/betalningspåminnelser/krav osv går ut till kund, och skulden går inte vidare till inkasso. Vi håller även kontakt med utredande polisenhet, och om ärendet går vidare till domstol så håller vi även kontakt med den. Sålänge ingen dom fallit eller polisutredningen lagts ner så ligger alltså kundens engagemang (lån/kreditkort) på is hos oss, och ingen betalning krävs in från någon part.

Om polisutredningen läggs ner alternativt dom faller i domstol tas sedan beslut om hur ärendet ska tas vidare hos oss (dvs, om och ifs vem som ska krävas på pengar). Vi har ärenden liggande som har legat i flera år pga att ärendet varit uppe i rätten, dom har fallit som sedan har överklagats osv.

Kanske agerar andra kreditgivare annorlunda, men detta är det förfarande som jag känner till, och som vi arbetar efter.

Nu är det ju så att skulderna redan har hunnit gå till fogden och jag har faktiskt inte kontakt fordringsägaren för blankolånet. Tack för tipset jag ska omedelbart ringa den i morgon och berätta om polisanmälan och se vad de säger. Men det lånet är ju som jag skrev redan hos fogden för indrivning är det någon skillnad då? Kan de dra tillbaks det från fogden i väntan på utslaget i rätten?

Jag vet faktiskt inte ifall man kan återkalla en fordran från KFM, men jag vet att vi återkallar från inkasso (det är flera gånger det är först i samband med överlämnandet till inkassobolaget som kunden blivit medveten om bedrägeriet)

Tack för tipset i allafall jag ska se vad som går att göra åt det. :)

Du kan ju faktiskt inte förneka att hästen kostar dig pengar som gör att du hade tagit dig ur situationen som gör att då mår så dåligt som du gör snabbare. Du kan heller inte förneka att du skulle kunna lämna ut hästen på foder/ta in medryttare igen eftersom det gått att göra förut. Av en medryttare skulle du tom kunna få några slatar för att underlätta.

Det jag menar med vad jag gjorde och det du gör /inte gör, är att jag inte kunde unna mig något för då mådde jag dåligt psykiskt. Jag hade också ett stort behov av hästen. Men jag hade större behov att komma till roten av problemet, att bli skuldfri.Du unnar dig ändå en häst och häst kostar, trots ekonomisk hjälp, en hel del pengar. Du mår ju superdåligt pga ekonomin säger du. Därför förstår jag inte hur du kan rättfärdiga hästen även om jag förstår att du till stor del behöver den. Men fakto är att den hjälper till att dränera ekonomin som ju är kärnan till ditt problem. Sen antar jag att du inte mår bättre heller av att ta olagliga vägar. Som jag ser det så hjälper du dig själv med ena handen och själper dig sen med andra. Du kanske skulle prova och ta medicinen istället och lämna iväg hästen igen? Billigare och du blir snabbare skuldfri och kan ta hem den igen.

Du kan ju faktiskt inte förneka att hästen kostar dig pengar som gör att du hade tagit dig ur situationen som gör att då mår så dåligt som du gör snabbare. Du kan heller inte förneka att du skulle kunna lämna ut hästen på foder/ta in medryttare igen eftersom det gått att göra förut. Av en medryttare skulle du tom kunna få några slatar för att underlätta.

Det jag menar med vad jag gjorde och det du gör /inte gör, är att jag inte kunde unna mig något för då mådde jag dåligt psykiskt. Jag hade också ett stort behov av hästen. Men jag hade större behov att komma till roten av problemet, att bli skuldfri.Du unnar dig ändå en häst och häst kostar, trots ekonomisk hjälp, en hel del pengar. Du mår ju superdåligt pga ekonomin säger du. Därför förstår jag inte hur du kan rättfärdiga hästen även om jag förstår att du till stor del behöver den. Men fakto är att den hjälper till att dränera ekonomin som ju är kärnan till ditt problem. Sen antar jag att du inte mår bättre heller av att ta olagliga vägar. Som jag ser det så hjälper du dig själv med ena handen och själper dig sen med andra. Du kanske skulle prova och ta medicinen istället och lämna iväg hästen igen? Billigare och du blir snabbare skuldfri och kan ta hem den igen.

Ja jag hade kunnat lämna iväg han igen på foder och något jag ska undersköka när passet kommer då han också antagligen ska ut på annons igen för att se om han är säljbar. Men de få hundra lapparna gör ingen sikland i det långa loppet mer än någon månad hit eller ditt Vi pratar fortfarande om år år jag ska försöka överleva för att orka bli skuldfri. För mig handlar det om år inte om 10 veckor. Att ta medicin kommer jag aldrig ha råd till så det finns liksom inte på kartan att ta ut för de hundralapparna kan gå till skulden med.
hästen är en problemhäst och inte vem som helst kan ta han eller köpa men det är något jag undersöker mot allas stora protester.

Varför skulle du inte ha råd till medicinen? Du har väl högkostnadsskydd som alla andra. Om medicinen är svindyr kommer du snabbt upp i maxbeloppet och då blir den gratis. Garanterat billigare än hästen som kostar VARJE månad hela året. Jag äter också svindyra mediciner mot min Ep. Kostar i runda slängar 1300 i månaden. Tufft första månaden och rätt tufft andra sen är den i princip gratis den tredje. Har man fått medicin så är det något som ska tas på allvar. Det måste högprioriteras. Det är ju för din egen och hälsans skull. Du vinner på det i långa loppet. Är det några pengar som familjen ska hjälpa dig med så är det medicinpengar istället för pengar till hö och hovis.

Varför skulle du inte ha råd till medicinen? Du har väl högkostnadsskydd som alla andra. Om medicinen är svindyr kommer du snabbt upp i maxbeloppet och då blir den gratis. Garanterat billigare än hästen som kostar VARJE månad hela året. Jag äter också svindyra mediciner mot min Ep. Kostar i runda slängar 1300 i månaden. Tufft första månaden och rätt tufft andra sen är den i princip gratis den tredje. Har man fått medicin så är det något som ska tas på allvar. Det måste högprioriteras. Det är ju för din egen och hälsans skull. Du vinner på det i långa loppet. Är det några pengar som familjen ska hjälpa dig med så är det medicinpengar istället för pengar till hö och hovis.

Därför att alla just nu anser att den bästa medicinen är hästen för att medicinen gjorde ingen nytta när jag åt den mer än att jag vart mer apatisk. alla lösningar är inte pykofarmaka när man mår dåligt utan att hitta en anledning till att leva överhuvud taget. just nu är den anledningen att min häst MÅSTE ha mat och vatten VARJE dag utan mig har han INGEN. Men om jag inte har den anledningen vilken anledning har jag då att överhuvud taget orka fortsätta nej min familj är inte nog anledning nej min sambo är inte tillräckligt skäl vilken anledning har jag att orka fortsätta om jag inte har hästen? Ingen absolut ingen anledning alls överhuvud taget då har jag bara ett stort skäl till att göra slut på livet för jag ser ingen som helst skäl till att i såfall fortsätta bara ett mycket stort skäl till att sluta kämpa.

Du ska inte leva för hästen skull (för krasst sett så kan någon annan likväl göra det jobbet) du skall leva för din skull. Du vet inte vad morgondagen har för överraskning åt dig. Visst, det kanske är skit nu men i morgon kan faktiskt vara dagen då något riktigt bra händer. Men förväntar man sig att morgondagen och nästa dag och nästa dag ska vara lika eländiga som denna dag så blir de det. Det handlar om att bryta ett mönster som tydligen inte funkar för dig. Slutar du hoppas så har du gett upp. Slutar du kämpa så vänder det aldrig.

Kämpa på och gör det på ett sånt sätt att du klarar av att leva med dina handligar även i fortsättningen.

Lycka till // Voff

Kl
...det handlar sällan om dålig betalnings moral det handlar oftast helt enkelt att pengar inte finns så man kan inte betala.

Det är ganska logiskt och kallas snarare för låg betalningsförmåga.

Men en annan intressant sak är hur du har kunnat få ett blanco-lån helt ovetandes i ditt namn?? När jag kollade upp blanco-lån fick jag visa mig på banken samt uppvisa legitimation. Gällde inte det för denna blanco-långivare också? I annat fall vill jag gärna veta vilken bank det handlar om så att man inte går dit och blir kund och får betala för att deras kunder inte betalar sina lån då de kan vara tagna i annan ovetande persons namn... :confused:

Det är ganska logiskt och kallas snarare för låg betalningsförmåga.

Men en annan intressant sak är hur du har kunnat få ett blanco-lån helt ovetandes i ditt namn?? När jag kollade upp blanco-lån fick jag visa mig på banken samt uppvisa legitimation. Gällde inte det för denna blanco-långivare också? I annat fall vill jag gärna veta vilken bank det handlar om så att man inte går dit och blir kund och får betala för att deras kunder inte betalar sina lån då de kan vara tagna i annan ovetande persons namn... :confused:

Det finns telefon/internetbanker, där ansökan inte sker på något kontor, utan allt sköts via telefon/internet. Däremot så har dessa banker olika säkerhetsrutiner så att sådana bedrägliga ansökningar inte ska gå igenom utan upptäckas utmed vägen, men tyvärr passerar några kontrollerna oupptäckta iallafall (betydligt vanligare med kontokortsbedrägerier)

haha ja min fd tog krediter på bla ellos i mitt namn, suprise när räkningarna började ramla in.. suck.. alla mina KFM skulder är ju från 2010 för att jag inte hade nån inkomst på 6 månader, jobbade ihop så hyra och telefon blev betalda.. så den totala skulden är inte stor men min nuvarand inkomst inte så hög heller så de tar ju inte mycket så det tar tid, emn jag skulle inte skaffa häst eller hund nu:) har en dvärghamster, som tur är med jobb så är jag ju lärare så de tar liksom inte UC då, man hanterar ju inte pengar:)

*delvis kl*

Jag har haft en häst där Kronofogden stod som en av de tidigare ägarna, så visst kan de ta hästar.

Dock är det väl som många säger att risken är väldigt liten att de skulle ta en häst för 5000kr :p

Jo, jag skrev ju att de kan det ;) Men jag skrev också att KFM undviker det gärna eftersom det i slutändan kan bli väldigt dyrt, till och med dyrare än eventuell vinst på försäljningen. En häst för 5' skulle aldrig vara mödan värd.

Jag hade gjort som säljaren om jag haft möjlighet att kolla upp köparen på samma sätt. Om man har pengar, varför har man då skulder hos kronofogden? Det kostar pengar att ha häst, och har man skulder hos kronofogden så har man väl inga pengar?

Det kostar pengar att ha häst, och har man skulder hos kronofogden så har man väl inga pengar?

Jo, om man jobbar svart och inte betalar av på sin skuld. :grin:

Sorry, jag vet att jag låter som en ärkebitch men som tidigare nämnts i tråden så finns bakom varje skuld en fordringsägare som inte får sina pengar. Fast de verkar det inte vara synd om?

Jo, om man jobbar svart och inte betalar av på sin skuld. :grin:

Sorry, jag vet att jag låter som en ärkebitch men som tidigare nämnts i tråden så finns bakom varje skuld en fordringsägare som inte får sina pengar. Fast de verkar det inte vara synd om?

Håller helt med! Känner många småföretagare som sitter i skiten för att folk inte kan betala sina saker de köpt av dem. Jag trodde folk hade vett att inte skaffa mer lyxvaror med stora utgifter om de redan satt i skiten men folk verkar sakna vett helt. Blir mörkrädd när jag läser sånt här!

Håller med blir oxå mörkrädd.Har jag inga pengar så kan jag inte köpa så enkelt är det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 288
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar