Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

Det är ju exakt det säljaren har gjort. Kronofogdeskulder säger en hel del om en persons ansvarskänsla och inställning. ;) Precis som Highcat skrev så är det ju inte direkt så att man hamnar hos fogden om man får en påminnelse. .

Touché ;)
Nej jag hajjar. Jag håller med. Jag bara jämför mig med sådana med skulder för att jag går och funderar på hur i hela friden jag ska ha råd att ha häst någon gång.

Kanske genom att inte skaffa mig skulder hos kronofogden :)

Sv: Du vill köpa en häst o säljaren bangar ur för att du har skulder, är de rätt ???

ang. behandlingar på klinik
på djursjukhuset i strömmshom så får du inte ta hem ditt djur om inte kostnaden är betald. ägande övergår efter en viss tid.

Sugig deal för djursjukhuset att behandla för 65 000 kr och i utbyte få en ridtravare värd max 5000 kr...

Skral ekonomi är absolut inte samma sak som att vara skuldsatt.
Att göra uppoffringar och avkall på annat i vardagslivet för att kunna äga häst, det är ju upp till var och en vad man värdesätter här i livet.

Skuldsatt blir man när man lever över sina tillgångar.. Och ännu mer oansvarigt är det om man väljer att unna sig lyxvaror (i detta fall en häst, som dessutom medför månatliga förutsedda och oförutsedda utgifter) istället för att betala av sin skuld. Man struntar med andra ord i att det bakom fordran faktiskt finns en lidande part som väntar på sina pengar.

Självklart kan man bli nekad behandling! Det är ju mer regel än undantag att man får ställa ekonomisk garanti om man kommer med oförsäkrad häst alt. oklar försäkring (d v s den går inte att kontrollera vid tillfället, det finns reservationer etc).

Inga pengar, ingen behandling
.

Mao en klockren anledning att inte sälja till en som har skuld hos KFM. Det kan ju krävas att hon har 15 000-20 000 i näven när hon åker dit. Vem har dem möjligheten. Knappast någon hos KFM :angel:

Har en släkting som har KFM problem och jag ser hur hon snålar på veterinärvård till hunden. Hon vågade inte ens åka dit sist trots att hela familjen bad henne. Hon viste väl att hon skulle bli nekad då. Hon körde med en massa usla svepsjäl och hemma behandlingar för att slippa åka. Som vanligt lösen någon i familjen problemet åt henne. Blir så trött på folk som skaffar djur och VET att de kommer få svårt att ta hand om dem ekonomiskt och gör glädjekalkyler till höger och vänster.

Det är ju skilnad på att vilja ha och vara realistisk och verkligen kunna ha.

Absolut är det så.

Har också flera gånger sett häst- och hundägare som förhalar behandlingar, skoningar och vaccinationer och annat som behövs just för att det är likviditetskris.

Förra veckan var vi hos veterinären med hunden, inget särskilt akut, inget särskilt dyrt (bl a vaccination), kostnaden stannade ändå på 965 kr (som inte ens med försäkring - våra är oförsäkrade - hade varit subventionerat från det hållet). Har man inte en tusenlapp över för den enkla åtgärden (som inte kan vänta), blir verkligen inte djuret lidande då?

Hundar är ändå billiga i förhållande till hästar, för de flesta börjar ju kostnaden på 1000 kr bara man stiger in på kliniken. Och om försäkringen inte täcker (det den inte täcker vilket kan vara mycket!) vad gör man då? Bara medicin (en sulfabehandling t ex får väl anses rätt vanligt?) går ju loss på 1500 kr.

Det krävs rejäl buffert för att ha djur. Även om man lyckas komma till en punkt där man avlivar, är det inte gratis heller. Även om man kan få tag på någon som sätter bulten gratis ska man göra av med kadavret sedan, vilket inte är helt lätt när det gäller en häst. För de flesta är kostanden bortåt 5-6000 kr även för den "enkla" utvägen. Har man då varit inne på klinik och konstaterat att hästen inte går att rädda, har man nog - efter avlivning - förmodligen ändå gjort av med 10 000 kr utan att få något för dem.

Att ha 10 000 kr på ett konto när man har KFM i hälarna ser jag som m e m omöjligt. Att låna upp dem ÄR omöjligt om man inte har någon snäll och förstående vän eller släktning som öppnar lädret.

Tja alltså, det är ju upp till varje säljare att bestämma sjläva vem dom vill sälja till så är inte mycket man kan göra.

Man vill ju att hästarna ska ha det allra bästa liksom hos ny ägare, eller minst bra nog så att säga.
Inte så konstigt tycker jag inte, och inte kränkande.

Hundar är ändå billiga i förhållande till hästar, för de flesta börjar ju kostnaden på 1000 kr bara man stiger in på kliniken.

Åkte till klinik med häst med senskada. Klev ur transporten, travade honom fram och tillbaka medan vet tittade, konstaterat fortfarande halt och blev hemskickad. Tog 20 min räkningen landade på 5000kr.

Jag köpte hästen för 8000.

Inte att förglömma är ridtravare som säljs så billigt sällan försäkrade som ridhästar, utan har (i bästa fall) en travhästförsäkring vilken inte täcker några skador/hältor eller dylikt på benen annat än benbrott. (Var det på min iaf.) En buffert krävs alltså. Om inte planen är att grannen med vapenlicens skjuter hästen om den börjar halta...

*lite halvt knapplån så där*

Precis. Det jag ville belysa var att även om man är praktisk och "kallhjärtad" vill man oftast ändå ha en diagnos innan man tar bort hästen, och det är inte gratis. Och sedan får de flesta en kostnad för att ta bort hästen (har tar Trotjänartjänst 6000 kr för bultning och kadavertransport).

Så buffert är ordet, sa Bull.

Jag vet inte hur det fungerar men om det var ens stor skuld hade inte jag heller velat sælja.
Men man kan faktiskt hamna hos fogden utan att ha stora skulder också.
Jag hade en rækning på ca 200 kr som glømdes bort och efter en lång utlands resa på några veckor hade den væxt till en rækning på øver 1000 kr och var hos fogden nær jag kom hem.
Men det betalade jag så fort jag såg det.

Men en obetald räkning hamnar inte hos kronofogden direkt, först brukar skulder överlämnas till inkasso. Inkassobolagen brukar ha ungefär samma förfarande som en "vanlig" kreditgivare, dvs skickar ut påminnelser innan skulden lämnas över till kronofogden. Att du hamnat hos kronofogden pga ett par veckors semester och en bortglömd räkning har jag svårt att tro....

Det finns ingenting som säger att du måste gå via inkassobolag. Du kan själv skicka in ansökan.

Kronofogdeskulder säger en hel del om en persons ansvarskänsla och inställning. ;) Precis som Highcat skrev så är det ju inte direkt så att man hamnar hos fogden om man får en påminnelse. .

Riktigt så enkelt är det inte. Det finns så många därute som hamnat hos KFM av många orsaker dom inte kunnat förutse och som betalar till punkt och pricka, tar sitt ansvar och har god betalningsmoral.

Skulle aldrig sälja min häst till någon med skulder hos KFM, jag vill ju att min häst ska kunna få det bra och då räknas det in att ägaren ska kunna betala hovslagare, vetrinär, mat och allt annat.

Riktigt så enkelt är det inte. Det finns så många därute som hamnat hos KFM av många orsaker dom inte kunnat förutse och som betalar till punkt och pricka, tar sitt ansvar och har god betalningsmoral.

Det är din åsikt. Jag är av en annan och det var uppenbarligen säljaren också. Det kan väl knappast vara många som hamnat hos KFM för att de betalat till punkt och pricka, det låter lite som en paradox, inte sant?

Oförutsedda räkningar kan drabba alla, hästägare i synnerhet. Det är därför vi diskuterar vikten av ekonomisk trygghet dvs att man har en buffert. Jag tror att de flesta har råd att ha häst om man är villig att göra de uppoffringar som kanske krävs.

Hur hamnar man där om man betalar till punkt och pricka?

Märk väl att jag endast kommenterade din kommentar att folk hos KFM inte är seriösa och jag la inte in något om försäljarens val.

Det är ett faktum att man kan gå från välbeställd till 0 i massor av olika scenarion som man inte kan rå på. Livsavgörande händelser som ställer saker och ting på sin spets...sjukdom, dödsfall o.s.v. Det har inget med huruvida människor är oärliga eller ej. Bara för att någon har skulder hos kronofogden innebär inte att det handlar oärliga människor med taskig betalningsmoral.

Håller med Piraja! Det kan faktiskt hända fast man är en god samhällsmedborgare med god betalningsmoral!
Kan ta ett exempel,min mor fick restskatt,hon fick hem ett inbetalningskort från skattemyndigheten som hon oxå betalade i god tid. Ca ett år senare dimper det ner ett brev från KFM där man vill ha över tusen kronor. Min mor,som har mkt god betalningsmoral,blir alldeles skräckslagen,hon har ingen aning om vad det gäller. Det visar sej vara en avgift på 200/250 kr som hon skulle ha lagt till den övriga summan. Jodå det stod i brevet från skattemyndigheten,men längst ner o mkt finstilt och hon missade det helt enkelt. Hon fick aldrig någon påminnelse om detta innan hon fick brevet från KFM.
Jag tror min mor nästan hellre skulle dö än få skuld till KFM.....
Detta var dock för ca 15 år sedan,vet ej hur förfarandet från skattemyndigheten är idag.

Att jag heller inte skulle sälja till ngn som har skuld hos KFM,det är en annan sak.

Fast om man står på noll och har skulder hos KFM (dvs man står igentligen på minus). Då är det väll knappast lämpligt läge att köpa häst? Det tycker du väll inte i alla fall? Då spelar det ingen roll om du är/var en ansvarstagande välbetald människa.

Om hästen finns kvar till salu om x antal månader och skulderna är avbetalda så tror jag säkert att säljaren är villig att ändra sig och sälja till den tänkta köparen. Då har man ju visat att man är ansvarstagande och har koll på sin ekonomi.

Men den avgiften (med ränta och tillägg) betalade din mor - för hon har hög betalningsmoral. Och därför har hon inte och hade heller inte några skulder hos KFM. Och inte blev det någon anmärkning heller, antar jag?

Det tar ett bra tag att få en skuld hos KFM, det sker inte över några veckor att ett ärende hamnar där. Och har man dessutom utestående skulder till KFM har man knappast det inflytande över sin ekonomi som krävs om man ska ta på sig ett stort betalningsansvar som en häst faktiskt utgör.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 288
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar