Du måste byta ras. Då blir det en...?

R

Raderad medlem 94602

Ponera att du måste byta ras. Din ras finns inte mer. Vad är ditt andrahandsval? Eller du kanske tom har lekt med tanken att byta till en annan.

Men vad väljer du och varför?

Labbe eller engelsk springer spaniel.

För att jag inbillar mig att de är litegrann som goldens, och i stort sett alla jag träffat har varit snälla, trevliga, glada, charmiga, lite glimten i ögat, och vackra. Dvs vad jag vill ha i en hund.

Jag har tre olika raser, finns massor med hundar jag skulle kunna tänka mig att äga beroende på vad jag vill syssla med. :laugh:

Labbe eller engelsk springer spaniel.

För att jag inbillar mig att de är litegrann som goldens, och i stort sett alla jag träffat har varit snälla, trevliga, glada, charmiga, lite glimten i ögat, och vackra. Dvs vad jag vill ha i en hund.

Här skulle det nog också bli labbe. Av dp-typ. Schäfer är för mycket för enbart mig. Utan sambon hade det inte blivit någon brukshund. Dvärgschnauzern är för lite.
Att jag sen har en mycket proffsig och kunnig kontakt med riktigt trevliga dp-labbar gör mig än mer sugen plus att jag är uppväxt med labb :)

Nyfiken på massor med raser :D

Men om jag måste byta ut nuvarande raser till något motsvarande så blir det NOG:

Schäfer - Chodsky Pes, holländare eller ACD. Tror jag :angel:

Löwchen - Bichon havanais, schipperke eller pudel.

Jag är hemskt kär i tollarna, men jag har ju ingen pga att de är för mycket för mig (tror jag iaf).
Dvärgschnauzer för att det verkar så smidigt med mindre hund och de ligger mig varmt om hjärtat, eller kanske någon av de tyska spetsarna..

Jag är hemskt kär i tollarna, men jag har ju ingen pga att de är för mycket för mig (tror jag iaf).
Dvärgschnauzer för att det verkar så smidigt med mindre hund och de ligger mig varmt om hjärtat, eller kanske någon av de tyska spetsarna..

Jag tror vi har vääldigt lika smak. Har själv dvärgschnauzer och de tyska spetsarna högt upp på listan (och givetvis Eurasier och tollare, men det behövde jag väl inte nämna) :p

Saluki. Utställningsavlad då.. :angel:

Annars har jag alltid varit svag för whippets och när jag blir pensionär SKA jag ha en norfolkterrier! :D

Nu har ju inte jag hund för tillfället, men får väl räkna chodsky pes som "min" ras eftersom det är den jag varit inställd på de senaste åren (även om jag aldrig ägt nån själv, dock levt med två under ett års tid).

Problemet där är ju dock att jag nu tvivlar på att jag kommer ha tid för en sån, i alla fall inte på bra många år, så ska jag välja ett alternativ så blir det en mindre krävande hund och där har jag blivit väldigt nyfiken på shiban, men har aldrig träffat nån ordentligt.

Skulle jag ändå få tid för någon lite mer, "lagom" krävande, så skulle isländsk fårhund och lapsk vallhund ligga bra till.

Sen måste jag väl erkänna att jag skulle kunna skaffa en chihuahua. :o Något jag aldrig trodde om mig själv. Fast i så fall en vuxen omplacering så jag känner till personligheten. Och det är bara för att jag fastnat för en sån, charmig som tusan. :D Men då är det mest sett till att livet kan bli i lägenhet, med inte så mycket tid/ork till hundträning, hunden är enkel att ha med och ger ändå sällskap i någon form av hund. Det som talar emot är att jag inte skulle behandla den ordentligt som en hund, så det vore nog sämsta idén nånsin. :angel:

Om jag tar bort min allergi.
Sheltie tycker dom är lättlärda o lagom jobbiga.
Antar att jag inte får välja dobbis :angel:
Någon av griffonerna,små fräcka hundar men kanske i vekaste laget för min peronlighet.
Harlekin pudel av toy typ,bara för färgen :o
Sen är jag barnsligt förtjust i både pointer o vorsterh men jag jagar ju inte.

Om jag tar bort min allergi.
Sheltie tycker dom är lättlärda o lagom jobbiga.
Antar att jag inte får välja dobbis :angel:
Någon av griffonerna,små fräcka hundar men kanske i vekaste laget för min peronlighet.
Harlekin pudel av toy typ,bara för färgen :o
Sen är jag barnsligt förtjust i både pointer o vorsterh men jag jagar ju inte.

Näää....dobbis har du ju haft. Nu ska du testa nått nytt.
En läderråtta? :idea:

Jag var ju inne på Kelpie ett tag, aussie vann egentligen bara för att pälsen var längre och jag orkade inte med det konstanta fällandet från korthåriga hundar. Så kelpie/working kelpie ligger ju bra till. Även pyrre har varit på kartan, men valde bort dem pga den svajiga mentaliteten. Men skulle gärna ha en trevlig pyrre om jag inte fick ha aussie.

Om/när jag har gård, får, ankor ect och inte får skaffa aussie skulle jag gärna skaffa en BC :D

Jag vet inte!
Mest troligt skulle det bli azawakh, förutsatt att någon av mina favorituppfödare skulle sälja hund till mig då. Jag skulle vara extremt petig innan jag vågade mig på ett sådant köp! Samma storlek som saluki, lika frusna som min Aysu, vinthundsmentalitet men något mer förarbundna, lite mindre jakt men mer vakt.

Annars skulle jag kanske ha... eh. Någon söt hund från hundstallet som det gick att göra lite allt möjligt med. Eller någon annan lämplig omplacering där jag sket helt i rasen och bara tog något som råkade passa mig. Så länge hunden var frisk, hade sund kropp, inte för mycket päls och trevlig mentalitet så hade det väl varit ok.

Eller ja, skulle det gå att få en kopia på Tinja som @Fisherling har (fast helst inte merle) så skulle jag kunna ta en sådan också!

I dagsläget om jag och inte hela familjen fick välja; petit brabancon eller griffon.
Om vi inte hade bebis och jag jobbade mindre skulle jag vilja ha schäfer eller terv.

Alltså, jag har ju redan siktet inställt på en Kai Ken som uppdatering från shiban.. så.. det blir en sådan. Kanske. Om jag lyckas. Förmodligen en Shikoku eller fler shibor på vägen upp för att bygga upp både min egen erfarenhet och kontaktnät.

Erkänner att jag helt fastnat i min hundtyp! ^^

Hade jag minsta intresse och möjlighet för den typen av jakt hade jag väldigt gärna omfamnat norrbottenspetsen, men nej.

WSS eller Labbe är väl dom raserna som ligger närmast till hands och som jag kilat på flera gånger - mycket för att de delar samma positiva egenskaper som Golden (precis som @Problematisk är inne på :) ) Dock tror jag att jag hade blivit galen på labbe-pälsen :o så mest troligt WSS.

Sen finns det så många andra trevliga, fina, häftiga och underbara raser som jag gillar men där jag inser att det inte matchar med min personlighet eller mina intressen/min kunskaps och aktivitetsnivå. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 494
Senast: monster1
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 001
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 174
Senast: Nota
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
735
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka