Du får hitta en annan Karl som inte vill ha barn sa han

En av er måste backa eller ändra sig, annars måste ni bryta upp. Tycker han att framtidiga barn är viktigare än vad du är så får han leta efter en annan inkubator. Inte så mycket att fundera på, det går inte att kompromissa om barn.
Vet flera förhållanden som tagit slut pga att den ena parten är desperat efter barn och den andra vill inte ha barn.

Fast så har jag tänkt med, och min make har gjort ett val att avstå barn och istället stanna med mig. Men det har gjort honom bitter och deprimerad, och vårat förhållande har varit milt sagt jobbigt i många år. Jag kommer alltid att ha skuldkänslor för att jag inte "gett" honom barn, och även om han älskar mig så kommer han alltid att se mig som anledningen att han inte fått den familj han alltid drömt om....
Men så oerhört jobbigt.
Jag personligen skulle inte stå ut med ett sådant liv.

En av er måste backa eller ändra sig, annars måste ni bryta upp. Tycker han att framtidiga barn är viktigare än vad du är så får han leta efter en annan inkubator. Inte så mycket att fundera på, det går inte att kompromissa om barn.
Vet flera förhållanden som tagit slut pga att den ena parten är desperat efter barn och den andra vill inte ha barn.
Helt OT, men ordet inkubator! Nästan i klass med fabulös.

Man kan absolut uppfatta situationer och text olika.

Men hot om att lämna i övertalningssyfte?
I TS fall verkar det ju snarast vara ett konstaterande från sambons sida att han önskar barn så starkt att det inte är aktuellt att bygga ett liv tillsammans med en människa som inte vill ha barn.
Jag uppfattar inte (men kan förstås ha fel eftersom jag inte hört samtalet) att sambon försöker övertala?
Eller så var det precis så det var: acceptera att vi skaffar barn! och om du inte vill det så stick!

Svårt, hur som helst, när parterna verkar stå långt från varandra i en så viktig fråga.

Jag vet förstås inte heller hur TS och hennes sambos samtal har låtit, eller hur någon av dem tolkat varandra. Jag delade med mig av mina erfarenheter och tankar eftersom det var det TS i sitt begynnelseinlägg frågade efter ..

Om den någon som jag tagit till mig, inlett förhållande med var beredd att dela sitt liv med mig, men bara någon form av villkor ... så hade jag absolut tolkat villkoret som ett hot. Det är ju ett hot, ett hot mot förhållandet. Och vill man nu fortfarande dela sitt liv med någon, men bara om den någon gör det om man går den till viljes så hade jag absolut tolkat dessa villkor som övertalningsförsök/utpressning ...

Även om det är stora avgörande frågor i livet, så är själva förhållandet till den man väljer att dela livet med lika viktigt för mig. Inget man hotar med att kasta bort. Man kanske kommer man fram till att det här kommer inte fungera. Det vi har i förhållandet väger inte upp mot det jag i så fall får avstå. Då tar man ansvar för det, gör slut helt enkelt .. Men innan dess, är det inget som jag skulle acceptera som en del av samtalen inom min relation.

... men som sagt, det är mina generella tolkningar baserat på situationen "han vill, inte jag och om jag inte går med på det här så tar det slut".

Därför att det ibland går bra och det därför inte finns anledning att ta livet av sig om det skulle råka bli barn.
Det är liksom ingen garanti att det blir vidrigt bara för att man tror det.
För att inge litet hopp för dem som hamnat i en situation som de tror är hopplös.
Behöver jag fortsätta?
Nej, det finns ingen anledning att fortsätta. TS vacklar inte och undrar inte om hon vill ha barn eller inte. Hennes frågeställning handlar om förhållandet och mannen.

Jo, det är det jag menar. Varför är det så?
Vad är det som hindrar mammorna från att bara dra (omvi nu bortser från amning) och vad är det som gör att männen gör det?

För mig handlar det om samhällets förväntningar och om könsroller.

Har för övrigt en vän vars mamma drog med en annan man när hen var liten och lämnade far med fyra barn, varav min vän var en av dom.
Min vän är idag den mest icke-normativa när det gäller könsroller som jag känner.
Fördelningen hemma hos dom är det mest jämlika jag har upplevt i min bekantskapskrets.
+ @honung

Det är ju bara att se hur det ser ut, att män överger sina barn är väldigt mycket vanligare än att kvinnor gör det. T ex efter en skilsmässa. Normer och roller, säkert - men framförallt det faktum att kvinnan så väldigt ofta är primärföräldern, den som alltid finns där för barnet.

Det hade räckt med ett svar för TS, faktiskt.
1, Hon vill inte ha barn. Inget att diskutera, alltså.
2, Hon vill bo kvar hos sin sambo. Så länge det är okey för honom är det inget att diskutera.
3, Vill sambon byta ut henne så förstår hon det, även om det svider. Inget att diskutera.

Det hade räckt med ett svar för TS, faktiskt.
1, Hon vill inte ha barn. Inget att diskutera, alltså.
2, Hon vill bo kvar hos sin sambo. Så länge det är okey för honom är det inget att diskutera.
3, Vill sambon byta ut henne så förstår hon det, även om det svider. Inget att diskutera.

Och man får inte ha känslor över detta? Får man inte må dåligt när man får reda på att man inte passar ihop?

Allt ska vara sakligt och känslor får inte förekomma?

Självklart får man ha känslor för det. Men inte andra åsikter än Buke-maffian. Då jäklar tar det hus i......

Äsh du får ha vilka åsikter du vill, det har jag ofta eller uttrycker mig på ett sätt som en del verkligen försöker misstolka.

Buke maffian är inte så farlig egentligen ;)

Jag vill inte ha barn och är väldigt tydlig med det när jag träffar någon ny så jag förstår dig precis.
Skulle någon komma med ett sånt ultimatum till mig hade jag ärligt talat blivit skitförbannad, det är så ruttet och lågt. Ett barn förtjänar att vara efterlängtat av bägge föräldrarna.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 775
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 140
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 021
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka