Jag är intresserad, jag forskar inte.Men om din inställning är att man ska anta att påståenden och "förklaringar" stämmer tills motsatsen är bevisad - och inte vare sig själv söker att motbevisa eller intresserar sig för/accepterar andras arbete på området - så får du nog sluta vifta med "titta vad fantastisk vetenskapen är", för det du verkar sträva efter är exakta motsatsen. Och inte på något sätt väl ägnat att föra kunskap framåt.
Tillåta människor berätta vad dom upplevt, utan att dum/flum förklara dom gynnar öppenhet och framtida forskning i ämnet. Dumförklarar man människor sätter man munkavel på dom
Jag har aldrig sett ett spöke, tror inte heller på spöken En familj jag känner är helt säkra på att det fanns ett spöke i deras gamla hus, alla i familjen såg henne. Gäster som kom till huset såg henne.
Menar du då att jag ska avfärda vad dom i familjen sett, med att -Spöken finns inte, ni har livlig fantasi, vetenskapen har inte bevisat etc ?
Menar du att såna kommentarer skulle gynna forskningen (om det nu ev finns spöken)?