Drömtydning

Om forskare,vetenskapsmän inte hade haft ett öppet sinne.
Då hade vi idag trott att jorden va platt
Det forskas om det som är osannolikt och otroligt, annars kommer vi ju ingenstans.
Varför dissa ni människors intuition?
Ni tycker ju människan är så fantastisk att vi har upptäckt och räknat ut nästan allt som finns med apparater.
Kan ni inte då sätta lite tillit till intuition?
:bow::bow:
Och hur har man kommit fram till vilka substanser som kan blandas för att få fram mediciner t.ex.? Chansat?
Läkemedel/vård har på olika sätt används i alla tider. Det är först nu i "modern" tid som allt ska botas och lindras med medicin...
Någonstans måste ju alla idéer ha kommit ifrån, innan de hamnade i böcker/som fakta o.s.v.
Och hur har man kunnat veta att det funkar som det ska (eller någorlunda i alla fall) någonstans måste intuition ha används!

Om forskare,vetenskapsmän inte hade haft ett öppet sinne.
Då hade vi idag trott att jorden va platt
Det forskas om det som är osannolikt och otroligt, annars kommer vi ju ingenstans.
Varför dissa ni människors intuition?
Ni tycker ju människan är så fantastiska att vi har räknat ut nästan att

Det är väl ingen som dissar människors förmåga att hitta på saker och teorier om hur saker och ting förhåller sig. Den är enorm och ofta nyttig. Fysiker och andra forskare ställer dagligen upp teorier för hur de tror att världen fungerar för att komma vidare. Sedan prövar man de sakerna och teorierna och ser om de håller, för att bygga kunskap. De flesta teorier och påhitt håller inte måttet i mötet med verkligheten. Ibland går det att bevisa att de är bestämt fel, ibland går det bara att visa att de är högst osannolika, ibland - men sällsynt - passar de faktiskt in i verkligheten. I arbetet med det brukar nya idéer uppstå som man sedan prövar.

Ett ständigt sökande efter kunskap, en nyfikenhet inför att få veta, en öppenhet för att ändra sig helt och hållet när nya saker kan prövas. Om man inte hade brytt sig om att pröva sina teorier hade vi varit kvar på "Jorden är platt". För det var ju en teori given av mänsklig intuition och hårt påhejad av diverse kyrkor.

Det är först när man börjar acceptera människors teorier om hur saker och ting förhåller sig, utan att pröva dem, som man är ute på fel väg. Det som vissa i tråden kallar att vara "öppen".

Och hur har man kommit fram till vilka substanser som kan blandas för att få fram mediciner t.ex.? Chansat?
Någonstans måste ju alla idéer ha kommit ifrån, innan de hamnade i böcker/som fakta o.s.v.
Och hur har man kunnat veta att det funkar som det ska (eller någorlunda i alla fall) någonstans måste intuition ha används!

Som jag skrev. Människor är påhittiga. Kalla det intuition om du vill. Ofta har man fel, ibland har man rätt.

Ibland är det ganska lätt att förutsäga en sak utifrån tidigare kunskap, tveksamt om det kan kallas intuition. Men jag tror att vi ofta vill kalla just undermedveten kunskapsbearbetning för intuition, som drömmar som tråden handlar om.

Enda sättet att ta reda på vilket som gäller (sant/falskt) i ett enskilt fall är att pröva det.

Läkemedel/vård har på olika sätt används i alla tider. Det är först nu i "modern" tid som allt ska botas och lindras med medicin...
Hur uppfattades ofta läkekvinnor barnmorskor förr i tiden?
Jo som häxor som skulle brännas på bål.
Tur att vi är lite mer öppna mot läkekonsten idag :)

Som jag skrev. Människor är påhittiga. Kalla det intuition om du vill. Ofta har man fel, ibland har man rätt.

Ibland är det ganska lätt att förutsäga en sak utifrån tidigare kunskap, tveksamt om det kan kallas intuition. Men jag tror att vi ofta vill kalla just undermedveten kunskapsbearbetning för intuition, som drömmar som tråden handlar om.

Enda sättet att ta reda på vilket som gäller (sant/falskt) i ett enskilt fall är att pröva det.
Visst vill vi pröva, testa och utforska det ligger i vår natur.
Allt går ju inte att se, dissekera, mäta eller fotografera.
Känslor är i allra högsta grad verkliga
Hur bevisar man att dom finns?

För ett tag sen såg jag på ett program där dom sa att dom kommit fram till att vår framtid är så känslig att bön/känslor kan påverka utgången av det som händer oss. Det hänger inte enbart på vad vi gör fysiskt, utan också hur vi känner och om vi har bett en bön. För varje steg vi tar öppnas framtiden och den påverkas av hur vi känner

Kan inte annat än hålla med. Det är tur att vi ställer hårdare krav på vetenskap och beprövad erfarenhet än vad man gjorde förr i tiden och inte låter människor dö i behandlingsmetoder som är farliga eller ineffektiva.
Du missförstod mig med flit va? :cool:
Du tror på fullaste allvar att sjukvården nu, med sina mediciner, behandlingar/uteblivna behandlingar, nonchalans, platsbrist, neddragningar, allmändiagnostisering och "ta en alvedon och avvakta" o.s.v. enbart räddar liv?
Medicinförgiftningar? Medicin är lösningen på allt, strunt samma om patienten faktiskt ens borde/kan ta medicinen (p.g.a sjukdom/andra mediciner/riskgrupper eller vad som helst) "missade" sjukdomar (trots enorma resurser med apparater o.s.v. för undersökningar - men som numera anses vara för dyra...) bortprioriteringar...ja verkligen bra vård :up:
Jag vill hävda motsatsen, är man uppmärksam, lyhörd och öppen för möjligheter mot patienten, och inte bara sina egna principer och rutiga böcker så tror jag man hade kommit betydligt längre.
Man bör nog vara rätt skeptisk till vården också och inte lita blint på dem.

Tack och lov blir det även mer och mer vanligt med örter, kosttillskott o.s.v. som är precis lika effektiva mot viss problematik men med inga/färre/mildare biverkningar.

Men, som sagt, jag vill inte diskutera det här med dig mer. Det är inte ett dugg givande för mig att sitta och argumentera med dig.
Kan du åtminstone respektera det även om du misstror mig vad gäller erfarenheter, kunskaper o.s.v.?
Jag vore väldigt tacksam i så fall!

Du missförstod mig med flit va? :cool:
Du tror på fullaste allvar att sjukvården nu, med sina mediciner, behandlingar/uteblivna behandlingar, nonchalans, platsbrist, neddragningar, allmändiagnostisering och "ta en alvedon och avvakta" o.s.v. enbart räddar liv?
Medicinförgiftningar? Medicin är lösningen på allt, strunt samma om patienten faktiskt ens borde/kan ta medicinen (p.g.a sjukdom/andra mediciner/riskgrupper eller vad som helst) "missade" sjukdomar (trots enorma resurser med apparater o.s.v. för undersökningar - men som numera anses vara för dyra...) bortprioriteringar...ja verkligen bra vård :up:
Jag vill hävda motsatsen, är man uppmärksam, lyhörd och öppen för möjligheter mot patienten, och inte bara sina egna principer och rutiga böcker så tror jag man hade kommit betydligt längre.
Man bör nog vara rätt skeptisk till vården också och inte lita blint på dem.

Tack och lov blir det även mer och mer vanligt med örter, kosttillskott o.s.v. som är precis lika effektiva mot viss problematik men med inga/färre/mildare biverkningar.

Men, som sagt, jag vill inte diskutera det här med dig mer. Det är inte ett dugg givande för mig att sitta och argumentera med dig.
Kan du åtminstone respektera det även om du misstror mig vad gäller erfarenheter, kunskaper o.s.v.?
Jag vore väldigt tacksam i så fall!

Nej, som sagt, är man redan tvärsäker så är det klart att man inte tycker att det ger något att diskutera med någon som inte lallar med i samma tankebanor.

Jag är ganska nöjd med att vi genom vetenskapens framfart slipper att utsättas för behandlingsmetoder som åderlåtning, homeopati, healing, kraniosakral terapi och frekvensmedicin. För att bara räkna upp några humbugkoncept, som varierar från direkt farliga till endast förlitande sig på placebo.

Jag kommer att sluta diskutera med dig om du vill, men jag kommer inte att sluta bemöta det jag tycker är dumheter som framförs i detta forum. Det är lite vad ett forum handlar om. Man får komma till tals även om man har en annan uppfattning eller vinkel. Forumet är öppet för olika typer av tänkande som fritt får framföras. Precis som jag är helt öppen inför att världen fungerar annorlunda än vad jag anser idag, bara man kan påvisa med ny kunskap att det är så.

Läkemedel är typiskt baserade på örter och andra kända substanser som man känner till olika effekter av. Sedan prövar man de kliniskt för att ta reda på om det var humbug eller om det fanns effekt. Så bör man även göra med all alternativ medicin. Det spelar väl ingen roll hur man kom på metoden, bara man kan bevisa att den är effektiv, eller hur?

Visst vill vi pröva, testa och utforska det ligger i vår natur.
Allt går ju inte att se, dissekera, mäta eller fotografera.
Känslor är i allra högsta grad verkliga
Hur bevisar man att dom finns?

För ett tag sen såg jag på ett program där dom sa att dom kommit fram till att vår framtid är så känslig att bön/känslor kan påverka utgången av det som händer oss. Det hänger inte enbart på vad vi gör fysiskt, utan också hur vi känner och om vi har bett en bön. För varje steg vi tar öppnas framtiden och den påverkas av hur vi känner

Många känslor kan visualiseras genom datortomografi. Det betyder inte att vi förstår dem, deras funktion och varför de uppstår i någon helhet - ännu bara bråkdelar. Det är därför forskning pågår på området. Nya teorier testas, förkastas eller accepteras. En ständig nyfikenhet och öppet sökande efter kunskap.

Hur tänkte du att vi skulle kommit ifrån att tro att "Jorden är platt". De flesta människor kände ju intuitivt att det var rätt. Det krävdes astronomer och matematiker för att räkna ut att det nog faktiskt är fel och utifrån det sedan förstå hur det verkligen förhöll sig. Det krävdes öppenhet och nyfikenhet. Det som höll emot utvecklingen var att det fanns en acceptans för att acceptera fria fantasier som fakta.

Många känslor kan visualiseras genom datortomografi. Det betyder inte att vi förstår dem, deras funktion och varför de uppstår i någon helhet - ännu bara bråkdelar. Det är därför forskning pågår på området. Nya teorier testas, förkastas eller accepteras. En ständig nyfikenhet och öppet sökande efter kunskap.

Hur tänkte du att vi skulle kommit ifrån att tro att "Jorden är platt". De flesta människor kände ju intuitivt att det var rätt. Det krävdes astronomer och matematiker för att räkna ut att det nog faktiskt är fel och utifrån det sedan förstå hur det verkligen förhöll sig. Det krävdes öppenhet och nyfikenhet. Det som höll emot utvecklingen var att det fanns en acceptans för att acceptera fria fantasier som fakta.
För att ens tänka tanken att jorden är rund krävs ett öppet sinne, för att komma fram i all forskning krävs ett öppet sinne. Ett öppet sinne som säger att -Allt är möjligt!
Om man bara ska tro på det som redan är bevisat, då står vi på samma ställe och stampar.
Tex Att jorden va platt va ju uppenbart och bevisat, tills någon flummig dåre påstod motsatsen.

Att känslor påverkar den fysiska miljön vi lever i går inte att visualisera genom datortomografi

För att ens tänka tanken att jorden är rund krävs ett öppet sinne, för att komma fram i all forskning krävs ett öppet sinne. Ett öppet sinne som säger att -Allt är möjligt!
Om man bara ska tro på det som redan är bevisat, då står vi på samma ställe och stampar.
Tex Att jorden va platt va ju uppenbart och bevisat, tills någon flummig dåre påstod motsatsen.

Att känslor påverkar den fysiska miljön vi lever i går inte att visualisera genom datortomografi

M en det är ju precis det jag menar! Sedan prövar man vad av det påhittade som är sant, vad som är sannolikt, vad som är osannolikt och vad som är falskt.

Då bygger man kunskap ur den mängd påhitt man gjort och sorterar bort det som inte stämde.

Jag får intrycket att ni vill att man ska stanna vid att acceptera de fria fantasierna som fakta. Låta dem vara oprövade och ändå påstå att de är sanna. Till och med trots prövning där de visat sig vara felaktiga, fortsätta att påstå att de är sanna.

Det är att föra oss bakåt mot den mörka medeltiden och tacka nej till att förstå den verklighet vi alla lever i.

M en det är ju precis det jag menar! Sedan prövar man vad av det påhittade som är sant, vad som är sannolikt, vad som är osannolikt och vad som är falskt.

Då bygger man kunskap ur den mängd påhitt man gjort och sorterar bort det som inte stämde.

Jag får intrycket att ni vill att man ska stanna vid att acceptera de fria fantasierna som fakta. Låta dem vara oprövade och ändå påstå att de är sanna. Till och med trots prövning där de visat sig vara felaktiga, fortsätta att påstå att de är sanna.

Det är att föra oss bakåt mot den mörka medeltiden och tacka nej till att förstå den verklighet vi alla lever i.
Människor som sa att jorden va platt och vägrade tro något annat Dom reagerade precis som du gör nu när du reagerar på oförklarliga saker som händer,.som vidskepelser.
Du slår det ifrån dig med att avfärda det. Precis på samma sätt som dom envisa avfärdade att jorden va rund.
Självklart kan ingen säga helt bestämt att spöken finns. Därför heter det Tro på spöken

Grunden för vetenskap är skepticism. Inget gäller som inte kan testas, testas och testas igen, och håller för alla dessa tester. Vetenskap är inte att fritt hitta på trehundra saker innan lunch. Man kan inte framhålla vetenskapens värde och framsteg men plocka bort skepticismen, då har man inte förstått vad det är.

Människor som sa att jorden va platt och vägrade tro något annat Dom reagerade precis som du gör nu när du reagerar på oförklarliga saker som händer,.som vidskepelser.
Du slår det ifrån dig med att avfärda det. Precis på samma sätt som dom envisa avfärdade att jorden va rund.

Allvarligt? Det framlades bevis i det ena fallet.

@Lampan

Hur avgör man om ett påstående är falskt? Det går väl överhuvudtaget inte om andra bara kan svara att man inte har ett tillräckligt öppet sinne.
Jag säger inte att dina påståenden är falska, jag säger att man inte ska avfärda andras erfarenhet som flum och fantasier.
Det är du som säger att människors upplevda erfarenheter är falska.
Är en upplevd erfarenhet ens falsk?
Erfarenheten är väl sann för den personen?

Allvarligt? Det framlades bevis i det ena fallet.
Ja, och det tog tid att få fram bevis
Allt kan inte förklaras med matematik, det kanske tar tid att bevisa, det som ses som övernaturligt idag.

Jag brukar avfärda märkliga saker som händer mig själv som sammanträffanden, men jag skulle aldrig avfärda någon annans erfarenhet på samma sätt.

Om man slutar att tro att något är möjligt, då söker man inte svaren längre Det vill vi inte!

Ja, och det tog tid att få fram bevis
Allt kan inte förklaras med matematik, det kanske tar tid att bevisa, det som ses som övernaturligt idag.

Jag brukar avfärda märkliga saker som händer mig själv som sammanträffanden, men jag skulle aldrig avfärda någon annans erfarenhet på samma sätt.

Om man slutar att tro att något är möjligt, då söker man inte svaren längre Det vill vi inte!

Men om din inställning är att man ska anta att påståenden och "förklaringar" stämmer tills motsatsen är bevisad - och inte vare sig själv söker att motbevisa eller intresserar sig för/accepterar andras arbete på området - så får du nog sluta vifta med "titta vad fantastisk vetenskapen är", för det du verkar sträva efter är exakta motsatsen. Och inte på något sätt väl ägnat att föra kunskap framåt.

Självklart kan ingen säga helt bestämt att spöken finns. Därför heter det Tro på spöken

Jag avfärdar inget. Jag begär bara att det ska påvisas som sannolikt sant innan jag kan ta det som sannolikt sant.

Jordens rundhet bevisades med observationer och matematik.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vilken konstig upplevelse jag precis hade. Jag var ute på gården, städade och tvättade inne i bilen. Ganska monotont, så tankarna gick...
Svar
3
· Visningar
545
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vaknade imorse, och sakta färdades jag från drömmarnas ljuvliga värld till den vakna världen. När det slår mig att jag har lämnat...
Svar
2
· Visningar
274
Senast: cassiopeja
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 433
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 921
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar