Tycker det bara kändes lite väl världsfrånvänt att tro att man nödvändigtvis behöver leva minimalistiskt och bo i en koja i skogen för att klara sig på 15’.
Och vem trodde det, tycker du?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tycker det bara kändes lite väl världsfrånvänt att tro att man nödvändigtvis behöver leva minimalistiskt och bo i en koja i skogen för att klara sig på 15’.
Du missar poängen.Jag tycker nog det låter väldigt mycket sorgligare att tillbringa en tredjedel av sin vakna tid på något som "bara är ett jobb", något nödvändigt som bara ska klaras av för att man sen ska kunna göra roliga och utvecklande saker resten av sin vakna tid, än att tillbringa den tredjedelen med att göra sådant som bidrar med personlig utveckling, substans och sammanhang.
Fel är det ingen som sagt att det är, men väldigt många behöver inte jobbet för att uppnå det.det absolut inte behöver vara fel i att personlig utveckling och vad man arbetar med går hand i hand.
Jag önskar att jag kunde tänka så, men samtidigt vill jag absolut inte på några villkor känna mig beroende av en annan människa eller känna att jag begränsar min eventuella partner - vilket nog skulle bli fallet om jag fick ut runt tiotusen efter skatt och den andre fem gånger så mycket. Hur möts man i mitten där?Jag ser inkomst som en rätt liten del i det hela. Alltså jag väljer inte en person utifrån vad de tjänar utan utifrån vem personen är.
En person som tjänar 15 000 kr är varken mer eller mindre intressant än den som tjänar 50 000 kr.
Jag har ju i princip alltid varit i den sitsen eftersom jag varit sjukskriven mer eller mindre hela livet, nästan alla jag träffar tjänar därför mycket mer än mig. Jag har landat i att jag har råd med mitt liv, det livet jag lever just nu och jag är på det hela nöjd med det (hade jag velat ha mer pengar? självklart men jag tycker inte jag lider liksom) om en partner väljer att lägga pengar på mig då är det ok, det måste ju vara upp till var och en vad man lägger pengar på. Men jag vill inte ha någon annans pengar för att överleva och jag skulle nog aldrig ta emot en present som gjorde att jag sedan var beroende av hans pengar för att kunna behålla den tex.Jag önskar att jag kunde tänka så, men samtidigt vill jag absolut inte på några villkor känna mig beroende av en annan människa eller känna att jag begränsar min eventuella partner - vilket nog skulle bli fallet om jag fick ut runt tiotusen efter skatt och den andre fem gånger så mycket. Hur möts man i mitten där?
Jag vet inte exakt men när jag varit tillsammans med någon som tjänat betydligt mer än mig har det ändå känns som att vi kompenserat varandra på ett bra sätt. Ingen har heller inte begränsat den andra på något ekonomiskt eller liknande plan. Sen att relationen ändå inte höll men det var inte pga ekonomin iafJag önskar att jag kunde tänka så, men samtidigt vill jag absolut inte på några villkor känna mig beroende av en annan människa eller känna att jag begränsar min eventuella partner - vilket nog skulle bli fallet om jag fick ut runt tiotusen efter skatt och den andre fem gånger så mycket. Hur möts man i mitten där?
Jag har ju i princip alltid varit i den sitsen eftersom jag varit sjukskriven mer eller mindre hela livet, nästan alla jag träffar tjänar därför mycket mer än mig. Jag har landat i att jag har råd med mitt liv, det livet jag lever just nu och jag är på det hela nöjd med det (hade jag velat ha mer pengar? självklart men jag tycker inte jag lider liksom) om en partner väljer att lägga pengar på mig då är det ok, det måste ju vara upp till var och en vad man lägger pengar på. Men jag vill inte ha någon annans pengar för att överleva och jag skulle nog aldrig ta emot en present som gjorde att jag sedan var beroende av hans pengar för att kunna behålla den tex.
Jag har inte aktivt velat ha en partner sedan rätt många år tillbaka så jag kan bara utgå ifrån hur det hypotetiskt känns för mig, och själv hade jag känt mig besvärad och otillräcklig från början tror jag, så jag hade helt enkelt inte nappat på att ens försöka med någon som satt i en helt annan ekonomisk sits. Jag hade nog inte kunnat se förbi det, och så räknar jag med att en person i ett annat skift nog har andra viljor och vanor i livet än mig också. Kanske resor och äta ute och liknande.Jag vet inte exakt men när jag varit tillsammans med någon som tjänat betydligt mer än mig har det ändå känns som att vi kompenserat varandra på ett bra sätt. Ingen har heller inte begränsat den andra på något ekonomiskt eller liknande plan. Sen att relationen ändå inte höll men det var inte pga ekonomin iaf
Fast datorspel kan vara ett intresse? Uppenbarligen vill personen göra det och tycker säkert att det är jättebra att partnern är borta på sitt jobb och på sina intressen så att de kan få utöva sitt intresse. Varför är spela dator sämre än att ha häst?Även om vi tar bort den rent ekonomiska aspekten i frågeställningen hade jag ändå dragit öronen åt mig om en ny bekantskap sa att hen inte jobbar. (Om det inte finns ett uppenbart skäl som sjukskrivning, men det verkade det inte vara tal om här.) Jobbet är en stor del av ens liv och går minst åtta (ibland tio) timmar av mitt dygn bort på att jobba (och sen två-tre på hästarna efter det) så blir det inte mycket tid kvar. Medan den andra personen då sitter hemma och spelar dator? Jag hade känt konstant dåligt samvete för att jag inte tillbringade tillräckligt mycket tid med min partner om det hade varit så, jämfört med om partnern också jobbar åtta timmar och har något fritidsintresse efter jobbet. Men alla är olika, och tur är väl det.
Fast hade jag inte jobbat utan bara hängt i stallet hade det nog också bedömts som märkligt av omgivningen?Fast datorspel kan vara ett intresse? Uppenbarligen vill personen göra det och tycker säkert att det är jättebra att partnern är borta på sitt jobb och på sina intressen så att de kan få utöva sitt intresse. Varför är spela dator sämre än att ha häst?
Fast hade jag inte jobbat utan bara hängt i stallet hade det nog också bedömts som märkligt av omgivningen?
Ja, jag har svårt för personer som är spelnördar, det erkänner jag. Men jag var knappast ensam i den ursprungliga tråden om att tycka så. Vill inte en kille dejta mig för att han har åsikter eller fördomar eller vad man än vill kalla det mot hästtjejer är han inte rätt för mig och jag vill inte vara tillsammans med någon som spelar datorspel dygnet runt, för det är mil från min vardag och min världsbild. Men jag skiter fullständigt i vad mina vänner och kollegor och andra personer som jag har relativt nära men inte behöver dela liv med som en kärlekspartner gör (diskussionen är de facto utbruten ur just dejtingtråden) har för intressen, det angår inte mig. Men ska jag leva med någon bör vi ha relativt lika intressen. Han behöver inte gilla hästar men just dataspel är så långt bort från mig man bara kan komma.
Men då kan du se mitt uttalande likadant som att du sveper bort häst- och hundmänniskor. Jag skulle aldrig vilja dejta någon som har datorspel som sitt stora intresse. Punkt. Lika mycket som säkert många killar väljer bort hästtjejer. Varför inleda något som jag vet aldrig kommer funka, för vi tycker så totalt olika om det? Men jag pratade om mig. Inte om dataspelande människor generellt, utan hur jag ser det i en potentiell kärleksrelation.Varför det? Varför ska det vara märkligt att man gör det man älskar om man kan det?
Ja, jag sveper bort både häst och hundmänniskor för att jag inte skulle stå ut med att dejta någon som hade det t.ex.
Är inte heller speciellt förtjust i datorspelande som intresse - hade ett ex som var helt beroende. Men i det stora hela så har personen ett intresse och sitter inte och väntar på att partnern ska komma hem. Det var nog det jag vände mig om.
Det är ju skillnad att vara dataspelsberoende och ha dataspel som hobby? Min sambo har det som hobby, jag har flera tidskrävande hobbys utanför hemmet. Iom att hans intresse är hemmavid så tar ju hans mindre tid egentligen än mina då jag har restider, kan inte bara ta en paus och umgås hemma en stund etc Vi har tid tillsammans, och hade nog haft mindre tid om han haft liknande hobbys som jag utanför hemmetFast hade jag inte jobbat utan bara hängt i stallet hade det nog också bedömts som märkligt av omgivningen?
Ja, jag har svårt för personer som är spelnördar, det erkänner jag. Men jag var knappast ensam i den ursprungliga tråden om att tycka så. Vill inte en kille dejta mig för att han har åsikter eller fördomar eller vad man än vill kalla det mot hästtjejer är han inte rätt för mig och jag vill inte vara tillsammans med någon som spelar datorspel dygnet runt, för det är mil från min vardag och min världsbild. Men jag skiter fullständigt i vad mina vänner och kollegor och andra personer som jag har relativt nära men inte behöver dela liv med som en kärlekspartner gör (diskussionen är de facto utbruten ur just dejtingtråden) har för intressen, det angår inte mig. Men ska jag leva med någon bör vi ha relativt lika intressen. Han behöver inte gilla hästar men just dataspel är så långt bort från mig man bara kan komma.
Men dataspelsspåret var ju bara ett sidospår i den stora diskussionen. Jag vill inte dejta en kille som har dataspel som hobby. Det är min personliga åsikt. Det är säkert väldigt många som inte vill dejta mig heller, fine med mig.Det är ju skillnad att vara dataspelsberoende och ha dataspel som hobby? Min sambo har det som hobby, jag har flera tidskrävande hobbys utanför hemmet. Iom att hans intresse är hemmavid så tar ju hans mindre tid egentligen än mina då jag har restider, kan inte bara ta en paus och umgås hemma en stund etc Vi har tid tillsammans, och hade nog haft mindre tid om han haft liknande hobbys som jag utanför hemmet
Han är verkligen inte en person utan driv, jobbar mer än de flesta på året (asfaltsbranshen)