dricker dåligt och är lite smal?

C

Cutie

en kompis i stallet sa till mig att det syntes i skinnet på min häst att hon dricker för lite. och sen så är hon smal (hon är inte för smal men på gränsen) hon faller ur vid pälsfällning, så då har jag gjort så at hon har nästan fri till gång på hö (hon får så mycket som hon äter upp 9 kilo om dagen) höet är inte så starkt eftersom de e fjolårs. sen så har jag köpt lite lucern så då ger jag henne ca 0,3 kilo om dagen (har hört att om man ger för mkt av de så är de inte bra) så för o lösa lite av två problem så blöter jag upp lucernen i mkt vatten ( får juh då i henne mera vatten) men nu frågar jag om nån vet fler tips på hur jag ska kunna få henne att dricka mer vatten ( hon har fri tillgång till vatten dygnet runt) hon har vatten kopp som hon dricker ur, men kan de vara nån ide att ställa in en hink med kanske? ( har hört att vissa hästar dricker bättre me en sån) sen att hon är smal (hon är hälften fullblod) kan man göra nånting mer än att ge henne lite tillskott med lucern (hon får för övrigt korn o mineraler som hon funkar jättebra på) och fri till gång med hö? det växer gräs i deras hage som hon går o tuggar på på dagarna och så betar jag henne lite ibland där de finns mera gräs. vore glad för tips o ideer!

Sv: dricker dåligt och är lite smal?

du kan ge 4 kilo lusern utan problem!

mina fick 3 kilo var hela vintern! unghästen är mkt fin och rund över rumpan :D

har du analys på ditt hö?
vad innehåller det?

som distansryttare så vet jag att man inte kan göra nåt för att få hästen att dricka om den inte vill, men en hink kanske den trivs bättre med? betfor med mkt vatten får de flesta hästar intresserade, eller varför inte ett äpple u vattenhinken? min lärde sig fort att om man dricker upp så får man tag på äpplet, det får man inte annars ;)

ge mer salt ökar ju lusten att dricka (hästen dricker ju inte för att det saknas vatten utan för att det är för mkt salt (elektrolyter) i förhållande till vatten i kroppen) :D

En ide är att lägga någon dl betfor i en hink vatten och låta svälla. Vattnet blir godare! Du kan också hälla lite juice i vattenhinken. Eller så räcker det helt enkelt med att ha en hink i boxen utöver vattenkoppen.

9 kg hö och 0,3 kg lucern skulle inte ens min maxade c-ponny klara sig på. Ge mer mat! Lucern kan man ge nästan hur mkt som helt bara man blöter pelletsen. Jättebra sätt att få i hästen vätska också.

Sedan innehåller ett hö som inte möglat lika mycket energi och protein som året innan. Vitaminer kan börja försvinna, men det mesta producerar hästen själv eller får i sig via en normal mineralgiva. (finns tillsatt i de flesta svenska mineralfoder) Det är en myt som väldigt många tror på fortfarande att energin och proteinet på nåt sätt försvinner. Det kan det bara göra om höet är angripet av mögel eller skadedjur, eller om Det försvaras så att det regnar på det eller fluffigt så gröna proteinrika blad osv trillat av. :)

Senast ändrad:

jo fast jag har hört att nu när det finns starkt gräs i hagen så kan hon få en chock om man ger dom för mkt lucern, att dom då kan drabbas av fång :(

hon har en saltsten i boxen som hon slickar på, så den biten funkar bra :)

Forskare har i stort sett lagt ner tron om att det är protein som orsakar fång, det är mer troligt att det är stärkelse och diverse sockerarter, det finns det gott om i tex havre, annat spannmål, gräs osv.

Lucern är nyttigt och bra för hästar, men det är inte så smart att öka fort samtidigt som gräset kommer. Men tänk på det till nästa vinter, du gav rätt lite foder, så du måste nog ge mer lucern nästa år, sedan kan man börja dra ner på givan ungefär den häsr tiden på året när det finns väldigt mkt gräs och man ser på hästen att den börjar lägga på sig.

okeii :D ne men dom har rätt mkt gräs i hagen, hon hon äter inte upp sitt hö om jag ger henne mer ( har försökt) hon vill inte ha morgonhöt alls utan väntar bara på att få gå ut så jag ger henne allt hö på em o kvällen då äter hon, då alla hästar e inne. hon får ca 3,5 kilo korn om dagen med.

fast du kansek kan behöva tvinga i henne extra salt? jag har saltlösning hemma som ges under och efter tävling

mina hästar hade nog inte klarar sig på det du ger din... mina fick 10-12 kilo hö (fri tillgång) och sedan 3 kilo lusern och valacken har varit halt och har inte gåt på länge!

under tävlingssäsong får mina förutom betet lusern, betfor, havre, mineraler, hö minst 1 kilo, dels för att magen måste vara van vid det då jag tävlar och dels för att det blir mkt lättare när man ska stalla in på hösten.

3,5 kilo korn?

jag har hört att spanmål gör att de tar upp höet sämre... jag skulle byta det mot lusern, men det är ju jag det :D

ja jo men än så länge har jag dock inte sett nån förändring på henne, fortsätter väl me den här givan som jag ger henne nu ( 9 kilo hö om dagen, 0,3 kilo lucern med massor av vatten i, 3,5 kilo korn och 0,5 dl mineraler)

men det är väl en förändring du vill ha? då kan du ju inte ha samma foderstat.

lägg ut en bild på hästen så vi får se hur tunn hon är och på vilket sätt

mjo men problemet är att hn funkar jättebra på korn för övrigt och har gått på de i 2 år o det funkar. vi har så att i stallet som jag står i får vi egentligen bara ge dom krafft grund, eftersom det är lätt och det ingår, vi får inte ha en massa hinkar, ska vi ge dom nåt annat så får vi ge dem de själva, men min häst blir explosiv av krafft så de funkar inte. så då tjatade jag till mig att hon skulle få gå på korn som jag fick tips av en person som räknar foderstater ( hon funkar skitbra i temperament o så med det) men nu då så har jag lagt till lucernen, men kan man öka den något mer trots att gräset växer? sen ska hon juh gå på bete dygnet runt hela sommarn.

Jag skulle hängt in vattenhink. Tester visar att många hästar dricker mindre ur vattenkopp. Och om hon föredrar så skulle låta ca 1 dl betfor svälla i vattenhinken innan jag ger den.
Sedan hade jag dragit ner på kornet. 3,5 kg är ju jättemycke. Måste vara åtskilliga liter eftersom korn inte väger så mycket. Hade gett max ett kilo och ist ökat på lucernen ordentligt.
B-vitamin hade jag även gett.

Det kan vara en bra idé att ge henne vatten i hink också. En del hästar dricker inte tillräckligt om de bara har vattenkopp, eftersom vattenflödet ofta är ganska lågt och det tar tid och är "jobbigt" för hästen att trycka fram mer vatten. Om hon inte redan har tillgång till saltsten eller salt, så ge henne det också.

Är höet analyserat så att du vet hur mycket SRP och MJ det innehåller? Då är det lättare att veta vilken typ av tillskottsfoder hästen behöver, om det är proteinfoder, energifoder eller om den behöver både mer SRP och MJ.

Lusern är bra att ge om höet innehåller lite protein. Är proteinhalten hög men höet innehåller lite energi, så är det bättre att ge ett energirikt kraftfoderkoncentrat eller tillskott av olja i fodret.

jo men jag har juh nyss lagt till lucernen, ökat på både kornet och höt ( har gjort små förändringar i taget så hon inte får en chock) hon är inte så stor hon är bara 1,57 så hon kan juh inte få hur mkt som helst heller.

jo men de e 3,5 kilo krossat korn (utblandat på 4 fodringar per dag) och hon får b-vitamin med, glömde skriva med det :)

tycker du det är jobbigt att ge foder själv?
du är väl ändå där varje dag så då kan du ju ge! jag ger mina 3 kilo var på bara 1 mål, det är ingen fara med det!

håller med de övriga om kornet... känns inte helt sunt att ge så mkt.

varför är du så emot lusern? lusern är grovfoder och det är det naturligaste för hästen!

Måste ju vara minst 7 liter :eek: jag har mycket svårt att tro att hon kan tillgodogöra sig allt detta.

Ge mer lucern och dra ner på krossen. Och vattenhink.

mina hästar är miindre än din kan jag upplysa dig om, så det spelar ingen roll.

korn ger man alltid krossat, eller kokt, så 99 av alla ger ju krossat.

hon har en saltsten i boxen. höt var analyserat förra året och det är därefter vi har räknat ut foderstaten (kommer en kille varje år som hjälper oss) men jag har även hört att höt förlorar protein o energi när det har gått ca 1 år som de har gjort nu.

okeii. men vi räknade ut att det var vad hon skulle ha iaf o hon har funkat bra på kornet.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 327
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 464
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 357
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka