dricker dåligt och är lite smal?

Sv: dricker dåligt och är lite smal?

det gör det inte om det lagras bra.

vad var värdena då?

de flesta hästar äter inte tillräckligt med salt från saltstenen, så du kan ge mer, det är inte farligt!

hon har en saltsten i boxen. höt var analyserat förra året och det är därefter vi har räknat ut foderstaten (kommer en kille varje år som hjälper oss) men jag har även hört att höt förlorar protein o energi när det har gått ca 1 år som de har gjort nu.

Därför är det väl inte mer än rätt att då ge mer protein i form av annat grovfoder? = lucern.

Jag tror starkt på att föröka fodra med bara grovfoder så långt det går. Sen ge krafftfoder om det är nödvändigt.
Detta för att hästens mage mår mycket bättre av grovfoder. Och Lucern är ju just ett grovfoder och därmed hälsosamt för hästens kropp. Sök lite på forumet och läs om det så får du se.

jag är inte emot lucern, om jag var det så skulle jag väl inte ha köpt det? och nej jag tycker inte att det är jobbigt att fodra henne själv jag ger henne alltid lucernen själv, men jag fick höra att eftersom de växer så mkt o krafftigt gräs nu så kan hästarna få en stor chock om de får i sig för mkt lucern på en gång eftersom hon inte har fått lucern på länge.

man kan inte bara räkna! det finns ingen häst som stämmer till 100% enligt siffrorna, man måste titta på hästen!

varför kan du inte skriva vad höet innehåller?

Såg nu att hon blev för het av krafft. Då är det kanske inte så lämpligt att ge ett energirikt kraftfoder, risken finns att hon blir för het på det också, ev kanske ett havrefritt kan fungera.

Behåll du korngivan, även om hon äter gräs kan du säkert öka lusernen till 0,5-1 kg. Prova gärna att ge 1-2 dl olja också.

Jag hade tidigare en fullblodsvalack som var mycket svårfödd. När han gick på bete och var konvalescent så fick han både havre, korn, 2 kg lusern samt 2 dl olja för att hålla hullet (förutom mineralfoder och saltsten). Det fungerade bra för honom.

Det bästa är att prova dig fram lite försiktigt, men gör inte för stora förändringar på en gång utan ta en sak i taget. Tänk också på att det brukar ta någon vecka innan man ser någon riktig effekt på hästen efter ett foderbyte.

hon kanske äter dåligt för att hon kan ha magsår? har du kollat upp det? låter inte helt omöjligt med tanke på den stora mängden korn

jo men jag har juh precis börjat ge henne lucern eftersom jag tycker att hon behöver det, men frågan är hur mkt man kan ge henne på en gång? man måste juh öka succesivt, just nu får hon 0,3 och det finns gräs i deras hage. (dom har en stor hage)

självklart ska du inte bara poff 3 kilo, men på 300 gram kommer du inte se nån skillnad, möjligtvis å ger betet en skillnad

jag ökade på mina ganska fort, men de har stålmagar, och grovfoder behöver man ju inte vara lika försiktig med som kraftfoder.

visst ska man öka på lite försiktigt, som med allt foder, dock kan man öka grovfoder snabbare än krafftfoder. Så gör du det och dra ner lite på kornet så tror jag att det blir bra.

nej men hon faller alltid ur vid pälsfällning, hon har alltid gått på så mkt korn när hon tävlas o tränas och det har aldrig vart några problem förut, hon har inte magrat ur mer än vanlit i år heller men (hon är alltså inte för smal nu, men magrare än vanligt) men jag vill ha lite mer tips på vad man kan göra för o förebygga och hur mkt mer jag kan ge henne.

ja det kan man juh göra :) ska försöka på det.

lusern kan man ge i princip hur mkt som helst, det + B.vitamin håller ordning på min herre som är extremt svårfödd, och väldigt kräsen dessutom :crazy:

kan vi inte få se en bild på hästen så vi själva ser?

jag tycker alltid det är roligt med bilder!

hehe jaa jo men jag har ingen nytagen bild på henne som hon ser ut exakt idag, har mest bara bilder som hon ser ut när jag rider, har bara en hoppbild från igår på tävlingen som vi va på kan sätta in den, min kamera e stulen :mad: så jag kan inte ta nån bra bild på henne, kan försöka ta en senare idag men mobil kameran

Full.jpg

tycker dock inte att man kan se så mkt eftersom jag har sadel på henne.

Det man ser tycker jag att hon verkar tunn. Men varför ge så mycket korn? Jag ger också korn, men aldrig att jag skulle ge så mycket. Lucern räknas som grovfoder, du kan öka ordneltigt där utan att det blir problem. Jag hade hellre gett 2-3 kg lucern och bara lite korn.

Efter de inläggen som hittills varit så tror jag du måste omvärdera lite fakta. Hö tappar inte i värden (utom möjligen vitaminer) om det lagras väl. Lagras det inte bra, vill du förmodligen inte utfodra med det. Korn innehåller mindre protein än lucern, så om hästen är tunn är förmodligen lucern bättre att ge. Det räknas dessutom som grovfoder. Är hästen tunn, så bör hela foderstaten ses över och inte bara delar.

Saltbalansen är oerhört viktig för att hästen skall dricka ordentligt, och du kan inte alltid lita på att en saltsten räcker:
http://hippocampus.slu.se/bibliotek/lasmer.cfm?call=bibliotek&id=31
http://projkat.slu.se/SafariDokument/103.htm
http://www2.slu.se/forskning/fakta/faktahusdjur/pdf97/H97-01.pdf

Kolla också att vattenkoppen ger tillräckligt mycket vatten, så att hästen verkligen får den vätska den skall. Minimum räknar man 6-8 liter per minut i flöde.

muskelmässigt tycker jag hon är jätte tunn, korset ser väldigt kantigt ut, ofta beror det på proteinbrist eller dålig ridning, jag har ingen anning om hur du rider, så du får själv avgöra vilket det kan vara ;)

Jag håller med dig ang hästens utseende men om du svarar TS istället så hblir det inga missförstånd, min häst är varken tunn eller dricker dåligt :D

jag menade bara att jag höll med dig, förlåt om det inte framgick.. tittar på film samtidigt ;)

öhhh? nej min häst är inte dåligt musklad! hon är rund över rumpan! om du menar bilderna som ligger på min sida så är dom typ 3 år gamla, hon är hälften fullblod och tunnheten ligger i de. min tränare som är 60 år och har hållt på med hästar i hela sitt liv tycker att hon är jättefint musklad. och det tycker alla som ser henne med MEN hon har magrat ur nu på sistone. och det har ingenting med hur jag rider henne o göra. jag rider henne ca 6 dar i veckan med varierad träning o tävling och tränar för tränare som tycker att jag rider henne bra. proteinbrist är inte heller problemet eftersom höet analyserades förra året och det var mkt bra värden. och nej jag kan inte säga exakta värden då eftersom det är stallägaren som tar höt själv som har papprena på exakt vad värdena är. och så var inte frågan hur mycket jag rider utan frågan var VAD jag kan ge henne när margar ur under pälsfällning!!!

Senast ändrad av en moderator:

Ville bara kommentera 3,5 kg korn. Det är väl kanske lite i överkant även om det är fördelat på fler mål. Det går definitivt att göra foderstaten mer hästanpassad. Om inte tunntarmen hinner bryta ner all stärkelse (fodret passerar den 21 m långa tunntarmen på ca 1 h) så kommer den vidare till grovtarmen. I grovtarmen måste då bakteriefloran anpassa sig till att bryta ner stärkelse istället för grovfoder. Ger man för mycket spannmål kan alltså nedbrytningen av grovfoder minska.

9 kg hö var inte mycket. I hö finns ca 85 % torrsubstans, resten är vatten. Om du ger 9 kg har hästen fått i sig ca 7,6 kg näringsrikt foder och 1,4 kg vatten. Om det dessutom inte är ett hö med bra värden, så får ju din häst i stort sett näring bara från kornet och betforn.

Så ge mer grovfoder, det binder också vatten i tarmen (det gör inte spannmål!). Luzern räknas till grovfoder och innehåller mycket protein, vilket det låter som att din häst kan behöva.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 327
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 464
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 357
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka