dricker dåligt och är lite smal?

Sv: dricker dåligt och är lite smal?

jag vet inte varför du lägger ut en bild som är 3 år gammal, men på den bilden är korset kantigt, och det synns tydligt!

varför blir du så arg?
hon är omusklad på det fotot, hur ska jag veta att det är 3 år gammalt? och hur musklad hästen är har inget med att göra hur mkt man rider, det har med att göra hur man rider, man kan motionera en häst 3 dagar i veckan och ändå ha en mkt välmusklad häst! jag har inte sagt att du rider dåligt, jag har bara skrivit att jag inte vet hur du rider.

men om du då redan vet att det absolut inte kan vara proteinbrist så undrar jag varför du frågar :confused:

du behöver inte skriva exakt värde, det räcker med ett ungefärligt!

Senast ändrad:

det är jättebra värden på höet, problemet är att hon inte äter mer, jag har försökt ge henne mera men hon bara ratar. när jag ger henne 9 kilo så äter hon upp allt lämnar lite kvar men inte mkt. sen så har hon gräs i hagen så hon äter med andra ord hela dagarna... :)

som jag sa så har jag inga bilder på henne eftersom jag inte har någon kamera längre.

jag jobbar henne i form flera dagar i veckan samt att jag klättrar med henne. sen har hon dagar som hon får ta de lite lungnare med skogridning o avslappning.

jag kan inte värdena utan vi fick se papper och pratade om värdena på höet förra året därför minns jag inte exakt vilka värden inte ens ungefär. vet bara att det är bra värden o proteinrikt. för vi har alltid varje år en kille från krafft som kommer till våra möten och då går vi igenom hur mycket hästen jobbar och hur mycket den väger storlek o så vidare. sen räknar vi ut en ungefärlig bra foderstat som vi tittar på och så kollar vi hur den funkar, vi utgår då från höets värden. och min häst genom dom 4 år jag har haft henne lagt på sig massor och hon är en jättefin häst idag jämfört hur hon såg ut då jag köpte henne. hon har mycket fullblod i sig o har svårt att bli så mycket större än vad hon är idag, hon kan naturligtvis lägga på sig ännu lite mera muskler men min tränare säger att hon är jättefin som hon är idag. men kan bli ännu finare.
som jag sa från början hon magrar ur vid pälsfällning och behöver tillskott och det var det jag frågade efter vad jag kan ge henne utöver det hon får idag.

och till alla som komenterat kornet, det har alltid funkat på henne utan problem tidigare. men jag ska prova att dra ner på den försiktigt o lägga på ännu mera lucern.

Senast ändrad av en moderator:

Kan du inte be din tränare om råd angående fodret? Svårt att ge bra råd när man inte träffat hästen irl.

Hur lång tid tar det för din häst att äta sin upp saltsten? Räcker den länge kan man behöva tilläggsfodra med typ ½- 1 msk (jodfri) salt per dag för att hästen ska dricka tillräckligt. Man kan nypa lite i skinnet på halsen. Bildas det ett veck som inte går tillbacka omedelbart kan hästen vara uttorkad annars är det nog ingen fara. Blir det veck skulle jag nog rådfråga veterinär.

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle kolla maskstatusen.
Sen skulle jag ge henne en B-vitamin spruta för pälsfällningen.
Sen skulle jag se till att hon hade hink. Min häst var "uttorkad" pga han inte drack tillräckligt ur vattenkoppen. Nu har han hink.

3 hg Lucern är ingenting. Mina får minst 2 liter (ponnyn får 1.5 och de stora mer). Och det har inte varit något som helst problem att fodra på rätt mycket på en gång, trots att en av dem är väldigt känslig för foderbyte.

jo jag gjorde det, och hon tyckte oxå lucernen var en bra ide, men nu tyckte jag att jag kanske kunde få fler tips o ideer på hur jag kan göra.

jo men jag tänkte ge henne 1 kilo på en gång men då var det flera som sa att det kunde vara jättefarligt för då kunde hon få en chock o få fång....

Eftersom hästen äter gräs kanske den inte behöver dricka lika mycket nu som förut dessutom.

Eftersom hästen äter gräs kanske den inte behöver dricka lika mycket nu som förut dessutom.

Våra hästar dricker betydligt mindre nu när de går på bete jämfört med hur mkt de dricker när de äter hö.

Till ts
Att en häst skulle få en chock av 1 kg lusern och då få fång har jag svårt att tro på. Däremot kan den få det om den går på gräs eller av för mkt korn. Nu är ju din häst van vid att äta korn men det blir ändå för mig ett märkligt sätt att resonera.
Men det verkar inte som du egentligen vill ha ngn hjälp. Det är kanske bättre om du frågar ngn i ditt stall i stället.

men bevisligen fungerar ju inte kornet nu längre? för då skulle hon inte falla ur och vara tunn?

har haft en häst själv som druckit lite vatten o varit tunn. ( Är en tunn modell av vbl) men hon åt korn o då fick hon fång så tipset till dig dra ner kraftigt på kornet o höj lusernet.
Kan då säga att hästen ej va hos mig utan hos sin dåvarande fodervärd.
Men hade då under hela somaren gått på ktaftigt bete o vid intaget vid hösten fått fång.
Jag ger aldrig mina hästar mer än 1,5 liter korn om dagen ger alla lusern ca 1,5 upplött per mål o hästen har aldrig varit finare ändå går hon knappt nu

Men det verkar inte som du egentligen vill ha ngn hjälp. Det är kanske bättre om du frågar ngn i ditt stall i stället.

allt jag har frågat om är tips och ideer om vad som är bra och dåligt. samt även om vattnet. hur jag kommer att göra får jag fundera på. och ja jag frågar dem i stallet o tränare osv men det finns väl inget fel i o fråga häst folk hur de skulle göra eller hur?? juh mer ideer jag har och kan prova desstu bättre eller har jag fel?

men sen var det flera personer som sa iaf att eftersom det växer en hel del gräs i hagen och det i kombination med mycket lucern skulle vara farligt, men jag började med lucernet för 5 dagar sen och tänkte höja det succesivt men hur mycket kan man ge henne? i slutändan? och sen så kommer hon gå på bete i sommar, så då tänkte jag se hur hon blir då. och då kanske om hon inte lägger på sig så mycket då då kanske man kan ge henne nåt mer då med? men vad? lucern? hur mycket kan man ge?

Om du vill ge henne ngt extra på betet tycker jag att lusern är det bästa alternativet. Det är ju ett grovfoder så det är snällt för hästens matspjälkningssystem. Om du vill ge mer energi är betfor ett bra alternativ.

Vi har också en häst med mycket fullblod i, men c-ponny.
Hon har också svårt att dricka och är(va) smal.
Vi har nu en hösilagebal ståendes i hagen så att det är helt fri tillgång, och hon äter 3dl betfor, 1dl kli, 3dl krafft grov 125, 3dl havrekross morgon och kväll.. Det blev mycket bättre ganska fort.. T om. Veterinären gav oss beröm för den uttänkta foderstaten..

Har du kollat om hon har mask ? Jag tror fortfarande att det kan vara en orsak.

vi ska allihopa skicka in prover, för säkerhetsskull, men hon har alltid fallit ut vår och höst när de e pälsbyte. vet inte varför med de har alltid varit så o nu vill jag som sagt förebygga det till hösten samt få upp hennes hull nu :)

ja jag tror oxå att lucern blir bra men hur mycket kan jag ge henne då? hon kommer gå ute dygnet runt.

betfor blir hon bara stressig av så lucern e nog de som kommer o funka :)

jo men hon faller juh bara ur vid pälsfällningen, annars så håller hon sig fin o relativt rund o så.

sen vill jag säga att jag köpte en hink o hängde in till henne med vatten åh vad hon blåste upp sig när hon fick syn på den haha knaspålla :D men hon drack inget ur den när jag såg, brukar det komma senare? inatt kanske?

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 327
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 464
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 357
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka