dricker dåligt och är lite smal?

Sv: dricker dåligt och är lite smal?

Tycker att din häst ser fin ut på hopp-bilden. Äter hon inte mer hö så gör hon inte, men jag tycker precis som övriga att du gott kan öka luserngivan om hon är tunn. 3,5 kg korn är inte det bästa fysiologiskt sett. Den givan innebär större risk för fång nu tillsammans med gröngräset än vad motsvarande mängd lusern gör.

Kolla över kraftfodergivan.

Vad gäller vatten - tror inte att din häst är uttorkad. Tränar du hårt och hon svettas mkt kan det vara idé att ersätta elektrolytförlusten, antingen med färdiga blandningar eller salt. Hästar dricker mer ur hink än vattenkopp, i synnerhet om vattenflödet inte är tillräckligt. Tryck ur vatten o samla i hink under en minut och mät!

Att blöta fodret med - hur många liter vatten? - ger inte så mycket till vätskeersättning om man räknar på vad en häst har i underhållsbehov per dygn. En piss i Östersjö typ.

Du kan lugnt ge henne ett par kilo lusern även fast hon går på gräs. Behöver hon ytterligare hull så öka mer.

Min stödfodras på somrarna, har gett 3-4 kg lusern/dag som komplement till betet. Hon lever än;)

Idagsläget äter min häst 7-8 kg lusern/dygn! Plus fritt med hö (rätt låga proteinvärden) och ett par kg kraftfoder. Lite gräs börjar också komma upp i hagen.
Hon är förvisso digivande, men lusern har jag ALDRIG varit rädd för att ösa på. Ofta när hon har behövt få upp hullet, eller år när vi har dåliga värden på grovfodret så har hon fri tillgång på lusern i boxen.
Och min tösa( 160 hög) har då alltid mått prima;)

Kan tillägga att jag har ett svårfött fullblod.

Senast ändrad:

Jag har en dam som har svårt att hålla hullet året om. Det som fungerar bäst som "hullhållare" är lusern plus olja. Just nu äter hon gräs, fri tillgång på hösilage med mycket protein i (hon äter 20-30 kg per dygn) plus 2 kg Lusernpellets och 1 dl olja (är dräktig). När hon har fölat får hon 4-5 kg lusern och 2 dl olja per dag. Fungerar toppen!

Faller hon bara ur vid pälsfällningen är det framförallt då hon behöver mer protein. Det kan vara så att hon i normala fall får på gränsen till för lite protein och när pälssättningen då börjar räcker det inte längre och hästen faller därför ur.

Jag rekommenderar också lucern som du kan ge lite hela tiden och öka på givan inför fällningen. Ett par kilo är inga problem att ge.

Alltså, öka proteinintaget redan nu så hon har 'lite att ta av' vid fällning och så fort hon visar tecken på att fälla så ökar du givan ytterligare.

Min hbl valack faller också ur vid pälsbyte.

Han brukar få en spruta B-vitamin. Det har hjälpt honom varje gång.

Ett bra sätt att kolla om hästea har fått tillräckligt med vätska är att gripa tag i lite skinn på hästhalsen. När du sedan släpper ser du om hästen är uttorkad eller ej.
Om skinnet snabbt går tillbaka till ursprungsläge, är hästen inte uttorkad, men om det har svårt att gå tillbaka har den fått för lite vätska.
Tahoi (har inte läst hela tråden, ursäkta om någon annan redan har skrivit detta...)

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 327
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 464
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 357
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka