Dricka vatten med is i karet

Sv: Dricka vatten med is i karet

Apropå att lägga energi för att värma det kalla vattnet. Jag vet att man inte alltid kan jämföra människor och hästar men i alla fall.

Jag har alltid tillhört de som trott att kroppen accepterar ljummet vatten allra bäst ända tills jag läste någon undersökning för något år sedan som visade på att det faktiskt är så att kallvatten är det som kroppen allra lättast tar hand om. Kanske inte så farligt i hästfall heller? Bara en fundering.

Intressant. Letade igenom mina fysiologiböcker varav den senaste kom ut i somras, men kan inte hitta någonting som pekar åt ena eller andra hållet. Kallt vatten kräver ju energi för att värmas upp, energi som kroppen tar från sina reserver. Dock är det så otroligt liten del av fodergivan som går till att värma vattnet jämfört med det som går åt till att hålla kroppsvärmen i övrigt. Sedan kanske kallt vatten lättare tas upp eller något liknande. Har faktiskt ingen aning om detta, men som jag skrev i ett tidigare inlägg så föredrar ju iaf människor kallt vatten framför ljummet eftersom det är mindre risk för bakterier i kallt vatten, så våra instinkter låter oss tro att det kalla vattnet är godare. Samma sak kanske gäller för hästar, vet inte faktiskt.

Skulle vara väldigt kul att veta källan, ska leta på PubMed och se om jag hittar någonting, du minns inte någonting om var den publicerades, vilket universitet eller företag forskarna tillhörde eller delar av titeln? Vet själv hur det är att minnas källor, man läser innehållet och minns det, men vem som publicerade den och var kollar man bara upp för att se hur trovärdigt innehållet är, men sen glömmer man det, men du kanske minns någonting.:bump:

Visserligen var jag mitt uppe i julstöket när jag skrev mitt senaste inlägg till dig men jag hade nog inte kommit på det ändå. Det gäller att få in hjärnan (min i alla fall) på rätt spår min var intälld på metabolismen. Heldumt - men det råkar jag ut för ibland/ofta. Jag antar att vi har många blodkärl runt magsäcken som i så fall kan ta hand om värmen?

Hihi, jag gud ja, jag kan hamna helt fel i mina resonemang och tycker själv att jag låter jättelogisk.

Vi har mängder av blodkärl kring mag-tarmkanalen, främst för att ta upp näringsämnen och vätska givetvis, men säker också för viss temperaturreglering. Nu börjar jag dock röra mig på osäker mark måste jag erkänna, för här är jag inte säker på verkningsmekanismer. Köldreceptorerna skicka signaler till en plats i hjärnan som kallas hypothalamustermostaten, och denna reglerar vår kroppstemperatur genom hormonutsöndring. Var dessa hormoner verkar är jag dock väldigt osäker på måste jag erkänna, antagligen i muskulaturen i periferin där de ger ökad metabolism och därmed värme (man darrar ju om man dricker för mycket kall vätska snabbt). Självklart måste ju blodet runt mag-tarmkanalen påverkas kall föda och kylas ner, det är kemi som jag faktiskt lyckats minnas från gymnasiet och den ökade metabolismen ger motsvarande uppvärmning, så totalt i kroppen sker ingen temperaturförändring.
Varm föda värmer ju blodet och värmen kan avges via huden precis som du sa.

knapplån

Egentligen tycker jag som jag skrev tidigare att vi borde ha lättast för att dricka kallt vatten. Om man tänker på hur det var från början så måste vi väl ändå ha druckit vattnet kallt? Även när människan sedan kunde värma maten så kan man undra om de drack så mkt ljummet/varmt vatten? Det är naturligtvis länge sedan men evolutionen går ju otroligt långsamt.
För att återgå till frågan i tråden om hästar så borde de ju fortfarande kunna dricka vattnet lika kallt som de alltid har gjort, vilket står i ngt tidigare inlägg.
Detta blev nog rörigt.

Ja fast usch vad törstiga de skulle vara, märker direkt på mina två om vattnet har tagit slut i hagen.

Förresten så dricker även de isigt vatten utan att må dåligt.

Den ena är tom snart sjutton ;) och den lilla delar på dagen hage med en som är runt trettio trots isvatten :angel:

Jag har, för länge sedan, läst en bok om en häst som efter HÅRD träning drack MÄNGDER med riktigt, riktigt iskallt vatten (från en "isbox"). Den blev vansinnigt sjuk men överlevde.

Men det var ju en bok, dock får mina tempererat om de är "i gasen" och VÄLDIGT varma (dvs efter arbete om de inte hunnit coola ner = dricker medans vi skrittar av).

har jag aldrig hört förut. Jag som använt den i många år, utan att jag tror ngn tagit illa upp. Tråkigt att folk misstolka varandra så lätt. kollade upp vad den betydde. *L*=:smirk:=Glad sen är det upp till er vad ni vill reta er på;)

Senast ändrad av en moderator:

har jag aldrig hört förut. Jag som använt den i många år, utan att jag tror ngn tagit illa upp. Tråkigt att folk misstolka varandra så lätt. Finns det ngn sida som talar om hur man ska använda dessa smirkgubbar och vad de betyder, skulle jag vilja ha den sidan;)

Det skulle jag också behöva.

Så här står det på Agrias sida:

Det är jätteviktigt att hästen alltid har tillgång till vatten, och då helst inte iskallt vatten. Hästen ska kunna dricka när den vill, och vattnet skall vara av god hygienisk kvalité. Bra är om vattnet är tempererat, då kallt vatten kan ge kramper i magen. Många hästar dricker mera om de vattnas med hink, eftersom vattnet ofta kommer för sakta i vattenkoppar. Därför är det bättre att vattna hästar som ofta drabbas av förstoppning med hink.

men under alla år med mina hästar har jag aldrig märkt att de farit illa av det kalla vattnet på vintern. Hellre tillgång till kallt vatten jämt än inget vatten alls;)

Jag har ett badkar i hagen vinter som sommar och det blir förstås is på ytan på vintern. Jag hackar hål och tar bort den is som flyter omkring så gott det går.

Upptäckte dock för något år sedan att min ena häst tycker att det är jättekul att leka med isflaken som flyter omkring. Hon tar upp dem och kastar tillbaka dem så att det skvätter. Vuxna hästen!! Hon kan hålla på länge med detta! (Hon är allmänt glad i vatten och älskar att leka och busa). Låter alltid några isflak vara kvar sen jag upptäckte detta........

Tyvärr gör jag inte det. Jag läser en massa saker men tyvärr (tydligen)så har jag inställningen att skit samma vem som foskat fram vad. Men när jag läser ditt inlägg så inser jag att :skitsmart, bakterier överlever ju förmodligen betydligt sämre i kallt vatten än i ljummet. Jag kommer bara ihåg formuleringen att kroppen "accepterar kalltvatten" betydligt lättare än ljummet och varmt. Vore kul så här i eferhand att läsa vem (och obs att den här undersökningen nog var utförd på människor) som forskat fram detta.

Jag har, för länge sedan, läst en bok om en häst som efter HÅRD träning drack MÄNGDER med riktigt, riktigt iskallt vatten (från en "isbox"). Den blev vansinnigt sjuk men överlevde.

Men det var ju en bok, dock får mina tempererat om de är "i gasen" och VÄLDIGT varma (dvs efter arbete om de inte hunnit coola ner = dricker medans vi skrittar av).

Som jag skrev i ett tidigare inlägg är jag ganska säker på att anledningen till att hästar kan drabbas av kolik när de dricker isvatten efter träning är att de då dricker så snabbt att kroppens kompensationsmekanismer för kall vätska inte hinner med, utan blodet i mag-tarmkanalens vägg kyls för snabbt. Kyls blodet kontraheras kärlen för att minska blodflödet och därmed spara på värmen och det kan väl kanske leda till kolik. Så hästar som är väldigt törstiga, tex efter träning eller en natt utan tillgång till vatten bör få ljummet vatten precis som du säger.

De som inte ger hästarna fri tillgång på vatten måste ju därför vara väldigt försiktiga så att deras hästar inte får för kallt vatten när de väl dricker,, även om det inte är is på vattnet kan det vara väldigt kallt.

Tyvärr gör jag inte det. Jag läser en massa saker men tyvärr (tydligen)så har jag inställningen att skit samma vem som foskat fram vad. Men när jag läser ditt inlägg så inser jag att :skitsmart, bakterier överlever ju förmodligen betydligt sämre i kallt vatten än i ljummet. Jag kommer bara ihåg formuleringen att kroppen "accepterar kalltvatten" betydligt lättare än ljummet och varmt. Vore kul så här i eferhand att läsa vem (och obs att den här undersökningen nog var utförd på människor) som forskat fram detta.

Ska höra med en av mina föreläsare som jobbar med kroppens temperaturreglering, han håller stenhård koll på allt som publiceras i de ansedda vetenskapliga tidskrifterna. Även om han inte känner till just den studie du skrev om borde han veta om det finns liknande.

Förstod att det handlade om människor i ditt första inlägg, men mycket som gäller oss gäller även hästarna när det gäller basala mekanismer, så ofta är det mesta tillämpbart. Innan jag började plugga medicin läste jag till biolog, och som biolog är ju häst och människa nästan samma sak :) eftersom vi är så lika fysiologiskt. Vi skiljdes ju väldigt sent i evolutionen. Det är ju mest hjärnans utveckling som skiljer oss åt.

och som biolog är ju häst och människa nästan samma sak :) eftersom vi är så lika fysiologiskt. Vi skiljdes ju väldigt sent i evolutionen. Det är ju mest hjärnans utveckling som skiljer oss åt.

Utanför tråden - hoppas att det är OK?

Nu är jag definitivt ute på hal is men kan inte låta bli : eftersom hästar är växtätare och vi ngn sorts allätare ungefär som grisar så borde väl även det skilja oss åt ganska betydligt? Där är väl skillnaden egentligen att hästen har utvecklat nedbrytningen av det vi kallar fibrer i tjocktarmen betydligt mer än vad vi har gjort och att den därmed är betydligt känsligare för förändringar eftersom den är mer beroende av mikroorganismer?
Men det är klart skillnaden mellan hjärnorna är säkert större.

sorry för trådkapning...

är inte uppretad :)... men ";)" är en glad smiely.
":smirk:" är ett hån eller smirkande... "smirk" som är "koden" är INTE ett positivt ord från engelskan... sen vad din ordbok säger det vet inte jag...:angel:

Mina hästar går ute hela dagarna så de måste ha vatten ihagen. Jag har ett vattenkar i hagen som självklart fryser på vintern så därför häller vi på kokhett vatten två gånger om dar så håller det sig iaf inte så där jättekallt. :)

Utanför tråden - hoppas att det är OK?

Nu är jag definitivt ute på hal is men kan inte låta bli : eftersom hästar är växtätare och vi ngn sorts allätare ungefär som grisar så borde väl även det skilja oss åt ganska betydligt? Där är väl skillnaden egentligen att hästen har utvecklat nedbrytningen av det vi kallar fibrer i tjocktarmen betydligt mer än vad vi har gjort och att den därmed är betydligt känsligare för förändringar eftersom den är mer beroende av mikroorganismer?
Men det är klart skillnaden mellan hjärnorna är säkert större.

Helt sant, visst är det mycket som skiljer oss, men det är så otroligt mycket mer som är lika. Därför är det ofta möjligt att överföra kunskaper i humanmedicin om man har vissa grundkunskaper om hur hästar fungerar.

Vad det gäller just hästens kontra människans tarmsystem tror jag längden på tarmarna är den enskilt största skillnaden, samt givetvis bakteriesammansättningen i tarmen. Skulle väl tro att hästar är betydligt mer känsliga för förändringar i just bakteriesammansättningen, men om man tittar på hanteringen av kall vätska sker den regleringen i magsäcken. Fast ditt inlägg handlade kanske mer om likheter och skillnader mer i allmänhet.

Helt klart är nog att det är mer som är lika än vad som skiljer oss åt. Många av de reaktioner som sker i kroppen är ju desamma, precis som arvsmassan. Det gäller uppenbarligen för många olika organismer och inte bara om man jämför två olika däggdjur med varandra.
Jag tänkte mer i allmänhet än just dricksvattnet därav utanför tråden.
När det gäller att dricka vatten tror jag att det är mest likheter, men det är en ren gissning från mig, Sedan kan man ju undra om temperaturen hinner regleras i magsäcken? Har för mig att födan hos en häst inte stannar så länge i magsäcken kan kolla det sedan.

Senast ändrad:

KL

Herregud vilken debatt :eek:

Självklart är inget nyttigt när det går till extremiteter.
dvs det är självklart inte nyttigt om man är vråltörstig dvs stått utan vatten en halv dag eller åtskilliga timmar och sen serveras isvatten. Detta därför att det då hets-konsumeras stora mängder på mycket kort tid.

Om man förutsätter att hästen har normal och frekvent tillgång till vatten, dvs den kommer ur en box från natten där vatten funnits i fri tillgång hela natten igenom, så skadar det knappast att dricka lite isvatten när man kommer ut i hagen. Inte heller senare på dagen, om som sagt vattnet finns tillgängligt hela tiden eller med tillräckligt täta intervaller.

Det är ju precis samma sak som annan fodring. Självklart leder det till ohälsosamheter om hästen serveras foder efter långa timmar av svält och brist på detta. Då hetsäter/dricker den och det är inte nyttigt för någon som sagt. På samma sak orsakar det mag störningar om hästen serveras foder utan tillgång till vatten.... En stor orsak till kolik.

det är kanske inte perfekt att dricka isvatten för magen men helst ska väl vattnet vara ljummet men det är ju inte ens vattnet i en box om man inte har varmstall.

ute i det fria dricker de ju ur frusna sjöar m.m utan att ta skada.

Sedan kan man ju undra om temperaturen hinner regleras i magsäcken? Har för mig att födan hos en häst inte stannar så länge i magsäcken kan kolla det sedan.

Det stämmer nog, men själva temperaturregleringen sker inte i magsäcken, utan receptorerna där känner bara av att kallt vatten kommit in i kroppen och skickar signaler till hjärnan som via hormoner vidarekopplar signalen till muskelfibrer som ökar sin metabolism och därmed ökar temperaturen på blodet något. Var i systemet som själva värmningen sker har jag tyvärr ingen aning om, antagligen är det så enkelt att vattnet värms lite av vävnaden runt magsäck och tolvfingertarm, men att huvuddelen av värmningen sker först efter att vätskan tagits upp.

Liknande trådar

Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 956
Senast: Dopy
·
Hästvård Hästskrället dricker alldeles för dåligt, speciellt nu sedan det blev kallt :nailbiting: Tar bort is och fyller på med varmvatten ute 2...
2
Svar
38
· Visningar
3 845
Senast: Emiro
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 498
Senast: ameo
·
I
Hästvård Har en liten undran, och innan jag själv får ett ångestanfall vill jag bara höra vad ni tror detta kan vara. (Klinik kommer ringas)...
Svar
14
· Visningar
2 346
Senast: Zipp2010
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna