H
horsemanship
Sv: Dricka vatten med is i karet
Intressant. Letade igenom mina fysiologiböcker varav den senaste kom ut i somras, men kan inte hitta någonting som pekar åt ena eller andra hållet. Kallt vatten kräver ju energi för att värmas upp, energi som kroppen tar från sina reserver. Dock är det så otroligt liten del av fodergivan som går till att värma vattnet jämfört med det som går åt till att hålla kroppsvärmen i övrigt. Sedan kanske kallt vatten lättare tas upp eller något liknande. Har faktiskt ingen aning om detta, men som jag skrev i ett tidigare inlägg så föredrar ju iaf människor kallt vatten framför ljummet eftersom det är mindre risk för bakterier i kallt vatten, så våra instinkter låter oss tro att det kalla vattnet är godare. Samma sak kanske gäller för hästar, vet inte faktiskt.
Skulle vara väldigt kul att veta källan, ska leta på PubMed och se om jag hittar någonting, du minns inte någonting om var den publicerades, vilket universitet eller företag forskarna tillhörde eller delar av titeln? Vet själv hur det är att minnas källor, man läser innehållet och minns det, men vem som publicerade den och var kollar man bara upp för att se hur trovärdigt innehållet är, men sen glömmer man det, men du kanske minns någonting.![Bump :bump: :bump:](/bilder/smilies/bounce.gif)
Apropå att lägga energi för att värma det kalla vattnet. Jag vet att man inte alltid kan jämföra människor och hästar men i alla fall.
Jag har alltid tillhört de som trott att kroppen accepterar ljummet vatten allra bäst ända tills jag läste någon undersökning för något år sedan som visade på att det faktiskt är så att kallvatten är det som kroppen allra lättast tar hand om. Kanske inte så farligt i hästfall heller? Bara en fundering.
Intressant. Letade igenom mina fysiologiböcker varav den senaste kom ut i somras, men kan inte hitta någonting som pekar åt ena eller andra hållet. Kallt vatten kräver ju energi för att värmas upp, energi som kroppen tar från sina reserver. Dock är det så otroligt liten del av fodergivan som går till att värma vattnet jämfört med det som går åt till att hålla kroppsvärmen i övrigt. Sedan kanske kallt vatten lättare tas upp eller något liknande. Har faktiskt ingen aning om detta, men som jag skrev i ett tidigare inlägg så föredrar ju iaf människor kallt vatten framför ljummet eftersom det är mindre risk för bakterier i kallt vatten, så våra instinkter låter oss tro att det kalla vattnet är godare. Samma sak kanske gäller för hästar, vet inte faktiskt.
Skulle vara väldigt kul att veta källan, ska leta på PubMed och se om jag hittar någonting, du minns inte någonting om var den publicerades, vilket universitet eller företag forskarna tillhörde eller delar av titeln? Vet själv hur det är att minnas källor, man läser innehållet och minns det, men vem som publicerade den och var kollar man bara upp för att se hur trovärdigt innehållet är, men sen glömmer man det, men du kanske minns någonting.
![Bump :bump: :bump:](/bilder/smilies/bounce.gif)