Dricka vatten med is i karet

Sv: Dricka vatten med is i karet

Inser när jag kollar tillbaka på gamla inlägg att jag varit slarvig med ordet reglering. Ibland har jag syftat på själva förändringen i temperatur och ibland på receptorernas signalering som leder till ett svar i senare skede. Sorry, det var inte meningen att vara så otydlig.

Precis vad jag försökt säga i mina inlägg, även om det kanske försvunnit lite i allt prat om fysiologi :)

Fast tycker du att debatten är så hemsk, jag tycker att den är riktigt givande.

Måste instämma. Tycker att detta är en vettig och givande debatt.

delvis knapplån

Jag tycker också att den är intressant och jag hoppas att ts tycker att det är OK att vi har fortsatt den.

Ha ha, ja nog finns det hästar som älska vatten. Vår ena ponny bada i badkaren:D

Precis vad jag försökt säga i mina inlägg, även om det kanske försvunnit lite i allt prat om fysiologi :)

Fast tycker du att debatten är så hemsk, jag tycker att den är riktigt givande.

Njaej, det var inte menat så, att säga att det är en värdelös debatt på något sätt! Men jag blir lite orolig ibland när det blir så himla stora grejer av ganska logiska saker. Det är sånt stoj och hallå runt hästarna nuförtiden runt såna här "små" saker. Saknar lite av det gamla goda sunda förnuftet från tidigare. (Nej jag är inte totalt lastgammal för den skull, men det ÄR skillnad mot för 20 år sen :D)

*knappis*

Våra hästar har något mellan ljummet och kallt vatten i karet, aldrig med is i!
Det är inte så bra för hästen att diricka vatten med is i, speciellt om h*n dricker girigt.

Saknar lite av det gamla goda sunda förnuftet från tidigare. (Nej jag är inte totalt lastgammal för den skull, men det ÄR skillnad mot för 20 år sen :D)

För tjugo år sedan fanns det inte plats för hästar i mitt liv. Men om jag backar lite till och jämför med när jag höll på med hästar tidigare så håller jag med dig. Lite grand tror jag att det kan bero på att det helt enkelt kanske fanns mer sunt förnuft bland hästägare förr. Hoppas att jag inte får hela forumet på mig men det var inte så vanligt att man hade egen häst som det är idag. Då bodde jag visserligen i Stockholm nu bor jag i skåne men jag tror inte det spelar så stor roll. Jag menar att det är många som har hästar idag, här i skåne ofta på egna gårdar, utan att kunna så mkt. Nu pratar jag om hästägare i allmänhet inte om de som har svarat i den här tråden.

kl

våra hästar har inte vatten i hagen på vintren, då vår shetlandsponny bara går och välter ut den :smirk: om hon mot förmodan skulle låta den vara så är hinken knappt rörd.
De får komma ut ungefär klockan 9 på morgonen och går in klockan 4, och de kastar sig inte över vattenhinken det första de gör. Jag tycker inte att vi plågar våra hästar bara för att de inte har något vatten i hagen vintertid, de mår finemang ;) de har ju tillgång till vatten från klockan 4 på e.m till klockan 9 på morgonen. och ändå är inte hela hinken uppdrucken!

Däremot byter vi ju hage på sommaren, där står det ett stort badkar som vi fyller på med vatten när behovet finns :)

Byta vatten dagligen gör jag med!

Njaej, det var inte menat så, att säga att det är en värdelös debatt på något sätt! Men jag blir lite orolig ibland när det blir så himla stora grejer av ganska logiska saker. Det är sånt stoj och hallå runt hästarna nuförtiden runt såna här "små" saker. Saknar lite av det gamla goda sunda förnuftet från tidigare. (Nej jag är inte totalt lastgammal för den skull, men det ÄR skillnad mot för 20 år sen :D)

För 20 år sedan var jag 5 år och min totala kunskap om hästar uppgick till att de åt gräs och sa gnägg :D
Så om man var mer logisk i sin hästhållning då vet jag inte egentligen, men säger du det så tror jag dig. Sedan pratas det alltid om att allting görs till en så "stor grej" nuförtiden och det kanske stämmer, vi är rätt bra på att linda in våra hästar i bomull för att skydda dem från världen. Samtidigt var faktiskt inte allt bättre förr, med ny kunskap om hästar främst inom veterinärmedicin kan vi förstå skillnaden mellan saker hästen överlever och saker hästen mår optimalt av. Men visst håller jag med dig, sunt förnuft får allför ofta ge vika för mer eller mindre ogenomtänka idéer från hästälskare som inte har den nödvvändiga kunskapen om hästens fysiologi och psyke för att avgöra vad som är bra för hästen och vad som är ren idioti.

Fast just i den här debatten tycker jag att de flesta verkar vara överens, och alla säger i stort sett samma sak som oss två, även om vi har svävat iväg från ursprungsdebatten och funderat över varför det är som vi säger. Som forskarnörd anser jag det alltid viktigt att kunna förankra uttalanden och observationer i ett logiskt resonemang baserat på fakta och i just den här tråden har jag lyckats hitta andra nördar (hoppas ingen tar illa upp) att diskutera med. Därför blev jag bara lite paff när jag såg att du satte :eek: som kommentar till debatten.

Fast just i den här debatten tycker jag att de flesta verkar vara överens, och alla säger i stort sett samma sak som oss två, även om vi har svävat iväg från ursprungsdebatten och funderat över varför det är som vi säger. Som forskarnörd anser jag det alltid viktigt att kunna förankra uttalanden och observationer i ett logiskt resonemang baserat på fakta och i just den här tråden har jag lyckats hitta andra nördar (hoppas ingen tar illa upp) att diskutera med. Därför blev jag bara lite paff när jag såg att du satte :eek: som kommentar till debatten.

Jag antar att jag är en av dem du syftar på och jag tar inte illa upp. Men jag är fullt medveten om att jag nog kan vara lite påfrestande för den som inte är lika fascinerad (rätt stavning?) av liknande diskussioner som jag. Men jag tog inte illa upp av Mackans inlägg heller för jag har inte lyckats lära mig vad alla dessa smilies betyder. Vi var ett par som ville ha en förklaringslista till dem i en tråd men vi fick aldrig ngn.
Jag tycker att det är först nu debatten spårar ur på riktigt och inte blir det bättre med detta inlägget.

Trådkapning igen, sorry TS.

Nej, gud, jag tog inte heller illa upp av mackans inlägg om det verkar som det, blev bara lite förvånad. :eek: betyder att man är chockad eller illamående av någonting, om inte jag fattat helt fel, fast jag är ju alldeles för gammal ;) för att kunna tala internetspråk flytande.

Sorry, ts lite utanför ämnet:D
Det skulle jag också behöva.

Eftersom Dea inte kunde hänvisa till ngn sida, så tog jag reda på detta själv och så här står det här

:-) = :smirk:betyder mycket riktigt att man är glad eller att det man skriver skall tolkas som ett skämt (det senare är den ursprngliga betydelsen för denna, den allra första smileyn).
:-( ledsen
>:-( arg
>:-) skadeglad
;-) flirt eller blinkning av annat skäl ("ja, du vet")
:-D jätteglad, skrattar
:-/ tveksam, fundersam
:-o förvånad
:-O förvånad
:-I liknöjd
:-P blä (räcker ut tungan)
:-q gott (slickar sig om munnen)
:-? pustar ut

Några till, som inte är så vanliga, så här kanske det finns något olika tolkning av deras betydelse:

:-[ sur, irriterad
:-] glad trots allt
:-E har huggtänder/visar tänderna
*<:-) jultomte
B-) glasögon/solglasögon/cool
B:-) har skjutit upp glasögonen i pannan
d:-) har på sig en basebollkeps
:-{) har mustasch

Gäller att man hänger med i utvecklingen:D

Gott nytt år på er alla

Men den "ursprungliga smileyn" ser inte ut som "smirken". Ögonen är två prickar och munnen är ett böjt streck.
Smirkens ögon är annorlunda, och munnen avslutas med ett litet streck i mungipan.

:-)

:-1

Ser du skillnaden?

Immer

Senast ändrad:

Där jag har mina två hästarna, så har stallägarens hästar en rinnande bäck i sin hage..och när det är kallt så fryser de ju..och vattnet blir självklart kallt. Stallägaren hackar lite på isen så hästarna kommer åt..och de har klarat sig av att dricka kallt vatten.

Men det är ju fel att gubben inte ger sina hästar vatten ju..

*knappis*

Det är inte så bra för hästen att diricka vatten med is i, speciellt om h*n dricker girigt.

Jag glömmde skriva att jag byter vattnet 1-2 ggr om dagen.

*knappis*

Ja undrara bara hur hästen överlevt alla miljoner år fram tills nu när det finns varmt vatten på vintern.:cool:

Min dam går i en hage med en bäck. När man släpper tillbaka henne i hagen så struntar hon helt i hinken med tempererat vatten och går direkt till bäcken.

Går era hästar ute 4timmar bara vad gör dem sen:confused:

Liknande trådar

Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 956
Senast: Dopy
·
Hästvård Hästskrället dricker alldeles för dåligt, speciellt nu sedan det blev kallt :nailbiting: Tar bort is och fyller på med varmvatten ute 2...
2
Svar
38
· Visningar
3 845
Senast: Emiro
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 498
Senast: ameo
·
I
Hästvård Har en liten undran, och innan jag själv får ett ångestanfall vill jag bara höra vad ni tror detta kan vara. (Klinik kommer ringas)...
Svar
14
· Visningar
2 346
Senast: Zipp2010
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 31