Dricka vatten med is i karet

Sv: Dricka vatten med is i karet

Hästar dricker generellt sett mindre ur vattenkoppar än hinkar.

På allvar ställ dig själv frågan: hur isigt tror du inte vattnet i naturen är som hästen skulle druckit om inte du servat?
Alltså har aldrig hört ett löjligare påstående. Något som varit onaturligt hade varit uppvärmt vatten i minusgrader.

Hästar dricker generellt sett mindre ur vattenkoppar än hinkar.

På allvar ställ dig själv frågan: hur isigt tror du inte vattnet i naturen är som hästen skulle druckit om inte du servat?
Alltså har aldrig hört ett löjligare påstående. Något som varit onaturligt hade varit uppvärmt vatten i minusgrader.

Nu är inte ditt svar till mig men eftersom jag ändå har deltagit i debatten så undrar jag vilket påstående som är löjligt? Jag antar att det inte är horsemanships senaste inlägg du menar?

Vad har vattenkoppar/hinkar med debatten att göra? Denna tråden har sovit ett tag så jag kan ha glömt en del av diskussionen.

Själv anser jag inte att det riktigt går att jämföra med hur vildhästar har det. Men det är min uppfattning.

Hade samma problem själv, att vattnet frös, de fick dricka isvatten, tänkte att det inte var så farligt.
Tills min ena blev akut sjuk, han fick hög feber, diarre, o var allmänt hängig, han fick stå inne i 4 dagar. Vet hittade inget direkt fel, det enda vi kunde hänvisa det till var att han måste ha blivit alldeles för kall av det isiga vattnet.

Så nu har jag skaffat en thermobar, dyrt inköp, men det bästa jag gjort. Nu har hästarna alltid ljumet vatten. :banana:

Ja, du...... jag skrev min egen uppfattning och erfarenhet av det hela som så många andra. Även min vet, sa att det kan bero på det kalla vattnet. Jag väntade mig inte personliga påhopp!!! Du måste ha ett olyckligt liv, du!!

Jag har ialla fall inga problem, med isigt vatten numera.

Ha det så bra du!!!!

Snarare är det du som inte mår bra.
Ta det som en påhopp för att jag inte tror på det du skrev? Ta du och lugna ner dej!

Jag har heller inget problem med isigt vatten. Dvs isigt vatten har vi men alla hästarna dricker det utan problem.

Immer

Men vad finns det att tro på?????
Jag skrev en teori,,,,,,, jag skrev att det enda vi hade att hänvisa till det hela var det isiga vattnet, jag skrev inte att min vetrinär fastställt att det var det isiga vattnet, utan att vi spekulerat i det och kommit fram till att det kan ha berott på det, då tog jag tag i det hela o köpte en thermobar för att vara på den säkra sidan. Har du en bättre teori får du gärna dela med dig utav den.

Men, men.............................. :rofl:

Tycker att det nästan är värre att inte låta hästen få tillgång till vatten ute än att det finns vatten med is i :smirk:

Har läst någonstans att det är vanligt att hästar som bara har vattenkopp inne i boxen går och dricker ofta direkt i vatten karet när dom komer ut.

Men tycker du ska sätta in en hink i boxen om du har möjlighet till detta. Iallfall på den kalla tiden av året och se om det blir någon skilland då det inte är bra med för kallt vatten.
Våra hästar dricker oxå kallt vatten ute och ingen mår dåligt av det. Tror dom mår sämre av att gå vattenlösa hela sin utevistelse

MEN DU ÄR INGEN DÅLIG HÄST MÄNNISKA ;)

Jag vidhåller envist att den enda gången det är skadligt med för kallt vatten är när hästen är ansträngd, flåsig, och den dricker glupskt. Annars är det inga problem.

Immer

Jag vidhåller envist att den enda gången det är skadligt med för kallt vatten är när hästen är ansträngd, flåsig, och den dricker glupskt. Annars är det inga problem.

Immer

Ja självklart är det de ;) Då ska hästen ha ljumet vatten.

Varmvatten från kranen skulle jag aldrig blanda i, dock vatten som värmts i vattenkokare eller kastrull.

Men ett annat sätt att vattna en ansträngd häst är att lägga halm ovanpå hinken. Då kan hästen inte dricka så häftigt. Detta knep lärde jag mig av en gammal hästkarl på 60-talet.

Immer

Varmvatten från kranen skulle jag aldrig blanda i, dock vatten som värmts i vattenkokare eller kastrull.

Men ett annat sätt att vattna en ansträngd häst är att lägga halm ovanpå hinken. Då kan hästen inte dricka så häftigt. Detta knep lärde jag mig av en gammal hästkarl på 60-talet.

Immer

Har aldrig kunnat få varm vatten på annat sätt ;)

men varför inte sånt vatten ? bara nyficken fråga :D

Inte sedan en bonde förlorat ett antal kor på det sättet för en del år sedan. Det var någon sorts bakterier i varmvattenledningarna.

Immer

En risk man tar även med uppvärmda vattenkoppar o vattenledningar.
Under förutsättning att utgående varmvattentemperaturen är tillräckligt hög blir risken mindre med varmvatten från kranen.
PL

Det stod i Land (Lantbruksbilagan).

Immer

Har du läst det nyligen? Undrar mest för jag vill läsa det.
Jag brukar hälla varmt vatten från kranen i hinkarna i stallet på vintrarna för annars fryser det. Men jag har börjat undra hur pass nyttigt det är. Men det är ganska jobbigt att koka vatten till fyra hästar och några får och bära ut det. Men vad gör man?

Absolut är det lika farligt med uppvärmda vattenkoppar/ledningar.

Vi eldar med ved, vilket innebär att vattentemperaturen är varierande. Om jag någon gång skulle få för mig att hälla varmvatten i hästarnas vatten skulle det vara kokt i kastrull eller vattenkokare.

Immer

Jag minns inte när det var, 3-4 år sedan, kanske. Innan vi flyttade till egen gård i alla fall (december -05). Minns att jag tänkte på det där att vattnet måste vara tillräckligt varmt för att man ska våga använda det.

Immer

Liknande trådar

Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 956
Senast: Dopy
·
Hästvård Hästskrället dricker alldeles för dåligt, speciellt nu sedan det blev kallt :nailbiting: Tar bort is och fyller på med varmvatten ute 2...
2
Svar
38
· Visningar
3 845
Senast: Emiro
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 498
Senast: ameo
·
I
Hästvård Har en liten undran, och innan jag själv får ett ångestanfall vill jag bara höra vad ni tror detta kan vara. (Klinik kommer ringas)...
Svar
14
· Visningar
2 346
Senast: Zipp2010
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka